Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Har köpt tv och behöver råd

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Philips 42PFL5522D (TV) 2 7.117646 (16) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 12 January 2008 - 12:44

RealHightech
  • RealHightech
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Har just införskaffat en Philips 42PFL5522D. Främst för att skillnaden inte var stor mellan övriga apparater när butiken körde HD film. Jag har DVD och digitalbox ansluten med bra scartkablar. (ska inflrskaffa HDMI och komponent)

När jag kom hem blev jag aningen besviken och skulle behöva lite tips på nedanstående punkter:

1. Det käns som jag sitter för nära med ett avstånd på 3,4m.

2. Texten från mina DVD filmer är pixliga, vad kan det bero på?

3. Svärtan när jag kom hem var sådär, jobbigt när ramen på tv:n är blanksvart och man jämför svärtan på tv:n med ramen. svårt att avgöra om svärtan är dålig eller ej. I butiken såg jag ingen större skillnad.

4. Digital tv:n från comhem verkar vara sådär, bäst bild blev det på svt1-2 sen 4:an sedan kommer övriga kanaler.

Är det så här det skall vara ? =) Vore tacksam för tips hurvida jag ska behålla den eller om jag kommer att bli nöjdare om jag köper en tv för några tusenlappar extra. Gav strax under 10 för philipsen.

Tackar på förhand

Postad 12 January 2008 - 13:05

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1811 inlägg
  • 0
Jag har inte philips men jag tror 3.4 meter är helt OK avstånd om du har 42". Men ju bättre bild desto roligare givetvis.

Det kräver ändå en hel del kalibrering för att få det bättre och jag vet inte hur mycket du har försökt. Ett tips är att dra ner en del på konstrasten samt skärpan. Jag tror jag har kontrast 70 av hundra samt 25 på skärpa (samsung). Sen är det bra om du slår av eventuell brusreducering.

Att texten på dvd blir pixligt kan också bero på att du har skärpa på vilket du kan ta bort. (dvd-spelarens skärpa). Dvd spelaren kan också ha brusreduceringar vilket kan påverka bilden negativt.

Hoppas jag kunnat hjälpa lite.

Postad 12 January 2008 - 17:14

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
3.4 m med en 42" ska vara helt ok, tar dock några dagar att vänja sig. Det är inte så att den upples som för ljusstark?? då kan du behöva skruva ner denna lite.

Låter som för mycket skärpa alt kan en ny kabel göra susen

Typiskt LCD fenomen på billiga apparater, ser bra ut i butik men hemma blir det ofta en besvikelse som i ditt
fall förstärks med den svarta ramen. Här hjälper nog bara en dyrare LCDtyp D3000 eller en märkesplasma som ligger i din prisnivå.

SVT o TV4 brukar nästan alltid se bättre ut, dom sämre kanalerna ser mindre dåliga ut på CRT eller plasma.

Hade jag varit i din sits hade jag börjat med att byta kablar o skruva på inställningarna och är du fortfarande missnöjd fundrera på en plasma mistället.

Postad 13 January 2008 - 07:09

RealHightech
  • RealHightech
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej

Tack för tipsen.

Tyckte att det blev en aningens bättre faktiskt. Det ända jag inte är nöjd med är svärtan. Främst kanske för att ramen runt tv:n är blanksvart. Hur har ni det på era tv om ni jämför, framstår inte det svarta som grått? Det kanske inte blir bättre om jag åker till affären och lägger till ett par tusenl.

Planerar beroende på svaren att åka till onoff och byta till nån annan modell =(

Postad 13 January 2008 - 18:11

RealHightech
  • RealHightech
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hoppas fortfarande på lite omdömen innan mån-tis..

Postad 13 January 2008 - 18:14

Jerrie
  • Jerrie
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Kan säga att jag blir inte heller helt nöjd med min svärta om jag jämför med ramen & då sitter jag på en Pioneer 427XD låter som om du har för höga krav på din tv. :)

Postad 13 January 2008 - 18:58

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1811 inlägg
  • 0
Min svärta är helt OK för att vara LCD, men så är det en riktigt bra modell. Men kolsvart är ju svårt att få. Om svärta är viktigt bör du nog välja en plasma.

Postad 14 January 2008 - 08:56

Unregistered05f47980
  • Unregistered05f47980
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Grabbar de e lcd vi snackar om. Även svart färg belyses med en lampa.. då blir det ljust. Om ni inte visste det innan ni skaffa lcd så vet ja inte om de var så genomtänkt :)
Min e ok, sämst blir det när gråa nyanser medvetet skall främträda bland andra svarta.. då tappar man lite feeling :D
Har själv en LG 37lc55 å e nöjd med tanke på att priset var så bra för såpass bra teve. :lol:

Postad 14 January 2008 - 10:10

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0
Det finns LCD med svärta i Plasmaklass, både bra plasma och high-end LCD har blivit tillräckligt bra på denna punkt. Vissa är av tron att svärtan aldrig kan bli för bra, men det är egentligen inte sant.
Det finns så gott som aldrig helt svarta fält i en bild. När jag tittar på 2,35:1 film på min TV så är alltid sorgkanterna svartare än de svartaste partierna i bilden.

Postad 14 January 2008 - 11:21

andy_salomonsson
  • andy_salomonsson
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag köpte en samsung le37m87 och är nöjd med bilden. Det kan alltid bli bättre, men överlag är jag nöjd och ångrar inte mitt köp, men jag fick ju dra ner alla reglagen en hel del. Stängde av alla bildförbättringar eftersom jag tycker det gör bilden onaturlig. Bra att kunna dra ner backlighten...vet inte hur det är om man kan det på alla modeller.

/Andreas

Postad 14 January 2008 - 14:04

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Till trådskaparen:

Jag tror att du har för höga förväntningar. Platt-tv är en ny teknik med en massa förbättringspotential (ett annat sätt att säga att de är ganska dåliga :D ). Framför allt när det gäller lcd i de lägre prisklasserna. Det är inte samma sak att titta på tv i butik jämfört med hemma, därför blir många besvikna efter köpet. Se om du kan lämna tillbaka tv:n och byta mot en Panasonic plasma t ex, det är mycket tv för pengarna.

Postad 21 January 2008 - 19:31

RealHightech
  • RealHightech
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej

Ville bara tacka för alla svar. Nu har jag lämnat tillbaka tv:n och köpt en Panasonix 42PX70. Mycket bra bild, går inte att beskriva om man jämför mot tidigare tv:n.

Tackar igen

Postad 21 January 2008 - 20:24

Lasse C
  • Lasse C
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Mycket roligt att du gjorde slag i saken och dessutom fick en tv som du är nöjd med. Jag förstår att du upplever skillnad. Jag tror dock att du även här bör dra ner kontrast och skärpa en del, i varje fall i början. På min panna minskade jag även ljuset en aning. Jag tror inte att man skall ösa på för fullt i alla lägen. :)

Redigerat av Lasse C, 21 January 2008 - 20:27.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.