Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Horribel erfarenhet av Shoppingsajterna Svenska AB

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 January 2008 - 09:07

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Köpte i September en TV från Datorbutiken.com som det varit en hel del strul med. Har fått den ersatt och sedan fått ut en ny TV, som det sedan var fel på igen. Bad därför Datorbutiken.com om att få häva köpet och få tillbaka mina pengar.

Bifogar mitt förklarande mail som jag skickade till Datorbutiken i december.

Hej igen Rikard!

Här är den information jag har angående inlämningen utav TV:n jag köpte
hos er i September:
Powermill NR: xxx
Kundref: xxx
IMEI: xxx

Den gick alltså in 22/9.
Efter drygt en månad så ringer jag till Powermill och frågar om de har
en aning om när TV:n kan vara reparerad, får då svar av kundtjänst att
min TV står och väntar på ett nytt moderkort, men tyvärr så finns just
den reservdelen inte att få tag på, den är bristvara i hela Europa.
Tjejen på kundtjänst säger att jag bör höra av mig till återförsäljaren
och häva köpet.

Så jag ringer er.
Er kundtjänst säger att ni inte kan göra något, det är upp till Mirai
att bestämma om jag ska få tillbaka mina pengar eller inte. Blir
hänvisad till Boston, generalagenten för Mirai.

Så jag ringer dit.
Killen på Boston säger att han vill mina uppgifter för reparationen av
TV:n hos Powermill, och att jag ska maila honom uppgifterna. Så, då gör
jag det. Efter en vecka så har jag inte hört något, så jag ringer upp
killen på Boston, som säger att han har fått mitt mail, och att det är
vidarebefodrat till Mirai.

Tre veckor senare så ringer jag igen, och frågar om det hänt någonting
överhuvudtaget. Han säger att har vidarebefodrat mitt mail, och att han
inte hört något mer sedan dess, men han lovar att han ska ligga på lite mer.

Två dagar senare (22/11) så ringer fraktbolaget som Powermill anlitar
för upphämtning/avlämning av garantiärende. De säger att de har en
"dator" som de ska lämna på min adress. Undrar vad det kan vara. Så jag
ringer Powermill och frågar om min TV, de säger samma sak om att TV:n
tyvärr inte kan lagas, brist på reservdelar. Sen så missförstår hon mig,
och jag henne, för jag får för mig att de skickar tillbaka den trasiga
TV:n så jag kan skicka tillbaka den till er, och då häva köpet. Hon
nämner ingenting om att det är en ersättningsmaskin de har skickat ut
till mig.

Ringer er igen, får prata med Tomas XXX, som säger att ni ska
plocka in den trasiga TV:n och lösa det åt mig. Han skickar ut en
fraktsedel åt mig, för retur.

Några timmar senare kommer fraktbolaget med en TV. På fraktsedeln står
det att det är en ersättningstv för min gamla TV som inte gick att laga.

Äntligen har jag alltså fått en ny TV, efter allt strul (och i princip
total ignorans från alla parter).
Emellertid så upptäcker jag ganska snart att även den här apparaten har
problem med såkallad "vertical banding"
(http://hem.passagen....nasbj/vb/VB.htm)

Så jag ringde er, eftersom jag helst av allt vill slippa se burken
överhuvudtaget, efter alla problem.
Får prata igen med Tomas XXX som säger att hans händer är bundna,
att han måste prata med försäljningschefen och sedan återkomma till mig
via mail.

Så, första TVn har alltså varit inne på en service.
Och den här måste in på service också. Problemet är väl dock att
vertical banding inte går att laga, som jag förstått det, utan det blir
utbytesmaskin, igen.

Men jag vill inte ha en ny Mirai igen, jag vill ha tillbaka pengarna.

Nu förstår jag att ni har vissa regler som ni följer vid såna här
tillfällen, men baserat på skiten jag har fått utstå så tycker jag att
ni kan ha överseende den här gången. Kan väl inte påstå att jag är en
trogen kund hos er, men jag har handlat en del saker hos er genom årens
lopp, och även tipsat mina vänner och bekanta om er butik, när de hellre
har gått till konkurrenter. Och det är tråkigt att ni ska hålla på att
bråka så här, när det i slutändan bara gör att ni mister kunder.

Vänliga Hälsningar
Per

På detta mail fick jag svaret:
"Jag vidarebefodrar detta till en ansvarig."

Det här var den 12/12 -07

Sedan dess har jag inte hört ett ord, och jag har skickat åtminstone tre mail sedan dess.

På Konsumentverkets hemsida kan man läsa:

Häva köpet

Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.

Vet inte vad jag ska ta mig till, vad har jag för rättigheter?

Redigerat av Unregistered9ecb8cc4, 15 January 2008 - 11:04.

Postad 15 January 2008 - 10:48

Zeatrix
  • Zeatrix
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Vad jag vet, och som står på ARNs hemsida är att kunden har rätt att häva köpet efter att en vara visat sig felaktig även efter flera reparationer. Om du nu fått en "nya" TV skickad till dig som också är "trasig" så kanske du enl konsumentköplagen har rätt till att häva köpet. Förstår att du är frustrerad, jag är inblandad i ett liknande fall där jag vill häva ett köp och det är inte lätt. Läs detta för ett liknande exempel:
http://www.arn.se/pr...or/Allmant/131/

Mitt tips är, kontakta datorbutiken åter igen och citera konsumentverkets regler. Svarar de då inte kan du räkna det som att dom vägrar häva köpet och du kan därmed prova fallet hos Allmänna reklamationsverket, glöm inte att nämna i det sista mail du skriver att du kommer pröva fallet hos ARN om de vägrar häva köpet eller inte svarar eftersom du anser, enl konsumentköplagen, att du har rätt till att häva köpet.

Redigerat av Zeatrix, 15 January 2008 - 10:51.

Postad 15 January 2008 - 11:51

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Precis som Zeatrix säger. Säg att du går till ARN om du och butiken inte kan komma överens nu. Då brukar de få fart under fötterna. Om de struntar i dej även denna gång så gå till ARN. Tror inte de kommer göra annat än att ge dej rätt för enligt mig, och min tolkning, så känns det rätt klart.

Postad 15 January 2008 - 22:37

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Ett ganska klart hävningsfall.

Se till att du får prata med en butiksansvarig och gör klart för honom/henne att du har rätt och kommer att gå till ARN utan omsvep om de vägrar att följa konsumentköplagen och hjälpa dig.

De har ingen möjlighet att klara sig undan det här så om de är förnuftiga så hjälper de dig och undviker allt besvär i ARN.

Ingen seriös näringsidkare vill förlora ärenden i ARN.

Postad 16 January 2008 - 09:10

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Ett annat tips är även att vända sig till sin konsumentvägledare i sin kommun. Be dem att ge sin syn på saken och gå sedan till butiken och informera dem vad som gäller.

MVH Kribban

Postad 16 January 2008 - 11:33

Zeatrix
  • Zeatrix
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Det där med konsumentvägledare är intressant. Jag bor i Österåkers kommun norr om Stockholm och vi har ingen konsumentvägledare, när jag mailade kommunen och frågade vart jag skulle vända mig svarade de: "I Täby finns det gratis juristhjälp varannan tisdag på biblioteket". LOL är en förkortning som jag kommer att tänka på när jag läser det svaret.

Jag kollade lite andra kommuner runt om i Stockholms län och den enda kommun som hade konsumentvägledare var Stockholms kommun (av de jag testade). Så det gäller att bo rätt! Iofs så kontaktade jag dem även fast jag inte bor i Stockholm, de kan ju inte veta vart jag bor :)

Postad 16 January 2008 - 14:05

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Hej!
Tack för alla svar.
Jag mailade datorbutiken igår om att jag skulle höra av mig till ARN om de inte kontaktade mig inom de närmaste dagarna, de har inte svarat än.

Tänker vänta någon dag till, sen får jag väl ringa, deras telefonsupport är ju döden.

Ett annat tips är även att vända sig till sin konsumentvägledare i sin kommun. Be dem att ge sin syn på saken och gå sedan till butiken och informera dem vad som gäller.

MVH Kribban

Jag ringde konsumentvägledaren här där jag bor, i Motala.
Hon sa att jag skulle komma överrens med butiken, det vill säga, jag hade egentligen inga rättigheter, hon sa att butiken hade 3 chanser på sig att avhjälpa problemet, men det vägrar jag tro på, finns det någon lag som säger det?

Postad 16 January 2008 - 14:14

GhostX
  • GhostX
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Gör så här, maila DB-mannen på [email protected]
Han håller till på Sweclockers bla och är allt som oftast väldigt medgörlig och har gjort mycket på ren goodwill.
Om du går genom honom ska det inte vara några problem

Postad 16 January 2008 - 14:36

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0

Hon sa att jag skulle komma överrens med butiken, det vill säga, jag hade egentligen inga rättigheter, hon sa att butiken hade 3 chanser på sig att avhjälpa problemet, men det vägrar jag tro på, finns det någon lag som säger det?

Det finns ingen lag som säger hur många försök en säljare har att avhjälpa ett fel. Däremot så har under åren en praxis (bl.a. baserat på ARN:s rekommendationer) blivit att en säljare har två försök att åtgärda återkommande fel varefter köparen normalt ska ha rätt att häva köpet. Ju nyare varan är och ju väsentligare felet är för kunden desto större är möjligheten att få till en hävning.
I förarbetena till konsumentköplagen framgår det även att säljaren vid hävning bör ha rätt till viss ersättning som motsvarar den nytta (om någon) som köparen ändå haft under den tid varan fungerat men att hänsyn måste tas till de kostnader och olägenheter som felet orsakat köparen. Säljaren å andra sidan måste till köparen betala ränta på de pengar han har fått betalt för varan räknat från den dag pengarna togs emot till den dag de återbetalas.

Postad 16 January 2008 - 21:29

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Jag är ytterst tacksam för er hjälp, fram tills nu så hade jag ingen aning om att butiker kunde bete sig så här illa, i mina ögon så framstod Datorbutiken.com som en seriös och bra affär.

Undrar bara lite, frakten jag betalade för TVn var ganska saftig, uppåt 500kr om jag inte missminner mig, finns det någon möjlighet att det återbetalas också?

GhostX, jag ska skicka iväg ett mail dit, tack så mycket!

Postad 17 January 2008 - 00:46

GhostX
  • GhostX
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Jag har aldrig haft problem med datorbutiken alltid bemött mig jäkligt bra men någon har allt som oftast oturen att hamna i klämm.
Frakten får du inte tillbaka skulle jag tro.

Berätta hur det går och stöter du på problem så hör av dig så ska jag se vad jag kan göra.

Postad 22 January 2008 - 13:02

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Har aldrig haft problem med datorbutiken.com de få returer jag gjort har funkat bra, dock har det tagit lite tid....

Och synd att man inte kan få en kreditfaktura. Köpte ett datorpaket som jag skulle bygga ihop själv, hårddisken visade sig vara felaktig, skickade tillbaka den och hänvisade till att jag måste köpa en hårddisk (skulle leverera datorn till en släkting) på byn och att jag inte har någon användning av en ny hårddisk efter 2 månader. Jag sa att jag kan istället köpa något annat jag behöver så kan ni dra av kostnaden för hårddisken. På så vis vinner ju allihopa... men det gick inte. Förmodligen pga nån lagstiftning... men jag bryr mig inte så mycket...

/Henrik

Postad 23 January 2008 - 18:07

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Där hade de fel. Du får nämligen ångra köpet även om varan är felaktig. Således skulle du ha fått tillbaka dina pengar, förutsatt att du sa till inom 2 veckor efter att du fått den.

Postad 24 January 2008 - 02:24

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0
Kan det inte ha varit så enkelt att han hade rätt att ångra hela datorpaketet men inte enskilda komponenter?
Det framgår ju inte riktigt av inlägget om det rörde sig om ett färdigt men omonterat datorpaket eller eget lösplock.

Redigerat av Bertilsson, 24 January 2008 - 02:25.

Postad 28 January 2008 - 02:02

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Ville bara meddela att efter kontakt med "dbmannen" så får jag nu skicka tillbaka TVn och får pengarna tillbaka.
Äntligen!

Postad 29 January 2008 - 14:29

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Kan det inte ha varit så enkelt att han hade rätt att ångra hela datorpaketet men inte enskilda komponenter?
Det framgår ju inte riktigt av inlägget om det rörde sig om ett färdigt men omonterat datorpaket eller eget lösplock.

Beklagar sena svaret...

Det var mer än två veckor efter köpet som hårddisken började bete sig underligt... så jag antar jag inte hade några rättigheter att få en kredit-faktura till ett annat köp? Vilet som i detta fallet hade varit smidigast för båda.

/Henrik

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.