Postad 11 January 2008 - 08:32
Postad 11 January 2008 - 10:24
post_969_1199954920.gif 18.22K
0 Antal nerladdningarMVH
/Chuck
Postad 11 January 2008 - 11:32
/Heron
Postad 11 January 2008 - 12:47
Chuck jo tack men det där är ju 7.1, har tyvär inte plats för det.
Postad 11 January 2008 - 13:26
Har du inte plats för det så är jag tveksam om det blir någon större kvalitativ förbättring men en högtalare bak, har aldrig lyssnat på en sådan uppställning som varit bättre än 5.1.Chuck jo tack men det där är ju 7.1, har tyvär inte plats för det.
Vad är det som gör att du inte får till ljudet med 5.1? Har du begränsade möjlgiheter att placera dess?
MVH
/Chuck
Postad 11 January 2008 - 13:37
Har inte klagat på mitt 5.1 ljud, var bara nyfiken inför framtiden, har beställt ett nytt Audo Pro Mondial system och funderade på att uppgradera till 6.1 men blev lite tveksam vad man skulle ha som "center" bak.
Postad 11 January 2008 - 14:00
7.1 ger väl inget revolutionerade mot 6.1 sålänge du har surroundhögtalarna långt bak? Eller vad har jag missat?
6.1 vs 5.1 kanske heller inte är så stor skillnad, men att få något tryck rakt bakifrån måste väl ändå vara att föredra?
Postad 11 January 2008 - 14:51
Med 7.1 skall man ju flytta fram bakre surround högtalarna och det har jag inte plats för, förutom taket då men det vill jag inte. 6.1 har jag plats för då jag kan ha alla bakre kanaler bakom mig.
Du menar att man flyttar fram surroundhögtalarna till sidoväggarna? Ls och Rs på Dolbybilden. Då är jag med på vad du menar.
Framtiden ser inte ut att vara något att hänga i julgranden med en centerhögtalare bakom huvudet, det blir inte bra som jag ser det. Men Du kanske tycker det är värt att testa, repportera gärna vad du kommer fram till sedan.Har inte klagat på mitt 5.1 ljud, var bara nyfiken inför framtiden, har beställt ett nytt Audo Pro Mondial system och funderade på att uppgradera till 6.1 men blev lite tveksam vad man skulle ha som "center" bak.
MVH
/Chuck
Postad 11 January 2008 - 15:02
7.1 ger väl inget revolutionerade mot 6.1 sålänge du har surroundhögtalarna långt bak? Eller vad har jag missat?
Du har missat massor.
6.1 är ett sämre system (både teknikst och psykoakustiskt). Det finns inget just som stödjer det förutom några enstaka mixar som man gjort till speciella filmer. Med andra ord så sitter du och kör Ls plus Rs i din kanal bakom huvudet i princip hela tiden. Men om du tex applicerar DTS Neo6 på en 5.1-mix så extraheras ljudet från Ls och Lr till en monsignal till den bakre högtalaren.
7.1 är en helt annan historia. Det formatet är vida överlägset 6.1 mycket pga PLIIx, som är en matrisberäknande algoritm som gör att du får HELT olika ljud i ALLA 4 surroundhögtalare vid en 5.1-mixad film. Du får alltså stereokonfiguration i dina Rb och Lb. Det kallas evulotion.
Alltså kan du få en sömlös panorering från vänster sidan, hela vägen bakom dig till höger sidan, men hjälp av en högtalaruppsättning som visar på Dolbybilden. Dock måste man ha möjlighet att placera Lb och Rb en bra bit bakom lyssnaren och en bit isär för att det skall bli bra.
PLIIx är en suverän funktion, OM man har möjlighet att placera högtalarna bra. Annars skulle jag personligen hålla mig till 5.1.
MVH
/Chuck
Redigerat av Chuck, 11 January 2008 - 15:18.
Postad 11 January 2008 - 15:23
Du menar att man flyttar fram surroundhögtalarna till sidoväggarna? Ls och Rs på Dolbybilden. Då är jag med på vad du menar.
Exakt
Framtiden ser inte ut att vara något att hänga i julgranden med en centerhögtalare bakom huvudet, det blir inte bra som jag ser det. Men Du kanske tycker det är värt att testa, repportera gärna vad du kommer fram till sedan.
Näe kommer inte att ha en center, frågade ju just därför, isf blir det en satelit och jag kommer ju inte ha den i nacken direkt, kommer att vara ca 1-1,5m ifrån, precis som Ls och Lr, fast dom blir ju lite längre ifrån om man räknar in vinkeln.
Japp återkommer när jag testat men det lär dröjja några veckor, har precis beställt högtalarna.
Postad 11 January 2008 - 19:53
blir 5.1 istället nu.
projje drygt 4m från duk och 106" Actual Motor Screen bestäles + en LG BN315 eller Mitsubishi HC3100.
Nu är min 'issue' att jag vill ha projektor drygt 0.5 m högre än överkant duk... men jag får nog köpa ett längre fäste och sänka den verkar det som då man frågar om råd...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
119 bilder
84 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?