Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalare till HK - elektronik?

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 January 2008 - 19:31

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har beställt följande elektronik från HK.

Harman Kardon HK 3480 (förstärkare)
Harman Kardon HD 970 (CD spelare)
Harman Kardon TU 970 (tuner)

Skall således spela tvåkanaligt. För ovan prylar har jag för övrigt fått ett paketpris på 9900 kr. Okay eller?

Till detta paket skall jag skaffa ett par högtalare för max 10 000 kronor. Jag har lyssnat relativt noggrant på Cantons 409 serie, oinspelade. De låter säkert mkt bättre när de har gått 200 timmar då jag upplever de som ngt burkiga i basen och vassa i diskanten efter 20 timmars inspelning. De blev dock mycket bättre jämfört med nyskicket.

Som sagt, om jag blir riktigt imponerad av ljud och design så kan de få kosta 10 000, men inte mer. Jag är i huvudsak ute efter golvhögtalare. De ska stå på en yta om ca. 45 kvm.

Tacksam för hjälp!!!

Med vänlig hälsning

el Julio

Postad 15 January 2008 - 00:11

Pioneer Freak
  • Pioneer Freak
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Varför har du beställt en tuner för 3500 kr när du har en i förstärkarn?

Postad 15 January 2008 - 07:57

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Köp ett par beg. B&W 603 S3(så får du dessutom en slant över). Kör själv med B&W tillsammans med bla HK 2-kanalare, låter suveränt. Letade i ca 2 år innan jag hittade det ljud som JAG blev nöjd med. Har även lyssnat en del på Cantons olika modeller, men aldrig fastnat för dem annat än att de brukar vara fina att titta på. För hård och konstlad diskant, mellanregistret av hängmattetyp, passar bäst till club-musik, allt annat nja. dock en lite brasklapp för den där stora modellen alla köper från Tyskland som jag i skrivande stund har glömt namnet på (RCL?).

Redigerat av Unregistered0c078b54, 15 January 2008 - 07:59.

Postad 15 January 2008 - 08:44

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Köp ett par beg. B&W 603 S3(så får du dessutom en slant över).

Om man ska gå på beg och B&Ws 60x-serie finns väl ingen anledning att inte gå på 604s3, som beg går att få för 6', vilket ju med råge får plats i budget. :)

Kan du tänka dig beg?

Har du lyssnat på något mer?

Postad 15 January 2008 - 08:57

anol64
  • anol64
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Jag har provlyssnat Monitor Audio Rs6 ihop med H/K 970 och det lät väldigt bra, så bra så att jag har beställt hela RS paketet fast det skall kopplas till min AVR330. (har även provlyssnat ihop med Marantz SR7002 och SR7001

Kombinationen H/K och MA nämns sällan, fokus ligger mer på Marantz men personligen hör jag i princip ingen skillnad på H/K och Marantz elektronik med samma högtalare.

Postad 15 January 2008 - 09:32

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Hifisnubben: Vet inte om HK3480 klarar av 604:orna tillräckligt? De ska ju vara väldigt jobbiga i lasten vad jag har förstått, 3480 har mindre Ampere än tex 970. När jag själv lyssnade på 603 och 604 i visserligen litet rum gav 604:orna t.o.m för mycket bas. Men som sagt det är nog var man ska ställa dom. Trådskaparen hade ett stort rum så absolut varför inte.

anol64: Har själv aldrig hört RS. PM:at med div ägare här på forumet dock, och viss brasklapp med att dom man vara lite friska i diskanten på sämre inspelad rock. Men som sagt jag själv har jag ingen uppfattning.

Pioneer Freak: Ha-ha.. mkt bra fråga som vi gärna vill ha svar på :-)

Redigerat av Unregistered0c078b54, 15 January 2008 - 09:33.

Postad 15 January 2008 - 10:45

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
Skulle rekommendera de burkar jag använder själv, XTZ 99.36. Välljudande golvare med vissa möjligheter att anpassa dem efter ditt lyssningsrum mha deras "Room Tuning" koncept. Tycker de har en otroligt trevlig diskant, jag tycker RS-seriens diskant är påträngande.

Postad 15 January 2008 - 18:09

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Hej!

Och tack för många och bra synpunkter. När det gäller tuner så sade min handlare att jag behövde den, blåst eller? Pinsam nybörjarmiss av mig i så fall...

Idag lyssnade jag på Dynaudio Audience 42. Visserligen har jag sagt att jag är ute efter golvare i första hand men säljaren tyckte att jag skulle lyssna på dessa. Måste erkänna att jag blev mkt imopnerad av ljudet, mkt detaljerat och omfångsrikt vilket inte alls motsvarde den lilla storleken, tycker jag. Dock undrar jag om dessa i slutändan ändå inte kräver en sub också. Jag är en musikalisk allätare och vill därför ha allroundhögtalare.

Ni som uppenbarligen är mkt kunniga och även hjälpsamma. Dynaudio och HK, bra kombination eller? Säljaren hade Marantz uppkopplat, imorgon kan jag förhoppningsvis lyssna på samma högtalre med rätt utrustning.

Mvh

el Julio

Postad 15 January 2008 - 18:26

Pioneer Freak
  • Pioneer Freak
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Du har väl ångerrätt på tunern? Bättre å lägga 3500 på ett par bättre högtalare :)

Postad 15 January 2008 - 18:29

Pioneer Freak
  • Pioneer Freak
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Bättre med 13500 som högtalarbudget än 10000 med 2 tuners :)

Postad 15 January 2008 - 18:47

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Du har väl ångerrätt på tunern? Bättre å lägga 3500 på ett par bättre högtalare :)

Hej!

Ja, synnerligen...

Det är ju faktiskt handlaren som har gjort missen. Jag gick dit i tron/vetskapen att den hade tuner så det är ju egentligen bara för honom att skicka tillbaka den till HK! Grejerna kommer troligen imorn så det får gå med vändande post...

Hur som helst. Ibland är man en riktig mupp!

;)

el Julio

Postad 15 January 2008 - 18:51

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Bättre med 13500 som högtalarbudget än 10000 med 2 tuners ;)

Hej igen...

Och ja, dumt...

Den här handlaren har även, mfl. märken Audio Vector i sortimentet. Hur står sig detta märke i konkurrensen om man tänker på kvaliten och med kvalitet menar jag ljud och design i förhållande till pris. Jag har själv inte lyssnat på dem ännu då de är ngt dyrare... :)

mvh

el Julio

Postad 15 January 2008 - 19:16

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Du har väl ångerrätt på tunern? Bättre å lägga 3500 på ett par bättre högtalare ;)

K3 Signatur har jag fått bra kritik. se http://www.bildochlj...611&testid=2887

Har du hört dessa?

Mvh

el Julio

ps. mer än 10 000 men som du påpekade så är det ju onödigt med 3,5 på tuner... :)

Postad 15 January 2008 - 19:42

Pioneer Freak
  • Pioneer Freak
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
K3 Signatur har jag aldrig haft tillfälle att lyssna på. Vill däremot rekommendera Dali Ikon 7 mycket bra högtalare. Men som sagt smaken ä som baken. Har du möjlighet så åk runt å provlyssna :)

Postad 15 January 2008 - 19:43

Mischa
  • Mischa
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Helt rätt, returera tunern och stick iväg och lyssna på B&W 683! Kostar 11,5 k kr. Kanon bra högtalare som numera är inom budgeten! Glöm inte kablage osv. Dem 1500 kr som blir över har du råd till lite sjysst kablage också!

Dm 604 S3 är tungdrivna, jag vet! Har ett par sånna som drivs av min avr 645. Gårju bra men ska koppla till ett slutsteg så fort jag har en större bostad.

Tipset är 683 alltså, tänk på att inte köpa allt för tungdriva högtalare, då får du inte ut allt av anläggningen även fast h/k:s watt är strömstarka osv.

Postad 15 January 2008 - 19:59

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Helt rätt, returera tunern och stick iväg och lyssna på B&W 683! Kostar 11,5 k kr. Kanon bra högtalare som numera är inom budgeten! Glöm inte kablage osv. Dem 1500 kr som blir över har du råd till lite sjysst kablage också!

Dm 604 S3 är tungdrivna, jag vet! Har ett par sånna som drivs av min avr 645. Gårju bra men ska koppla till ett slutsteg så fort jag har en större bostad.

Tipset är 683 alltså, tänk på att inte köpa allt för tungdriva högtalare, då får du inte ut allt av anläggningen även fast h/k:s watt är strömstarka osv.

Hej!

Tack för tipset!

Angående kablage så har jag redan införskaffat kabel: Supra Ply 3.4.
Behöver jag tänka på något när det gäller kopplingen mellan förstärkare och CD? Kan inget själv om detta!!! :)

Mvh

el Julio

Postad 15 January 2008 - 20:34

Kennethi
  • Kennethi
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Hej!
Tycker du ska lyssna på Canton Chrono 509 där har du en högtalare för 10 000 som är värd de också, en riktigt bra speaker för dom pengarna.
Och tror faktiskt dom skulle gå bra med HK:n.

Lycka till!

Postad 15 January 2008 - 23:56

Fnoord
  • Fnoord
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
kolla in heco celan 500 eller 700 riktigt trevliga högtalre

Postad 16 January 2008 - 10:09

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
http://www.hifimagas...p?annonsID=3092 . Visserligen mycket mer högtalare än stärk och på gränsen till för trög om du vill mangla MEn du har high-end-högtalare som överlever både en och två uppgraderingar av elektronik. :)

Postad 16 January 2008 - 12:35

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Först bör du nog fundera på att byta hifihandlare efter att han lurade på dig den dyra tunern i onödan.

Om du vill ha en högtalare som är relativt lätt att få tag på skulle jag nog rekommendera något från B&W eftersom de passar bra med harman/kardon. Ett annat alternativ är Monitor Audio RS6. Ett tredje alternativ är Wharfedale Emerald 97 som jag har haft till min H/K 675 i många år. Trots att jag nu har den som andrastereo blir jag alltid överraskad och glad över hur bra de låter tillsammans.

Om du vill leta begagnat så kan du ju som alltid få mycket bättre saker till samma pris.

Postad 17 January 2008 - 08:38

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Min erfarenhet säger att man inte skall blanda Canton och H/K.
Infinity tycker jag dock funkar bra med H/K över lag.

Postad 17 January 2008 - 10:29

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Mjo, Canton och H/K kan faktiskt vara en lite sämre kombination eftersom ljudbilderna inte riktigt passar varandra.

H/K har fokus på dynamik och passar med högtalare som är raffinerade men lite dova, som t.ex. B&W. Där kan H/K mejsla ut en distinkt och livlig ljudbild.

Parat med Canton kan en H/K förstärkare dock ge ett lite tomt ljud. Förutom kraft vill Canton gärna vill ha ett detaljerat mellanregister, som H/K inte riktigt levererar på samma sätt som vissa andra förstärkare.

Både Canton och harman/kardon gör jättebra prylar men de passar inte riktigt ihop som sagt.

Postad 17 January 2008 - 11:27

Joki
  • Joki
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Canton är ju lite billigare än B&W och dylika, finns det några andra alternativ i den prisklassen? Hade själv tänkt köpa två bakhögtalare till mitt hk system och ser nu på lite billigare alternativ (~3000kr/par). Kanske någon har ett bra förslag?

Dynaudio 42 är annars helt underbara högtalare! Men jag skulle väl rekommendera BW till HK just på grund av att dynaudio vill ha effekt.

jee.. mitt första inlägg

Redigerat av Joki, 17 January 2008 - 11:28.

Postad 17 January 2008 - 16:53

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0

Mjo, Canton och H/K kan faktiskt vara en lite sämre kombination eftersom ljudbilderna inte riktigt passar varandra.

H/K har fokus på dynamik och passar med högtalare som är raffinerade men lite dova, som t.ex. B&W. Där kan H/K mejsla ut en distinkt och livlig ljudbild.

Parat med Canton kan en H/K förstärkare dock ge ett lite tomt ljud. Förutom kraft vill Canton gärna vill ha ett detaljerat mellanregister, som H/K inte riktigt levererar på samma sätt som vissa andra förstärkare.

Både Canton och harman/kardon gör jättebra prylar men de passar inte riktigt ihop som sagt.

Precis... typ :)
Testade att köpa ett H/K slutsteg som jag plugga in mellan min dåvarande Pioneer-stärkare och mina Canton Karat och det blev la sådäär. Tappade allt liv i ljudbilden mellanregistret försvann och diskanten blev olidlig. Den såldes vidare snabbare än något annat jag ägt.

Välkommen i gänget Joki

Postad 17 January 2008 - 19:41

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Hej!

Och tack för alla svar, det har verkligen varit till stor hjälp!!!

Nu har jag även lyssnat på dynaudio audience 52 i butiken med rätt kablage och den utrustning jag ska ha. Tyckte att det lät helt makalöst i butiken. Men sen när jag kom hem så blev den en liten (inte stor) besvikelse. Det kan ju givetvis bero på att jag fortfarande saknar matta där jag ska ha stereon och har således mkt dålig akustik i rummet.

Jag lyssnade även på monitor audio rs6 igen och jag tyckte att de var relativt likvärdiga. Då jag tycker att de är vansinnigt snygga högtalare så tänkte jag ta och beställa dessa imorgon. Gör jag rätt, eller ska jag köra på dynaudio audince 52?

:)

Mvh

el julio

Postad 17 January 2008 - 20:00

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

• 882 inlägg
  • 0
Kör du med 52:orna så behåll dem för guds skull, kolla om du inte kan låna hem rs6:orna någonstans istället så märker du snart om de passar dig eller inte, Dynaudio och H/K passar faktiskt rätt bra ihop, kanske därför många handlare kör dem ihop (de lite mindre högt. då), akustiken i rummet du spelar är det absolut viktigaste för ljudet, inte kablaget även om du bör köra med lite grövre grejor

Postad 17 January 2008 - 21:05

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Du ska alltid följa din egen instinkt. Det är nämligen du som ska lyssna på anläggningen, inte vi :)

Postad 17 January 2008 - 21:17

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Du ska alltid följa din egen instinkt. Det är nämligen du som ska lyssna på anläggningen, inte vi :)

Sant!

Men i det här fallet är det sjukt svårt känner jag, båda låter bra tycker jag men tjejen tycker rs 6:an är snyggast men å andra sidan så gillor hon inte högtalare så det säger ju inte så mycket. Det enda som oror mig med rs 6: an ärom det finns risk för att den kommer att bli skrikig hemma hos mig. Det kan ju förstås inte ni veta, men i alla fall...

Hur som helst så ska jag hitta en riktigt fin, fet och stor matta till vardagsrum. Det kommer nog att skärpa upp ljudet oavsett vad jag spelar för högtalare.

Jag har lite bilder sen när det är klart och lägger ut! :)

el julio

Kör du med 52:orna så behåll dem för guds skull, kolla om du inte kan låna hem rs6:orna någonstans istället så märker du snart om de passar dig eller inte, Dynaudio och H/K passar faktiskt rätt bra ihop, kanske därför många handlare kör dem ihop (de lite mindre högt. då), akustiken i rummet du spelar är det absolut viktigaste för ljudet, inte kablaget även om du bör köra med lite grövre grejor

Hej!

Har du ngt bra tips för att skapa bra akustik? Jag ska skaffa en stor matta, men räcker det? Bör tillägga här att tjenjen gillar ett cleant uttryck i vårt hus, så jag kan nog inte smälla upp alltförmycket grejer...

Mvh

el Julio

Postad 17 January 2008 - 21:21

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Mattor, krukväxter och gardiner brukar räcka. Du kan ju låta tjejen välja dem som någon annan sa så blir det kanske lugnt hemmavid.

Postad 18 January 2008 - 09:06

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Nu har jag även lyssnat på dynaudio audience 52 i butiken med rätt kablage och den utrustning jag ska ha. Tyckte att det lät helt makalöst i butiken. Men sen när jag kom hem så blev den en liten (inte stor) besvikelse. Det kan ju givetvis bero på att jag fortfarande saknar matta där jag ska ha stereon och har således mkt dålig akustik i rummet.

Det kan ju även vara att du inte trimmat uppställningen. Tycker allt för många skyller på rummet (vilket säkert stämmer), men man kan ju även jobba en hel del med att ställa upp prylarna "rätt".

Jag lyssnade även på monitor audio rs6 igen och jag tyckte att de var relativt likvärdiga. Då jag tycker att de är vansinnigt snygga högtalare så tänkte jag ta och beställa dessa imorgon. Gör jag rätt, eller ska jag köra på dynaudio audince 52?

Jag tycker de är rätt olika i ljud. Även om båda är rätt "varma" och "spelglada" så tycker jag skillnaderna är rätt stora i ljudideal.

Rörande akustiken så är ju bokhyllor (med böcker) rätt bra att ha. :)

Postad 16 February 2008 - 22:58

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Hej!

Nu är jag färdig och vill tacka er för all hjälp.

Det blev monitor audio rs8 till slut. Gick upp en hel del i pris men det visade sig vara värt det. Jag lägger ut lite bilder sen på inköpet samt inredning.

Återigen, stort tack för hjälpen!!

Mvh

El Julio

Postad 17 February 2008 - 19:24

Leyon
  • Leyon
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Lätt!!!
Jag hade drämt till på Hifi-punktens paket med JBL 260 med H/K 970 system (2 kanals + cd + dab radio). Alltihop för 25000kr!! Normalt sett går bara högtalarna på 25 papp, så ta du och fundera på om du inte ska lägga till 5000kr och få ett system som verkligen spelar skjortan av det mesta. Du har ju dessutom ett stort rum för dem att spela i.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.