perpetuum,
Vet inte exakt vad du söker, men ska försöka peka dig åt rätt håll.
Jag antar att du söker ett objektiv liknande detta;
Nikons AF 50mm 1.8 är har väldigt precis fokusring (för manuell fokus) och kan även autofokusera på din kamera. 50mm blir motsvarande 75mm på traditionella filmkameror (fullformat). Detta gör att det passar perfekt för just porträttbilder. Den ljusstarka optiken gör även att du kan fotografera med snabbare slutartider, samt att sökaren på din kamera även kommer bli ljusare (mer användbar). Att sedan objektivet är bland de skarpaste som Nikon tillverkar, gör inte det mindre prisvärt.
För fotografering inomhus- och semesterbilder hade jag däremot valt ett objektiv runt 30mm istället.
Här kan du grotta runt bland olika objektiv:
http://www.photozone.../... Lens TestsAng. manuell fokus på ditt 18-55, så är det främre ringen/kanten du ska vrida på (längst fram på objektivet). Detta går endast när du har satt objektivet i M-läget (på sidan). Har sett ett par trådar ang. just detta på nätet. Sedan finns det även lite dyrare objektiv som har ett M/A-läge som tillåter att man fokuserar manuellt samtidgt som autofokusen är inkopplad.
Smidigast är dock att göra som FEA säger. Att först trycka ned halvvägs för att få fokus där du vill och sedan flytta kameran och komponera om bilden. Gör nästan alltid så när jag fotograferar för att få skärpan på rätt ställe.
Redigerat av Walkir, 14 January 2008 - 23:55.