Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Söker en speciell typ av objektiv till D50

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 January 2008 - 18:34

perpetuum
  • perpetuum
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hej!

Jag söker ett objektiv till min Nikon D50 med möjligheten att ställa in skärpan (fokusen) på objektivet. Det finns en extra "ring" som man väljer vart kameran ska fokusera. Jag har nämligen jobbat med en dyrare (och lite äldre) kamera där funktionen i fråga fanns (tror det var D200?) Vilket objektiv kan ni rekomendera för semester-, porträtt- och inomhusbilder? MAX 3000 kr

Mitt problem är att man, iefterhand, ser att ansiktet är helt suddigt men tegelväggen bakom är skarp som attan! (Kör med kit. 18-55)

Har kollat på Nikkor 55-200 men där finns inte funktionen jag söker...

Tack ;)

Postad 14 January 2008 - 15:00

perpetuum
  • perpetuum
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag som trodde att det här var en ganska simpel fråga. Ingen som vet?

Postad 14 January 2008 - 15:16

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0

Det finns en extra "ring" som man väljer vart kameran ska fokusera.

Menar du en manuell fokus-ring? Det finns på alla objektiv, även din paketzoom, det är ringen som sitter längst ut på det objektivet. Välj bara i kamerans meny att du vill ställa skärpan manuellt; alternativt kan det finnas en omkopplare på objektivet märkt A/M.

... om jag inte helt missuppfattat frågan :D

Sen att tegelväggen blir skarp beror på att du låtit kameran fokusera på den, och inte ansiktet. Om du inte har ansiktet i mitten av bilden ställer du först in skärpan på ansiktet och låser sedan fokus, och komponerar sedan om bilden. Då blir fortfarande ansiktet skarpt oavsett var i bilden du vill ha det.

Redigerat av FEA, 14 January 2008 - 18:20.

Postad 14 January 2008 - 15:42

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
Hm, ja detta är inget speciallt alls, utan något som alla objektiv har.

Det är to så att d40 samt D40x saknas AF motor i huset och man kan inte göra annat än att fokusera manuellt med fast optik på dessa nikon, ( bortsätt från stora telezoomare, men köper man kameror för 3000 köpwr man nog inte optik för 20 - 90 000)

och är något annat objekt än det man tänk i fokus så är det användaren som har gjort fel helt enkelt

Postad 14 January 2008 - 23:44

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
perpetuum,
Vet inte exakt vad du söker, men ska försöka peka dig åt rätt håll.

Jag antar att du söker ett objektiv liknande detta;

Nikons AF 50mm 1.8 är har väldigt precis fokusring (för manuell fokus) och kan även autofokusera på din kamera. 50mm blir motsvarande 75mm på traditionella filmkameror (fullformat). Detta gör att det passar perfekt för just porträttbilder. Den ljusstarka optiken gör även att du kan fotografera med snabbare slutartider, samt att sökaren på din kamera även kommer bli ljusare (mer användbar). Att sedan objektivet är bland de skarpaste som Nikon tillverkar, gör inte det mindre prisvärt.

För fotografering inomhus- och semesterbilder hade jag däremot valt ett objektiv runt 30mm istället.

Här kan du grotta runt bland olika objektiv:
http://www.photozone.../... Lens Tests

Ang. manuell fokus på ditt 18-55, så är det främre ringen/kanten du ska vrida på (längst fram på objektivet). Detta går endast när du har satt objektivet i M-läget (på sidan). Har sett ett par trådar ang. just detta på nätet. Sedan finns det även lite dyrare objektiv som har ett M/A-läge som tillåter att man fokuserar manuellt samtidgt som autofokusen är inkopplad.

Smidigast är dock att göra som FEA säger. Att först trycka ned halvvägs för att få fokus där du vill och sedan flytta kameran och komponera om bilden. Gör nästan alltid så när jag fotograferar för att få skärpan på rätt ställe.

Redigerat av Walkir, 14 January 2008 - 23:55.

Postad 15 January 2008 - 22:52

perpetuum
  • perpetuum
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Precis sånna här svar önskade jag mig. Sakliga och lättförståeliga. Att det var min inkompetens som låg bakom "felet" misstänkte jag hela tiden och nu har jag fått det bekräftat också :)

Walkir: Bra länk, där fanns mycket nytt!
Ang. 50/1,8 D verkar den väldigt prisvärd men är den inte väl lik mitt kit-objektiv eller stor skillnad?

Tack för alla svar

Postad 15 January 2008 - 23:42

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Ang. 50/1,8 D verkar den väldigt prisvärd men är den inte väl lik mitt kit-objektiv eller stor skillnad?

Två stora skillnader. 50mm är ett s.k. fast objektiv, så du kan inte zooma alls med det. Sedan gör 1.8 att det släpper in väldigt mycket ljus. Men är du nöjd med ditt 18-55, så lär inte 50mm 1.8 vara något du behöver.

En annan skilland är att skärpedjupet kan bli väldigt kort. Detta är många fotografer ute efter vid porträttfotografering och andra tillfällen då man vill framhäva det som är i fokus. Själva oskärpan bakom brukar kallas "bokeh".
http://en.wikipedia.org/wiki/Bokeh

Tar även med ett exempel på hur kort skärpedjupet kan bli med ett 50mm 1.8. Objektivet är känt för sin "drömlika" oskärpa.
http://www.flickr.co...nite/468193294/

Alla objektiv har dock sin egna karaktär och Nikons 18-55 har mycket bra "bokeh" för att vara ett kitobjektiv.

Postad 16 January 2008 - 19:18

perpetuum
  • perpetuum
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Men är du nöjd med ditt 18-55, så lär inte 50mm 1.8 vara något du behöver.

Nöjd är jag men det vore kul om bilden blev snäppet bättre, dessutom känns kit-objektivet plastigt på nåt sätt, plasten låter när man vrider på zoomen och den känns bara billig... Är det så på andra också i prisklassen 2000 till 3000 kr?

Postad 16 January 2008 - 19:26

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
Jo, jag håller med dig om att 18-55 är plastigt och även svårt att fokusera manuellt med. Nikons 18-70, 18-135 och även 55-200 (VR) har bättre kvalitetskänsla.
18-70 ligger på runt 3000:- och 55-200 får du för runt 2500:-

Själv använder jag just mitt 18-55 endast som kitobjektiv. Fokuserar aldrig manuellt med det och har det på kameran för vardagsfotografering. Vill jag vara mer kreativ så använder jag mitt 50mm eller 55-200 VR.

EDIT:
Kolla efter 18-70 på begagnatmarknaden. Såg ett på Blocket för 1400:- precis.

Redigerat av Walkir, 16 January 2008 - 19:34.

Postad 16 January 2008 - 20:54

perpetuum
  • perpetuum
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Ok, det lutar åt en 55-200 (VR) såg att priset dessutom hade gått ner med nästan en 400 kr. 2100 någonting...

Det skulle vara kul att se en jämförelse bild med 18-55 mot 55-200, samma motiv och inställningar. Bara för att se skillnaden och om man kan se det med blotta ögat. Finns det något sådant test?

Postad 16 January 2008 - 22:10

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0

Vilket objektiv kan ni rekomendera för semester-, porträtt- och inomhusbilder?

Tänk bara på att ett 55-200mm-objektiv är ett rätt så rejält teleobjektiv och inget man använder inomhus :)

Postad 17 January 2008 - 08:59

perpetuum
  • perpetuum
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Vilket objektiv kan ni rekomendera för semester-, porträtt- och inomhusbilder?

Tänk bara på att ett 55-200mm-objektiv är ett rätt så rejält teleobjektiv och inget man använder inomhus :)

Ja, det är sant. Vid inomhusbilder kan kanske mitt 18-55 objektiv komma till användning isf :)

Det allra största syftet med nytt objektiv är att förbättra bildkvalitén...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.