MDF homemade VS parabolnet duk
34 svar till detta ämne
Postad 14 January 2008 - 08:48
Unregistered8e0744e8
-
Unregistered8e0744e8
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Tjenare!
Tänkte antingen bygga mig en budget MDF duk eller köpa en 80"duk Manuell från parabolnet.se
Totalkostnad för MDF + lister färg osv. ligger på runt 500kr ( Vilken färg nyans är bäst för lite mörkare rum?)
Medans duken "klar" ligger på 799 kr från parabolnet.se
Så vad är egentligen bäst, egengjord MDF eller Masonit duk eller en köpe duk i väldigt låg prisklass...
Har någon erfarenhet från parabolnets dukar?
Detta kommer sitta i sovrummet så mörkläggningen är inget problem.
Dessutom så kommer det endast kollas några rullar på den men mest så kmr den vara spel "skärm" till datorn
/Martin
Postad 14 January 2008 - 15:10
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Har inte sett det någonstans, men jag själv är inne på att sätta upp en gipsskiva, spackla den och måla med spruta för att slutligen sätta på någon form av snygg ram på det.
Borde kunna bli hur billigt som helst, beroende på listerna.
En fördel är att gips är ett dött material och inte slår sig med tiden. Och vikten. Hell, man kanske kan skjuta direkt på en felfri gipsskiva också, som är lite ljusgrå och mycket matt
Postad 14 January 2008 - 16:38
Unregistered8e0744e8
-
Unregistered8e0744e8
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Har inte sett det någonstans, men jag själv är inne på att sätta upp en gipsskiva, spackla den och måla med spruta för att slutligen sätta på någon form av snygg ram på det.
En fördel är att gips är ett dött material och inte slår sig med tiden. Och vikten. Hell, man kanske kan skjuta direkt på en felfri gipsskiva också, som är lite ljusgrå och mycket matt 
hehe .. jo tänkt det också. men MDF e nog bäst, bara se till att måla på båda sidor, eller regla ordentligt så den inte slår sig.. Antingen det eller masonit, fast då blir det ju lite tyngre.. Men är nog inga problem för betongväggarna  Någon som har nå andra tips ?
Postad 14 January 2008 - 16:54
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Du skulle ju kunna göra såhär -
1: Ta en gipsskiva i lagom stabilt men lätthanterligt format.
2: Ta även en masonit som är färdigt vitmålad, mattvit. Finns att köpa.
3: Limma ihop. Möjligheten med masonit på båda sidorna finns ju också, och då kan man ju laborera med olika egna nyanser på ena sidan.
Kom ju på att det är en alldeles lysande lösning, tror det får bli en sån för mig själv faktiskt! - då får man allt-i-ett
Postad 14 January 2008 - 16:59
Matte75
-
Matte75
-
Lärjunge
-
-
426 inlägg
hehe .. jo tänkt det också. men MDF e nog bäst, bara se till att måla på båda sidor, eller regla ordentligt så den inte slår sig.. Antingen det eller masonit, fast då blir det ju lite tyngre.. Men är nog inga problem för betongväggarna 
Någon som har nå andra tips ? 
Köp en 6mm mdf-skiva och limma på två reglar på baksidan, blir både lätt och stabilt. Jag gjorde så med min duk och skivan kostade under 200kr. Reglarna hade jag hemma innan och listerna fixade jag på jobbet. Summan för min duk blev ca 300kr med mdf-skiva och färg. /Matte. http://inspirationsdesign.blogg.se/
Postad 14 January 2008 - 17:10
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Ja, kanske en tunn mdf i den stilen är bättre i sandwich-konstruktionen jag spånar på också... blir ju tunnare, styvare och då lättare att få till ramen runt. Frågan är bara hur fuktkänslig dom är, hur/om dom slår sig beroende på fuktighetsgrad.
Men i bästa fall (!), då kanske man bara behöver ena sidan med vit-masoniten också, den är tålig och torkbar by-the-way.
SÅ får det bli!
EDIT: Då kan man ju kapa upp mdf:en (kanske 12mm?) och masoniten i rätt storlek, försänka borrhål för skruv i dessa (under där listerna ska sitta), montera först mdf:en och sedan bara limma masoniten lite sporadiskt på strategiska ställen, med pl-400 eller liknande. Ram på och - voila!
Redigerat av Unregisteredb38af287, 14 January 2008 - 17:14.
Postad 14 January 2008 - 21:33
Unregistered8e0744e8
-
Unregistered8e0744e8
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Ja, kanske en tunn mdf i den stilen är bättre i sandwich-konstruktionen jag spånar på också... blir ju tunnare, styvare och då lättare att få till ramen runt. Frågan är bara hur fuktkänslig dom är, hur/om dom slår sig beroende på fuktighetsgrad.
Men i bästa fall (!), då kanske man bara behöver ena sidan med vit-masoniten också, den är tålig och torkbar by-the-way.
SÅ får det bli! 
EDIT: Då kan man ju kapa upp mdf:en (kanske 12mm?) och masoniten i rätt storlek, försänka borrhål för skruv i dessa (under där listerna ska sitta), montera först mdf:en och sedan bara limma masoniten lite sporadiskt på strategiska ställen, med pl-400 eller liknande. Ram på och - voila! 
Jo lät ju som en bra idé  för 6mm MDF blir tyvärr för tunnt. kommer nog slå sig ganska fort när det är så stort som 80". Blir nog en 12 " MDF med 2 st långa reglar bak på, som ska stödja samt funka som fästningsanordning.. Sedan nå vanlig list som blir svartmålad. Vad kostar en redan vitmålad masonit?
Postad 14 January 2008 - 22:57
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Vet inte riktigt, inte dyr.
Har använt sån bakom elementen på övervåningen. Det var därför det klack till att det ju kan användas.
Tror faktiskt det kan bli riktigt bra. Lagom matt och som sagt, tålig och avtorkningsbar.
Själv ska jag använda 70" så jag klarar mig nog utan reglar.
Blir smidigt med under 20mm tjocklek för tavelramen jag tänkte använda mig av, eller egentligen nån oprålig variant av almoge taklist.
Redigerat av Unregisteredb38af287, 14 January 2008 - 22:59.
Postad 14 January 2008 - 22:58
adrazar
-
adrazar
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Med risk för att glida lite OT, men det har ju andra redan gjort här  Jag hade tänkt bygga en duk nu i veckan, troligvis fredag... Jag har kombinationsproblemet dåliga väggar/galen hyresvärd vilket resulterar i att tantan får spel om jag borrar upp en tung MDF eller nått annat (ni skulle sett henne när hon såg projjen i taket  ) Hur som helt är min tanke, efter en del efterforskning här på forumet (förstås) att köra på masonit (mest för att det är billigt och alltid kul att laborera med lite hobbybygge) Idén är inköp av 2st. masonitskivor (ev. oljehärdade) och cellplast (frigolit) att använda som stoppning/regel därimellan. Måla masonitskivorna först i bra färg, förborra upphängningshål i den ena masoniten, sedan limma fast cellplasten ordentligt mellan de två skivorna och sedan låta alltihopa torka ihop ordentligt under något slags tryck ovanpå. Sedan limma alt. spika på en ram som sedan målas i lämplig färg (spikning borde regla upp skivan ytterligare även om jag inte tror det behövs)... Resultatet borde bli en hållbar (enl. uppgift) och troligtvis så lätt duk som kan byggas för billigt material... Ett alternativ till reglingen skulle ju kunna vara balsaträ, men det är ju troligtvis pissdyrt... Sen blir det ju både lättare och billigare än gips.. samt med fördelen att man inte lika lätt får en skavank på masonit som gips... Jag har gått igenom följande trådar på forumet (om du får upp intresset för en lösning i denna stil): Duk av masoni, slippa att den slår sigProjekt: Projektorduk i masonitDIY Duk av masoniteLättare än MDF eller masonit/regel-dukarRambygge med masonitskivaFinns ju även lite MDF-information i dem... Hoppas det hjälper något! (om inte annat tar ju gärna jag lite feedback på den idén jag tänkte köra på)
Postad 14 January 2008 - 23:02
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Tycker vi har en bra variant på förslag här redan, som kombinerar nästan alla fördelar i de länkarna du hänvisar till. Och helt oproblematiskt och superenkelt, du slipper tillockmed att måla!
Sedan bör man klara sig med endast några få hål för upphängningen av mdf:en, en förankring i vardera hörn samt, kanske, mitt mellan hörnen borde räcka. Kan det bli enklare? Tror man klarar sig på 4 skruvar i hörnen på 70-80" ärligt talat.
EDIT: Masoniten är matt, men ändå något lite, smått snutte-nutte-lite-halvblank/matt/behandlad. Obs! - absolut inte blank - men jag kanske ska ta ett kort och lägga upp, om intresse finns?
Självklart kan jag ju rapportera när jag byggt min egen duk inom nån vecka också, här eller nån annan stans. Byggbeskrivningen finns ju isf redan i stort, och en bild räcker väl kanske. Så att det inte blir för OT
Redigerat av Unregisteredb38af287, 14 January 2008 - 23:11.
Postad 15 January 2008 - 02:44
adrazar
-
adrazar
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Tycker vi har en bra variant på förslag här redan, som kombinerar nästan alla fördelar i de länkarna du hänvisar till. Och helt oproblematiskt och superenkelt, du slipper tillockmed att måla!
Ja, men det skadar aldrig med mer uppslag  Förövrigt föredrar jag iaf personligen att måla själv för att få den kulör och "gain" som passar bäst till mitt rum (mörkläggningsmöjligheter, möbler osv) samt att få den i rätt matthet... Sedan bör man klara sig med endast några få hål för upphängningen av mdf:en, en förankring i vardera hörn samt, kanske, mitt mellan hörnen borde räcka. Kan det bli enklare? Tror man klarar sig på 4 skruvar i hörnen på 70-80" ärligt talat.
Ja, möjligen kan man klara sig på 4 hål, speciellt om man har bra väggar. Enl. en snabb uträkning borde en 12mm MDF på 80" väga ca 22kg, med regling och ram uppåt 24kg, jämfört med en cellplast/masonit vilket >borde< ge en total vikt på ca 13-14kg. Masoniten är givetvis väldigt mkt tunnare än MDFen, men eftersom hela ytan sitter dikt an mot cellplasten >borde< det inte slå sig. Viktmässigt vinner man ju alltså möjligen så mkt som 10kg... Som sagt, detta är ju inte något jag provat själv, men avser troligtvis att testa nu i veckan/helgen. EDIT: Masoniten är matt, men ändå något lite, smått snutte-nutte-lite-halvblank/matt/behandlad. Obs! - absolut inte blank - men jag kanske ska ta ett kort och lägga upp, om intresse finns?
Självklart kan jag ju rapportera när jag byggt min egen duk inom nån vecka också, här eller nån annan stans. Byggbeskrivningen finns ju isf redan i stort, och en bild räcker väl kanske. Så att det inte blir för OT 
Japp, upp med bilder på bygget! Byggbilder och tankar/idéer och ev. misslyckanden är alltid bra att ta del av så man slipper liknande saker själv, eller kan lösa saker på ett bättre sätt om du lurar ut nått fiffigt! Jag gör det samma!
Postad 15 January 2008 - 08:54
Unregistered8e0744e8
-
Unregistered8e0744e8
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Ahapp då har jag nog bestämt mig hur jag ska göra
Skippar MDF faktiskt. Pga risken att den slår sig är mycket högre än masonit. ( vad jag förstått det som)
Så tänkte köra en Masonit skiva med 177x100 diamater alltså 80" (Eller lite mindre, inte riktigt säker på mått ännu, men runt 80")
Runt 6-10 cm tjock skulle nog räcka.
Regla bak. runt om samt en lodrät i mitten. "kanske lite extra förstärkning för att va på säkra sidan"
Blir nog 2x2 cm reglar .
Använder mig nog utav Färgen s1500 glans 4 .
Samt använder någon billig typ av list som sedan målas matt svart.
ramkontrukstionen kommer ligga vilandes på bärande reglar som säts fast i väggen.
Alltså kommer duken inte sättas fast i väggen.
Får se hur jag löser det på ett bra sätt.. -_-
Bygget drar nog igång under helgen eller nästa.
Redigerat av Unregistered8e0744e8, 15 January 2008 - 08:56.
Postad 15 January 2008 - 10:31
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1450 inlägg
Jag byggde en 110"-duk i 6.4 mm masonit med ram och två reglar i 10 x 20 mm. Och den blev vågig mellan reglarna efter ett tag. Så mitt tips är att inte snåla med uppreglingen av masoniten, även om det blir lite tyngre.
Postad 15 January 2008 - 14:11
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Ahapp då har jag nog bestämt mig hur jag ska göra 
Skippar MDF faktiskt. Pga risken att den slår sig är mycket högre än masonit. ( vad jag förstått det som)
Jag tror nog att masonit slår sig bra mycket lättare, tyvärr. Faktum är att jag nog inte har sett en enda masonitbit som inte är bucklig! Och så ska man ju rutinmässigt spika typ var 5:e centimeter, åt alla håll, på masonit för att slippa bubblor. Ramverket kanske funkar om den hängs däremot, håller tummarna!
ramkontrukstionen kommer ligga vilandes på bärande reglar som säts fast i väggen. Alltså kommer duken inte sättas fast i väggen. Får se hur jag löser det på ett bra sätt.. -_-
Smart.
adrazar: Jo jag håller med, din lösning är mycket mer specialanpassad och funkar säkert mycket bättre för just dig. Men man kan ju inte låta bli att undra hur dina väggar är byggda Och helt klart är det bra med många idéer och uppslag - Mer sånt! Jag tycker vi lägger upp bilder och kortbeskrivningar allihop, det är ju 3 olika och säkert bra lösningar, så det är ju sedan att bara välja en som passar för kommande byggare. Lycka till.
Postad 15 January 2008 - 16:58
Matte75
-
Matte75
-
Lärjunge
-
-
426 inlägg
Jag byggde min 82 tums duk i 6mm mdf med två reglar på baksidan och lister till ram och den har inte "slagit" sig på över 1 år. Bild på ramen finns härhttp://inspirationsdesign.blogg.se/
Postad 15 January 2008 - 20:40
Unregistered8e0744e8
-
Unregistered8e0744e8
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Jag byggde min 82 tums duk i 6mm mdf med två reglar på baksidan och lister till ram och den har inte "slagit" sig på över 1 år. Bild på ramen finns här
http://inspirationsdesign.blogg.se/
nice.. Har du möjligtvis någon bild bak på duken, så man kan se regligen  btw, är det endast målat på framsidan? hur många lager färg? /Martin
Redigerat av Unregistered8e0744e8, 15 January 2008 - 20:41.
Postad 15 January 2008 - 20:59
Matte75
-
Matte75
-
Lärjunge
-
-
426 inlägg
Jag byggde min 82 tums duk i 6mm mdf med två reglar på baksidan och lister till ram och den har inte "slagit" sig på över 1 år. Bild på ramen finns här
nice..
Har du möjligtvis någon bild bak på duken, så man kan se regligen 
btw, är det endast målat på framsidan? hur många lager färg? /Martin
Tog inga bilder på den när den byggdes men reglarna på baksidan är 10 cm kortare på varje sida än vad själva duken är. Den översta regeln sitter ca 10 cm ner från ovankanten och likaså den nedre r ca 10cm från underkanten. Har en ljusslinga som går runt duken på baksida så därför gjorde jag inte reglarna längre. Färgen är sprutad på i tre lager och den är inte målad på baksidan. Använder den övre regeln till att hänga upp duken på väggen med. Har sågat den i 45grader och en regel på väggen som också är sågad i 45 grader om du förstår vad jag menar? Bifogar en mycket proffsig ritning gjord i paint  Den nedersta regeln funkar ju också som distans så att det blir samma avstånd till väggen från duken både uppe och nere.
duk_p__v_gg.JPG 14.93K
3 Antal nerladdningarhttp://inspirationsdesign.blogg.se/
Redigerat av Matte75, 15 January 2008 - 21:01.
Postad 15 January 2008 - 21:57
Unregistered8e0744e8
-
Unregistered8e0744e8
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
snygg ritat
Jo tänkt mig nå liknande faktiskt. bra idé där med "vinklad" upphängning.
Det kan ju va något då min duk inte ska sitta fast i väggen..
Vad kan du uppskatta att hela kalaset väger?
Postad 16 January 2008 - 17:55
Unregistered8de98e76
-
Unregistered8de98e76
-
Lärjunge
-
-
463 inlägg
nice..
Har du möjligtvis någon bild bak på duken, så man kan se regligen 
btw, är det endast målat på framsidan? hur många lager färg? /Martin
Tog inga bilder på den när den byggdes men reglarna på baksidan är 10 cm kortare på varje sida än vad själva duken är. Den översta regeln sitter ca 10 cm ner från ovankanten och likaså den nedre r ca 10cm från underkanten. Har en ljusslinga som går runt duken på baksida så därför gjorde jag inte reglarna längre. Färgen är sprutad på i tre lager och den är inte målad på baksidan. Använder den övre regeln till att hänga upp duken på väggen med. Har sågat den i 45grader och en regel på väggen som också är sågad i 45 grader om du förstår vad jag menar? Bifogar en mycket proffsig ritning gjord i paint Den nedersta regeln funkar ju också som distans så att det blir samma avstånd till väggen från duken både uppe och nere.
duk_p__v_gg.JPG 14.93K
3 Antal nerladdningar
Samma som mig. fast jag tog tre lämpliga skruvar där du har ritat väggen. Duken glider bra på dom om man vill ändra den i sidled ...och gick snabbt att få upp :-)
Postad 20 January 2008 - 13:40
Unregistered8e0744e8
-
Unregistered8e0744e8
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Så bygget drog igång igår. Blir klart under dagen
Blev en 8mm MDF pga att Bauhaus inte hade någon masonit tjockare än 3mm :C
Målat 4 lager med S1500 N samt Sprayat mattsvart färg på listerna.
Bilder kommer upp lite senare under dagen, när duken är klar.
Total kostnad blev runt 800 kr, då pga att jag köpte lite dyrare lister
EDIT: Fick måla ett till lager färg på list samt duk, så imorgon blir det klart.
Redigerat av Unregistered8e0744e8, 20 January 2008 - 21:49.
Postad 20 January 2008 - 22:23
Outrage
-
Outrage
-
Beroende
-
-
1342 inlägg
Spännande, ser fram emot bilder. Hade tänkt köpa men nu blir jag riktigt sugen på att bygga. Gillar tanken på att ha ljusslinga på baksidan.
Fråga om färgen, om man säger S1500, då ska butiken veta vad man vill ha eller måste man säga nåt mer?
Postad 21 January 2008 - 09:39
Unregistered8e0744e8
-
Unregistered8e0744e8
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Spännande, ser fram emot bilder. Hade tänkt köpa men nu blir jag riktigt sugen på att bygga. Gillar tanken på att ha ljusslinga på baksidan.
Fråga om färgen, om man säger S1500, då ska butiken veta vad man vill ha eller måste man säga nåt mer?
Jo, jag sa bara att jag skulle ha vit S1500 färg. Dock hade dom bara i glans 7, alltså är den färgen glansigare än den jag tänkte köpa glans 4. Så ju lägre glans desto mattare, Högre glans desto glansigare. Så 4-5 ska funka perfekt.
Postad 21 January 2008 - 16:41
Outrage
-
Outrage
-
Beroende
-
-
1342 inlägg
Ok, då är jag med. Men nu är vi nyfikna, hur går bygget?
Postad 21 January 2008 - 22:37
Unregistered8e0744e8
-
Unregistered8e0744e8
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Då var det klart!
kolla gärna mitt galleri
Allt vart riktigt bra förutom att den klantiga flickvännen va tvungen att stöta emot duk ytan så nu är det ett fult märke i vänster kant, en klick färg får fixa det hela
Allt som allt kostade det ca 800 kronor, duken är ca 67 ".
Ska hängas upp här i helgen som kommer.
/Martin
Postad 21 January 2008 - 23:59
Outrage
-
Outrage
-
Beroende
-
-
1342 inlägg
Såg ju väldigt bra ut det där.
Limmade du fast MDF:en på ramen och sen lim på listerna oxå eller?
Ser fram emot bilder när allt är på plats och funkar som det ska.
Postad 22 January 2008 - 07:40
Unregistered8e0744e8
-
Unregistered8e0744e8
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
allvarligt så var jag för lat för det =o
Skivan e bara skruvad, ca 8 st skruvar som är försänkta sedan spacklat över för o inte se.
imo ska det nog räcka
Listerna är limmade .
Redigerat av Unregistered8e0744e8, 22 January 2008 - 11:16.
Postad 22 January 2008 - 18:24
Outrage
-
Outrage
-
Beroende
-
-
1342 inlägg
Att skruva är nog bättre än att limma. Skickar PM om några veckor när det är dags för mig att bygga. Är det fortfarande nöjd då så snor jag ditt koncept rakt av.
Postad 22 January 2008 - 21:24
Unregistered8e0744e8
-
Unregistered8e0744e8
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Att skruva är nog bättre än att limma. Skickar PM om några veckor när det är dags för mig att bygga. Är det fortfarande nöjd då så snor jag ditt koncept rakt av. 
hehe Sure bara o sno
Postad 22 January 2008 - 21:47
erito
-
erito
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Ser ut som fina lösningar, men matt färg är nog ett måste. Jag funderade på gipsskiva själv, men måste nu ha en stor motorduk. "kartongen" på gipsen ändrar färg med tiden så nog måste den målas förr eller senare..
Får med en manuell 76" duk då jag köper projektor nu och den duken är till salu om ngn är intresserad. Skicka PM isåfall
Postad 23 January 2008 - 08:25
Unregistered8e0744e8
-
Unregistered8e0744e8
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Angående färgen så går glans upp till 100.
Glans Värde
Helmatt ................2–5
Matt ....................6–10
Halvmatt...............11–29
Halvblank..............30–59
Blank....................60–89
Högblank ..............>90
/Martin
Postad 28 January 2008 - 10:57
Unregistered8e0744e8
-
Unregistered8e0744e8
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Ingen annan som håller på med sina byggen ?
btw. duken och projjen sitter upp nu, lägger upp lite bilder senare idag
/Martin
Postad 30 January 2008 - 20:40
Motorbreath
-
Motorbreath
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jag är i planeringsstadiet vad det gäller dukbygge.
I juli-augusti ska vi flytta in i vårt nya hus och då ska jag förverkliga min dröm om en riktig hembio.
Så nu står valet mellan mdf eller gips.
Måste man behandla gipsskivan på något sätt? Spackla?
Eller är det bara att måla direkt på den.
Postad 30 January 2008 - 23:16
garpenholm
-
garpenholm
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag har helt enkelt reglat upp en ny vägg utanpå den gamla och slipat, spacklat, målat, slipat, målat... Blev kanon! Se byggbilder: https://www.minhembio.com/garpenholm
Postad 03 February 2008 - 20:39
adrazar
-
adrazar
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Jag håller på med bygge för fulla muggar fast på extremt låg hastighet
Har målat masonitskivan med 5 lager helmatt S1500 och har efter en ###### massa pillande fått det riktigt slätt och fint.
Listerna blev en historia för sig. Jag kastade bort idén med frigolit då jag ville testa om det gick att lösa genom att regla den m.h.a. väggen bara istället, så som det ser ut nu är det lister och en masonitskiva.
Dock var jag ju tvungen att köppa urfrästa dörrfoder som lister då den kommer ligga dikt-an på väggen och jag vill kunna få in en tunn ljusslinga bakom.. Detta ledde till klart förhöjda kostnader... Speciellt med tanke på att det var lackade lister som jag köpte.. Tror bara listerna gick lös på 450:-...
Så hela historien har blivit rätt dyr i det hela, men det ser faktiskt ut att bli riktigt bra...
Listerna är målade 2 gånger med en blank svart färg (med fruktansvärt mkt. starka kemikalier i  ) Och ser riktigt trevliga ut.
Imorgon är det dags att limma och spika fast listerna på masonitskivan... Har tagit några få bilder under alla "övningar" som kommer komma upp såsmåningom!
@martinlange:
Det där blev ju riktigt bra ju!
Postad 05 February 2008 - 22:46
adrazar
-
adrazar
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
har slängt upp lite bilder i mitt galleri.. snart klart.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
→
Dukar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|