Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blueray spelare som klarar att koda Dolby True HD och DTS-HD Master Audio

37 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 January 2008 - 09:55

hbenke
  • hbenke
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Hej.
Ska köpa en Onkyo TX-SR805 och vill ha en bluray som klarar av att koda de nya formaten Dolby True HD och DTS-HD Master Audio. Så man kan få ut de formaten.
Min fråga är följande finns det någon spelare som klarar att koda de formaten?
Är inte så insats i detta men vill gärna ha så bra ljud som möjligt och så bra bild som möjligt.. :)

Postad 11 January 2008 - 10:16

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
Varför behöver du en bd spelare som kan koda av ljudformaten? Din receiver klarar ju av att koda av tex. DTS-HD MA som skickas som bitstream av spelaren.

För lista över vad de olika spelarna klarar av att koda av intern respektive skicka som bitstream så rekomenderar jag: http://www.idoblu.co...ay Players.html

Postad 11 January 2008 - 10:17

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
I dagsläget finns ingen spelare som avkodar DTS-HD MA och kan skicka det som PCM via HDMI. De flesta BD-spelare klarar dock att avkoda TrueHD och skicka som PCM via HDMI (men inte alla).

Dock behöver du egentligen bara en spelare som kan skicka DTS HD MA som bitstream då din Onkyo 805 har avkodning för HD-ljudformat inklusiva DTS-HD MA. Det finns flera spelare som klarar detta, bland annat Samsung 1400 och Pioneer Elite BDP-95FD.

MVH
/Chuck

Postad 11 January 2008 - 11:15

PEH61
  • PEH61
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
[quote name='Chuck' date='Jan 11 2008, 10:17 ' post='1725682']
I dagsläget finns ingen spelare som avkodar DTS-HD MA och kan skicka det som PCM via HDMI. De flesta BD-spelare klarar dock att avkoda TrueHD och skicka som PCM via HDMI (men inte alla).

Klarar PS3 av att koda TrueHD och skicka det via HDMI?

//P-E

Postad 11 January 2008 - 12:00

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
P-E, ja det gör den.

MVH
/Chuck

Postad 11 January 2008 - 12:59

hbenke
  • hbenke
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Ok så då klarar jag mig bra med playstation 3 och den nya Onkyo TX-SR805 och avkoda TrueHD och skicka som PCM via HDMI?

Tack för de snabba svaren.

Postad 11 January 2008 - 13:31

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Helt riktigt, du avkodar i PS3 ( den kan ju inte skicka som bistream) och via HDMI som PCM till förstärkaren.

DTS-HD MA kan du dock inte få fram eftersom PS3 saknar stöd för det i dagsläget.

MVH
/Chuck

Postad 11 January 2008 - 13:56

Unregistered64250551
  • Unregistered64250551
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Vad menas med "skickas som PCM" egentligen?
Jag förknippade PCM med de analoga signalerna först, men börjar inse nu att det är en digital signal via HDMI. Berätta för mig! :)

- Sen undrar jag också om någon vet hur det ser ut med spelare som internt kan koda DTS HDMA och skicka det via de analoga utgångarna till stärkaren? Troligt att den kommande vågen av Bluray spelare har detta?
För som jag förstår det så är detta det enda alternativet för oss med äldre förstärkare utan något HD-ljud stöd, right?

Många frågor, men jag vill verkligen få rätsida på det här nu. Cheers.

Postad 11 January 2008 - 14:09

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Vad menas med "skickas som PCM" egentligen?
Jag förknippade PCM med de analoga signalerna först, men börjar inse nu att det är en digital signal via HDMI. Berätta för mig! :)

Linear pulse code modulation (LPCM) linjär pulskodsmodulering på svenska, är en digital överföringsmetod:

LPCM på Wikipedia

Det kan absolut överföras på andra sätt än HDMI, men inte som multikanalsljud. Du kan skicka LPCM genom S/PDIF men det blir bara 2-kanaler.

- Sen undrar jag också om någon vet hur det ser ut med spelare som internt kan koda DTS HDMA och skicka det via de analoga utgångarna till stärkaren? Troligt att den kommande vågen av Bluray spelare har detta?

Det kommer garanterat, en hel drös med spelare som visats på CES i veckan har aviserat intern avkodning av DTS-HD MA.

För som jag förstår det så är detta det enda alternativet för oss med äldre förstärkare utan något HD-ljud stöd, right?

Ja, dels måste spelaren kunna avkoda internt och sedan finns 2 alternativ, skicka som PCM via HDMI om din receiver har HDMI 1.1 eller senare och klarar att behandla signalen. Det andra alternativet är att spelaren skall dels klara avkodningen, självklart, dels kunna D/A-omvandla signalen och skicka den via den analoga 5.1/7.1-untångarna till ingångarna på din receiver.

MVH
/Chuck

Postad 11 January 2008 - 15:04

Unregistered64250551
  • Unregistered64250551
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Tack Chuck!

Så bara för att spelaren har en intern avkodning av DTS HDMA så betyder det inte att den kan skicka ut detta via de analoga utgångarna..
För tittar man på den här listan, http://idoblu.co.uk/...ay Players.html , så är det några spelare där som har "Onboard Decoding" för DTS-HDMA, men detta är alltså inget svar på min egentliga fråga.

Rent kvalitetsmässigt då, är det någon nackdel att låta spelaren koda och D/A omvandla signalen istället för en HD- kompatibel stärkare?
Läst om problem när det kommer till Profil 2.0 och PiP och allt vad det heter, någon som vill förklara detta lite mer?

Postad 11 January 2008 - 15:52

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Tack Chuck!

Ingen orsak.

Så bara för att spelaren har en intern avkodning av DTS HDMA så betyder det inte att den kan skicka ut detta via de analoga utgångarna..

Precis, det kan vara en slamkrypare. Så man måste ju kolla upp att den verkligen har 5.1/7.1-utgångar OCH kan skicka ut ljudet den vägen efter avkodning.

Jag tror att det snart kommer vara ett minne blott med 5.1/7.1-utgångar eftersom det är dyrt att tillverka och framtiden utan tvekan går mot att man bara har en sladd mellan spelare och förstärkare.

Rent kvalitetsmässigt då, är det någon nackdel att låta spelaren koda och D/A omvandla signalen istället för en HD- kompatibel stärkare?

Du vet inte vilken oerhört komplicerad och även infekterad fråga det här är... :) Låt mig säga så här, de oerhörda skillnader folk säger sig ha hört kan inte under några omständigheter ha att göra med att det, rätt implementerat, skall vara så.

Jag tror mycket väl att en avkodning och D/A-omvandlingen i spelaren kan ha sina fördelar, och nackdelar beroende på modeller och funktioner.

Tänk dock på att om du planerar för att göra som ovan, avkoda och D/A-omvandla i spelaren, måste göra ALLA inställningar i spelaren. Du kommer med andra ord bara använda förstärkaren som en volymkontroll, alla annan hantering måste ske i spelaren, såsom delningsfilter, delay, bassmanagement osv. Det talar emot den metoden då det finns mer kapabla funktioner i de flesta receivers.

En annan sak är om du vill köra 7.1, då måste tex spelaren ha 7.1-utgång OCH med fördel kunna applicera PLIIx på 5.1-PCM-signalen, inte helt klart vilka som klarar det.

Det finns tusen andra saker att tänka på, men istället för att gå händelserna i förväg så får vi nog vackert se hur det utvecklar sig. Steg ett är ju att få en spelare som klarar avkodningen överhuvudtaget...

MVH
/Chuck

Redigerat av Chuck, 11 January 2008 - 15:53.

Postad 11 January 2008 - 16:02

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Precis, det kan vara en slamkrypare. Så man måste ju kolla upp att den verkligen har 5.1/7.1-utgångar OCH kan skicka ut ljudet den vägen efter avkodning.

Varför finns det en tveksamhet om detta? Finns det någon spelare som inte kan skicka ut alla de format den kan avkoda till de analoga utgångarna?

Postad 11 January 2008 - 16:11

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Varför finns det en tveksamhet om detta? Finns det någon spelare som inte kan skicka ut alla de format den kan avkoda till de analoga utgångarna?

Samsung BD-UP5000 har ju analoga 7.1-utgångar och kan ju inte göra ett skit förutom att få ut Dolby TrueHD i 2-kanal...kanonimplementering verkligen.

MVH
/Chuck

Redigerat av Chuck, 11 January 2008 - 16:13.

Postad 11 January 2008 - 17:09

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Samsung BD-UP5000 har ju analoga 7.1-utgångar och kan ju inte göra ett skit förutom att få ut Dolby TrueHD i 2-kanal...kanonimplementering verkligen.

MVH
/Chuck

Om jag minns rätt finns det både Dolby TrueHD 2.0 avkodare och Dolby TrueHD 5.1 avkodare. Båda är optional för Blu-ray. För HD DVD är 2.0 dekodern obligatorisk, men 5.1 avkodaren optional. Är det inte så att Samsung BD-UP5000 bara har Dolby TrueHD 2.0 avkodare, och därmed skickar ut alla de format den kan avkoda till de analoga utgångarna?

Går det att få ut fler än 2 kanaler av Dolby TrueHD på något annat sätt med Samsung BD-UP5000?

Redigerat av random111, 11 January 2008 - 17:12.

Postad 11 January 2008 - 18:01

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Om jag minns rätt finns det både Dolby TrueHD 2.0 avkodare och Dolby TrueHD 5.1 avkodare. Båda är optional för Blu-ray. För HD DVD är 2.0 dekodern obligatorisk, men 5.1 avkodaren optional. Är det inte så att Samsung BD-UP5000 bara har Dolby TrueHD 2.0 avkodare, och därmed skickar ut alla de format den kan avkoda till de analoga utgångarna?

Visst är det som du säger. Samsungen kan ju inte i dagsläget skicka multikanalns PCM via HDMI heller.

Så, jo man kan kanske säga att alla de format den kan avkoda kan skickas via de analoga utgångarna. Eller iaf att det låter rimligt, men jag har inte undersökt alla spelare och jag är inte hundra på det.

Går det att få ut fler än 2 kanaler av Dolby TrueHD på något annat sätt med Samsung BD-UP5000?

I dagsläget nej.

MVH
/Chuck

Postad 11 January 2008 - 20:04

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
Hjälp
Blir inte riktigt klok med dom nya ljudformaten, ska köpa en bluray spelare men har inte råd med förstärkare just nu på ett tag, men har min gamla yamaha (rx-v1400) med 7.1 ingång men utan hdmi, vilken spelare ger mest ljud ut till en gamal förstärkare.

MrDTS

Postad 11 January 2008 - 20:27

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Som vi konstaterat fixar ingen DTS MA HD avkodning i dagsläget, så det kan vi ju skippa totalt.

De spelare som i dagsläget finns ute och kan skicka ut TrueHD och DD+ genom multikanalsutgången är väl en hel drös...som tex Panasonic DMP-BD10, Panasonic DMP-BD30, Pioneer BDP-LX70A , Samsung BDP14000 osv....kanske Sony BDP-S500 också fixar det? Jag reserverar mig dock starkt för listan ovan, den kan vara fel men jag tror de jag skrivit ner fixar multikanal ut av Dolby TrueHD.

MVH
/Chuck

Postad 11 January 2008 - 21:45

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
Tack för svaret
ni som har redan blyray och haft ett tag vilken är det vanligaste ljudformatet eller kan man välja som på dvd typ DD eller DTS.
Har kikat på baksidan i affärer på bluray filmer men tycker att man inte fattar riktigt vad dom menar.

MrDTS

Postad 11 January 2008 - 22:13

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Tack för svaret
ni som har redan blyray och haft ett tag vilken är det vanligaste ljudformatet eller kan man välja som på dvd typ DD eller DTS.
Har kikat på baksidan i affärer på bluray filmer men tycker att man inte fattar riktigt vad dom menar.

MrDTS

Här finns svaren du söker. En enkel guide om ljudformaten på BD och HD DVD. :)

Redigerat av hassesolo, 11 January 2008 - 22:13.

Postad 12 January 2008 - 00:23

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Tack för svaret

MrDTS

Tyvärr har flera studios på Blu-raysidan använt sig av DTS-ljudspår, på HD-DVD har TrueHD varit mer dominerande där det också är ett kriterie att spelaren kan avkoda just det formatet.

PCM och DTS HD MA är vanligare på Blu-ray, och det finns flera nackdelar med det. Dels tar det större plats, dels finns det inga spelare i dagsläget som kan avkoda DTS HD MA, så det kräver mer hårdvarumässigt.

MVH
/h

Postad 12 January 2008 - 00:36

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0

Tyvärr har flera studios på Blu-raysidan använt sig av DTS-ljudspår, på HD-DVD har TrueHD varit mer dominerande där det också är ett kriterie att spelaren kan avkoda just det formatet.

PCM och DTS HD MA är vanligare på Blu-ray, och det finns flera nackdelar med det. Dels tar det större plats, dels finns det inga spelare i dagsläget som kan avkoda DTS HD MA, så det kräver mer hårdvarumässigt.

MVH
/h

Vill inte påsta att PCM är en direkt nackdel då det finns utrymme och kvalitets mässigt så är det ju ingen nackdel. Samma sak som att säga att alla filmer som ligger på bd-25 skivor är skit, att mpeg2 automatiskt innebär dålig kvalité.

Edit: För egen del så tycker jag att ALLT extramaterial är waste of space, my two cents......

Redigerat av lobo, 12 January 2008 - 00:37.

Postad 12 January 2008 - 00:50

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

Edit: För egen del så tycker jag att ALLT extramaterial är waste of space, my two cents......

Ajjemen to that! :)

Jag tror jag kollat in extra materialet på 5 filmer totalt. Dessutom sög det stenhårt varje gång. En känsla av att man blivit lurad att se dynga infinner sig.

Postad 12 January 2008 - 01:03

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Efter hjälp från bla Chuck, så valde jag följande lösning ..

Ps3 ( nya versionen )
Behålla min Denon AVR 4306

Jag avkodar alla ljudformat i PS3 och skickar dem som pcm signal via HDMI
Jag kan ta emot upp till 7:1 PCM 24/96 ( det räcker och blir över vill jag lova )

Det enda formatet som inte skickas som det ligger på blurayskivan är HD MA ..
Men ur det .. får jag DTS 5:1 med högsta upplösning för vanlig DTS ( dubbla mot vad som finns på dvd )

Jag är nöjd med detta och kommer inte att uppgradera på bra länge ..

Maveric :)

Postad 12 January 2008 - 01:34

PetterP
  • PetterP
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Efter hjälp från bla Chuck, så valde jag följande lösning ..

Ps3 ( nya versionen )
Behålla min Denon AVR 4306

Jag avkodar alla ljudformat i PS3 och skickar dem som pcm signal via HDMI
Jag kan ta emot upp till 7:1 PCM 24/96 ( det räcker och blir över vill jag lova )

Det enda formatet som inte skickas som det ligger på blurayskivan är HD MA ..
Men ur det .. får jag DTS 5:1 med högsta upplösning för vanlig DTS ( dubbla mot vad som finns på dvd )

Jag är nöjd med detta och kommer inte att uppgradera på bra länge ..

Maveric

Låter som ett sunt val, funderar på att köra på samma själv fast med min onkyo 605a!

Postad 12 January 2008 - 09:37

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Vill inte påsta att PCM är en direkt nackdel då det finns utrymme och kvalitets mässigt så är det ju ingen nackdel. Samma sak som att säga att alla filmer som ligger på bd-25 skivor är skit, att mpeg2 automatiskt innebär dålig kvalité.

Nej, det är inte samma sak.

Men visst, har man gjort sina mastringar av både bild och ljud och då ser att BÅDE går in på skivan utan problem så kan man absolut göra det utan att man ska gnälla.

Nu är det ju inte så att bilden är transparant i dagsläget, det finns MASSOR att göra tills den har nått samma kvalité på som ljudsidan. Därför ser jag det som ett dåligt beslut att använda sig av PCM-spår direkt på skivan när man kan få exakt samma resultat med en helt förlustfri codec. Då finns iaf möjligheten att göra en bättre bild.

Det finns flera fördelar med att tex använda DTS-HD MA istället för en rent PCM-spår:

1) Utrymmet (som jag tagit upp)
2) Möjligheten att mixa ner 7.1-material i dekodern, och applicera efterbehandling i prosessorn/receivern.
3) I princip alla receivrar sålda de senasta 10 åren klarar av att avkoda core-spåret, det är långt ifrån de flesta som kan ta emot PCM via HDMI i dagsläget.
4) Ett spår ger möjlighet att slippa gå igenom fler spår för att hitta den bästa kvalitén på en given receiver.

Dessutom finns det exempel på skivor som har ett sämre PCM-spår på 16/24 än den förlustfria som varit på 24/96.

MVH
/Chuck

Postad 23 January 2008 - 12:07

zOdi
  • zOdi
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Jag kollade på spindelmannen 3 (blueray) på min ps3 ---> onkyo605 i helgen.
i ljudinställningen på skivan kunde jag välja mellan english PCM 5.1 och english Dolby Digital HD 5.1 vad blir skillnaden mellan dessa ? vilken ska man välja ? jag körde på PCM....

när jag tittar på info i min onkyo605 så den enda informationen om ljudformatet man kan få är 48kH 5.1
men när jag kollar på en dvd film så står det oxå 48kH 5.1

och ärligt talat jag hörde fan ingen skillnad mellan PCM 5.1 från bluray jämfört med dolby digital eller DTS på en vanlig dvd film, har jag missat nått eller är det igentligen knappt hörbart om man kör HD-ljud vid filmtittning ??

Postad 23 January 2008 - 12:55

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0

och ärligt talat jag hörde fan ingen skillnad mellan PCM 5.1 från bluray jämfört med dolby digital eller DTS på en vanlig dvd film, har jag missat nått eller är det igentligen knappt hörbart om man kör HD-ljud vid filmtittning ??

Det beror väl som sagt tidigare i tråden på vilken kvalitet som resp. spår har skapats i. De filmer jag har sett på Blu-Ray som har både ett dolby digital-spår och ett okomprimerat pcm-spår så är det klar och tydlig skillnad som inte går att missa på min anläggning iaf - DD-ljudet låter burkigt, skråligt och platt i jämförelse. Upplevde samma skillnad med Dolby TrueHD-spår på HDDVD jämfört med dolby digital-spår på DVD.

Redigerat av Dave R, 23 January 2008 - 12:58.

Postad 23 January 2008 - 13:07

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Zodi, du skall (om du har möjlighet) välja Dolby TrueHD, jag antar att det är det som menas med "Dolby DigitalHD 5.1" som för övrigt är en konstig benämning då det inte finns något som egentligen heter så.

PCM-spåret är enligt den här länken :Unofficial Blu-ray Audio and Video Specifications Thread bara en 16-bitarsmix och är alltså objektivt sämre än det helt förlustfria formatet TrueHD (om vi antar att den ursprungliga mastern var 24/48). Sen att det kan vara svårt att höra skillnad är självklart, är de baserade på samma master (ursrungsmix) så bör skillnaderna vara svåra att detektera (givet ett signelen behandlas lika i förstärkaren).

48kH5.1 betyder att ljudet är 5.1 och samplas vid 48 kHz, det går det även på vanliga DVD-filmer.

MVH
/Chuck

Postad 23 January 2008 - 13:19

zOdi
  • zOdi
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Zodi, du skall (om du har möjlighet) välja Dolby TrueHD, jag antar att det är det som menas med "Dolby DigitalHD 5.1" som för övrigt är en konstig benämning då det inte finns något som egentligen heter så.

PCM-spåret är enligt den här länken :Unofficial Blu-ray Audio and Video Specifications Thread bara en 16-bitarsmix och är alltså objektivt sämre än det helt förlustfria formatet TrueHD (om vi antar att den ursprungliga mastern var 24/48). Sen att det kan vara svårt att höra skillnad är självklart, är de baserade på samma master (ursrungsmix) så bör skillnaderna vara svåra att detektera (givet ett signelen behandlas lika i förstärkaren).

48kH5.1 betyder att ljudet är 5.1 och samplas vid 48 kHz, det går det även på vanliga DVD-filmer.

MVH
/Chuck

Hej Chuck! Just benämningen är jag inte helt säker på då jag sitter på jobbet nu å minns tillbaka så det kan nog ha stått trueHD oxå =)
Jag tänkte som så här... spelar ja pcm spåret så tar bara ps3:an å skickar det okodade formatet vidare till förstärkaren
Spelar jag trueHD så kodar ps3:an om det till pcm och sen skickar det till till förstärkare så i slutändan blir det detsamma som förstärkaren får ?!
Tänkte jag att jag kunde vara skysst mot min kära ps3:a så han inte behövde göra jobbet i onödan :)
Men du menar att det inte behövar vara samma sak alltså ?

två frågor tilll.. det finns alltså inget sett att se att det verkligen e hd ljud som spelas upp i förstärkaren ?
Är en högre frekvens att föredra typ 92kh ? men frekvensen beror på blureyskivan och ingen inställning i förstärkare eller ps3 ?

Redigerat av zOdi, 23 January 2008 - 13:22.

Postad 23 January 2008 - 13:30

zOdi
  • zOdi
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Det beror väl som sagt tidigare i tråden på vilken kvalitet som resp. spår har skapats i. De filmer jag har sett på Blu-Ray som har både ett dolby digital-spår och ett okomprimerat pcm-spår så är det klar och tydlig skillnad som inte går att missa på min anläggning iaf - DD-ljudet låter burkigt, skråligt och platt i jämförelse. Upplevde samma skillnad med Dolby TrueHD-spår på HDDVD jämfört med dolby digital-spår på DVD.

ja det känns som om spindelmannen 3 inte borde vara av dålig kvalite samt min anläggning består av nyaste onkyo recievern och bara canton högtalare så det borde ju inte vara där det ligger. skulle nog gissa att det ligger på mina yberförväntningar av HD hit å dit så om man skulle göra en direkt gämförelse så e det nog skillnad bara att jag kanske trodde mer på en mirakelskillnad efter all läsning här på forumet :)
det vart en lång mening det där...

Postad 23 January 2008 - 13:39

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Jag tänkte som så här... spelar ja pcm spåret så tar bara ps3:an å skickar det okodade formatet vidare till förstärkaren
Spelar jag trueHD så kodar ps3:an om det till pcm och sen skickar det till till förstärkare så i slutändan blir det detsamma som förstärkaren får ?!

Du har helt rätt i teorin, men det förutsätter att den PCM som ligger på skivan är EXAKT densamma som man skickade in i TrueHD-enkodern, vilket jag inte tror (men är inte säker).

I så fall så har du 100% rätt, det blir samma sak. Det jag under är om inte Dolby TrueHD-spåret är baserat på en objektivt bättre PCM, den som mixaren tagit fram till studion. Den absoluta majoriteten av dessa ligger som 24 bitar / 48 kHz, därav min tvivel på att PCM-spåret på skivan är densamma som denna master.

Är du med på resonemanget?

Men du menar att det inte behövar vara samma sak alltså ?

Läs ovan.

två frågor tilll.. det finns alltså inget sett att se att det verkligen e hd ljud som spelas upp i förstärkaren ?
Är en högre frekvens att föredra typ 92kh ? men frekvensen beror på blureyskivan och ingen inställning i förstärkare eller ps3 ?

Det är individuellt, har du ingen OSD som visar det förstärkare får in alt skickar ut så får du lusläsa manualen vad den gör och inte. Genom att trycka "select" på PS3 kan du ju se vad den skickar ut.

Men nej, högre frekvens är inte att föredra. Det går helt enkelt inte att dra sådana slutstaster då man inte har fakta runtomkring. Var tex mastern inspelad i 48 kHz så finns det ingen anledning att sampla vid en högra frekvens. 48 kHz täcker gott och väl in det hörbara spektrat upp till 20 000 Hz, om om mastern är 48 kHz så finns det således inte heller någon information att hämta där heller...

Översampling eller inte är en het potatis och det kan man iofs diskutera i all oändlighet, det finns problem med det också som allt annat.

MVH
/Chuck

Postad 23 January 2008 - 14:43

zOdi
  • zOdi
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
ok tack för svaren Chuck nu har det klarnat en hel del

Postad 27 December 2008 - 20:55

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
Det är möjligt/troligt att frågan ställts tidigare men jag kan i inte hitta någon tråd om det:

Om jag kopplar en Panasonic DMP-BD35 till receivern Yamaha RX-V2700 via HDMI, sköts då inställning av högtalarstorlek bass management, tidsfördröjning och nivåer i receivern? Är ljudkalibreringen YPAO aktiv?

Alternativt: är det bara om man kör med de analoga utgångarna från t ex BD55 till en revceiver som man behöver ange högtalarstorlek, delay etc i BD-spelaren?

Postad 27 December 2008 - 21:57

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Kör du Bitstream från spelaren så behöver du inte ställa in högtalare + det andra du skrev.
Allt sköter recivern och din kalibrering är aktiv.

Postad 27 December 2008 - 22:02

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
Tackar!

Postad 28 December 2008 - 01:24

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0

Det är möjligt/troligt att frågan ställts tidigare men jag kan i inte hitta någon tråd om det:

Om jag kopplar en Panasonic DMP-BD35 till receivern Yamaha RX-V2700 via HDMI, sköts då inställning av högtalarstorlek bass management, tidsfördröjning och nivåer i receivern? Är ljudkalibreringen YPAO aktiv?

Alternativt: är det bara om man kör med de analoga utgångarna från t ex BD55 till en revceiver som man behöver ange högtalarstorlek, delay etc i BD-spelaren?

Din Yamaha förstärkare fixar inte dom nya ljudformaten som bitstream du måste ställa in spelaren så att den skickarLPCM istället. YPAQ funkar på PCM också, automatisk däremot lipsynk kommer den inte att fixa eftersom det krävs HDMI 1.3 för det om jag inte har fel.

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 28 December 2008 - 01:29.

Postad 10 March 2009 - 11:23

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
Nu har det ju utvecklingen gått framåt drygt ett år sen denna tråd skapades...
så vilka bluray spelare klarar idag av att; internt avkoda DTS HD Master Audio och sända över 7.1 ljudet som LPCM signal till min Marantz SR-4001 Reciver som är utav HDMI verisionen 1.1 och saknar förmågan att själv avkoda ljudformatet.
om det är så de funkar dvs,några tips?

Vh /jeppeman

Postad 10 March 2009 - 11:40

Unregistered2133266d
  • Unregistered2133266d
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Nu har det ju utvecklingen gått framåt drygt ett år sen denna tråd skapades...
så vilka bluray spelare klarar idag av att; internt avkoda DTS HD Master Audio och sända över 7.1 ljudet som LPCM signal till min Marantz SR-4001 Reciver som är utav HDMI verisionen 1.1 och saknar förmågan att själv avkoda ljudformatet.
om det är så de funkar dvs,några tips?

Vh /jeppeman

Sonys och panasonics modeller S550 respektive BD55. Nu går det inte få tag i BD55 längre. Så vänta på Sonys/panasonic för senaste modellerna (inte för att det förväntas vara så stor skikknad) men kul men den senaste tekniken alternativ att du kan fynda S550 respektive BD55 när folk byter upp och affärer säljer ut.

Annars finns ju dyrare modeller typ Pios och denon.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.