Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

3:2 judder i Panasonic PX700

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 January 2008 - 20:48

j-lundberg
  • j-lundberg
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej!

Är ute efter en bra plasma tv. Har varit inne på Pioneer SX42080D då den bla annat har riktig uppspelning av 24p för att undvika 3:2 judder. Dock är den något för dyr så jag har tittat på Panasonics modeller, framförallt PX700. Dock verkar Panasonics modell inte klara av direktuppspelning av 24p. Så min fråga är:

har någon erfarenhet om det blir störande 3:2 judder på PX700?

är 3:2 judder så allvarligt att man behöver bry sig om det?

om jag förstått det rätt klarar inte ens Panasonics full HD 42" plasmor att direktuppslening av 24p, utan att transformera om det.

Tacksam för snabba svar!

Postad 10 January 2008 - 22:04

Fribbe
  • Fribbe
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hemmabio tidningen tog upp detta när dom testade PX700 och fann att trots att den saknade stöd för 1080p/24Hz så återger den HD filmer från Blu-Ray/HDDVD ovanligt bra med minimalt judder trots 3:2 pulldown, faktiskt bättre än den LG plasma som var med i testet som har 24Hz stöd, då den får ¨hicka¨ i stort sett varje sekund. Jag har själv inte sett just denna modell med full hd film, och jag vet att detta med judder är något som man får ta reda på själv då olika människor är olika känsliga för judder, men om man följer hemmabio så är PX700 ett bra köp.

Postad 11 January 2008 - 07:22

demi
  • demi
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Jag kommer inom kort låna hem en blueray och prova på min px700 dock en 50", kommer med info om detta test så fort butiken får hem en bluetayskiva!

Postad 11 January 2008 - 19:06

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Skilj nu på judder och ryckighet vid panoreringar, det kommer alltid att vara ryckig panorering med 24p eftersom det är alldeles för låg frekvens för att det skall "flyta" fram.

Panasonic har inte en korrekt hantering utan gör3:2 pull-down, judder är att panoreringar har ojämna storlekshopp pga att bildrutorna visas olika lång tid.

Postad 11 January 2008 - 21:41

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlägg
  • 0

Skilj nu på judder och ryckighet vid panoreringar, det kommer alltid att vara ryckig panorering med 24p eftersom det är alldeles för låg frekvens för att det skall "flyta" fram.

Panasonic har inte en korrekt hantering utan gör3:2 pull-down, judder är att panoreringar har ojämna storlekshopp pga att bildrutorna visas olika lång tid.

Självklart finns det ingen display som visar 24p i 24 Hz, det skulle flimra alldeles för mycket. Exempelvis Pioneer kör 72 Hz, och andra tillverkare kör 120 Hz. Huvudsaken är att det är en jämn multipel av 24, så att man slipper judder.

Postad 11 January 2008 - 22:39

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Hoppen blir inte mindre för att man kör i 72Hz eller 96Hz eller 120Hz, det enda man gör är att visa samma bild 3,4 eller 5 gånger!

För att det skall "flyta" bättre måste råmaterialet vara inspelat i högre frekvens.

Philips med flera använder däremot en teknik som kan räkna ut virtuella mellanliggande rutor, dvs den gissar hur rutorna skulle sett ut mellan de riktiga verkliga bildrutorna, det kan bli väldigt bra på enkla förlopp (scrollande text som de gärna demar) men se hemskt konstigt ut på mer komplexa bilder och göra mer skada än nytta.

Pioneer visar samma bildruta 3ggr.

De som gör en 3:2 pulldown accepterar visserligen 24p men visar som tidigare sagt bildrutorna olika länge så att rörelserna inte har jämna hopp vilket kan vara störande.

Redigerat av junkan, 11 January 2008 - 22:41.

Postad 12 January 2008 - 11:35

j-lundberg
  • j-lundberg
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Jag kommer inom kort låna hem en blueray och prova på min px700 dock en 50", kommer med info om detta test så fort butiken får hem en bluetayskiva!

Tack för alla svar! Det ska bli intressant att läsa hur den fungerar...

Postad 12 January 2008 - 21:27

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Körde 1920*1080 från dator in i min PZ70 idag och kan bekräfta det jag tidigare sa fast panasonicen är bättre än jag trodde!
Matar man 1920*1080 i 50Hz så kör den upp i 100Hz och blir alltså helt flimmerfri även på full-hd nivån, dessutom perfekt pixelmappad. :mellow:

Felet jag gjort tidigare med min PS3 och ubuntu när det flimrat var att ställa den på 60Hz ut.

Postad 25 January 2008 - 11:31

demi
  • demi
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Har nu provat lite bluray på min 50" px700, blueray spelaren var en sony BDP-s300 som jag fick låna hem över en dag.
Filmen var harry potter (den nyaste, vilken pina) tyvär hade min radiohandlare ingen annan till förfogande. Då jag mest ville kolla hur mycket den visade upp judder och ryckningar på de olika inställningarna 720p/ 1080i/ 1080p och true hd 1080p/24p. Ärligt talat så märkte jag inte någon större skillnad på någon av dessa inställningar. Ryckningarna jag märkte var i den inledande scenen när kameran gör ett svep uppifrån och ner alltså vertikalt, mer judder och hackande såg jag faktist inte, ska då tillägga att jag inte orkade med sista 45 min av denna urusla film.

Postad 25 January 2008 - 11:41

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0
FYI: En bra test på judder är rullande eftertexter, det syns ganska lätt om det är 3:2 pulldown, 24p eller något annat (t ex interpolering).

Postad 25 January 2008 - 12:58

demi
  • demi
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

FYI: En bra test på judder är rullande eftertexter, det syns ganska lätt om det är 3:2 pulldown, 24p eller något annat (t ex interpolering).

Tack för tipset, kan du förklara skillnaden på 3:2 pulldown och 24p, och interpolering, alltså skillnaden utsendemässig på skärmen. Vad händer med eftertexterna, fick lämna tillbaks blueray spelaren så jag kan inte kolla detta. :)

Postad 25 January 2008 - 13:04

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Tack för tipset, kan du förklara skillnaden på 3:2 pulldown och 24p, och interpolering, alltså skillnaden utsendemässig på skärmen. Vad händer med eftertexterna, fick lämna tillbaks blueray spelaren så jag kan inte kolla detta. :)

Det är svårt att förklara i ord, men ungefär så här: Eftertexter med judder (3:2 pulldown) rycker/vibrerar oroligt, med 24p så försvinner "ryckningen" och det blir stabilare, men eftersom det bara är 24 fps så kan eftertexten ändå "flimra" lite. Med interpolering (som t ex med Samsungs Movie Plus eller Philips DNM) så försvinner allt judder och ryck och eftertexter flyter mjukt över skärmen. (Men interpolering kan introducera problem, men det är en annan historia och kanske en annan tråd! :) )

Postad 25 January 2008 - 17:00

demi
  • demi
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Det är svårt att förklara i ord, men ungefär så här: Eftertexter med judder (3:2 pulldown) rycker/vibrerar oroligt, med 24p så försvinner "ryckningen" och det blir stabilare, men eftersom det bara är 24 fps så kan eftertexten ändå "flimra" lite. Med interpolering (som t ex med Samsungs Movie Plus eller Philips DNM) så försvinner allt judder och ryck och eftertexter flyter mjukt över skärmen. (Men interpolering kan introducera problem, men det är en annan historia och kanske en annan tråd! :) )

Tack för ett väldigt bra svar, lättbegripligt och förstårligt!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.