Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PS3 Full HD eller HD Ready

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 January 2008 - 16:18

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Hej

Ska snart köpa ny tv (ska sälja min dirt cykel först) och jag undrar om jag ska köpa en Full HD eller en HD Ready.
Full HD finns ju inte i 32" och det finns väl skäl till det, jag har hört att man inte ser skilland på Full HD eller HD Ready om Tv inte är större än 50" kan det stämma? Sedan har jag hört att PS3:an bara stöder Full HD så om man har en HD Ready så skalar den ner till NTFS.

Har tittat runt lite på olika skärmar:

http://www.webhallen...od.php?id=76043

http://www.webhallen...od.php?id=83131
Dom har ungerfär samma pris men vilken har bäst bild?

http://www.webhallen...od.php?id=73909
Den här har sjukt bra pris och är snygg men vet ej om den har bra bild.

Har ni någon att rekomendera? I prisklass Under 10lax. Jag sitter ungerfär tre meter från TV.

MVH Tim!

Postad 10 January 2008 - 17:56

l2ickard
  • l2ickard
  • Mästare

• 2805 inlägg
  • 0

Sedan har jag hört att PS3:an bara stöder Full HD så om man har en HD Ready så skalar den ner till NTFS.

Skalar den ner bildsignalen till ett filsystem så gör den det bra :)

På det avståndet du sitter och om du som sagt inte tänker iaf 50" och upp så räcker en hd ready gott och väl. Kolla på prisjakt så har du hur många recensioner/omdömmen som helst på tv apparater.

Postad 10 January 2008 - 17:59

Lille_skutt
  • Lille_skutt
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har med hört att man inte ser skillnad om TV:en inte är 50". Tror det stämmer faktiskt.
Nej PS3:an skalar inte ner bilden. Du kan själv välja vilken upplösning du vill ha i PS3:ans meny.

De flesta jag har hört säger att man ska typ sitta en metter ifrån per 10" för bäst bild. Beror lite på hur du själv tycker bilden blir. Kolla i någon affär och ställ dig 3 meter bort.

Kan tyvärr inte svara på vilken TV du ska välja. Titta på den i affären och välj den som du tycker har bäst bild istället för den med mest siffror. Full HD ger inte specielt bra bild om inte bilden kommer från en bra källa. PS3 lär ju ge grym bild. TV sändningar kan vara desto sämre. Det finns ju inga kanaler som sänder i 1080p.

Hoppas du fick svar på någon fråga!
Mvh Lille_skutt

Postad 10 January 2008 - 19:11

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

De flesta jag har hört säger att man ska typ sitta en metter ifrån per 10" för bäst bild. Beror lite på hur du själv tycker bilden blir. Kolla i någon affär och ställ dig 3 meter bort.

Hmm..."De flesta" skulle jag ta med en stor nypa salt vad gäller det rådet. I så fall skulle jag behöva sitta 10 meter ifrån min projektor. Nejtack, tror jag snällt sitter kvar på mina dryga 3 meter. :)

Postad 10 January 2008 - 21:09

Lille_skutt
  • Lille_skutt
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Hmm..."De flesta" skulle jag ta med en stor nypa salt vad gäller det rådet. I så fall skulle jag behöva sitta 10 meter ifrån min projektor. Nejtack, tror jag snällt sitter kvar på mina dryga 3 meter. :D

Gäller nog mer TV än projektorer. Missa den detaljen.

Postad 10 January 2008 - 21:31

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Öhh..Vaa..Är det nån skillnad mellan projektor å tv? :D

Postad 10 January 2008 - 21:43

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Crazy...

PS3 kan mata alla standardupplösningar upp till 1080p. Inget nedskalande till gamla avdankade filsystem här inte.

Postad 10 January 2008 - 21:52

kokkelimokk
  • kokkelimokk
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0
Jag har en 32" och sitter nästan exakt 3 m ifrån och det fungerar ok men jag skulle gärna vilja ha större bild.

Den här hade jag köpt om jag hade haft 10000 kr på fickan att köpa tv för.

Postad 11 January 2008 - 07:47

Unregistered3ece8f6f
  • Unregistered3ece8f6f
  • Beroende

• 1069 inlägg
  • 0
Jag kan ärligt säga att jag inte ser någon väsentlig skillnad mellan min Samsung 40" i 1080i och kompisens Samsung 40" i 1080p. Den skillnad som finns i bilden är mera i forma av svärta och kontrast där min lite äldre skärm är något sämre.

Grundtipset vid TV-köp tycker jag är att man ska inte gå så mycket på vad andra säger utan ge sig ut i djungeln av apparater och titta på så många som möjligt själv. Det du sedan tycker är en bra bild är en bra bild!

Postad 11 January 2008 - 08:40

PH-07
  • PH-07
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Hej

Ska snart köpa ny tv (ska sälja min dirt cykel först) och jag undrar om jag ska köpa en Full HD eller en HD Ready.
Full HD finns ju inte i 32" och det finns väl skäl till det, jag har hört att man inte ser skilland på Full HD eller HD Ready om Tv inte är större än 50" kan det stämma? Sedan har jag hört att PS3:an bara stöder Full HD så om man har en HD Ready så skalar den ner till NTFS.

Har ni någon att rekomendera? I prisklass Under 10lax. Jag sitter ungerfär tre meter från TV.

MVH Tim!

Det är väl ändå inte 50" som "gränsen" blir tydlig mellan FullHD och HD-ready, jag har hört massvis med gånger att det är cirka 37" och ju större skärm desto "mer" tydligt blir det? Men sen beror det ju lite på vad d är för komponenter och programvara i skärmen för att det ska bli bra!

Jag har själv en LG 42LF65... Jag ser mkt skillnad mellan en 32/37/42 HD-ready tv och min FullHD!

Sammanfattningsvis:

+ Med PS3 som dvd/blue-ray-spelare/tvspel osv, U-n-d-e-r-b-a-r i mina ögon
+ Designen med pianolack
+ Bra fjärrkontroll, allt känns gediget och kraftigt
+ Tillräckligt med utgångar

- Ingen EPG (vet ej ifall det finns på endast tvskärmar)
- Ingen DVI-utgång (dock finns det hane/hona hdmi/dvi att köpa)
- Inte 100hz, men det är lite dyrare och en smaksak, jag är mkt nöjd med 60hz
- "Bara" två HDMI-utgångar

Om du får 37" för bra pris, skulle jag tat den!

Lycka till!

Postad 11 January 2008 - 10:26

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1833 inlägg
  • 0
Jag vill bara flika in en sak: Många 1080P-skärmar har stöd för 24 bilder i sekunden vilket gör att panoreringar i Blu ray (och HDDVD) -rullar blir silkesmjuka och dessutom får du en större filmkänsla.

Annars är skillnaden mellan 1080P och 720P inte så stor när man pratar max 40", man ser skillnad i menysystemet etc. i xmb t.ex. det blir helt enkelt lite skarpare.

Postad 11 January 2008 - 17:13

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Kul med så många svar och bra tips! Har lite mer kött på benen nu, LG 42LF65 ser ut som ett bra val 11000lax på webhallen eller LG 37" LCD-TV 37LF65 10500kr. Har nu en ful Nokia Tv som piper så in i he***te.

Föresten HDMI kable tänkte på en http://www.webhallen...od.php?id=78171 eller en sån här http://www.webhallen...od.php?id=67555 undra om man ser skillnad på de?

MVH Tim

Postad 11 January 2008 - 17:49

shaman958
  • shaman958
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0

Jag har en 32" och sitter nästan exakt 3 m ifrån och det fungerar ok men jag skulle gärna vilja ha större bild.

håller med! vore mitt val om jag skulle köpa TV i dag.

sitter du på 3m är möjligtvis 42" lite stort, själv sitter jag 3,8m ifrån med min 42" och vill inte sitta närmare.

en 37" kanske??

HD-ready duger för ditt användande, ingen idè att lägga 3-4 lakan extra för nåt du måste stå 1m ifrån för att upptäcka.

edit: nej, du ser ingen skillnad på dom kablarna.

Redigerat av shaman958, 11 January 2008 - 17:50.

Postad 11 January 2008 - 18:49

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
mm skulle också ta panasonicen

Postad 11 January 2008 - 19:52

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Hej

MVH Tim!

Det är väl ändå inte 50" som "gränsen" blir tydlig mellan FullHD och HD-ready, jag har hört massvis med gånger att det är cirka 37" och ju större skärm desto "mer" tydligt blir det? Men sen beror det ju lite på vad d är för komponenter och programvara i skärmen för att det ska bli bra!

Jag har själv en LG 42LF65... Jag ser mkt skillnad mellan en 32/37/42 HD-ready tv och min FullHD!

Sammanfattningsvis:

+ Designen med pianolack

Lycka till!

Pratar du om TVn eller PS3an nu? Jag förstår ingenting. Nej PS2 har ingen ren DVI-utgång, men väl HDMI.
Eller pratar du om TVn? I så fall antar jag att du menar ingångar?? :)

Sitter 2,60m ifrån en Panasonic PV45 42 tum (likvärdig med PV60) och tycker inte att det är för nära. Skulle gärna ha ännu större bild just för att komma in i spelen

Postad 11 January 2008 - 20:00

masong
  • masong
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
jag äger en 50 tums samsung q97 och köpte precis en px70(42tum) åt farsan i julas, båda har fått toppbetyg i en rad olika tester, men jag måste säga efter lite jämförelse så är px70 ett superklipp, grym för dom pengarna, får du tag i den runt 10-11 tusen så är det bara löp och köp, du kommer inte ångra dig...

Postad 11 January 2008 - 21:44

_iglo
  • _iglo
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

håller med! vore mitt val om jag skulle köpa TV i dag.

sitter du på 3m är möjligtvis 42" lite stort, själv sitter jag 3,8m ifrån med min 42" och vill inte sitta närmare.

en 37" kanske??

HD-ready duger för ditt användande, ingen idè att lägga 3-4 lakan extra för nåt du måste stå 1m ifrån för att upptäcka.

edit: nej, du ser ingen skillnad på dom kablarna.

Verkar vara väldigt individuellt det där med avstånd från bilden.
Själv sitter jag 3,0 m från en 50" men hade gärna kapat det avståndet något (2,5-3,0m).
När jag lirar med PS3:an kan jag tänka mig att komma ännu närmre än så.

Individuellt det där, som sagt.

Postad 12 January 2008 - 17:23

PH-07
  • PH-07
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Hej

MVH Tim!

Sammanfattningsvis:

+ Designen med pianolack

Lycka till!

Pratar du om TVn eller PS3an nu? Jag förstår ingenting. Nej PS2 har ingen ren DVI-utgång, men väl HDMI.
Eller pratar du om TVn? I så fall antar jag att du menar ingångar?? ;)

Sitter 2,60m ifrån en Panasonic PV45 42 tum (likvärdig med PV60) och tycker inte att det är för nära. Skulle gärna ha ännu större bild just för att komma in i spelen

Hehe, blev lite fel där! Pratade självklart om Ingångarna till tvn :wub: Märkte först nu att det kunde bli lite luddigt... :P Och jag håller med dig angående att vilja ha lite större på cirka 3 meter! Jag har oxå en 42" och en 47" skulle vara top of the line :lol:

Postad 12 January 2008 - 20:56

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Hej

MVH Tim!

Sammanfattningsvis:

+ Designen med pianolack

Lycka till!

Har samma tv som du och kan bara instämma funkar kanon , lite för liten bara, sitter ca3 meter ifrån.
Klarar 24p30p60p

Postad 13 January 2008 - 19:56

Phredreeke
  • Phredreeke
  • Forumräv

• 798 inlägg
  • 0
Väldigt få spel körs i Full HD-upplösning. Vi kan dela upp spelen i fyra grupper.

1. Spel som renderar i 720p (eller lägre) och använder en mjukvaruscaler för att förstora bilden till 1080p. Detta är samma sak som grafikchippet i 360 gör. Exempel: Call of Duty 3&4, Sonic The Hedgehog
2. Spel som renderar alla 1080 linjer, men med en lägre horisontal upplösning. Exempel: Transformers, Pirates of the Caribbean 3
3. Spel som inte skickar ut 1080p alls. Exempel: Resistance Fall of Man, Oblivion, Colin McRae: DiRT
4. Spel som renderar i äkta 1080p. Exempel: Virtua Tennis 3, Ridge Racer 7

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.