Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DENON AVC-A1HD VS NAD MASTERS M15/M25

36 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 January 2008 - 17:44

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
skulle vara roligt att höra vad ni tycker ex.Ljud , design ,futurs , etc,,,,

Postad 14 January 2008 - 23:00

beiver
  • beiver
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
hej hej.
det beror väl givetvis på vilka högtalare man har men enligt mitt tycke är avc-a1:an en klar vinnare på dom flästa områdena.

har igentligen aldrig gillat master ljudet. när jag för första gången packade upp en ur kartongen o började lyssna så tyckte jag att det fattades något men jag trodde att det bara var att den inte var inspelad men tyckte inte det blev så mycket bättre.

i inställningsväg så vinner ju denon också med Audyssey-rumskorrektionen som är riktigt smidig och tycker jag alla fall rättar till problem som man själv inte kan göra.

det ända som jag tycker att nad vinner på är nog att den ser fetare ut med ett för o slutsteg;)

Postad 15 January 2008 - 01:26

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Ska det spelas musik och ha enbart det i focus.. NAD Masters (utan tvekan)

Är det till ren hemmabio och man vill en massa finesser.. Då har NADen inte en chans..
Denon är riktigt duktiga på just hemmabio.. De ligger långt före NAD vad det gäller samtliga finesser, som bättre HDMI växling, HD-Ljudformat m.m.

Personligen så hoppas jag på en NAD M15v2 Med fler HDMI in/utgångar samt HDMI 1.3.
Tyvärr tror jag inte det kommer, utan NAD samlar krafter till efterföljande serie..

Vad det gäller design så har Denon inte en chans.. NADen är ju brutal.. :)

Postad 15 January 2008 - 11:36

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Är det till ren hemmabio och man vill en massa finesser.. Då har NADen inte en chans..
Denon är riktigt duktiga på just hemmabio.. De ligger långt före NAD vad det gäller samtliga finesser, som bättre HDMI växling, HD-Ljudformat m.m.

Personligen så hoppas jag på en NAD M15v2 Med fler HDMI in/utgångar samt HDMI 1.3.
Tyvärr tror jag inte det kommer, utan NAD samlar krafter till efterföljande serie..

Jag instämmer till fullo med ovan inlägg. Själv förstår jag inte varför NAD inte satsade mer krut vad gäller finesser och in/utgångar på M15. Jag menar den är ändå tänkt som ett försteg till just hemmabio. Den har också kritiserats en del för detta och har som egen enhet fått en del avdrag för detta på test och liknande.

Vad gäller ljudet så har jag precis ändrat min uppfattning, tidigare har jag tyckt att Denon passat min smak bäst, men nu när jag lyssnat på NAD:s Master serie så fick Denon gå åt sidan. Jag tycker den låter grymt bra. Effektsteget M25 anses av många testare ligga i referensklass och det köper jag till fullo (jag äger ju ett, he he).

Ett tredje alternativ är att göra som jag och faktiskt många andra runt om världen. Ha det bästa från två världar, en av Denons recievrar som försteg och NAD M25 som slutsteg. Det fungerar ypperligt men det är klart att det är ju en smaksak om man vill ha maskiner från olika märken eller om man vill ha det stilrent och följa ett märke.

Jonsod

Postad 15 January 2008 - 15:10

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Tyvärr satsar väl inte NAD jätte mycket på surround.. De kör ju musik i förstahand..
Det var ju inte helt fel att läsa att Bild & Ljud utsåg NAD M3 som årets stärkare i toppklassen.. :)
Tror M25an hade fått samma utmärkelse om där bara funnits ett bättre försteg som sagt..

Vi får kanske starta en namninsamling på NAD ägare som vill se en M15v2.. ;)

Postad 15 January 2008 - 16:50

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
:) ;) :P

Redigerat av nikkeg, 04 March 2008 - 05:53.

Postad 19 February 2008 - 10:16

Wolverine66
  • Wolverine66
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Det blev nad piskar Denon både i stereo och bio ljud!!!

Hur vet du det ? Har du hört båda i direkt jämförelse ?
Om jag läser tester i tyska hifi/hemmabiotidningar, så tror jag nog att NAD får storstryk av nya Denon.

Vilken som är snyggare är väl upp till var och en, jag tycker att Denon är pass mycket snyggare än NAD,
och om utrustningsnivån behöver man väl inte ens prata om, då får NAD mer än storstryk.

Postad 19 February 2008 - 13:25

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Att NADen får stryck utrustningsmässigt har vi redan nämnt. De som sagt var att NADen råpiskar ljudmässigt. NAD har alltid kört ljudet i första hand och därför ligger de efter på det tekniska..

Finns hur många tidningar som helt där du kan leta fram att NADen blivit utsedd till en av de bästa inom prisklassen.
Detta pga att den ljud mässigt är ruggit bra för att vara en flerkanalare.. Tyvärr har den inte en chans på det tekniska, och just därför får man ju hoppas på ett M15v2 försteg.. :)

Postad 19 February 2008 - 13:59

Wolverine66
  • Wolverine66
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Att NADen får stryck utrustningsmässigt har vi redan nämnt. De som sagt var att NADen råpiskar ljudmässigt. NAD har alltid kört ljudet i första hand och därför ligger de efter på det tekniska..

Finns hur många tidningar som helt där du kan leta fram att NADen blivit utsedd till en av de bästa inom prisklassen.
Detta pga att den ljud mässigt är ruggit bra för att vara en flerkanalare.. Tyvärr har den inte en chans på det tekniska, och just därför får man ju hoppas på ett M15v2 försteg.. :)

Att påstå att NAD slår Denon är väl att ta i, ingen tidning har testad den än, i Sverige finns bara två ex (varav jag har ett), så knappast någon har hört den heller, hur vet man då att NAD låter bättre ?????

Om jag minns rätt har tyska Audio testat NAD-kombin och den hamnade på 90 eller 95 ljudpoäng, medan föregångarn till HD ligger på 110 ljudpoäng och då hade den inte ens HD-ljudformaten som den nya har.

Postad 19 February 2008 - 14:09

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Ljud är en smaksak iof..

Men med tanke på hur mycket jag änsålänge hunnit jämföra Denon mot NAD så har Denon aldrig haft en chans ljudmässigt..
NAD har mer kraft, kontroll och dynamik i ljudet..
Att jämföra mot den nya är kanske fel.. Men jag kan lova att i mina öron så kommer Denonen, oavsett hur mycket finesser de lässer på, aldrig låte bättre i mina öron..
Denon har sin ljudkaraktär och NAD har sin.. Och jag föredrar det lite varmare ljudet när jag lyssnar på musik bland annat..

Sen för den delen så ska man ju aldrig lita på dessa tester uten enbart sig själv när det gäller ljud..
Vem vet, gubben som recenserade Denonen var kanske 80bast och hade en hörapparat tillverkad av NAD.. :)

Postad 19 February 2008 - 14:49

Wolverine66
  • Wolverine66
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Ljud är en smaksak iof..

Men med tanke på hur mycket jag änsålänge hunnit jämföra Denon mot NAD så har Denon aldrig haft en chans ljudmässigt..
NAD har mer kraft, kontroll och dynamik i ljudet..
Att jämföra mot den nya är kanske fel.. Men jag kan lova att i mina öron så kommer Denonen, oavsett hur mycket finesser de lässer på, aldrig låte bättre i mina öron..
Denon har sin ljudkaraktär och NAD har sin.. Och jag föredrar det lite varmare ljudet när jag lyssnar på musik bland annat..

Sen för den delen så ska man ju aldrig lita på dessa tester uten enbart sig själv när det gäller ljud..
Vem vet, gubben som recenserade Denonen var kanske 80bast och hade en hörapparat tillverkad av NAD.. :)

Den med hörapparaten var bra, smile.
Jo, tyskarna föredrar nog det klara Denon-ljudet, mot ett färgat ljud som kan upplevas som (mycket) häftigare.

Postad 19 February 2008 - 17:34

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Vad ska man med massa finesser till när naden är grym utan sånt?

Tyvärr satsar väl inte NAD jätte mycket på surround.. De kör ju musik i förstahand..
Det var ju inte helt fel att läsa att Bild & Ljud utsåg NAD M3 som årets stärkare i toppklassen.. :)
Tror M25an hade fått samma utmärkelse om där bara funnits ett bättre försteg som sagt..

Vi får kanske starta en namninsamling på NAD ägare som vill se en M15v2.. :)

Naden fick det förra året i Bild och ljud

Postad 19 February 2008 - 19:19

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Den med hörapparaten var bra, smile.
Jo, tyskarna föredrar nog det klara Denon-ljudet, mot ett färgat ljud som kan upplevas som (mycket) häftigare.

Att säga att Denon inte färgar ljudet är väl lite fel det med.. All elektronik färgar trots allt på något vis.. Tror till och med "The Lars" gör det fast de säger att de inte gör..
Sen är det helt enkelt smakfråga om man gillar det färgat åt det varma och mysiga håller eller det kalla och eländiga hållet.. :)

Skämt å sido.. Personligen klarar jag tex inte av rörstärkare eftersom de blir för varma för min smak..
Denon ger ungefär raka motsatsen för mig.. Saknar dynamiken speciellt som man har i NAD..
Som surroundare är Denon kanon, just eftersom de har tekniska lösningar och till surround så tycker jag inte ljudet är allt för viktigt hur bra det låter..
Men ska man göra ett test på ljud.. Då är det NAD av dessa två som välkomnas hem till mig.. :)

Postad 19 February 2008 - 22:44

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

• 667 inlägg
  • 0
Jag ser några i mitt tycke uppenabara fel här.
Integrerad mot för/slutsteg.
Tyckande utan referens (denonen snudd på helt ny på marknaden).
Superlativ som "råpisk"

Jag har inte hört någon av dem. Jag har Denon 4308 nu och har haft nad silverline förut, ger det en uppfattning eller ens fingervisning av hur dessa låter jämfört med varandra? Jag tycker inte det.

Sen blir jag lite less på det flitiga användandet av superlativ rent generellt, inte bara i denna tråd. Små skillnader exesterar inte längre, saker är: "grymt mycket bättre" eller råpiskar osv osv. Nyanser tack, utan att för den skull bli hifi musik light.

Postad 19 February 2008 - 23:26

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Nu blev jag lite nyfiken på dina åsiker s.m.f..

Vi sitter nämligne och diskuterar våre personliga åsiker och tankar ang Denon VS NAD.. Kunde lika bra varit Denons värsting kombo och jag hade fortfarande föredragit NAD eftersom, som jag nämnt, att efter mycket testande så har jag insett att jag inte gillar Denons ljudkaraktär..
Jag kör hellre på en billig NAD än en dyr Denon eftersom ljudet passar mig bättre..
Men så är det ju med allt inom hifi och elektronik.. ALlt är personligt, vilket också nämnts tidigare..

Du säger att du har ene Denon 4308 och innan kört med NAD S.. Tycker du inte där var skillnad på karaktär och klang mellan dom?
Även om S serien inte var lika bra som Masters så har NAD alltid haft sin ljudkaraktär.. Ett ljud som gör att många som haft NAD väljer att fortsätta med NAD..

Precis som det finns de som kör med Denon och kommer fortsätta köra med Denon..

skulle vara roligt att höra vad ni tycker ex.Ljud , design ,futurs , etc

Är det inte det som efterfrågas av trådskaparen som faktiskt diskuteras??
Tankar ang de olika produkterna?? B)

Vad det gäller uttrycket råpiskar, så kommer NAD och mycket annat, antagligen alltid att råpiska Denon i ljudväg i mina öron eftersom jag inte är speciellt förtjust i Denons ljud.. Men som sagt, allt är en smaksak och allt vi diskuterar här är våra tankar.. :)

Postad 20 February 2008 - 08:37

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

• 667 inlägg
  • 0
Lurvas, det var absolut inte riktat till en enskild person, det var mer en reflektion över en i mina ögon ganska substanslös reflektion, vissserligen står jag fast vid att superlativen känns som något som strösslas i var och varannan mening.

Ja jag hade nad s300 och s500i tillsammans med dali grand diva. Men det ljudet ville aldrig riktigt släppa. Diva ska inte vara särskilt tungdriven, men s300 fick inte riktigt liv i den. Ljudet hade en mörkare karaktär som jag vanligtvis gillar, men med s kombon blev det lite för mycket. Jag bytte senare diva mot kappa 600 med en kompis och 600 passade möjligen s300 lite bättre, men jag blev aldrig kvitt känslan av att det låg en tjock hinna över hela ljudbilden. En hinna som släppte varje gång jag provade med andra kombinationer hemma (under den tiden passerade bland annat dessa hemma Muse model 160 + erato, musical fidelity nuvista pre + amp, Rotel rb991 + harmony design pre). Den kombon som stannade hemma i förstärkarväg var Muse model 160 och dvd spelaren erato med förstegskort, det skakade liv i infinityn på ett helt annat sätt och i denna övergång hade jag även hemma dynaudio 1.3se som blev det jag behöll (bilder på den anläggningen ligger kvar på hififorum.nu). Jag blev således stående med ett lite negativt ljudminne från nad silverline serien, en serie som jag innan jämfört med andra modeller i nad serien.

Som kuriosa kan jag nämna att jag lyssnade på denons integrerade s10 modell, minns inte exakt vilken generation av den, parat med min s500 och ja det var en ljusare ljudbild, men det saknade på intet sätt detaljer och levererade MER kraft än vad s300 gjorde, min egen personliga tanke är att s10 faktiskt kunde leverera mer ampere. Medan s10 gick ihop väldigt bra med dali grand diva blev det fel med kappa 600, diskanten i kappa 600 fick emellanåt en väl vass diskant som kunde förstöra framförallt mindre bra inspelad musik.

Vidare, ja nu har jag denon 4308. Som jag äger nu 6år senare med andra högtalare i annan lyssningsmiljö. Hur som helst jag lyssnar nu mest på musik i flacformat uppspelat via 4308 och bi ampar mina r66. Resultatet är mycket bra, ljudet är homogent över hela ljudbilden och denon orkar med ett rikgit bra anslag i basen på dls, MEN att drista sig till en jämförelse med en 6år gammal ljuderfarenhet vill jag inte ge mig i kast med, jag kan endast referera till hur jag upplevde ljudet då, när jag ägde respektive anläggning.

Reflektion. Detta var 2kanal resp multikanals anläggningar, något som efter mina lyssningserfarenheter ligger en bra bit ifrån varandra ikvalitet när det gäller 2kanalsmusik sett till en given summa pengar.

Åter till topic där trådskaparen vill höra vad vi tycker om design, futures, ljud etc.

Återigen, Jag kan tycka till om design (där gillar jag nad före denon). Futures: denon före nad. Ljud: Jag har inte hört någon av dom (och vill inte drista mig till att uttala mig om ljudet från någon av dom då jag inte hört någon av dom).

Varför vill jag inte uttala mig om det jag inte hört? Det känns inte trovärdigt. Trots erfarenhet av märkena ifråga. så kan man tycka att man borde ha åsikter om dom, men en annan erfarenhet motsätter det, nämligen att nästan alla märken jag provlyssnat ett flertal apparater på så har deras produktserier haft toppar och dalar, produkter som skiljer sig drastiskt från varandra osv.

Just Nad och Denon är också märken som i mångas ögon bär med sig väldigt färgade intryck av hur det ska låta. Hifipressen spär på detta med sina substanslösa recensioner som inte ger någonting.

Just det, jag ägde Denon poa s10 1999 ett rikigt trevligt monoblock som spelade på ett par mirage m3si.
Ännu en reflektion. s300 lät faktiskt bättre än s200 på vissa parametrar. s200 testades i övergången från nad till muse tillsammans med erato spelaren. s200 skakade mer liv i diva, så det på sätt och vis blev roligare att lyssna, men i längden var ljudet ganska monotont och detaljer drunknade i ljudbilden. S300 tillät en mer detaljerad, laid back ljudbild men som inte gav samma dynamiska anslag, dock med hinnan över.

Nu lurvas fick du lite bättre bild på s.m.f:s åsikter hoppas jag.

Edit: jag är för övrigt väldigt intresserad av att höra bägge två, men här i norr är hifibutiker lika sällsynt som brasilianska vaxningar. Dock har det poppat upp en nykomling i Luleå vilket bådar gott. Saknar dock fortfarande Bossanova i Luleå

Redigerat av s.m.f, 20 February 2008 - 08:42.

Postad 20 February 2008 - 10:00

Wolverine66
  • Wolverine66
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
[quote name='s.m.f' date='Feb 20 2008, 08:37 ' post=dom).

Varför vill jag inte uttala mig om det jag inte hört? Det känns inte trovärdigt. Trots erfarenhet av märkena ifråga. så kan man tycka att man borde ha åsikter om dom, men en annan erfarenhet motsätter det, nämligen att nästan alla märken jag provlyssnat ett flertal apparater på så har deras produktserier haft toppar och dalar, produkter som skiljer sig drastiskt från varandra osv.

Just the way it is.
Man kan inte uttala sig om något man inte hört och det var precis vad jag undrade i mitt första inlägg.
Eftersom det bara finns två maskiner i Sverige är det nog ganska osannolikt att någon (förutom HifiKlubbens personal) har hört dessa två i direkt jämförelse.
Om man har hört maskiner tidigare av både tillverkare spelar absolut ingen roll, det är just de ovannämnda maskiner som bör jämföras och inte att påstå något av rena antaganden.

Postad 20 February 2008 - 11:51

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Först och främst.. Tack s.m.f för ett riktigt trevligt och välskrivet inlägg.. Alltid kul att börja morgonen med.. :)

Visst, jag håller med om att det är kanske dumt och lite tidigt att uttrycka sig ang Denonen..
Men som jag nämnt tidigare så gör Denon inget för mig..
Tror inte där är många Denon maskiner jag inte hunnit lyssna genom och ingen gör "det" för mig när det gäller ljud..

Nu kan jag också nämna att jag är en 2-kanals människa.. Surround är inget jag jätte hurrar för eftersom jag tycker att man får bättre musik ljud i 2-kanal..

Ungefär som att jag inte gillar ljudet från en banddiskant en rörförstärkare, så gillar jag inte ljudet i Denon..
Finns mer elektronik som inte passar mig.. Tex Primare som är något av det vackraste jag vet i elektronik väg och jag skulle kunna köpa en bara för designen.. Men ljudet har jag aldrig fastnat för..
Denon har jag ändå lyssnat bra mycket mer på och tycker att de saknar "det" som gör att jag kan njuta av ljudet..

Men som jag skrev så är ljud väldigt personligt, lika så det hela med om man ska eller inte ska dömma en bok efter omslaget..
Och efter all Denon elektronik jag lyssnat på så gör jag automatiskt det, även om det kanske är dumt..
Sen hjälper det ju inte Denon att jag själv äger en Masters stereo stärkare och polaren kör med deras surround kombo.. Jag lyssnar väldigt mycket på Masters och väldigt få elektronik kan få mig att njuta så mycket av ljudet.. Speciellt den surround kombon lyckas med att få mig att inse att surroundare inte behöver förlora en massa i ljudet.. B)

Postad 20 February 2008 - 18:30

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Varför vill jag inte uttala mig om det jag inte hört? Det känns inte trovärdigt. Trots erfarenhet av märkena ifråga.

Det tycker jag är ett understatement.

Man kan dessutom undra hur alla dessa jämförelser gått till för att komma fram till att det ena är bra och det andra dåligt. Det behövs ingen raketforskare för att inse att man så gott som aldrig jämför äpplen med äpplen, utan med kanske päron eller ännu värre ostron.

MVH
/Chuck

Postad 20 February 2008 - 18:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Masterserien är ju klart bättre än Classic, som beslöjar mellanregistret. Det märkt tydligt när man växlar direkt
mellan t ex C372 och Denon PMA-1500AE. Naturlig "luft" runt instrument och röster försvinner till stor del.
Att sen NAD är bättre på andra punkter är en annan sak. Det beror mycket på vilken typ av musik man lyssnar på.
Handlar det om basmangel så vinner NADen utan tvekan (i jämförelsen ovan).

Tyvärr har Master en aning kvar av classic-karaktären, och det märks, åtminstone med högtalare som har FST-
mellanregister (de har en förmåga att plocka fram de minsta detaljerna i inspelningar, som man ofta inte hör
annars).

Denons A1HD kan väl ingen uttala sig om eftersom den inte säljs än, men om den följer Denons tidigare ljudideal
så är den säkert utmärkt. Rent kraftmässigt kanske den inte kan konkurrera med för-slutstegskombinationen
från NAD däremot, trots att den är välbyggd (inte jämförbar med mindre modeller som 4308 osv när det gäller
konstruktionen, då ska man snarare jämföra med de mycket fina förstärkarna A1SR och A1SE).

Den svaga punkten i Denons billiga hembioreceivers är slutstegen, som inte matchar prestandan i försteget.
Har t om för mig att minstingarna har en del IMD vid höga effektuttag. I de stora modellerna med rejäl
ringkärnetrafo och bra trissor så är det däremot helt annorlunda. De är i stort sett helt transparenta, speciellt
när ext in används från en analog källa.

Nu kanske mitt inlägg verkar väl anti mot NAD, men de är helt klart bra förstärkare. Ihop med högtalare som lätt
blir ljusa och vassa kan det rentav låta bättre än med Denon, men frågan är om det inte är högtallarna som bör
bytas då (eller inspelningen, som oftast är den allra svagaste punkten nuförtiden).

Postad 25 February 2008 - 15:14

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Denons A1HD kan väl ingen uttala sig om eftersom den inte säljs än, men om den följer Denons tidigare ljudideal
så är den säkert utmärkt.

Säljas måste den ju gör eftersom jag precis stötte på den på Göteborgsresa. :blink:

Och åter igen så var det som jag trodde.. Denonen har inte en chans ljudmässigt mot NAD i mina öron.
NAD har petydligt mkt mer kontroll samt klarar av att få fram detaljer bättre än Denon..

Rätt kul att stöta på den här "lille" saken.. Var egentligen inne för att lyssna på B&Ws 800 serie som alltid är trevliga att lyssna på..
Så det var med högtalare man känner till också..

Men som sagt, teknikst är Denonen bättre än NAD.. Men i mina öron låter Denon fortfarande hemskt för pengarna i jämförelse till NAD.. ;)

Postad 25 February 2008 - 15:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Säljas måste den ju gör eftersom jag precis stötte på den på Göteborgsresa. :blink:

Okej, trodde inte att den hade dykt upp i butikerna än.

Och åter igen så var det som jag trodde.. Denonen har inte en chans ljudmässigt mot NAD i mina öron.
NAD har petydligt mkt mer kontroll samt klarar av att få fram detaljer bättre än Denon..

Det där tvivlar jag på. Mina intyck av NAD, även Masterserien, är att de filtrerar bort lite detaljer och "luft"
i mellanregistret. Många inspelningar låter bättre tack vare det, eftersom inspelningens (eller mastringens) kvalitet
brister. Skivor med vasst/spretigt ljud är tyvärr rätt vanligt nuförtiden. Att använda det som ett argument för att
transparenta förstärkare är sämre funkar däremot inte. Antar att du tycker att det låter "kallt och platt" med
Denon. Tyvärr är det ofta så inspelningarna låter. Det handlar om tycke och smak. NAD är mer allround helt enkelt.

Sen är väl 800-serien kanske lite overkill att driva med A1HD, utan slutsteg. Ett RB-1080 eller 1090 till den hade
nog blivit en bättre matchning när det gäller effekt och kontroll.

Redigerat av Ageve, 25 February 2008 - 18:25.

Postad 25 February 2008 - 19:26

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Det där tvivlar jag på. Mina intyck av NAD, även Masterserien, är att de filtrerar bort lite detaljer och "luft"
i mellanregistret. Många inspelningar låter bättre tack vare det, eftersom inspelningens (eller mastringens) kvalitet
brister. Skivor med vasst/spretigt ljud är tyvärr rätt vanligt nuförtiden. Att använda det som ett argument för att
transparenta förstärkare är sämre funkar däremot inte. Antar att du tycker att det låter "kallt och platt" med
Denon. Tyvärr är det ofta så inspelningarna låter. Det handlar om tycke och smak. NAD är mer allround helt enkelt.

Nu är ljud som tur är väldigt personligt. För jag tycker verkligen raka motsatsen..
Anledningen till att jag inte gillar Denon är för att detaljerna inte kommer fram samt att basen känns tunn.

Kommer aldrig att påstå att NAD inte färgar ljudet, för visst gör den det, och kanske är Denon mer transparanta.. Men Denons ljud passar mig verkligen inte..
Idag så lyssnades även på Classé som jag inte är specieltl förtjust i, men till och med de lät bra och iaf bättre än Denon idag.. ;)
Sen är det iof inte ljudet i Classé som varit något bekymmer för mig, det är pris/prestanda..

Och samma gäller nog Denon.. Pris/prestanda så funkar de inte för mig.. Där är för dåligt ljud för de pengarna i mina öron..
Till och med när det gäller tekniska lösningar i prisklasserna så skulle jag inte föredra Denon eftersom bland annat Marre och Onkyo erbjuder rätt mycket mer för pengarna..

Men i duellen mellan Denon HD vs NAD Masters (som ligger i samma prisklass om jag förstått det rätt) så vinner NADen utan tvekan ljuddelen i mina öron.. :)

Postad 25 February 2008 - 20:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Idag så lyssnades även på Classé som jag inte är specieltl förtjust i, men till och med de lät bra och iaf bättre än Denon idag.. :)

Då gillar du inte Rotel heller? De låter rätt likt Classé.

Det är tur att det finns förstärkare för alla ljudideal. Jag tycker att Classé låter riktigt bra, men jag tycker iofs
inte heller att Masterserien från NAD låter dåligt. De har ett ljud som är lätt att tycka om, förlåtande utan att
bli "luddigt" som i t ex C372.

Postad 26 February 2008 - 08:17

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Idag så lyssnades även på Classé som jag inte är specieltl förtjust i, men till och med de lät bra och iaf bättre än Denon idag.. :)

Då gillar du inte Rotel heller? De låter rätt likt Classé.

Du får ju läsa hela texten Ageve.. ;)

Sen är det iof inte ljudet i Classé som varit något bekymmer för mig, det är pris/prestanda..

;)

Postad 26 February 2008 - 22:22

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Kollade upp priset på Denonen idag.. Den ligger på 45.. Så det är ju trots allt elektronik i ungefär samma prisklass..

Men visst skiljer det sig en hel del på de bägge.. NAD=Musik och ljud och Denon=Bild och tekniska lösningar.
Så man betalar ju verkligen för olika egenskaper. :)

Postad 27 February 2008 - 07:23

Wolverine66
  • Wolverine66
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Kollade upp priset på Denonen idag.. Den ligger på 45.. Så det är ju trots allt elektronik i ungefär samma prisklass..

Men visst skiljer det sig en hel del på de bägge.. NAD=Musik och ljud och Denon=Bild och tekniska lösningar.
Så man betalar ju verkligen för olika egenskaper. :)

Det är med bilden kan jag redan intyga, ljudet har jag inte hört i direkt jämförelse med NAD, så där kan jag inte uttala mig om. För min del är ljudet dock pass mycket bättre än med min tidigare Denon AVR 3805, men den kostade jo bara en fjärdedel.

Redigerat av Wolverine66, 27 February 2008 - 07:24.

Postad 04 March 2008 - 11:01

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Just the way it is.
Man kan inte uttala sig om något man inte hört och det var precis vad jag undrade i mitt första inlägg.

Det är med bilden kan jag redan intyga, ljudet har jag inte hört i direkt jämförelse med NAD, så där kan jag inte uttala mig om. För min del är ljudet dock pass mycket bättre än med min tidigare Denon AVR 3805, men den kostade jo bara en fjärdedel.

Du är medveten om att du precis gjorde raka motsatsen till vad du tidigare sagt.. Du kommenterade något utan att ha testat.. :P
Det kan mycket väl vara så att du gillar ljudet bättre i din 3805 än vad du hade gjort i A1HDn.. ;)

Postad 04 March 2008 - 12:26

Wolverine66
  • Wolverine66
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Du är medveten om att du precis gjorde raka motsatsen till vad du tidigare sagt.. Du kommenterade något utan att ha testat.. :P
Det kan mycket väl vara så att du gillar ljudet bättre i din 3805 än vad du hade gjort i A1HDn.. ;)
[/quote]

???? Hä
Vad kommenterade jag utan att ha testat ??

Nej, ljudet i HD:n är pass mycket bättre än med 3805:an, ljusårs skillnad.

Redigerat av Wolverine66, 04 March 2008 - 12:26.

Postad 04 March 2008 - 14:19

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Haha..
Var nog jag som var trött imorse när jag skrev..
Läste det som att du INTE testat HD.. Men läste nu att du inte testat ljudet i jämförelse mot NADen.. :P

Sorry.. My bad.. ;)

Postad 04 March 2008 - 14:47

Wolverine66
  • Wolverine66
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Haha..
Var nog jag som var trött imorse när jag skrev..
Läste det som att du INTE testat HD.. Men läste nu att du inte testat ljudet i jämförelse mot NADen.. :P

Sorry.. My bad.. ;)

Kan inte du rigga upp de två/tre maskinerna så att vi äntligen kan provlyssna de ?
Om jag nu skulle ha samma ljudidealer som du (man vet jo aldrig), blir jag förmodligen jätte ledsen om jag hör de i direkt jämförelse och skrotar min A1.
Fast 10tusen till för NAD-kombin hade jag ändå inte haft, och så har man andra dyra hobby också.
Om man tittar i Galleriet undrar man jo faktiskt hur mycket pengar folk kan lägga på denna roliga hobbyn.

Postad 04 March 2008 - 15:17

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Vi borde kunna samla oss ett gäng och förvarna någon HiFi Klubb att vi vill ha en lyssning på dessa maskiner..
Hade varit riktigt kul.. ;)
Sen vilka talare samt spelare man ska köra till får vi antingen enas om eller låta klubben välja en som de tycker gör samtliga stärkare rättvisa..

Postad 11 March 2008 - 08:55

Unregistered93acb259
  • Unregistered93acb259
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Jag skulle definitivt haka på om det blir provlyssning i Göteborg! Jag är på gång att uppgradera min H/K receiver till något i denna prisklassen.

Om det finns intressenter på många ställen är det ju inget som hindrar att vi gör detta på flera orter. Problemet är kanske att burkarna är så pass exklusiva att de inte är lagervara i alla butiker. Visst var det någon som hade sett Denon'en i Göteborg? (blink, blink...) ;)

/Daniel

Postad 11 March 2008 - 11:27

Wolverine66
  • Wolverine66
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Om det finns intressenter på många ställen är det ju inget som hindrar att vi gör detta på flera orter. Problemet är kanske att burkarna är så pass exklusiva att de inte är lagervara i alla butiker. Visst var det någon som hade sett Denon'en i Göteborg? (blink, blink...) ;)

För tre veckor sen när jag köpte min fanns det en i Stockholm (nu i Oxelösund,hehe) och en i Göteborg.

Postad 11 March 2008 - 15:03

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Tror inte den kommer demas på fler ställen.. Eventuellt den stora butiken i Malmö kanske.. Men annars kommer den nog hållas gömd för allmänheten.. :P
Är trots allt inte jättemånga som kan tänka sig lägga så mycket pengar på elektronik..

Men Göteborg ligger ju rätt bra till för att köra spelning.. Ungefär i mitten av Sverige.. B)
Annars kanske någon av Sthlms butikerna har elektroniken hemma så man kan få fixat en demo kväll eller liknande där.. ;)

Postad 02 August 2008 - 13:30

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
Säger bara smaken är som baken!delad!"!

Enligt mitt tycke och min erfarenhet när det gäller Nad mot Denon så visst som tidigare sagts futurs finnes i mängder i Denon men ljudet i de fina serierna typ avc1hd master prylarna,så har inte Denon en chans ljudmässigt enligt mig och min uppsättning...
Ps har ägt avca11 och några tidigare modeller i samma serie och lyssnat mycket på a1hd`n tills jag fick först låna hem master combon så blev jag helt såld i detta ljud. det är min åsikt tack för mig

Postad 03 August 2008 - 11:08

Zerblatt
  • Zerblatt
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Jag har också Nad M15/M25.
Jag måste säga att de driver mina Dynaudio Contour s3.4 på ett föredömligt sätt.
Det har aldrig låtit bättre hemma hos mig, och det är ju det som är huvudsaken.
Sen kan man alltid kritisera M15 för de taffliga On Sreen menyerna, HDMI- switchningen utan ljud, avsaknaden av auto kalibering osv
Men det är som sagt mindre punkter som inte stör den dagliga användningen och det fina ljudet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.