Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Guide till olika upplösningar som genvägar i MP!

Inga svar i detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 January 2008 - 09:32

brorsan
  • brorsan
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
EDIT: En video som visar resultatet: http://www.youtube.c...h?v=jp4v3Rli9qQ

EDIT2: En bild på slutresultat:
Postad bild

Startade en tråd om problem med olika upplösningar i MP (https://www.minhembi...howtopic=183691) , ibland vill man köra 50Hz (PAL-material) och ibland 60Hz osv. Löste i alla fall problemet igår kväll och har nu fina genvägar i home-skärmen för att direkt ställa om upplösning för windows via mediaportal med ett enkelt knapptryck på fjärren ;) Här kommer en guide för alla som är intresserade:

Lite kort först om min setup: En HTPC med X1900XT-graffe utrustat med dubbla DVI-utgångar där jag kopplat TV och projektor på varsin utgång. TVn trivs bäst med 1080i/60Hz och projjen med 720p (50/60Hz beroende på PAL eller NTSC material). För att slippa stänga ner MP och koppla in mus och tangentbord varenda gång jag vill byta upplösning så fixade jag till denna lösning :)

Det första man får göra är att skapa olika profiler i ATI Catalyst control center, med dom upplösningarna man vill ha. Själv gjorde jag som sagt en 1080i/60Hz för när jag ska kolla på TVn och en 720p/60Hz samt en 720p/50Hz för när jag ska kolla på NTSC respektive PAL på projektorn. Se till att spara ner profilerna och markera i rutan för att kunna ladda profilen via skrivbordsgenväg(se nedanstående bild). Klicka på genvägarna du fått på skrivbordet så du ser att dom fungerar. Högerklicka sedan och kolla egenskaperna för genvägen, detta är sökvägen som används för att byta upplösning.
Postad bild

Nästa steg är att ladda ner MultiShortCut-pluginet som låter dig skapa genvägar i MPs Home-meny till exekverbara filer. Det finns att ladda ner här: http://www.team-medi...ileinfo/id,140/ . Följ instruktionerna som finns på sidan nogrannt och se till att inte ha MP eller MP-konfigurationen igång när du kör patchen. Kom ihåg att kopiera (och döp om) lika många instanser av MultiShortcut.dll som du ska ha upplösningar. T.ex. m1080i60.dll, m720p50.dll, m720p60dll.dll osv.

Nu är det dags att skapa lite .bat-filer. Jag märkte att om man bara ändrar upplösning så ballar MP ur, så enklaste lösningen är att göra en simpel .bat-fil som avslutar MP, ändrar upplösningen, gör en liten paus och sedan starta MP igen. Jag gjorde tre .bat-filer som jag sedan sparade i roten på c:\, en för varje upplösning. Innehållet ser ut så här (Förklaring inom paranteser):

@echo off
taskkill /IM mediaportal.exe (dödar MP, kommandot taskkill finns dock inte i homeversionen av XP!)
"C:\Program Files\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\CLI.exe" Start Load profilename="720p50" (startar ATI-profilen 720p50 som skapades tidigare, kolla genvägarna du själv skapat för att se hur den här raden ska se ut på din burk)
ping localhost -n 10 (lägger in en paus på tio sekunder så den får ladda klart den nya upplösningen innan MP startas)
"C:\Program Files\Team MediaPortal\MediaPortal\mediaportal.exe" (startar mediaportal igen)
exit

När du gjort detta startar du MP-konfigurationen och kollar dina plugins, nu har det dykt nya plugins, en för varje instans av dll-filen du kopierade tidigare. Konfigurationen av dessa är självförklarande, se till att dom startar .bat-filerna du skapade nyss och skriv i vad du vill att dom ska heta i home-menyn, förslags vis 1080i/60, 720p/50 osv. Se nedanstående bilder. "ButtonCaption" är det som kommer stå i Home-menyn. Du kan även lägga till en bild som ska visas i Home-menyn.

Postad bild

Postad bild

Har du gjort allting rätt nu så kommer du att ha nya objekt i home-menyn med titlarna 1080i/60, 720p/50 osv (om du döpt dom som i exemplet ovan).

Ska komplettera denna lilla guide allt efterssom, funderar ni över nåt är det bara att fråga!

Hoppas nån får nytta av detta :blink:

Redigerat av brorsan, 15 January 2008 - 20:14.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.