Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Infocus IN78 scaling samt frågor

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 January 2008 - 10:20

stinger32
  • stinger32
  • Forumräv

• 529 inlägg
  • 0
Jag har precis köpt en infocus IN78 och har några frågor som vore kul om någon kunde hjälpa mig med.
1. Jag har läst följande i en review "The IN78's scaling engine also makes standard definition sources look great." Jag matar projjen med en PS3 som står inställd att skala upp bilden om det nu blir till 1080i eller 1080p vet jag inte men något av dom. Bilden ser väldigt bra ut och jag vet inte om det är något fel på mig men jag kan ärligt inte säga att det blir så mycket bättre med en dvd uppskalad än att köra en BR skiva, men men det var inte dit jag ville komma, utan om jag stänger av skalningen i PS3 skall inte projjen göra jobbet och skala upp då? Gör jag det så blir det 576i eller 576p, skall den inte skala till 720p som är native för projjen?

2. Finns det något ENKELT sätt att kalibrera som ändå ger ett dugligt resultat? jag har köpt DVE men är antagligen för korkad att använda den för det stämmer inte så bra när jag kör den. brightness stämmer men kontrast är omöjlig och likadant med färgerna. Finns det något bättre/enklare program?

3. Skall man sträva efter att ha projektorn så nära skärmen som möjligt eller spelar det ingen roll? det jag menar är att är det bättre att ha projjen närmare och zooma upp eller längre ifrån och zooma in.?

4. Jag provade att ställa PS3 på 24fps som projjen skall klara utan problem enligt infocus MEN bilden blir bra men ibland/ofta så vid rörelser tex om någon rör på huvudet eller armen så hackar det snabbt fruktansvärt ser nästan ut som om en robot som hakat upp sig. Är det något som går att göra något ut förutom att köpa en ny projje. Jag har läst att det inte bara är min som är så.

Finns det några andra IN78 ägare out there som har några tips ni har kommit på allt eftersom ni använt er IN78?

Redigerat av stinger32, 15 January 2008 - 10:21.

Postad 15 January 2008 - 21:28

stinger32
  • stinger32
  • Forumräv

• 529 inlägg
  • 0
Ingen som skulle kunna tänka sig att vara snäll och hjälpa?

Postad 15 January 2008 - 22:46

lungan
  • lungan
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0
Jag har ingen större erfarenhet av just IN78 så ett par generella svar:

Jag har precis köpt en infocus IN78 och har några frågor som vore kul om någon kunde hjälpa mig med.
1. ... utan om jag stänger av skalningen i PS3 skall inte projjen göra jobbet och skala upp då? Gör jag det så blir det 576i eller 576p, skall den inte skala till 720p som är native för projjen?

Projjen rapporterar väl insignalens upplösning? Om du inte kör i någon form av through-läge utan fyller hela panelen med bild så skalar projjen om allt non-native material till sin native upplösning, dvs 720p.

2. Finns det något ENKELT sätt att kalibrera som ändå ger ett dugligt resultat? jag har köpt DVE men är antagligen för korkad att använda den för det stämmer inte så bra när jag kör den. brightness stämmer men kontrast är omöjlig och likadant med färgerna. Finns det något bättre/enklare program?

DVE är bra men kanske lite svårnavigerad och meckig. Kontrast kan bli lite olika resultat på beroende på vilken bild i DVE du använder.

IN76 likt många DLPer har inte korrekt grön, titta på t.ex. Cine4home.de. IN78 om den har samma begränsning så kommer du inte kunna få korrekta färger fullt ut.

3. Skall man sträva efter att ha projektorn så nära skärmen som möjligt eller spelar det ingen roll? det jag menar är att är det bättre att ha projjen närmare och zooma upp eller längre ifrån och zooma in.?

IN78 har inte så stort zoomomfång så det blir inga större skillnader. Generellt gäller dock att närmast duken (max zoom) ger lite mer ljusstyrka men lite lägre kontrast än min zoom, det kan skilja ca 15-20% mellan ändlägena för en proj med 1.2-1.3x zoom. Min zoom kan ge lite bättre ljusuniformitet över bilden. Med optik gäller också att man bör se upp med ändlägena, man kan få geometrisk distortion (pincushion/barrel) av bilden men för projektorer med begränsad zoom är det oftast inga problem (jfr kameraoptik med kanske 7-10x zoom).

Hur stor duk och vilken duktyp kör du på? IN78 är ganska ljusstark och om du inte behöver alla dess lumens kan du prova med att ställa projjen så långt bort som möjligt för maximal kontrast.

Postad 16 January 2008 - 07:19

stinger32
  • stinger32
  • Forumräv

• 529 inlägg
  • 0
Tack för svar lungan.
"Projjen rapporterar väl insignalens upplösning? Om du inte kör i någon form av through-läge utan fyller hela panelen med bild så skalar projjen om allt non-native material till sin native upplösning, dvs 720p." frågan är hur jag kan se det för tittar jag under source info så står det bara 720/576. Det är inte så att bilden är dålig på något sätt vid TV-tittande utan så fruktansvärt skarp och bra att jag redan brutit mot vad jag bestämde innan jag köpte den. "Inte titta TV utan bara film och spel."
Duken jag har är en KingPin MS240 4:3 240x181.5 115tum gain=0.85-0.90 http://www.inwarehou...d...2&node=1014
jag har ingen aning om den är bra i ett rum på 6.5X4.0m som inte har något fönster och som går att mörklägga helt, iofs vita väggar då. Vad skall man ha för duk i ett sådant rum med en IN78 för att få bästa bilden.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.