Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp mig med färgvalet till mitt nya rum!

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 January 2008 - 16:53

DannyO
  • DannyO
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hejsan!
Kommer innom kort får ett nytt rum som jag ska få måla själv..
Dock har jag inget färgsinne, har läst massa färgguider men det känns fortfarande svårt.

Så vitt jag vet så skall man utgå ifrån vilken färg själva möbler osv har och det som kommer bli det centrala i mitt nya rum är mina Dynavoice M65 Calvados och min silverfärgade Fujitsu Siemens Myrica VQ40-2 (LCD-TV). Mycket möjligt att jag kommer få en svart skinnsoffa med.

Rummet i sig är avlångt och hade tänkt mig lite av de behagligare färgerna, ljusa och mjuka. Har flertalet av färger som jag gillar men anser inte att de passar ihop :/ Finns det någon bra tråd här på hembio ser färgsättningen (bortser från galleriet där det oftast är utrustningen som visas ;) ) Eller någon annan sida eller rent utav någon som råkar ha några bra bilder i sitt galleri? Söker inspiration!

Postad 12 January 2008 - 20:05

NiIIe
  • NiIIe
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Om du nu vill ha "mjuka" "ljusa" färger så antar jag att lugna färger funkar bra. Lugna färger är väl oftast de som ligger i den kalla skalan.. som blått, vitt o.s.v

Jag har som teori att inte blanda varma och kalla färger i ett rum. såsom rött mot blått.
varma färger är röd, gul, orange.... de flesta jordfärger.

kör du pasteller så spelar det ingen roll om du har varma eller kalla färger då allt ändå blir ljust.
eftersom du nämner din silverfärgade tv så hade jag kört på blått och vitt, eller kanske olika gråa färger, nyanser.

Lycka till

Postad 13 January 2008 - 18:12

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Lugna färger behöver inte vara kalla färger, lugna färger kan lika gärna vara varma, nästan alla färger har kalla och varma nyanser.

Danny: vilka färger tycker du om ?

Undvik såna färger du tycker känns kalla, grälla/starka/lysande färger tror jag inte heller på.
Satsa på färger du tycker om och som inger dig välbehag, kanske är det möjligt för dig att tapetsera en vägg och måla resten, såvis kan man också skapa trevliga effekter.

På dom flesta färg affärer så finns det remsor med färg prover på, ta färgerna du gillar och matcha mot varann och andra färger/nyanser.

Redigerat av Unregistered592cec63, 13 January 2008 - 18:17.

Postad 15 January 2008 - 22:20

DannyO
  • DannyO
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Huxflux på vilket sätt menar du att alla färger har en varm och en kall ton? Hur får man till exempel en grå eller blå färg att kännas varm?

Postad 15 January 2008 - 22:56

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0

Huxflux på vilket sätt menar du att alla färger har en varm och en kall ton? Hur får man till exempel en grå eller blå färg att kännas varm?

Baserar på hur pass mycket man bryter färgen.

Postad 16 January 2008 - 13:27

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

Det är inte svårt att få en blå färg att vara varm...
Grå är lite tuffare, men det handlar mest om vad man länkar färgen till...

Har du en vit vägg och drar detaljerna i silvergrått är det silverfärgen som gör att det får "liv"...
Blått är som sagt skitenkelt, vi har ju allt ifrån turkost till nästan svart...
Blått kan man mixa väldigt enkelt och en mörkblå ton vävs enkelt samman med en ljus så att du får den ack så viktiga kontrasten.

Det är bristen på kontrast som ger känslan av att rummet är sterilt, inte färgerna i sig...

Postad 17 January 2008 - 12:04

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Jag kunde nog inte ha sagt det bättre än de två ovanstående.

Redigerat av Unregistered592cec63, 17 January 2008 - 12:05.

Postad 17 January 2008 - 14:13

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Har precis målat om en hel lägenhet...
Vi kikade på en massa färger och tapeter, fondväggar osv. Det slutade med att vi målade allt i Lys Antik Vit, en lite "mörkare" vit. dvs man ser en tydlig skillnad mellan väggarna och dom kritvita listerna/taket. blev grymmt snyggt till parketten (har vanlig samt stavparkett). Blev ljust, stort och lugnt.
Men nu till det viktigaste. Att vi valde vitt överallt var anledningen till att då kan man jobba med inredningen med att göra rummet i olika kulörer. Dvs lägger du in gröna detaljer osv uppfattas rummet som grönt, lägger du in beiga detaljer och möbler blir rummet "beige", men ändå utan att krocka med övriga rum som annars ibland kan se ut som en salig blandning om man har "öppen lösning" och ser flera rum samtidigt. Det som även är positivt med detta är att det är enkelt att byta färg på rummet utan att behöva måla om varje gång. Man byter helt enkelt bara detaljtemat.

Postad 17 January 2008 - 17:17

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Japp Donatello... Det är att föredra om man inte kan eller vill köpa allt nytt vid minsta lilla förändring.
Det är ofta enkelt att måla en fondvägg också, så om man vill göra om i light-version kan man bara byta ut textilier och måla om fondvägg och du har en helt ny stil...

Postad 19 January 2008 - 12:27

DannyO
  • DannyO
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Har du en vit vägg och drar detaljerna i silvergrått är det silverfärgen som gör att det får "liv"...
Blått kan man mixa väldigt enkelt och en mörkblå ton vävs enkelt samman med en ljus så att du får den ack så viktiga kontrasten.

Det är bristen på kontrast som ger känslan av att rummet är sterilt, inte färgerna i sig...

Det där lät väldigt intressant!
Har tittat i en hel del Färgkataloger och fastnade för en "serie" färger och fick upp en bild i huvudet nämligen:
På den ena långväggen ska det målas "bio rött" på andra långväggen ljusgrått och på de två kortväggarna mörkare grått. Vad tror ni om det? (tv och högtalare skall stå på den röda väggen då)

Postad 19 January 2008 - 12:37

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

Har tittat i en hel del Färgkataloger och fastnade för en "serie" färger och fick upp en bild i huvudet nämligen:
På den ena långväggen ska det målas "bio rött" på andra långväggen ljusgrått och på de två kortväggarna mörkare grått. Vad tror ni om det? (tv och högtalare skall stå på den röda väggen då)

Min spontana tanke var att den gråa färgen inte bör vara för mörk, och sedan, har du fönster på den röda väggen?, Har du inte fönster där utan på en grå vägg funkar det rätt bra, för då kan du lösa kontrasterna enkelt genom att ha gardiner i rött kring fönstret. Samma sak sedan, okey om du kanske inte är sugen på en Hollywood XL soffa i rött, men även om du har en diskret färgad soffa så kan du ta och "fylla" soffan med olika röda kuddar och kanske en röd pläd. Vill du så kan du sedan ta ett foto på t.ex. ett rött äpple och hänga upp, inramat, på den "tråkigaste" och gråaste väggen.

Sedan, vad är det för färg på TV och Högtalare? Vad har du tänkt att köra för tv-möbel?
Allt sådant avgör ganska snabbt hur väl sammansatt rummet blir totalt sett.

Postad 19 January 2008 - 16:15

DannyO
  • DannyO
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Min spontana tanke var att den gråa färgen inte bör vara för mörk, och sedan, har du fönster på den röda väggen?, Har du inte fönster där utan på en grå vägg funkar det rätt bra, för då kan du lösa kontrasterna enkelt genom att ha gardiner i rött kring fönstret. Samma sak sedan, okey om du kanske inte är sugen på en Hollywood XL soffa i rött, men även om du har en diskret färgad soffa så kan du ta och "fylla" soffan med olika röda kuddar och kanske en röd pläd. Vill du så kan du sedan ta ett foto på t.ex. ett rött äpple och hänga upp, inramat, på den "tråkigaste" och gråaste väggen.

Sedan, vad är det för färg på TV och Högtalare? Vad har du tänkt att köra för tv-möbel?
Allt sådant avgör ganska snabbt hur väl sammansatt rummet blir totalt sett.

Det är på de korta väggarna fönster och dörrar finns så det blir väll bra då?
Tvn är silver/grå färgad och högtalarna är i ljust träslag (calvados) med svart fronttyg Tv bänk ska köpas ny eller göras egen så har ingen direkt färg där, vilken färg skulle den kunna vara i? Svart soffa med röda kuddar låter trevligt men röda gardiner tror du inte det blir för mycket rött?

Bifogad fil  Rummet.jpg   27.75K   0 Antal nerladdningar
Här är en liten översikt i paint för att lättare förstå

Postad 19 January 2008 - 17:31

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Nja... Min poäng var att en röd soffa skulle ge för mycket rött i karaktären, men allt rött behöver inte var crimson eller oxblood utan det kan lika gärna vara betydligt mörkare. Kör du silver/grått/vitt så ger det extremt mycket tomrum och det blir fruktansvärt lätt sjukhuskänsla om det inte får varma inslag. Därför finns det mer utrymme redan från början, enligt mig, för kontrastgivare.
Nu är inte jag någon hejare på paint, föredrar att köra seriösare program för sådana syften, men pga tiden så körde jag en enkel och absolut inte skalenlig vy i paint :)

Men det är ett sätt att få se lite kontraster iaf, jag tror det kan funka, men hur starkt röd de olika tonerna blir kommer få stor betydelse för hur mycket rött du kan stoppa in. Börja med det viktigaste, dvs fondväggen. Kör sedan på och fyll med röda objekt tills du känner att det funkar. Kuddar och bilder är något som du inte behöver köpa direkt, utan huvudsaken är ju att du kan få in det viktigaste utan problem.

Postad bild

Insåg nu att jag var lite trött, så nu gjorde jag fönstret på fel sida... Men jag tror du fattar principen iaf...

Postad 21 January 2008 - 08:42

Unregistered825cee05
  • Unregistered825cee05
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Ser att du är inne på rött, en färg som jag fastnat för själv. När jag målade om för ett drygt år sedan började jag med djupröd fondvägg (Flügger Burnt Almond) och resten grått (Flügger Stormy Grey). Nu för några veckor sedan tyckte jag det kändes lite kallt och trist med det gråa så jag målade de väggarna röda också och jag är kanonnöjd.

Det handlar ju mycket om vad man vill ha för känsla i rummet, i mitt tv/film/musikrum vill jag gärna ha en hög "mysfaktor" med varmare färger, men ändå ganska enkelt vad gäller prylar/inredning.
Man kan kombinera på många sätt för att får den känslan, kalla färger men mer livlig inredning, eller tvärtom som jag; varma färger men ganska sparsamt med prylar.
Jag gillar en ganska mörk känsla i rummet, men det är ju helt upp till var och en hur man vill ha det. Med mörkröda väggar och vita lister får man lite "slottskänsla" i rummet, det gillar jag, ska kalla rummet tronsalen hädanefter. :)

Bilder på senaste ommålningen här:
https://www.minhembi...shooter/161533/

Redigerat av Unregistered825cee05, 21 January 2008 - 08:45.

Postad 23 January 2008 - 19:40

DannyO
  • DannyO
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Sharpshooter, ditt rum blev verklyen mycket snyggare i bara rött! Det rummet jag har nu har jag går tapet i hela rummet och trivs jättebra tycker jag, men nu skall vi flytta så tänke liksom pröva på nått nytt. Jo skulle rummet bara vara ett tv rum så hade jag nog gjort lite annorlunda saken är att det blir mitt rum med säng tv o allt.

Sjukhuskännsla, hmm ja nu när du sejer det så :/ det är ett äldre trägolv i rummet som kanske tar bort den kännslan? annars hade jag kunnat tänka mig någon matta. Vilken färg skulle denna kunna vara? röd :P?

Denethor om man nu ska försöka bli av med denna sjukhus kännsla skulle man kanske kunna slänga in någon annan färg till inredningen eller då blir det för mycket? Har stora planer på att göra en sådan "ljuddämpartavla" förmodligen en stor på den ljusgråa väggen. kanske någon liten på den röda? vilken typ av färger skulle man kunna tänka sig välja på tyget?.

När man ska fylla rummet med rött som du säger skall dessa vara utav en annan nyans än fondväggens?

Postad 23 January 2008 - 20:30

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

Sharpshooter, ditt rum blev verklyen mycket snyggare i bara rött! Det rummet jag har nu har jag går tapet i hela rummet och trivs jättebra tycker jag, men nu skall vi flytta så tänke liksom pröva på nått nytt. Jo skulle rummet bara vara ett tv rum så hade jag nog gjort lite annorlunda saken är att det blir mitt rum med säng tv o allt.

Sjukhuskännsla, hmm ja nu när du sejer det så :/ det är ett äldre trägolv i rummet som kanske tar bort den kännslan? annars hade jag kunnat tänka mig någon matta. Vilken färg skulle denna kunna vara? röd :P?

Denethor om man nu ska försöka bli av med denna sjukhus kännsla skulle man kanske kunna slänga in någon annan färg till inredningen eller då blir det för mycket? Har stora planer på att göra en sådan "ljuddämpartavla" förmodligen en stor på den ljusgråa väggen. kanske någon liten på den röda? vilken typ av färger skulle man kunna tänka sig välja på tyget?.

När man ska fylla rummet med rött som du säger skall dessa vara utav en annan nyans än fondväggens?

Personligen anser jag att nyansskillnader inte är något problem så länge det är samma färg (alltså inte nästan rosa mot mörkrött då det är ett gränsfall)
Våga mixa lite, kuddar och tyger är generellt billigt. Men att plocka in en ny dominant färg (vitt, grått m.fl. är okey) leder mer till ett överdrivet och kanske rent av smaklöst intryck. Rekordet i detta var när Äntligen Hemma blandade rosa, svart, vitt och gult. Det var bland det värsta jag har sett.
Små detaljer, linjer, punkter, formationer eller saker som inte tar uppmärksamhet i stort kan vara av brytande färger, bara färgvalet är genomtänkt. Mossgrönt passar sällan med purpurrött, neongult och chockrosa :D Men en lila ton kan gå igen i vitt och rött, på t.ex. en kudde eller i en större tavla.

Annars rekommenderar jag dig att kolla på om du eventuellt kanske vill beställa en bild i "rätt" färg på canvasduk, fungerar mycket bra att sätta upp på en absorbent.
Tips på färgval är enkelt.

1. Få in alla stora saker, och måla väggarna.
2. Låt sedan alla färger finnas på fler ställen. Välj vilka färger du vill framhäva och låt dessa ta över.
3. Ta färgerna som finns men som du inte vill ha där egentligen, låt dessa finnas med som små objekt. Har du något i blått i det röda rummet kanske det passar med en blåklint, antingen som tavla eller som blomma.

Det är ganska svårt att se om det inte är ett nytt ställe. Man blir hemmablind :)
Det är därför det generellt är lättare att kommentera andras än att göra det själv.

Postad 24 January 2008 - 00:20

Unregistered825cee05
  • Unregistered825cee05
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
DannyO:
Tackar, jag gillar det i helrött också.:P

Som Denethor säger så är det rätt knepigt att föreställa sig rummet i olika färger, och även att gissa vad man kommer gilla. Jag började med en fondvägg i en grön nyans som jag gillade när jag bläddrade i färgbutiken, har för mig den hette Papyrus eller något sådant, men en halvtimme efter jag målat den insåg jag att det här tyckte jag ju inte alls om. :D Blev att måla om igen med den röda och den gillade jag skarpt. Man får experimentera lite och komma fram till dels vad som passar och vad man gillar.

Ska snart måla om sovrummet med, går och grunnar på vad det ska bli för färgkombination där, lika knepigt det..

Postad 24 January 2008 - 17:37

DannyO
  • DannyO
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

DannyO:
Tackar, jag gillar det i helrött också.:)

Som Denethor säger så är det rätt knepigt att föreställa sig rummet i olika färger, och även att gissa vad man kommer gilla. Jag började med en fondvägg i en grön nyans som jag gillade när jag bläddrade i färgbutiken, har för mig den hette Papyrus eller något sådant, men en halvtimme efter jag målat den insåg jag att det här tyckte jag ju inte alls om. :D Blev att måla om igen med den röda och den gillade jag skarpt. Man får experimentera lite och komma fram till dels vad som passar och vad man gillar.

Ska snart måla om sovrummet med, går och grunnar på vad det ska bli för färgkombination där, lika knepigt det..

Sovrum måste vara roligt att måla :P tror jag läste någonstans att det skall vara mörka och sinnesfulla färger. Mörkblå eller mörklila är nog färger man kan bli lite trött av :D Har du redan ett helrött rum blir det kanske för mycket att slänga in rött där med?

Postad 24 January 2008 - 18:11

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
En mörk blå ton passar fint i sovrummet. Fast grönt är lugnande....

Postad 24 January 2008 - 19:02

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
I sovrummet kan jag tänka mig : grönt, beige, brunt, maroon (mörk cerise), guld, koppar eller nån slags tapet.
Vi har lite planer på att sätta in en photo tapet på ena väggen och färg på resten.

Postad 25 January 2008 - 03:25

Unregistered825cee05
  • Unregistered825cee05
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

DannyO:
Tackar, jag gillar det i helrött också.:)

Som Denethor säger så är det rätt knepigt att föreställa sig rummet i olika färger, och även att gissa vad man kommer gilla. Jag började med en fondvägg i en grön nyans som jag gillade när jag bläddrade i färgbutiken, har för mig den hette Papyrus eller något sådant, men en halvtimme efter jag målat den insåg jag att det här tyckte jag ju inte alls om. ;) Blev att måla om igen med den röda och den gillade jag skarpt. Man får experimentera lite och komma fram till dels vad som passar och vad man gillar.

Sovrum måste vara roligt att måla ;) tror jag läste någonstans att det skall vara mörka och sinnesfulla färger. Mörkblå eller mörklila är nog färger man kan bli lite trött av :) Har du redan ett helrött rum blir det kanske för mycket att slänga in rött där med?

Japp, lite så jag tänker också, får nog ha lite ljusare i något rum... Funderar på något åt off-white-hållet, vitt men inte riktigt, blir lite för kallt med rent vitt tycker jag. Det hör till saken att alla möbler i sovrummet är ekfanér, inklusive garderob och bokhylla, vilket ger lite mörkare känsla i sig varför nog vitt funkar relativt bra. Dock får det nog bli en mörk fondvägg till det iaf.. kanske svart eller mörkgrått. ;)
Mellan vardagsrummet och sovrummet ligger hallen, funderar på att måla om taket där, och även en bit ner på väggen. Det är så att det sitter en strukturtapet på väggarna där, men som slutar nånstans 20 cm innan taket, så att taket går ner lite på väggarna kan man säga.
Funderar iaf på att ta samma färg i taket där som i fondväggen i sovrummet så att det matchar lite mellan rummen så att säga. Tycker det känns lite för högt i tak/kalt i hallen, om man tar ett mörkt tak kommer det kännas lite lägre, samt att det kan bli snyggt med rätt belysning.

Bara att testa sig fram lite. :P

Postad 28 January 2008 - 23:40

Tompaz
  • Tompaz
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Om du är ute efter något i rött så kan jag rekomendera Landoras chiliröda, finns bl.a på jula, färdigblandad och kostar typ ingenting :rolleyes: har själv en fondvägg hemma i vardagsrummet (och på stugan ;) ) i just den här färgen. Funkar klockrent mot svart/vitt/silver/ek-färgat

Postad 24 February 2008 - 23:16

pazzo
  • pazzo
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Hoppas jag kan låna tråden lite eftersom det verkar finnas målare eller annat branchfolk här. tänkte måla vardagsrummet/taket i matt vit färg, så nu till frågan. Vad är det för skillnad på en färg för 2-300:-/10liter hos bauhaus, hornbach etc.. mot en hos en färgbutik säg 1-1200:-/10liter?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.