Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dell XPS M1530

114 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 January 2008 - 02:09

spalle
  • spalle
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Har beställt den senaste Dell XPS M1530. Väntar ivrigt på att den snart ska komma hem till "pappa". Snickrade ihop denna kritiker rosade skönhet för endast 10900:- med alla rabatter o kampanjkoder som fanns.

Postad bild

XPS M1530 CORE 2 DUO T7500 2.20GHz,800MHz,4M
Display 15.4" UltraSharp Widescreen WSXGA+ (1680x1050) TFT with TrueLife (Wide Viewing Angle)
Fingerprint Reader Biometric with BLACK accent
CCFL backcover black & 2.0mp camera
Resource DVD XPS M1530 - (Diagnostics & Drivers)
Memory Dual-Channel 2048MB (2x1024) 667MHz DDR2 SDRAM
Hard Drive 160GB Serial ATA (7200rpm)
8xDVD+/-RW Slim Slot-Load Drive, including SW
AC Adapter 90W
Battery XPS Primary 6-cell 56WHr Li-Ion
Graphics Card 256MB NVIDIA GeForce Go 8600M GT
Dell Travel Remote control
Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g Mini-PCI Card EUR
European - Dell TrueMobile 355 internal Bluetooth Module

Är det någon mer som går i väntans tider??????????????????

Redigerat av spalle, 20 January 2008 - 17:20.

Postad 10 January 2008 - 13:01

sparkie
  • sparkie
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Köpte mig en Dell XPS M1330 nu med alla rabatter. Gjorde lite av ett hastköp och hamnade på totalt 9500kr. Men hoppas och tror jag kommer bli nöjd.

Postad 10 January 2008 - 13:16

joacim
  • joacim
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Dell XPS M1330 är grym =)

Tror säkert XPS M1530 är lika bra. Dock större =)

Postad 11 January 2008 - 01:33

spalle
  • spalle
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Funderar på att slänga in mer RAM-minne i datorn. Någon som vet om dessa passar till denna datorn?

onoff

Vad jag har förstått så måste det sitta ett liknande par eller fungerar det att sätta in ett 1G+2G och få 3G?

Funderar oxå på om det fungerar med 800MHz istället för 667MHz? Är det en stor skillnad? Blir datorn snabbare?

Många frågor blev det=))

Postad 11 January 2008 - 01:40

Unregistered4e3a8fdc
  • Unregistered4e3a8fdc
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
vad väger den?

Postad 11 January 2008 - 01:53

spalle
  • spalle
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Enligt Dell väger XPS 1530 med 6-cell batteriet 2,67kg och med det större 9-cells batteriet 2,85kg.

Postad 18 January 2008 - 17:40

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0

Har beställt den senaste Dell XPS M1530. Väntar ivrigt på att den snart ska komma hem till "pappa". Snickrade ihop denna kritiker rosade skönhet för endast 10900:- med alla rabatter o kampanjkoder som fanns.

Display 15.4" UltraSharp Widescreen WSXGA+ (1680x1050) TFT with TrueLife (Wide Viewing Angle)
Fingerprint Reader Biometric with BLACK accent
CCFL backcover black & 2.0mp camera
Resource DVD XPS M1530 - (Diagnostics & Drivers)
Memory Dual-Channel 2048MB (2x1024) 667MHz DDR2 SDRAM
8xDVD+/-RW Slim Slot-Load Drive, including SW
AC Adapter 90W
Battery XPS Primary 6-cell 56WHr Li-Ion
Dell Travel Remote control
Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g Mini-PCI Card EUR
European - Dell TrueMobile 355 internal Bluetooth Module

Är det någon mer som går i väntans tider??????????????????

Det var ett riktigt fint pris, försöker snickra ihop en likadan nästan men poppar upp ca 3k i pris. Vad för kampanj och rabatt koder använde du dig av?
Mvh Karl

Postad 19 January 2008 - 01:49

spalle
  • spalle
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Finns rabattkoder som kommer ut med jämna mellanrum. Klistar du in denna koden: HH?9KGTVVMPJB5 så får du tex 15% rabatt. Kolla på http://www.rabattkod.se/
Jag började bygga datorn ifrån denna sida: Dell
Då kommer du nog ner i pris. Det går oxå att beställa via telefon o ange rabattkoderna. Finns 5% rabatt för studenter oxå.
Lycka till

Postad 19 January 2008 - 02:33

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Låter XPS datorerna något - så man stör sig på fläkten? Jag har en Dell Inspiron 8600 och är himla nöjd med just att fläkten inte går igång ofta och när den väl gör det så är den inte för störig utan slutar ganska snabbt.

Postad 19 January 2008 - 10:21

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0

Finns rabattkoder som kommer ut med jämna mellanrum. Klistar du in denna koden: HH?9KGTVVMPJB5 så får du tex 15% rabatt. Kolla på http://www.rabattkod.se/
Jag började bygga datorn ifrån denna sida: Dell
Då kommer du nog ner i pris. Det går oxå att beställa via telefon o ange rabattkoderna. Finns 5% rabatt för studenter oxå.
Lycka till

Tackar så mycket, tur att jag är student också :)

Postad 20 January 2008 - 18:51

Andersjm
  • Andersjm
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Låter XPS datorerna något - så man stör sig på fläkten? Jag har en Dell Inspiron 8600 och är himla nöjd med just att fläkten inte går igång ofta och när den väl gör det så är den inte för störig utan slutar ganska snabbt.

Jag har en M1330, fläkten stör inte om jag inte spelar spel på den, då blir den lite varm och fläkten går på högvarv. Dock stör jag mig på hårdisken ibland, den ger ifrån sig ett tjutande ljud. Men bara ibland. Vet inte om det är något fel på den.

Postad 20 January 2008 - 21:20

spalle
  • spalle
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Jag har en M1330, fläkten stör inte om jag inte spelar spel på den, då blir den lite varm och fläkten går på högvarv. Dock stör jag mig på hårdisken ibland, den ger ifrån sig ett tjutande ljud. Men bara ibland. Vet inte om det är något fel på den.

Jag har hört att vissa som äger denna dator har hört ett klickande ljud från hårddisken. Lösningen för dom har varit att antingen ändra hårddisk inställningen till "performence" i bios eller använt sig av gratis programet Notebook Hardware Control (NHC). Dessa lösningar har tydligen hjälp flera av dom drabbade.

Postad 20 January 2008 - 21:52

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0

Vad spelar du för spel på den? och vad kostade din dator? Måste man ha minst Geforce 8600 för att man ska kunna spela och se på hög kvalitets film?

Postad 21 January 2008 - 15:28

Snoooz
  • Snoooz
  • Lärjunge

• 422 inlägg
  • 0
Oj oj oj. den är snygg

hur är den designmässigt om man jämför XPS med Apple Macbook tycker ni?
Macbok är bara 2cm hög. Denna är drygt 3. Även om det bara är 1cm!, så är man kräsen med laptops =)

Postad 21 January 2008 - 18:24

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Jag hoppas det är bättre kampanj erbjudande nästa månad på Dell. Håller tummarna för då ska jag nog handla =)

Postad 22 January 2008 - 00:24

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

Oj oj oj. den är snygg

hur är den designmässigt om man jämför XPS med Apple Macbook tycker ni?
Macbok är bara 2cm hög. Denna är drygt 3. Även om det bara är 1cm!, så är man kräsen med laptops =)

det är ju helt olika datorer (pris, kraft, storlek och utrustningsmässigt), varför ens fundera på att jämföra?
som att jämföra porsche boxster och en subaru impreza wrc - det ena är en snygg sak med dyrt märke man vill synas med, den andra är en prisvärd maskin som får saker gjort men inte ger bort så många coolhetspoäng. helt olika varuklasser...
(antog att du syftade på MBA - ingen av de andra är några 2 cm)

Jag hoppas det är bättre kampanj erbjudande nästa månad på Dell. Håller tummarna för då ska jag nog handla =)

bättre än 15+5% plus gratis frakt? hej små krav...

Postad 22 January 2008 - 12:33

spalle
  • spalle
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Äntligen har den kommit. Supernöjd med nästan allt. Prestandan är det ju absolut inga problem med, inte heller utseendet. Riktigt snygg design.

Spelade COD 4 igår utan problem. Gick klockrent utan att lagga.

Datorn gick ganska segt med vista och alla medföljande program som var installerade. Så det åkte in XP ganska omgående. Drivrutiner var inga problem att hitta på nätet.

Det sämsta var skärmen. Vilken besvikelse.......... trodde först att den var dammig, men efter att ha googlat lite insåg jag att jag inte var ensam om denna grynighet. Tydligen finns det 2-3st olika fabrikat på skärmarna som Dell installerar och det är ett lotteri vilken man får. Samsung, AU Optronics och LG.

WSXGA+ 1680x1050 Panels
LG Philips LPLF300 - Dell P/N: XK309 - Size: 15.4" - Experience: Not Grainy
Samsung SEC3350 - Dell P/N: RW985 - Size: 15.4" - Experience: Grainy

WSXGA/WXGA+ 1440x900 Panels
AU Optronics AUO2077 - Dell P/N: GU429 - Size: 15.4" - Experience: Grainy
Samsung SEC3157 - Dell P/N: Unknown - Size: 15.4" - Experience: Some Grain
LG Philips LPLDF00 - Dell P/N: XP059 - Size: 15.4" - Experience: Not Grainy

Såklart man fick en Samsung.... Men efter att ha pratat med den irländska supporten i över en timme så kommer det en service kille imorgon och byter min skärm. Riktigt bra service måste jag säga.

Hörde lite klickande från hårddisken med vista installerat men ändrade till performence i bios och nu hörs det knappast något från hårddisken längre.

Inget oljud från fläkten, (som nästan aldrig startar).

Känns lite obehagligt runt touchpaden. Känns som man får små stötar eller att det vibrerar.

I 3DMARK 06 fick jag 4100 direkt från lådan med Vista.

Med 1680x1050 skärmen blir texten väldigt liten. Kan vara ganska irriterande ibland.

Tycker ändå i helhet att denna laptop är värd var enda krona. Rekommenderas

Postad 22 January 2008 - 12:49

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Medföljer Vista CD eller hur är det med återställningen? Visa gärna lite bilder =)

Postad 22 January 2008 - 17:29

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0

Äntligen har den kommit. Supernöjd med nästan allt. Prestandan är det ju absolut inga problem med, inte heller utseendet. Riktigt snygg design.

Spelade COD 4 igår utan problem. Gick klockrent utan att lagga.

Datorn gick ganska segt med vista och alla medföljande program som var installerade. Så det åkte in XP ganska omgående. Drivrutiner var inga problem att hitta på nätet.

Det sämsta var skärmen. Vilken besvikelse.......... trodde först att den var dammig, men efter att ha googlat lite insåg jag att jag inte var ensam om denna grynighet. Tydligen finns det 2-3st olika fabrikat på skärmarna som Dell installerar och det är ett lotteri vilken man får. Samsung, AU Optronics och LG.

WSXGA+ 1680x1050 Panels
LG Philips LPLF300 - Dell P/N: XK309 - Size: 15.4" - Experience: Not Grainy
Samsung SEC3350 - Dell P/N: RW985 - Size: 15.4" - Experience: Grainy

WSXGA/WXGA+ 1440x900 Panels
AU Optronics AUO2077 - Dell P/N: GU429 - Size: 15.4" - Experience: Grainy
Samsung SEC3157 - Dell P/N: Unknown - Size: 15.4" - Experience: Some Grain
LG Philips LPLDF00 - Dell P/N: XP059 - Size: 15.4" - Experience: Not Grainy

Såklart man fick en Samsung.... Men efter att ha pratat med den irländska supporten i över en timme så kommer det en service kille imorgon och byter min skärm. Riktigt bra service måste jag säga.

Hörde lite klickande från hårddisken med vista installerat men ändrade till performence i bios och nu hörs det knappast något från hårddisken längre.

Inget oljud från fläkten, (som nästan aldrig startar).

Känns lite obehagligt runt touchpaden. Känns som man får små stötar eller att det vibrerar.

I 3DMARK 06 fick jag 4100 direkt från lådan med Vista.

Med 1680x1050 skärmen blir texten väldigt liten. Kan vara ganska irriterande ibland.

Stötarna du känner är kända runt om på forum och diverse sidor.
saxas från techworld

Orsaken till stötarna är att det saknas en anslutning i strömadaptern vilket innebär att datorn inte är jordad. Därför försöker strömmen istället leta sig genom människokroppen om någon vidrör metallskalet. Dell säger dock att stötarna inte på något sätt kan skada kroppen.

Om du har råkat ut för detta problem kan vi rekommendera att du ringer Dell och klagar så skickar de förhoppningsvis en ny strömadapter.

Postad 22 January 2008 - 18:45

Andersjm
  • Andersjm
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Vad spelar du för spel på den? och vad kostade din dator? Måste man ha minst Geforce 8600 för att man ska kunna spela och se på hög kvalitets film?

Det är framförallt online spel för min del, WoW och EQ2, kan nämnas att det inte går att spela AO på den alls, spelet låser sig efter en liten stund. Men då det är ett gammalt spel är det antagligen inget att göra åt. Jag kör min vista direkt ur förpackningen vilket gör att jag inte kan installera vilka drivrutiner som helst heller, måste gå via Dell.
Väldigt nöjd med den föresten, tycker också att den ser ganska bra ut.

Postad 22 January 2008 - 19:30

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Verkar som om alla som köpt en Dell accepterar att man får "stötar", tjutande ljud i hårddisk, CD/DVD spelare som spinner upp i tid och otid (enligt recension på Dells hemsida), grynig skärm etc. Nu börjar XPSs stjärnor att segla neråt - för man vill ju inte köpa en dator för <10 000 som det ska behöva bytas ut delar på när den kommer. Garanti åtgärder tar väl lång tid, men är Dell medvetna om problemet så varför skeppar dem en dator som de ändå måste byta ut saker på?

Postad 23 January 2008 - 13:52

spalle
  • spalle
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Har lagt upp lite bilder på min sida. Bilder XPS 1530

Postad 24 January 2008 - 14:51

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Hur pass mycket har Dell tagit över datorn med alla program och så som är installerat? Menar - om de styr alla drivrutiner & uppdateringar (för operativsystemet) - kan man inte lägga in egna drivrutiner på grafikkortet alls?

- Kan man få skärmen bytt om man får den här gryniga kvaliteten på skärmen? Eller de kommer att vägra? Var ser man att man fått grynig skärm - serienummer och sånt var det finns. Kan man se det på ordersedeln eller?

- Hur har det gått med ni som ville ha saker utbytta för ni inte var nöjd eller det var fabriksfel? har ni en bra dator nu?

Postad 24 January 2008 - 17:36

spalle
  • spalle
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Då har service killen varit här och bytt min skärm. När jag pratade med den irländska supporten kunde han inte hitta LG skärmen, som tydligen ska vara den bästa. Utan han skulle skicka någon annan skärm. Han lovade att det inte skulle vara Samsung SEC 3350.
Idag när service killen kommer och vi packar upp skärmen så va det en LG i alla fall. :) bara ett fel........ inte samma upplösning som innan utan en 1440x900. Men det passar mig utmärkt för jag tyckte texten på 1680x1050 skärmen va alldeles för liten. (Hoppas bara jag får tillbaka dom nästan 1000:- extra jag betalade....)

Vilken skillnad!!!

Säger bara HALELUJA va nice bild. Så jäkla nöjd jag är. SUPER :P :D

och imorgon kommer en ny adapter. Pga av att adaptern saknar jord på stickkontakten känner man av detta i aluminiumet runt pekplattan med små stötar/vibrationer. Kör man endast på batteri är det lugnt. Men imorgon kommer en ny adapter med jord.

Verkligen kanon service

Nu är allt perfekt och jag ger denna dator en solklar tia.

Postad 24 January 2008 - 17:52

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Betalade du för att få skärmen bytt?

Kan du se någonstans utanpå datorn att det är en LG?

Redigerat av Silverfisken, 24 January 2008 - 17:53.

Postad 24 January 2008 - 18:28

spalle
  • spalle
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Betalade du för att få skärmen bytt?

Kan du se någonstans utanpå datorn att det är en LG?

Betalade nej..... är man inte nöjd så har man rätt att få sådant utbytt. Har för mig att det är 21 dagar man har på sig att åtgärda eller returnera datorn.

För att se vilken skärm du har får du gå in i enhetshanteraren och högerklicka på plug and play bildskärm. Välj egenskaper och sedan information. Välj maskinvaru-ID så ser du id nummert.

1680x1050 skärmar
Samsung SEC3350
LG Philips LPLF300

1440x900 skärmar
AU Optronics AUO2077
Samsung SEC3157
LG Philips LPLDF00

Postad 24 January 2008 - 18:37

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Blir text och upplösning bra med 1440x900? Det ska ju inte vara jättestora programrutor & text och inte får småttigt heller så man blir trött i ögonen.
Är det något du kan komma på som du vet kan vara bra att välja när man sätter ihop sin dator?

Hur är det med DVD spelaren låter den konstigt eller spinner upp i tid & otid?
Gärna fler bilder :)

Postad 25 January 2008 - 00:45

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

Ändra DPI om du tycker texten är liten, ändra INTE upplösning, då blir det bara suddigt iochmed att man inte pixelmappar

Postad bild

Postad 25 January 2008 - 00:49

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Jag har hittat rabattkod med 10% men finns det någon rabattkupong med 15% på XPS någonstans? Som gäller t.o.m 30 januari eller längre?

Oj, just det vad är bäst att välja då?

- 15.4-tums UltraSharp™ WXGA (1 280x800) CCFL-skärm (220 nit) med TrueLife™ [Inkluderas i priset]

ELLER

15,4-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife™ [lägg till 370,00 kr eller 15:-/månad1]

(det kliar i fingrarna att beställa nu men måste veta att det blir så bra som möjligt :)

Redigerat av Silverfisken, 25 January 2008 - 01:01.

Postad 25 January 2008 - 01:06

spalle
  • spalle
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Blir text och upplösning bra med 1440x900? Det ska ju inte vara jättestora programrutor & text och inte får småttigt heller så man blir trött i ögonen.
Är det något du kan komma på som du vet kan vara bra att välja när man sätter ihop sin dator?

Hur är det med DVD spelaren låter den konstigt eller spinner upp i tid & otid?
Gärna fler bilder :)

Jag tycker att 1440x900 upplösningen passar mig perfekt. Med LCD skärmar ska man ju helst köra på den rekommenderad upplösning för bästa bildkvalitet. Ställer jag ner skärpan blir bilden suddig. Innan bytet av skärm blev man verkligen trött i ögonen. Men med den suddiga skärmen o lilla texten kunde man ju inte få annat
än huvudvärk.

Tips (enligt mig)

#Minst 2,2 GHz processorn för den har dubbetlt så mycket cache minne

#Nöja sig med 2G ram och installera själv senare. Alldeles för dyrt på dell

#Val av skärm beror ju helt på vad man ska göra med datorn. Väldigt individuellt. För mig passar 1440 skärmen perfekt.

#Ta en hårddisk på 7 200 v/min

#9-cells batteriet sticker ut och ger gör datorn tiltande. Det varar oxå en timme längre än 6-cells batteriet.
Men eftersom jag nästan alltid är i "pluggad" valde jag 6-cells.

6-cell

Postad bild

9-cell

Postad bild

#Go 8600M GT 256MB grafikkort såklart

#Tycker nog att det är bättre att ringa in och beställa. Alla rabatter fungera ändå och man kan kanske få ner priset några hundralappar till om man kan tugga lite ;)
Går ju även att sätta ihop datorn precis som man vill ha den, om man pratar med försäljare.

När det gäller CD/DVD spelaren kör den igång vid uppstart o avstängning. Låter gör den ju men inget störande. Bra att man slipper släde.

Här är några bra länkar:

Drivrutiner både till Vista och XP

Sweclockers har en bra tråd

Många med gryniga skärmar........

Det kommer mer bilder senare...........

Postad 25 January 2008 - 01:11

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Jag har fått ihop:
Base Intel® Core™ 2 Duo-processor T7500 (2,20 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-cache)
Operativsystem Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
Minne 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
Tangentbord Inbyggt tangentbord, svenska/finska (QWERTY)
Grafikkort NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikerat grafikminne
Hårddisk 250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
Modem Inget modem
Optisk enhet Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara
Trådlös anslutning Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g-minikort - Europa - Core 2 Duo Processors
Leveransdokument Svensk dokumentation med europeisk strömsladd
Gedis Bundle Reference N01X5303
Microsoft-programvara Microsoft® Works 8.0 - svenska
Standardsupport Grundläggande garanti - 1 års XPS Premium hårdvarusupport (inkl. spel- och på-plats-support)
Supporttjänster Basgaranti - 1 års XPS Premium hårdvarusupport (inkl. spel- och på-plats-support)
Säkerhetsprogram Inget antivirus- och säkerhetsskydd - svenska
Strömförsörjning 90 W nätadapter
Bluetooth Dell™ trådlös 355 Bluetooth 2.0-modul (upp till 3 Mbit/s) med bättre datahastighet - Eur
Orderinformation Inspiron-beställning - Sverige
Primärt batteri Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)
Bärväskor Ingen bärväska
Biometric Identification Biometrisk fingeravtrycksläsare med SVART detalj
Media för system Resurs-DVD - (diagnostik och drivrutiner)
Färgval Kamera med 2,0 megapixlar i smokingsvart för CCFL-skärm
Accidental Damage Support Ingen olycksskadesupport
TV-tuner Dell™ resefjärrkontroll
Dells internetorder Dells internetorder.
LCD-skärm 15.4-tums UltraSharp™ WXGA (1 280x800) CCFL-skärm (220 nit) med TrueLife™

9900 kr

Jag ska ha datorn till att göra hemsidor, surfa, se film, spela spel, och allmän datoranvändning. Brukar ha många program igång.
Vet att denna datorn är lite overkill - men jag bytar inte dator så ofta.

Vet du om datorn har Gigabit ethernet? och finns det olika version på hdmi?

OBS! 7 200 v/min SATA-hårddisk finns inte att välja på den konfig jag gjort. Hmm, undra varför.

Redigerat av Silverfisken, 25 January 2008 - 01:46.

Postad 25 January 2008 - 08:48

spalle
  • spalle
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Börja med någon av de billigare så finns fler valmöjligheter.

Dell XPS M1530

Postad 25 January 2008 - 12:34

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Är det bättre att välja Vista Ultimate? tjänar man på det?

Postad 25 January 2008 - 14:40

spalle
  • spalle
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Visst sköter Dell sevicen snabbt o effektivt. kánske lite för snabbt..... Först kom ju som sagt skärmen i fel upplösning och nu fick jag en ny adapter med ström kabel..............

Postad bild

Kul............... och vart ska jag plugga in denna då?? :)

Dom måste väll ändå veta att Sverige inte ligger i UK och att vi har Europeisk standard här....

Postad 26 January 2008 - 16:53

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Hur är det kan man nedgradera till Windows XP Professional gratis om man vill det? Läste på Toms Hardware att Microsoft erbjuder nedgradering men vill inte direkt göra reklam för det. Går det sedan att uppgradera till Vista igen om man vill det?
Någon som vet?

Oh ja just det kan man ringa in sin beställning på datorn och få alla rabatter osv ändå? Någon som vet ett nummer till Dell så man kan prata med en svensk försäljare?

Redigerat av Silverfisken, 26 January 2008 - 16:53.

Postad 26 January 2008 - 18:54

Snoooz
  • Snoooz
  • Lärjunge

• 422 inlägg
  • 0

Hur är det kan man nedgradera till Windows XP Professional gratis om man vill det? Läste på Toms Hardware att Microsoft erbjuder nedgradering men vill inte direkt göra reklam för det. Går det sedan att uppgradera till Vista igen om man vill det?
Någon som vet?

Oh ja just det kan man ringa in sin beställning på datorn och få alla rabatter osv ändå? Någon som vet ett nummer till Dell så man kan prata med en svensk försäljare?

Telefonnummer finns ju på DELL.se

Postad 27 January 2008 - 13:26

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Nu har jag beställt min m1530 =) Ska bli spännande att få! 11,536 kr (bortdraget alla rabatter & gratis frakt)

Base Intel® Core™ 2 Duo-processor T7700 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-cache)
Operativsystem Äkta Windows Vista™ Ultimate - svenska
Modem Inget modem
Trådlös anslutning Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g-minikort - Europa - Core 2 Duo Processors
Standardsupport Grundläggande garanti - 1 års XPS Premium hårdvarusupport (inkl. spel- och på-plats-support)
Supporttjänster Basgaranti - 1 års XPS Premium hårdvarusupport (inkl. spel- och på-plats-support)
Bluetooth Dell™ trådlös 355 Bluetooth 2.0-modul (upp till 3 Mbit/s) med bättre datahastighet - Eur
Primärt batteri Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)
Bärväskor Ingen bärväska
LCD-skärm 15,4-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife™

Postad 28 January 2008 - 15:17

Varre
  • Varre
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Base Intel® Core™ 2 Duo-processor T7250 (2,00 GHz, 800 MHz FSB, 2 MB L2-cache)
Operativsystem Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
Modem Inget modem
Primärt batteri Primärt 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar)
Bärväskor Ingen bärväska
LCD-skärm 15,4-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife™

Har fått ihop detta paket för 9585:- och tänkte beställa ikväll eller imorgon, men jag är student men har inte fått mitt CSN kort än, tror ni man kan ringa och snacka till sig studentrabatten också på nåt sätt? Eller måste man ha kortet för att få rabatten?

Postad 28 January 2008 - 20:31

Snoooz
  • Snoooz
  • Lärjunge

• 422 inlägg
  • 0
Dell sa att deras 2.2Ghz är 10-15% snabbare än 2.2Ghz. stämmer det tror ni? Eller försökte han bara få mig att köpa den dyrare.
cacheminnet är jku faktiskt dubbelt så stort, så det kanske inte är en omöjlighet.

Postad 29 January 2008 - 12:05

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Menar du 2.2 är snabbare än 2.0 eller?

Postad 29 January 2008 - 16:47

Snoooz
  • Snoooz
  • Lärjunge

• 422 inlägg
  • 0
Ja självklart =). Den med 4mb cache.
Jag undrar bara om det kan stämma att den är 10-15% snabbare. En tusenlapp för 10%. Jag vet inte riktigt om det är värt det bara.
---

Hur är det med tjut från datorn? Jag läste en tråd om 1330 med cpuwhine. Som var så ohyggligt jobbigt att det var en person som lämnade tillbaka den?
Samt det där med grynig bildskärm, hur kan dell släppa en dator som inte är klar så att säga.
Om det inte är något fel på dessa personers datorer så är det knepigt för mig iallafall.

Är dom ensam om detta? Kostar ju en hel del, då vill man ju ha kvalitee med.

Redigerat av Snoooz, 29 January 2008 - 19:09.

Postad 30 January 2008 - 10:45

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Man kan läsa mycket om både m1530 och m1330, och många har problem med just gryniga skärmar. Vad jag har läst och kan sammanfatta är:

...
Taskig skärm - många får även inte rätt skärm efter att de bytt, utan t.o.m fel upplösningar etc
När tekniker bytat något så har något annat gått fel - hela system fått returneras
XPS texten trillar av - kanske pågrund av byte av skärm så är tekniker lite oförsiktig
Felaktiga klistermärken på datorn (Intel Celeron istället för C2D) - men hårdvaran stämmer
Stötar av datorn - utbyte av strömadapter krävs
Vinande ljud från hårddisk - kanske om man väljer en 7200 rpm, eller så något fel med hårddisk - ev. ställa in i BIOS
Dell lagt in för gamla drivrutiner till grafikkort som begränsar benchmark - man kan lägga in egna genom användar tips
...
Kommer man in i XPS support träsket kan man bli kopplad hit och dit och få prata (engelska) med folk som försöker sälja annat på en, eller inte har hört talas om att skärmar etc skulle vara dåliga - rena lotteriet att komma till en förstående och hjälpfull person
Det kan hända att man efter mycket krävande att få rätt skärm - kan ändå få fel skärm (för DELL verkar tydligen ändra i felanmälan som de själv tycker)
Lång väntetid på leverans

Med DELL är det rena rama lotteriet känns det som. Men hjälper det att företaget är "villiga" att byta ut system hit och dit och skicka ut tekniker hit och dit? Någon person jag läste om var på sitt 4:e system, men höll alltså kvar vid DELL ändå. DELL verkar ju i slutändan iallafall göra kunden acceptabelt nöjd. Och folk tar det, jag själv har beställt en m1530 fastän jag är medveten om hur stort H*lvete det kan komma att bli. Redan nu är jag rädd att få fel skärm...
Att man orkar...

Postad 01 February 2008 - 20:42

Spritfest
  • Spritfest
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Klarar den av att köra ut fullhd, någon som vet?

Postad 02 February 2008 - 12:56

creiij
  • creiij
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Beställde en M1530 i tisdags, hoppas den kommer under veckan som kommer nu. Kollade idag och den förbereds för leverans just nu så =)

15.4" UltraSharp Widescreen WSXGA+ (1680x1050)
Backcover red & 2.0mp camera
Minne med dubbla kanaler 2 048 MB (2 x 1 024), 667 MHz DDR2 SDRAM
8xDVD+/-RW Slim Slot-Load Drive
Battery XPS Primary 9-cell 85WHr Li-Ion
Extra stor bärväska i nylon svart (L44 x B33 x D12), 1,4 kg9
Swedish - Vista Home Premium (32Bit OS)

Har 3 års garanti och 1 års olycksfall, bara om något skulle hända med min nya bäbis =)

Postad 02 February 2008 - 13:48

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Vad gick det kalaset på?

Postad 02 February 2008 - 20:23

creiij
  • creiij
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Vad gick det kalaset på?

Vill du verkligen veta? =)

Gick på 15000 jämt, blev ju dyrare för garantin och olycksfallet men nu vet jag att jag inte behöver oroa mig för den klumpiga flickvännen eller för något annat de närmaste tre åren. Känns bra att man har en ordentlig garanti.

Läste på sweclockers att man kan typ neka eula och sen skicka tillbaka vista? hade hellre velat köpa ultimate då jag använder det på stationära.

Nåja, kommer troligvis på måndag, gick fort. Förproduktion tisdag-torsdag, produktion fredag och skickades idag =)

Postad 12 February 2008 - 19:31

Varre
  • Varre
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Vad gick det kalaset på?

Vill du verkligen veta? =)

Gick på 15000 jämt, blev ju dyrare för garantin och olycksfallet men nu vet jag att jag inte behöver oroa mig för den klumpiga flickvännen eller för något annat de närmaste tre åren. Känns bra att man har en ordentlig garanti.

Läste på sweclockers att man kan typ neka eula och sen skicka tillbaka vista? hade hellre velat köpa ultimate då jag använder det på stationära.

Nåja, kommer troligvis på måndag, gick fort. Förproduktion tisdag-torsdag, produktion fredag och skickades idag =)

Hur långt efter den skickades fick du datorn?

Postad 24 February 2008 - 16:01

Friskytten
  • Friskytten
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Sugen på denna, men...

Det är nog bara en tidsfråga innan det går att beställa denna med Intels nya mobila Penryn-processorer... Samma pris, 10% mer prestanda och lägre strömförbrukning på köpet. Om det räcker med nytt BIOS så kanske 1530 lever kvar, annars blir det väl en ny modell...

Alltid är det något nytt på gång, några % hit och dit, så det blir väl en pris/prestanda-fråga när man ska slå till...

http://www.notebookc...PUs.7876.0.html

Postad 25 February 2008 - 17:18

Unregistered45e7a0dc
  • Unregistered45e7a0dc
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Passa på, just nu har dell rabatt 1700 :- på 500 (gratis frakt) på 1530 modellen som går ut 27.e + 15 % och 5% rabatt (sjukt som helst att de kör BÅDE 2300:- rabatten + 15% :blink: aja kul för er som ännu inte köpt en XPS)

15% - NFLK?R11FJ37LW
5% - $H?TP9R$XFH234

Postad 26 February 2008 - 16:10

Snoooz
  • Snoooz
  • Lärjunge

• 422 inlägg
  • 0
Denna nya rabatt är väl för att få ut alla processorer, innan den sk. penryn kommer in, och de ska kunna ta full pris för den nya.
Men är denna 2.0 eller 2.2 ghz något att ha, om man nu tänker att den kanske är på väg att fasas ut?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.