B&W 683 eller annat?
29 svar till detta ämne
Postad 12 January 2008 - 12:19
Totteigatan
-
Totteigatan
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Saken är den att jag har äntligen bestämt mig för att de blir en Marantz 8002, och har väl i princip bestämt mig för B&W 683 som början på ett 5.1 system. Men så börjar man fundera på om de finns högtalare som är betydligt bättre i samma prisklass eller strax över(max upp til 20000). Finns där några inom dessa ramar som man bara inte får missa.
Jag har sneglat på Heco Celan men finns inte i någon skånsk butik för provlyssning. Sen har ja även sneglat lite på Dali Ikon 7,8. Dessa ska troligen provlyssnas inom kort. Dynaudio audience 82 lyssnade ja lite på men hade behövt lite mer tid. Men dessa är ju nått helt sjukt fina. Både ljud o kvalitets känsla.
Tanken är även den att ja senare kommer inhandla, när allt annat är färdigt, en 2 kanals förstärkare till att ha till musik. Så ja vill ju att högtalarna inte bara ska gå bra ihop med film.
Lite tips på vad som både funkar bra med Marantz 8002 och vad som inte får missas när man är i klassen eller runt om klassen.
Tackar på förhand
Christoffer
Postad 12 January 2008 - 17:46
Mortensen
-
Mortensen
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Du ska kanske skulle fundera på en mer lättdriven högtalare till den förstärkaren, 683 kräver tungt atteleri för att komma till sin rätt. Jag skulle tro att Marantz 8002:s 125W och 14kg inte räcker till (om du inte bi-ampar, eller kopplar till extra slutsteg).
Har samma högtalare själv och min NAD t753 räcker inte till, trots att den har 70 NAD watt och har en vikt på 20 kg.
Har långt gångna planer på M25 och T175 till mitt system
Angående dina funderingar på andra högtalare så kan jag rekomendera tråden "min ljudresa" där hittar du nog många intresanta kandidater till ditt sökande!
Postad 12 January 2008 - 20:22
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
marantz 8002 räcker visst till, jag driver mina jamo D870 som är en erkänt mycket tung last för recievern med en klenare förstärkare än din marantz, (pioneer vsx-859) och volymen ska upp bra mycket innan man märker någon
som helst ansträngning hos slutstegen.
Postad 12 January 2008 - 23:51
Kennethi
-
Kennethi
-
Användare
-
-
144 inlägg
Hej!
De är synd att du inte har chansen att lyssna på Heco Celan.
Har precis inköpt hela serien själv och jag har lyssnat både på B&W 683 och cm7 även Dali concept och Ikonerna.
Och jag tycker ju såklart att Celanerna är en bättre högtalare, men de är ju mitt tycke.
Sen vad du vill ha de vet ju inte jag.
Men att Marantzen inte ska räcka till låter konstigt, klart att mer styrka ger mer kontroll men jag tror inte att du behöver de.
Har lyssnat på Marantzen och den övertygade mig tillräckligt mycke så de blev ett köp.
Lycka till MVH
Postad 13 January 2008 - 13:19
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Lyssna på DALI Mentor. Ligger visserligen ett par tusenlappar över din budget (max 20 000) men helt klart en högtalare du måste ta med.
Postad 13 January 2008 - 15:24
Kennethi
-
Kennethi
-
Användare
-
-
144 inlägg
Hej igen!
Håller med om att Dali Mentor är en väl ljudad högtalare.
Men ska du bygga vidare med den serien till 5.1 så blir de ganska mycke stålar den lilla center kostar 10 000
och den stora 13 000 tror dom små stativarna går på 12 000.
Postad 13 January 2008 - 16:44
Totteigatan
-
Totteigatan
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Tack för dem goda tankarna.
Ja tror att Marantzen räcker tillsvidare med tanke på att ja både kan bi-amp koppla plus att ja senare fram ska köpa slutsteg.
Jag är faktist väldigt intresserad av heco celan men verkar svåra att få tag på. Men hade varit spännande att provlyssna helt klart.
Mentor har ja sneglat på men priset som sagt är lite väl att ta i för center och bak. Verkar orimligt för min del.
Inget mer man verkligen inte bör missa i klassen?
Postad 13 January 2008 - 16:48
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Du behöver ju inte köra bakhögtalare från Mentor-serien. Kör bara fram och center. Det är ju det som är huvudsaken, framför allt frontarna. Det är ju där den ljuvliga musiken kommer ifrån.
Resten kan du köpa billigare, kanske från Ikon-serien?
Postad 13 January 2008 - 20:11
Kennethi
-
Kennethi
-
Användare
-
-
144 inlägg
De är rätt mafix, bakhögtalarna behöver ju inte va av sammma serie.
Viktigaste är ju centern, men de kan ju vara skoj att ha samma, de va därför jag tillägde stativarnas pris
för att få en bild av kostnaderna om man vill ha så.
Konstigt att de inte finns ett ställe i Skåne trakten som har Heco.
Postad 14 January 2008 - 20:16
Unregisteredc5c121df
-
Unregisteredc5c121df
-
Beroende
-
-
1317 inlägg
Du ska kanske skulle fundera på en mer lättdriven högtalare till den förstärkaren, 683 kräver tungt atteleri för att komma till sin rätt. Jag skulle tro att Marantz 8002:s 125W och 14kg inte räcker till (om du inte bi-ampar, eller kopplar till extra slutsteg).
Har samma högtalare själv och min NAD t753 räcker inte till, trots att den har 70 NAD watt och har en vikt på 20 kg. Har långt gångna planer på M25 och T175 till mitt system
Angående dina funderingar på andra högtalare så kan jag rekomendera tråden "min ljudresa" där hittar du nog många intresanta kandidater till ditt sökande!
på 1watt spelar du ca 10ggr högre än normal samtalsnivå! Tur att man inte är granne med dig
Postad 14 January 2008 - 20:22
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Marantz 8002 räcker till 683.
De är inte lika tungdrivna som tidigare serier, även om impedansen sjunker till 3 ohm som lägst. Visst kommer man
få ännu bättre dynamik osv med ett stort rotelsteg eller liknande, men Marantzen är knappast klen (stor
ringkärnetrafo osv).
Postad 14 January 2008 - 21:55
Unregisteredc76b79e2
-
Unregisteredc76b79e2
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Kan ju bara lägga till att priset för Mentor LCR (den lilla centern) är för ett par, dvs bör bli ett styckpris på 6500:-.. Det är ju ingen renodlad centerhögtalare utan mer nån sorts allroundhögtalare. Om man sedan kombinerar det med Ikon W2 som bakhögtalare tror jag man har ett system som slår det mesta i rimliga prisklasser.
Mentor 5 20k + Mentor LCR 6,5k+ Ikon W2 5,5k = 32k
Mentor 6 23k + Mentor Vokal 10k + Ikon W2 5,5k = 38,5k
Det är klart, det är ju pengar det med men det är ett riktigt schysst system. Fördelen med Mentorerna jämfört med 683 är att de är betydligt mer lättdrivna så man kan nog spara in lite pengar på förstärkaren där.
Postad 14 January 2008 - 23:21
Totteigatan
-
Totteigatan
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Jaha så de är många som rekomenderar Mentor serien? Får väl lyssna på de då. Får nog blir att köpa Marantzen så ja kan låna hem de olika o se vad som faller mig i smaken bäst.
Men eftersom jag tänkt uppgradera till stereo senare, vilken högtalare av ovan nämda lämpar sig bäst som musik högtalare isf?
Ha de
Postad 15 January 2008 - 02:48
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Mentor!
Postad 15 January 2008 - 12:09
DrunkenMaster
-
DrunkenMaster
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Du verkar ha bestämt dig för Marantz 8002. B&W683 är ett bra val enligt mitt tycke och även Dali Ikon 7/8. Center och surround till dessa är ju bara ca 8-10k till.
Dali Mentor känns lite väl overkill. Tänk på att du bör ha en riktigt bra DVD/CD-spelare för att göra ett par Mentor högtalare värda sina pengar.
Redan nu med Marantz 8002 och B&W683/Dali Ikon 7-8/Heco Celan så tycker jag att du bör satsa på en bra CD-spelare i 7-10k klassen. Är det vad du har tänkt dig? Källan är ju minst lika viktig som högtalarna. Skit in = skit ut.
Jag kan ju inte din budget, men skriv ner hur mycket du har att röra dig med och gå igenom allt på ett papper eller i denna tråden.
Har du tänkt på hur mycket du kan lägga på kablar?
Mvh/ J
Redigerat av DrunkenMaster, 15 January 2008 - 12:12.
Postad 15 January 2008 - 16:01
Totteigatan
-
Totteigatan
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Jag har tänkt mycket på både cd spelare och kablar. Men eftersom ja först ska få ett fullständigt surround innan ja går på stereo biten så ligger en cd-spelare långt fram. Men kablar därimot ja funderat lite bara och då på ett par supra 2 pars så ja kan köra bi-wire. Sen nöjjer ja mig med ps3 så länge vad gäller källa. Har hört gott om den som både musik och filmspelare. Bland annat ett test o hii o musik där den var med i ett cd-spelar test och kom bland de i toppen så jag håller där änsålänge.
Men helt klart håller ja med om sladdar och cd-spelare/dvd. Har du tips på kablar tar ja gärna emot de. Men de ska vara 2 pars så ja kan köra bi-wire.
Min budget är väl inte beräknad mer än att ja kan tänka mig att lägga ca 30-35k på frontar och förstärkare sen har ja tänkt ta de andra efterhand som pengarna kommer in. Sist blir väl tyvärr baslåda men har en gammal ja får ha sålänge.
Postad 15 January 2008 - 18:25
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Talar vi om högtalare för cirka 20k (frontar) så är mitt stalltips någon av Dynaudios modeller - t.ex.
Fast här gäller det definitivt att hänga på kraft....frågan är om inte ett par 72:or med ordentligt med kraft låter bättre än ett par 220 med sämre förstärkeri....
Om man ska hålla sig till hela serien så kostar det cirka 14,5 + 6+ 5,5 = 26K (+2,5 med SE) (Audience 72+ 122C +42), och sedan budgetera med några tusenlappar till för ett ordentligt slutsteg (t.ex. ett RB991/993).
Focussserien blir dyrare, 25+8,5 + bakhögtalare...
/Andreas
Postad 15 January 2008 - 19:34
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Dessa ska tydligen låta bätte än högtalare som kostar 60-70000,en jag känner har ett par ock jag kan ju säga att jag tror på det påståendet.går att få i monteringssats för ca 20000(inte riktigt säker) http://www.sonicdesign.se/oeint5.html
Redigerat av sollerön, 15 January 2008 - 19:35.
Postad 15 January 2008 - 22:42
Totteigatan
-
Totteigatan
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Dynaudio är ja mycket intresserad av oxå, mest pga av att en kompis till mig har ett par hemmabyggda stativare med dynaudio komponenter och dem låter kanon. Men Jag tycker 18 kg låter lite klent för just 72:orna. Trodde de skulla vara mer massiv konstruktion.
Ja är ute efter något som låter så lite burkigt som möjligt. Störigare saker än lådresonans får man ja leta efter.
Men kanske bara ja som stirrar mig blind på vikt osv?
Bygga eget är tyvärr inget för mig, ja vill vara säker på att de e 100% och så mycket litar ja inte på mig själv:)
Postad 16 January 2008 - 07:27
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Jag har ett par Dynaudio 72:or själv och burkigt ljud kan jag inte direkt påstå att jag upplever ur dem... Visst - om man knackar på den längsta sidan så finns det resonans...men det finns ju på de flesta golvare (inom rimliga prisklasser...). Men jag tycker absolut att du ska lyssna på 72/220 innan du bestämmer dig. Jag gick från ett par Klipsch till Dynaudio...det var som att få 700 nya skivor....stort haksläpp...
Men jag menade också allvar med kraften - jag driver mina 72:or med ett Rotel RB06 (specat till 70W, uppmätt till 100/160W) och känner när jag spelar riktigt HÖGT (när frun och barnen inte vill vara kvar inne i huset) att jag skulle vilja ha lite mer kraft ur steget...men till 95% räcker kraften.
Sedan är pi60 säkert bra, mycket bra till och med - men jag har inte hört dem så jag kan inte uttala mig om det. Sök på ino Audio på forumet så kan du läsa om dom...
Redigerat av hultin, 16 January 2008 - 07:30.
Postad 16 January 2008 - 12:46
Cinematrix
-
Cinematrix
-
Rookie
-
1 inlägg
Rekommenderar Monitor Audio Silver RS8! Verklighetstroget & underbart ljud till ett bra pris. Mkt nöjd med dem.
Postad 16 January 2008 - 15:39
Graziano
-
Graziano
-
Beroende
-
-
1191 inlägg
Kolla upp Elacs nya golvmodeller som finns hos både Bestsound och Hifikit. Du kommer tacka mig efteråt http://www.bestsound..._id=476&c_id=75
Postad 16 January 2008 - 17:05
magi
-
magi
-
Forumräv
-
-
681 inlägg
Att ingen har nämt Audiovector, som låter så bra ihop med Marantz, tycker både K, M och nya S serien borde vara interesanta att titta på.
Audiovector är inte heller lika tungdrivna som B&W eller framförallt Dynaudio som kan vara en bråkig last. Men visst 8002 är inte direkt en klen receiver heller så de kan nog låta bra de med.
Om du nu inte slår till på Dali Mentor en välldigt trevlig högtalare.
Postad 16 January 2008 - 19:43
Totteigatan
-
Totteigatan
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Jag får nog ta en ordentlig lyssning på Dynaudio. Stora haksläpp har ja absolut inget emot.
Just Monitor Audio Silver RS8 har ja sneglat på men har inte haft chans att provlyssna dem.
Audiovector är ja väldigt nyfiken på, alla verkar gilla dem och dem är ju ganska snygga dessutom. Men så blir man lite förvirrad av modellerna. Trots priset så känns de som man får dem sämsta S3 super för 25000 och de e lite väl mycket. Vad skiljer egentligen så mycket på dem. Ser ju lika ut förutom banddiskanten på Avantgarde.
Finns dem i nordvästra skåne för provlyssning någonstans förästen?
Postad 17 January 2008 - 22:03
Totteigatan
-
Totteigatan
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Var och lyssnade på Dynaudio Audience 82 idag. Den var kopplat till rotel för och slutsteg. Trodde de skulle få min hake att släppa. Men de lät inge bra alls. Något måste ha varit fel. Dåligt bränd skiva eller kass kvalitet på musikinspeningen. Dem ser så läckra ut och dem ska ju leverera. Kostar ju ändå 20k. Men e sugen på dem ändå. Känns som att dem kan ge bättre. Mycket bättre.
Dem hade Marantz 8002 där men den late "kunde" inte koppla in den så de fick bli Rotels.
Postad 18 January 2008 - 12:29
DePalma
-
DePalma
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Jag letade högtalare i samma prisklass som du gör för ungefär ett halvår sedan. Jag hade redan bestämmt mig för Monitor Audio GS20 då jag fick offra lite av stereo besparingen till andra inköp. Därför uteblev GS20 som helt enkelt var för dyra. Men kan du tänka dig att lägga 22.000:- så lyssan på dom. Helt underbara.
I vilket fall, jag började kika runt efter en ersättare till GS20. Testade Klipsch, Heco Celan, Monitor Audio RS6/8 osv. Många snackar om Heco Celan, en högtalare som itne imponerade det minsta på mig. Tråkigt och platt ljud, även Klipsch blev en stor besvikelse. Lyssnade på RF82 samt RF63. Hemsak högtalare, det enda som fanns varf en stor hype faktor. Mest överskattade högtalaren jag lyssnat på helt klart.
Väl inne på HiFi-klubben lyssnade jag på Dali och B&W DM683. Dali lät bra men saknade det där lilla extra. När således DM683 kopplades in föll allt på plats. Högtalaren har framförallt ett underbart mellanregister men även bas och diskant är imponerande bra. Drev högtalarna med en NAD C372 då det var den stärkaren ajg hade hemma sedan tidigare.
Sagt och gjort, ett par DM683 i Wenge finnish följde med hem. Har inte ångrat det en minut.
Nu tycker förmodligen inte du likadant som ajg, och dina öron uppfattar självklart ljudet annorlunda än jag. Men ville bara berätta min erfarenhet av högtalare i den här prisklassen.
Jag lyssnar framförallt på hårdrock/metal blandat med lite 50-tals rockabilly.
Bilder finns i mitt galleri!
Lycka till!
Postad 18 January 2008 - 20:37
Totteigatan
-
Totteigatan
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Hmm intressant läsning. Jag har lyssnat på just 683 för inte så längesedan och de lät allt annat än dåligt. Men så har man ju köpångest så man tänker alltid. Finns de något som man inte får missa i just denna prisklass så därför har de sprungit iväg en del. Men just 683:orna var ju mitt första mål så får kanske bli en lyssning till innan man gör ett snesteg. Tråkigt om mina öron gillar billigare högtalare bättre och man köper dyrare. Då lär man ångra sig.
Men som sagt intressant läsning. Allt har inte alltid med pengar att göra så e de bara....
Förästen om du hade fri budget hade hellre valt 683 före GS då eller?
Ha de
Postad 20 January 2008 - 20:18
DePalma
-
DePalma
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Förästen om du hade fri budget hade hellre valt 683 före GS då eller?
Hade jag haft fri budget hade det stått ett par B&W 800D hemma med Classé elektronik.. Bästa jag hört någonsin! Nu i efterhand är jag så nöjd med mina 683 så jag vet inte om jag skulle byta till GS20 om jag fick. Vid köpetillfället hade jag dock köpt GS20 om pengarna funnits.
Postad 21 January 2008 - 13:09
Totteigatan
-
Totteigatan
-
Amatör
-
-
62 inlägg
De e så dumt för man lyssnar på en högtalare man är intresserad av och man gillar ljudet, men sen väntar man ett tag och sen lyssnar man på en annan högtalare och då har man helt glömt hur den första lät och då missar man hela poängen med att testa. Känns som man får begränsa intressanterna redan innan mn börjar lyssna till tex 3 olika par som man kan tänka sig och sen köra "elle belle bi" efter provlyssningen.
Jag vet hur ja vill att de ska låta men de är alltid så knasiga uppsättningar. Aldrig de man vill ha som är inkopplat.
Var finns de stora uppsättningar i närheten av helsingborg?
Postad 21 January 2008 - 19:58
DePalma
-
DePalma
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
De e så dumt för man lyssnar på en högtalare man är intresserad av och man gillar ljudet, men sen väntar man ett tag och sen lyssnar man på en annan högtalare och då har man helt glömt hur den första lät och då missar man hela poängen med att testa. Känns som man får begränsa intressanterna redan innan mn börjar lyssna till tex 3 olika par som man kan tänka sig och sen köra "elle belle bi" efter provlyssningen.
Jag vet hur ja vill att de ska låta men de är alltid så knasiga uppsättningar. Aldrig de man vill ha som är inkopplat.
Var finns de stora uppsättningar i närheten av helsingborg?
Ja, B&W går ju bara att lyssna på hos HiFi-klubben så vill du lyssna på dom igen är det bara att ta sig till närmaste HiFi-klubb. Annars så är jag itne så insatt i Helsingborgsområdet vad gäller HiFi... I Göteborg finns det ju dock både HiFi-klubb + Ågrens hifi och ljudkällarn. Alla dessa är ju bra.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|