basbygge
34 svar till detta ämne
Postad 14 January 2008 - 17:44
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Jaha då måste man starta ännu en tråd om baslådor här på minhembio (finns ju hyffsat många här redan  ). Skapade en tråd för några månader sen men då de tänkta elementen var slutsålda så blev jag tvungen att börja om från början igen. Funderat ett tag på nått roligt att bygga och fick en ide om att bygga en kvartvågspipa-/transmissionline- låda, vet att dessa blir jäkligt stora om man ska få den att spela djupt men jag tror inte det ska vara nått problem  Inspirationen har jag nog fått från detta galleri. Problemet är att jag inte kan så mycket om just sånna här lådor och jag vet inte vilka element som passar i dem heller, så lite tips skulle ju sitta fint. Vet inte om det framgick tidigare men det får gärna gå ner riktigt lågt då lådan kommer användas mycket till filmtittande. Basen kommer att drivas av en t.amp TA1050 som jag tror ger ca: 800W bryggat läge i 8 ohm. Hur låter sånna här sorters lådor tex. om man jämför med slutna/portade lådor? Jag har läst att de kan vara rätt svåra att få bra, stämmer detta? är det kanske att ta sig lite vatten över huvudet att försöka sig på nått sånt här? Hoppas att någon orkar svara på mitt lite halvröriga inlägg
Postad 14 January 2008 - 18:01
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Eminence LAB12 som är avsedd för ett horn är mitt förslag
Postad 14 January 2008 - 18:16
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Tänkt på exakt det elementet! men var finns det att köpa? bara sett det i USA, billigare där men vilken jäkla frakt man åker på
Postad 14 January 2008 - 18:49
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Postad 14 January 2008 - 19:50
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Aa, tänkte inte på att det var ett PA-element så jag har inte hittat det tidigare  , den var ju inte jättebillig på hifikit så då kanske det blir värt att beställa från USA tex: partsexpress.com då de har mycket billiga HiVi element som jag är intresserad av, om den basen är något att ha alltså?
Någon som har erfarenhet av transmissionline/kvartsvågs-lådor och kan ge en lite byggtips?
Postad 14 January 2008 - 21:07
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Jag tror rätt mycket själv på den basen, så pass att jag har planer på en sub med en sådan i en portad låda.
Postad 15 January 2008 - 05:59
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Jag tror rätt mycket själv på den basen, så pass att jag har planer på en sub med en sådan i en portad låda.
den basen är en efterapning på adire dpl men den har lite andra värden till det sämre sen är det frågan om hifikit har den sist jag kollade så hade dom den inte.
Postad 15 January 2008 - 15:43
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
x-12 Adire dpl, vart får jag enklat tag på den och vad kostar det kalaset?
Postad 15 January 2008 - 16:56
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
x-12 Adire dpl, vart får jag enklat tag på den och vad kostar det kalaset?
går ej att få tag i
Postad 15 January 2008 - 17:51
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Schitze... Blir Lab-12 då om jag bara knåpar ihop en sub i sommar
Postad 16 January 2008 - 21:09
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Hmm, ja men vad tror ni om en kvartsvågs-/transsmissionline- låda (ja vad kallas egentligen en sån låda som jag länkade till i mitt första inlägg?) till detta element?
Jag har lite svårt att klura ut vilken avstämning man ska köra med i en sådan låda, har använt "BassBox 6 Pro" till att kolla på lite portade lådor till andra element och då kan man ju se ungefär hur lågt de kommer att kunna spela, hur stort konutslag de får, hur mycket stöm de tål vid olika frekvenser mm. men hur ska man kunna räkna på en kvartsvågslåda? avstämningsfrekvens och sånt går ju att räkna ut men finns det tex. nått program för att simulera konutslag, frekvenskurva mm. eller är det bara att bygga och hoppas på det bästa?
Vad är det egentligen för element som passar i sånna lådor? finns det tex nått rekomenderat qts- värde eller något?
Postad 08 February 2008 - 23:52
dac83
-
dac83
-
Forumräv
-
-
797 inlägg
det finns en formel för att räkna ut avstämmnings frekvensen men svårt att säga hur djupt den kommer å spela eftersom att avståndet mellan elementet och själva porten kan påverka så mycket som 10 hz....
Men ta den frekvens du vill ha delat på 85 så får du längden på röret: alltså tex 85/40hz=2.125meter då kommer den spela ca en halv octav lägre ner, vill säga 30 hz sen börjar den dala ner men det kan fixas med en eq....
Men stäm av mellan 30-40 hz till hemmabio bruk, och tänk på att vid en första lyssning kanske du inte tycker att det finns så mycket djup bas men prova att höja 20-30 hz med ca 6-12 dB, en basreflex låda skulle inte tycka om det men en transsmission line kommer bara prestera ännu mera djup bas!
Postad 09 February 2008 - 00:56
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Jag får tacka så mycket för hjälpen dac83
Men finns det några rekomendationer om var porten ska placeras? såg på dina byggen att du verkar ha placerat den så nära elementet som möjligt, optimalt?
Postad 09 February 2008 - 10:47
dac83
-
dac83
-
Forumräv
-
-
797 inlägg
Jag får tacka så mycket för hjälpen dac83 Men finns det några rekomendationer om var porten ska placeras? såg på dina byggen att du verkar ha placerat den så nära elementet som möjligt, optimalt?
igentligen så ska porten sitta så långt borta som möjligt för att få en så låg avstämnings frekvens som möjligt... men att sätta dem närmre varandra gör också att ljudet kommer från samma punkt och inte 2-3 meter från varandra, det påverkar ljudet en hel del rent akustiskt men finns inga direkta regler för vad som är rätt eller fel det är bara att testa, köp billiga pappers rör (gjut rör) och sätt basen i ena änden och prova hur det låter och hur olika placeringar fungerar. högtalaren du ska sätta i bör ha bra slag längd(x-max) och ett relativt lågt qts (mellan 0.2-0.45) och helst ganska lågt fs, 20-35 hz kan rekomendera något liknande de här: http://www.t-linespe...teve/index.html
Postad 09 February 2008 - 18:48
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Jag får tacka så mycket för hjälpen dac83 Men finns det några rekomendationer om var porten ska placeras? såg på dina byggen att du verkar ha placerat den så nära elementet som möjligt, optimalt?
igentligen så ska porten sitta så långt borta som möjligt för att få en så låg avstämnings frekvens som möjligt... men att sätta dem närmre varandra gör också att ljudet kommer från samma punkt och inte 2-3 meter från varandra, det påverkar ljudet en hel del rent akustiskt men finns inga direkta regler för vad som är rätt eller fel det är bara att testa, köp billiga pappers rör (gjut rör) och sätt basen i ena änden och prova hur det låter och hur olika placeringar fungerar.
högtalaren du ska sätta i bör ha bra slag längd(x-max) och ett relativt lågt qts (mellan 0.2-0.45) och helst ganska lågt fs, 20-35 hz
kan rekomendera något liknande de här: http://www.t-linespe...teve/index.html
det med porten det var en ny teori? för mig
Postad 09 February 2008 - 21:01
dac83
-
dac83
-
Forumräv
-
-
797 inlägg
nja, för ett år sedan provade jag att montera basen väldigt nära själva porten och märkte då att det vart mellan 6-10 hz högre avstämnings frekvens imot vad den aktuella längden på röret borde ha spelat...
Redigerat av dac83, 09 February 2008 - 21:02.
Postad 09 February 2008 - 22:40
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
nja, för ett år sedan provade jag att montera basen väldigt nära själva porten och märkte då att det vart mellan 6-10 hz högre avstämnings frekvens imot vad den aktuella längden på röret borde ha spelat...
kan det inte bero på att porten blir utslagen av basen så om man skall ghå på din teori så kan man säga att om man avstämer till ca 35hz och flyttar porten en halvmeter i från basen så har man tjänat ca 10hz men man har fortfarande 35hz i avstämning. och du har väl mät så du har belägg för din teori
Postad 09 February 2008 - 23:15
dac83
-
dac83
-
Forumräv
-
-
797 inlägg
kan det inte bero på att porten blir utslagen av basen så om man skall ghå på din teori så kan man säga att om man avstämer till ca 35hz och flyttar porten en halvmeter i från basen så har man tjänat ca 10hz men man har fortfarande 35hz i avstämning. och du har väl mät så du har belägg för din teori
avslagen är väll ett ord men akustisk kortslutning är ett annat, avstämer du till 35 hz så får du det när basen är ca 2.4 meter från porten, sätter du den närmare än en halv meter får man räkna med att avstämnings frekvenser hamnar uppåt 40-45 hz... Nej jag har varken mätt eller gjort lustiga data simulationer... där imot säger fysikens lagar(akustisk kortslutning) en del om det hela sen så hör man ju själv när man har en cd med alla frekvenser stegvis 20-100 hz vart bas lådan spelar som mest, viken man inte behöver ha mätt utrustning för om man inte vill veta att basen är avstämd exakt 35.43267 hz.... har byggt ett antal rör basar och testat massor av olika avstånd mellan port och bas och det har blivit ungefär den avstämnings frekvens jag hade räknat ut med att slå på 5-10 hz beroende på avståndet, vinklingen och vilket utrymme den sitter i. Men som jag sa, det finns inga exakta regler utan man måste testa då akustiken och placering i det utrymme man spelar i spelar in väldigt mycket i hur resultatet blir i slutändan.
Postad 10 February 2008 - 08:15
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
avslagen är väll ett ord men akustisk kortslutning är ett annat, avstämer du till 35 hz så får du det när basen är ca 2.4 meter från porten, sätter du den närmare än en halv meter får man räkna med att avstämnings frekvenser hamnar uppåt 40-45 hz...
Nej jag har varken mätt eller gjort lustiga data simulationer... där imot säger fysikens lagar(akustisk kortslutning) en del om det hela sen så hör man ju själv när man har en cd med alla frekvenser stegvis 20-100 hz vart bas lådan spelar som mest, viken man inte behöver ha mätt utrustning för om man inte vill veta att basen är avstämd exakt 35.43267 hz....
har byggt ett antal rör basar och testat massor av olika avstånd mellan port och bas och det har blivit ungefär den avstämnings frekvens jag hade räknat ut med att slå på 5-10 hz beroende på avståndet, vinklingen och vilket utrymme den sitter i.
Men som jag sa, det finns inga exakta regler utan man måste testa då akustiken och placering i det utrymme man spelar i spelar in väldigt mycket i hur resultatet blir i slutändan.
Portplaceringen har försumbar betydelse eftersom avståndet mellan membran och port vanligtvis är mycket litet jämfört med våglängden för frekvenser runt och under avstämningsfrekvensen. För frekvenser strax under avstämningsfrekvensen och uppåt kommer bidragen från membran och port att ligga mer eller mindre i fas, nästan oavsett var porten placeras. Nivåskillnaden mellan membran- och portbidrag ökar snabbt för högre frekvenser och den relativa fasvinkeln mellan bidragen har därför mycket liten betydelse när avståndet mellan membran och port inte längre är försumbart jämfört med våglängden. Vill man vara riktigt noggrann så kan man få skillnader på ca 1-2 dB för frekvenser under avstämningsfrekvensen och strax över densamma beroende på portplaceringen eftersom den s.k. ömsesidiga akustiska impedansen ändras med avståndet. Detta faktum brukar man ändå i stort sett alltid försumma.
Redigerat av Unregistered1022, 10 February 2008 - 08:24.
Postad 10 February 2008 - 10:04
dac83
-
dac83
-
Forumräv
-
-
797 inlägg
Portplaceringen har försumbar betydelse eftersom avståndet mellan membran och port vanligtvis är mycket litet jämfört med våglängden för frekvenser runt och under avstämningsfrekvensen. För frekvenser strax under avstämningsfrekvensen och uppåt kommer bidragen från membran och port att ligga mer eller mindre i fas, nästan oavsett var porten placeras. Nivåskillnaden mellan membran- och portbidrag ökar snabbt för högre frekvenser och den relativa fasvinkeln mellan bidragen har därför mycket liten betydelse när avståndet mellan membran och port inte längre är försumbart jämfört med våglängden.
Vill man vara riktigt noggrann så kan man få skillnader på ca 1-2 dB för frekvenser under avstämningsfrekvensen och strax över densamma beroende på portplaceringen eftersom den s.k. ömsesidiga akustiska impedansen ändras med avståndet. Detta faktum brukar man ändå i stort sett alltid försumma.
vet inte om jag orkar ha en värdelös diskution med dig igen, men det BLIR skillnad på avstämnings frekvensen om man sätter porten brevid elementet imot att ha den 3 meter bort, dock är det inte så mycket, men 5-8 hz skillnad som de flesta inte märker av i praktiken utan den spelar på jätte bra iallafall! när man räknar på en kvarts vågs pipa utgår teorin ifrån att man placerar elementet lika långt ifrån porten som rörets aktuela längd, gör man inte det stämmer inte formeln helt utan aviker litegran, det finns ett utryck "elda för kråkårna" vilket kan tillämpas här, det hjälper inte med ett längre rör i bland för att få djup bas om man ändå placerar porten brevid elementet... Låt oss säga att dessa rör är exakt 3 meter långa, avstämnings frekvensen ligger då på 28 hz på det raka röret, avstämnings frekvensen för det börjda kommer bli runt 35 hz, kanske du skulle testa i praktiken istället för att rabbla upp massa teoretiska termer????
Postad 10 February 2008 - 13:54
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Portplaceringen har försumbar betydelse eftersom avståndet mellan membran och port vanligtvis är mycket litet jämfört med våglängden för frekvenser runt och under avstämningsfrekvensen. För frekvenser strax under avstämningsfrekvensen och uppåt kommer bidragen från membran och port att ligga mer eller mindre i fas, nästan oavsett var porten placeras. Nivåskillnaden mellan membran- och portbidrag ökar snabbt för högre frekvenser och den relativa fasvinkeln mellan bidragen har därför mycket liten betydelse när avståndet mellan membran och port inte längre är försumbart jämfört med våglängden.
Vill man vara riktigt noggrann så kan man få skillnader på ca 1-2 dB för frekvenser under avstämningsfrekvensen och strax över densamma beroende på portplaceringen eftersom den s.k. ömsesidiga akustiska impedansen ändras med avståndet. Detta faktum brukar man ändå i stort sett alltid försumma.
vet inte om jag orkar ha en värdelös diskution med dig igen, men det BLIR skillnad på avstämnings frekvensen om man sätter porten brevid elementet imot att ha den 3 meter bort, dock är det inte så mycket, men 5-8 hz skillnad som de flesta inte märker av i praktiken utan den spelar på jätte bra iallafall! när man räknar på en kvarts vågs pipa utgår teorin ifrån att man placerar elementet lika långt ifrån porten som rörets aktuela längd, gör man inte det stämmer inte formeln helt utan aviker litegran, det finns ett utryck "elda för kråkårna" vilket kan tillämpas här, det hjälper inte med ett längre rör i bland för att få djup bas om man ändå placerar porten brevid elementet...
Låt oss säga att dessa rör är exakt 3 meter långa, avstämnings frekvensen ligger då på 28 hz på det raka röret, avstämnings frekvensen för det börjda kommer bli runt 35 hz, kanske du skulle testa i praktiken istället för att rabbla upp massa teoretiska termer????

han som har skrivit det som jag klistrade in är en högtalarbyggare av den högre skolan.
Postad 10 February 2008 - 16:04
dac83
-
dac83
-
Forumräv
-
-
797 inlägg
han som har skrivit det som jag klistrade in är en högtalarbyggare av den högre skolan.
jaha, men vad tror du själv då? om du är osäker tycker jag att du ska prova själv!
Postad 10 February 2008 - 17:01
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
jaha, men vad tror du själv då? om du är osäker tycker jag att du ska prova själv!
jag är inte osäker den konstruktionen som du visar på är igentligen något som är oändligt.
Postad 10 February 2008 - 17:49
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Ursäkta att jag kommer in och stör er här i tråden  men om jag nu skulle bygga en kvartsvågslåda så "måste" den vara rätt så lång, ca 3-3,5 m.
Jag har kollat på ett antal element som jag har planerat att bygga portade lådor med så man kanske ska köpa nån av dem så om det nu skulle skita sig helt med kvartsvågslådan så kan man bygga en bra portad låda istället.
Skulle tex peerless XXLS-308-8+8 eller XXLS-308ALU fungera? eller är det för klent x-max på dem?
Om lådan blir 3,5 m lång så blir den ju avstämd till ca: 24Hz och det är ju inte för lågt i en vanlig portad låda men som sagt, jag har ju inte en aning om hur elementet beter sig i en sån här låda.
Sen har jag en till fråga: Klarar en sån här låda, som är avstämd runt 24Hz, av att spela på bra upp till runt 80Hz utan problem?
Postad 10 February 2008 - 18:51
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Ursäkta att jag kommer in och stör er här i tråden men om jag nu skulle bygga en kvartsvågslåda så "måste" den vara rätt så lång, ca 3-3,5 m. Jag har kollat på ett antal element som jag har planerat att bygga portade lådor med så man kanske ska köpa nån av dem så om det nu skulle skita sig helt med kvartsvågslådan så kan man bygga en bra portad låda istället.
Skulle tex peerless XXLS-308-8+8 eller XXLS-308ALU fungera? eller är det för klent x-max på dem? Om lådan blir 3,5 m lång så blir den ju avstämd till ca: 24Hz och det är ju inte för lågt i en vanlig portad låda men som sagt, jag har ju inte en aning om hur elementet beter sig i en sån här låda.
Sen har jag en till fråga: Klarar en sån här låda, som är avstämd runt 24Hz, av att spela på bra upp till runt 80Hz utan problem?
om det är en kvartsvågspipa du menar så kan du ej andvända perless elementen då dom är gjorda för att gå fullrange
Postad 10 February 2008 - 19:19
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Fullrange? menar du att lådan eller elementen ska vara fullrange?
Postad 10 February 2008 - 20:08
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Fullrange? menar du att lådan eller elementen ska vara fullrange?
elementen eller du kanse menar en sonotube som rör bas
Postad 10 February 2008 - 20:39
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Nej jag hade tänkt att kanske bygga en liknande "låda" som dac83 byggt, vet inte vad den kallas riktigt. (kolla länken i mitt första inlägg)
Vad menar du med att gå fullrange? Ska den spela utan delningsfilter? låter som du får förklara det där med fullrange lite mer för mig
Postad 10 February 2008 - 20:49
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Nej jag hade tänkt att kanske bygga en liknande "låda" som dac83 byggt, vet inte vad den kallas riktigt. (kolla länken i mitt första inlägg) Vad menar du med att gå fullrange? Ska den spela utan delningsfilter? låter som du får förklara det där med fullrange lite mer för mig 
fullrange är en högtalare som spelar hela frekvensregistret jag vet ej hur han han har byggt sina rör subbar då han ej visar ordentliga byggbilder på dom. men om du skall bygga en rörsub så kan jag rekomendera sonotuben som byggs av ett stort gjutrör för extrema lågbas frekvenser och om det är det du är ute efter så glöm perless med en gång. då dom har för dåligt x-max då finns det bättre saker till det http://www.diycable....00841d1ef92291c
Postad 10 February 2008 - 21:28
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Ok men då var det ju som jag trodde, tyckte bara att en sub-bas som ska spela "fullrange" lät väldigt konstigt. Tycker väll iofs fortfarande att det låter jäkligt konstigt, hur fasen ska den kunna spela fullrange???
Jaja men då blir det att leta nytt då, har kollat på det där elementet förut, men jag har inte så stor plats så jag får plats med en 15" så det får väll bli Shiva-modellen istället. Att jag tänkte bygga en 3,5m lång kvartsvågspipa beror på att jag tänkte lite finurligt bygga ihop den med en annan möbel.
Får dra ihop en fin paint ritning imorron så ni lättare kan se hur jag tänkt mig
Postad 10 February 2008 - 22:22
dac83
-
dac83
-
Forumräv
-
-
797 inlägg
jag är inte osäker den konstruktionen som du visar på är igentligen något som är oändligt.
den är inte oändlig, i så fall vore det den perfekta högtalaren, om det är oändlig baffel du nu menade?
Postad 10 February 2008 - 22:31
dac83
-
dac83
-
Forumräv
-
-
797 inlägg
Ursäkta att jag kommer in och stör er här i tråden men om jag nu skulle bygga en kvartsvågslåda så "måste" den vara rätt så lång, ca 3-3,5 m. Jag har kollat på ett antal element som jag har planerat att bygga portade lådor med så man kanske ska köpa nån av dem så om det nu skulle skita sig helt med kvartsvågslådan så kan man bygga en bra portad låda istället.
Skulle tex peerless XXLS-308-8+8 eller XXLS-308ALU fungera? eller är det för klent x-max på dem? Om lådan blir 3,5 m lång så blir den ju avstämd till ca: 24Hz och det är ju inte för lågt i en vanlig portad låda men som sagt, jag har ju inte en aning om hur elementet beter sig i en sån här låda.
du måste inte ha 3-3.5 meter, det räcker med 2.5-3 meter, sen om du kör med 3.5 meter så spelar den nog ingen hifi bas runt 80 hz utan jag rekomenderar att du använder dig av någon mer högtalare i kanske en sluten låda för att spela all bas över ca 50-60 hz. Det är tyvärr väldigt svårt att hitta bra elemnt här i sverige som har lång slaglängd med rätt värden förövrigt, om man inte ska impotera själv från usa/canada vilket har sina nackdelar med garantier osv... jag valde bil basar eftersom att jag fick så pass bra rabatt på dem och de har ganska bra slaglängd... vilken av mina rör basar menar du att du ska bygga som?, är det den blanka i bilen eller de stora i min bio salong? jag har lite bygg bilder under en av flikarna så ser du hur jag byggde de stora rören...
Redigerat av dac83, 10 February 2008 - 22:34.
Postad 14 February 2008 - 13:58
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Nja jag hade nog inte tänkt bygga en likadan låda som nån av dina baslådor, det var bara det att jag tänkte bygga efter samma princip?(kvartsvågspipa). Lådan hade jag tänkt att bygga som en del av mitt projektarbete i skolan. Hade tänkt att kanske bygga 5st sånna här: Swans tempus och en baslåda för att kompletera dessa. Här är en bild på lådan som jag tänkt bygga:
basss.GIF 3.61K
0 Antal nerladdningar Ihop paintad på 1 min så den är ju inte den bästa, men jag hoppas att i förstår hur jag tänkt Den undre bilden ska föreställa lådan uppifrån och de raka linjerna är tänkt att vara i spån coh de böjda i "böj-mdf". Anledningen att den ser ut som den gör är att den ska fungera som en sängstomme också (sängen står nder TV:n) Tror ni detta skulle kunna funka?
Postad 02 March 2008 - 04:27
dac83
-
dac83
-
Forumräv
-
-
797 inlägg
kan bli lite konstigt ljud med fyrkantig kanal, du kanske måste sätta mdf skivor längsgående i hörnen för att få en mer rund form på kanalen....
men annars så ska det fungera bra!!
du kanske får vända den mot väggen för att den ska spela bättre, det är bara att testa!
Postad 02 March 2008 - 22:02
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Jo, angående det där med fyrkantig kanal så ska den såklart inte vara så, men min förmåga att rita cylinderformade objekt i paint inte är så stor
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|