Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NAD M25 vs. Rotel RMB 1095

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 January 2008 - 19:44

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
Hej.

Jag skall komplettera min hembioanläggnig med ett flerkanalsslutsteg eftersom mina högtalare är grymt tungdrivna och jag vill att de skall spela ut ordentligt.

Jag har kikat närmare på:

* NAD Master Series M25 -

och

* Rotel RMB-1095 -

Mitt övriga system består av A/V recievern Denon AVR 3806 (vilken har pre-out och kan fungera som försteg) och mina högtalare är B&W XT- hela serien.

Jag undrar om det finns folk som har erfarenhet av dessa, kanske t.o.m. båda två?
Skriv gärna vad ni tycker, allt är intressant.

Tack på förhand! :D

Jonsod

Postad 10 January 2008 - 19:47

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Kör på Naden du, har en själv och den har total kontroll, Roteln har dock lite mer år på nacken , har inte hört Rotel dock

Postad 11 January 2008 - 11:07

Unregistered94d65f28
  • Unregistered94d65f28
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Rotel är ofta väldigt neutrala (korrekta??). Jag kör deras RB-1090. Mycket neutralt i a f. Skulle förvåna mig om Nad är bättre...dock är det ju ändå din smak som det handlar om... Jämför om du kan, om du sen skriver om det här, än bättre. Lycka till.

Postad 11 January 2008 - 11:58

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
Ja, jag har faktiskt inte lyssnat på någon av dessa förstärkare själv ännu, men jag har bl.a. läst en hel del recenssioner om båda två. Jag kan summera nedan vad dessa kommit fram till så kan ju de med egen erfarenhet även kommentera det, man kanske inte håller med...

NAD M25: En väl byggd maskin som levererar mer effekt än vad NAD anger i sin specifikation, vissa menar att det egentligen är mer än 200 W per kanal (NAD anger 160 W). Har 7 kanaler vilket kan vara en fördel om man vill bygga ut till 7.1 i framtiden. Har en extremt tilltagen strömförsörjning vilket är oerhört positivt vad gäller att driva tungdrivna högtalare (har dock inte hittat antalet ampere?). Har ett dynamiskt, klart och öppet register, möjligen något "överdriven" bas. Klassad till THX Ultra 2 och vunnit bl.a. EISA AWARDS 2006/2007.

Rotel RMB-1095: Också denna en välbyggd maskin med en effekt på 200 W per kanal, men många menar att den egentliga effekten är betydligt mer än så. Denna förstärkare har 5 kanaler. Strömförsörjningen ligger på 315 Ampere. Den spelar upp ett neutralt och öppet ljud vad gäller låg- och mellanregistret. Dock saknas udden i de högfrekventa registret vilket kan upplevas som "platt". Rotel själva medger att maskinen är byggd på så vis för att passa alla sorters högtalare. Klassad till THX Ultra.

Båda förstärkarna står för råkraft och är topptestade av många olika källor. Ordet referens nämns också av flera. Det är alltså inget tvivel om att båda maskinerna är riktigt bra, men det är kul om människor som har egna erfarenheter sätter fingret på det lilla extra som just de upplevde/upplever. Självklart kommer jag själv att lyssna på dessa men jag kommer inte ha möjlighet at lyssna på dem i samma lyssningsrum med samma teknik. I och med detta blir provlyssningarna inte rättvisa. Därför är NI och era erfarenheter också av stor betydelse. :)

Tack!

Jonsod

Postad 11 January 2008 - 13:18

Mortensen
  • Mortensen
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0
Ofta när man ska köpa så fina, och dyra, grejor så får man lov att låna hem dom för att prova sej fram, snacka med dina handlare och hör vad de säger om det.

Personligen så hadde jag gått med M25, har varigt på en demo av masters, och jag låvar hade dali själva varigt där så hadde dom blivigt förvånade över hur bra ikon serien kan låta. Jag var helt inne på att skaffa ikon tills jag hörde dom på en "vanlig" förstärkare, inte alls lika kul längre, lät bara platt och tråkigt då..

Postad 11 January 2008 - 14:25

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

• 586 inlägg
  • 0
Tja!

Jag skulle sattsat på nad.... Eftersom nad passar riktigt bra till B&W.... Bara att du kollar med Hifiklubben så kan jag nästan lova att du får låna hem ett steg för ett test. Och om du har möjligheten så kolla med nån butik i närheten av dig som har Rotel och låna hem det samtidigt.... Då kan du ju testa vilket steg som passar bäst för dig över en helg. Då kan du testa i lugn och ro!

Mvh Sohlio

Postad 11 January 2008 - 14:47

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Personligen skulle jag nog säga att Rotel och B&W är en bättre matching än NAD och B&W, och det inte bara för att Rotel och B&W råkar vara delar i samma koncern.

Postad 11 January 2008 - 23:28

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Jag kör Rotel 1095 steget med B&W Nautilus högtalare och är grymt nöjd. Det är kraftfullt och orkar dra tunga laster utan att tappa andan. Ljudet är väldigt neutralt.

Har inte NAD steget fläktar eller har jag haft en mardröm om det? :)

Postad 12 January 2008 - 00:28

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Har inte NAD steget fläktar eller har jag haft en mardröm om det? :)

Nej, det har du inte utan det stämmer. :)

Det finns 3 fläktar i steget men samtliga testares (samt användares) utsagor som jag läst har angivit att dessa förvånansvärt är absolut knäpp tysta. Det kan ha med att göra att dessa fläktar styrs efter ljudet, vid högt ljud går de fortare och vid lägre ljud långsammare. Detta skall tydligen fungera ypperligt även då ljudet frekvent varierar mellan högt och lågt ljud som när man ser på film.

Tack alla för era synpunkter! Fler mottages tacksamt. :P

Jonsod

Redigerat av jonsod76, 12 January 2008 - 00:29.

Postad 12 January 2008 - 12:56

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Har inte NAD steget fläktar eller har jag haft en mardröm om det? ;)

Nej, det har du inte utan det stämmer. :lol:

Det finns 3 fläktar i steget men samtliga testares (samt användares) utsagor som jag läst har angivit att dessa förvånansvärt är absolut knäpp tysta. Det kan ha med att göra att dessa fläktar styrs efter ljudet, vid högt ljud går de fortare och vid lägre ljud långsammare. Detta skall tydligen fungera ypperligt även då ljudet frekvent varierar mellan högt och lågt ljud som när man ser på film.

Tack alla för era synpunkter! Fler mottages tacksamt. :wub:

Jonsod

Det stämmer, har inte hört något faktiskt, dom kanske e trasiga :P

Postad 12 January 2008 - 18:07

Mortensen
  • Mortensen
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0

Har inte NAD steget fläktar eller har jag haft en mardröm om det? ;)

Nej, det har du inte utan det stämmer. :lol:

Tack alla för era synpunkter! Fler mottages tacksamt. :wub:

Jonsod

Det stämmer, har inte hört något faktiskt, dom kanske e trasiga :P

"Vid hård belastning ser en genial krets till fläkten tystnar under musikens tysta passager"
Fläkten är bara något som går in när man spelar högt och länge, men skulle musiken tystna så stannar okså fälkten.
Altså är det något som förlänger livslängden utan att störa lysnaren.. :lol:

Postad 12 January 2008 - 19:32

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
Vart inne på Hifiklubben idag och "råkade" komma hem med en NAD M25. Nu inkopplad och testad.
HERRE J****R vilken skillnad!!! :o
Plötsligt finns ALLT där, jag trodde att det bara var bas som jag saknade men den öppnade ju upp hela registret. :blink:
Ljudet är transparent, öppet och fylligt, oavsett ljudnivå - I love it ;)

Och vilken bas... mmmm.

Jag har förvisso inte provat rotels steg ännu men jag har svårt att tänka mig att det kan bli bättre än så här, möjligtvis något liknande. Jag är nöjd och behåller NAD:en, då kan jag även bygga ut till 7.1 i framtiden om jag skulle vilja.

TACK ALLA FÖR ERA TANKAR! :mellow:

Jonsod

Postad 12 January 2008 - 20:07

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Vart inne på Hifiklubben idag och "råkade" komma hem med en NAD M25. Nu inkopplad och testad.
HERRE J****R vilken skillnad!!! :o
Plötsligt finns ALLT där, jag trodde att det bara var bas som jag saknade men den öppnade ju upp hela registret. :blink:
Ljudet är transparent, öppet och fylligt, oavsett ljudnivå - I love it ;)

Och vilken bas... mmmm.

Jag har förvisso inte provat rotels steg ännu men jag har svårt att tänka mig att det kan bli bättre än så här, möjligtvis något liknande. Jag är nöjd och behåller NAD:en, då kan jag även bygga ut till 7.1 i framtiden om jag skulle vilja.

TACK ALLA FÖR ERA TANKAR! :mellow:

Jonsod

Grattis, det är ett ###### ljud i den B)

Postad 13 January 2008 - 16:31

Mortensen
  • Mortensen
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0
Det är bara att grattulera!
Ditt senaste inlägg gorde ju inte mej mindre sugen på M25 och T175 kombon precis! :)

Postad 13 January 2008 - 18:39

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Det är bara att grattulera!
Ditt senaste inlägg gorde ju inte mej mindre sugen på M25 och T175 kombon precis! :wub:

He he, steget är grymt jag lovar... :)

Nu finns monstret upplagt i mitt galleri också...

Ännu en gång, tack alla för era synpunkter! :)

Jonsod

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.