Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ett par frågor från en nybörjare

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 January 2008 - 18:25

Unregistered1b22d5d6
  • Unregistered1b22d5d6
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hej. Jo det är så att jag tänkte ha en gammal dator och börja prova lite att köra musik, film och bilder ifrån den genom media portal.

Jag vill då ha ett tv kort.. men fastän det finns ett par trådar om det så får jag inget klart för mig.
Jag vill ha ett kort som är bra och framtidssäkert och fungerar ihop med media portal. JAg har vanlig kabeltv hemma då jag bor i lägenhet.

Jag vill också ha ett trådlöst tangentbord att styra det med. Funderar på Microsofts trådlösa mediacenter tangentbord. Är det bra till detta ?

Jag tänkte beställa sakerna från datorbutiken, så finns grejjorna där så är det bra.

Budget för tvkortet är allt upp till 1200 kr

Tänkte också på om det finns en intern dvd spelare som skalar upp filmer ?

Hur mycket processorkraft och så behöver man i så fall.

tack för hjälp

Redigerat av Unregistered1b22d5d6, 15 January 2008 - 19:30.

Postad 15 January 2008 - 19:42

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Börja med att berätta vad för delar det sitter i den burken så blir det lättare att avgöra om den kommer räcka.

Postad 16 January 2008 - 08:26

Unregistered1b22d5d6
  • Unregistered1b22d5d6
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Okej.
Processor.
är gammal p4 1.5 ghz
ram 512 mb rambus
grafikkortet är rätt ok dock. kommer inte ihåg dock vad det heter nu i huvudet.

Men processor och sånt kommer jag byta ut efter ett tag, dock inte direkt.

Postad 16 January 2008 - 09:00

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Nu sänds ju i regel fortfarande analog-tv i kabelnät, men om du är "seriös" med ditt tv-tittande kommer du nog vilja gå över till DVB-C (digital-tv i kabelnätet). Om du vill vara framtidssäker på behöver du då ett DVB-C-kort som det går ha CI och CAM i. Kortet jag själv kör, TechnoTrend TT-1500C verkar hyffsat poppis, och det mest populära, Floppy/Fire-DTV, är ju utanför din budget.

Men du kommer nog inte kunna köpa DVB-C-kort, CI och CAM för under 1200kr oavsett. Sen beror det iofs på om du har kodad eller okodad digital-tv i ditt nät (det senare finns, men är ovanligt, för nästan alla har ComHem och ComHem bjussar inte på något :)), har du okodad behövs inte CI och CAM, bara ett DVB-C-mottagarkort.

Fancy uppskalning kan bli svårt på din CPU. Halv-fancy kanske den orkar, men inte t.ex. en lämpligt konfiggad ffdshow, det går nog inte.

Postad 16 January 2008 - 09:13

Unregistered1b22d5d6
  • Unregistered1b22d5d6
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
tack för svaret.

okej, jag ska kolla lite. tvkortet vill man ju ska fungera nu men också framtid.

Nen vad ör CI, CAM ?? är det bara för kodade sändningar när man har programkort och grejjor.. uppfattar jag rätt ?

Uppskalning behöver man alltså inte ha någon speciell dvd spelare för, utan det är en mjukvara som fixar det,
ffdshow. hur fungerar det ? man ställer in att man typ vill skala upp till 720p och se om cpun klarar det typ ?

CPU och det kommer jag fixa nya nästa steg sen. men vill bara se till att tvkort ocv tangentbord och dvd blir bra i första steget.

// redigering

Jag är intresserad av Fire-DTV.. det verkar populärt. frågan är.. jag har ingen firewire som det är nu.
FInns det usb2 -> firewire adapter eller något liknande. eller ett internt kort som inte kör firewire men samma funktionalitet och stabilitet som fire DTV.

Redigerat av Unregistered1b22d5d6, 16 January 2008 - 10:31.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.