Postad 16 January 2008 - 17:11
Postad 16 January 2008 - 17:29
Det är ganska vanligt att man ser att vissa placerar sina bakhögtalare väldigt högt i förhållande till huvudhöjden, det blir sällan bra enligt min erfarenhet. De flesta rekomendationer (Dolby, ITU, AES osv) rekomenderar att man skall ha surroundhögtalarna i öronhöjd eller STRAX ovanför, inte 1 meter över...
MVH
/Chuck
Postad 16 January 2008 - 17:41
Postad 16 January 2008 - 22:54
Men de måste väl funka om man rikta dom neråt mot lyssnings platsen, eller?
Postad 17 January 2008 - 00:36
http://www.winmls.co...heaterSound.pdf
funkade utmärkt för mig iaf o ha bakre surrisar vinklade mot varandra på 1,80cm höjd öve golv...(har soffan mot bakvä'gg o surrisar på samma vägg)
numera utbytta till dipoler..
Postad 17 January 2008 - 10:19
Hej! Håller precis på att försöka placera ut mina bakgögtalare (5.1) och måste sätta dom högt upp.
Testa och se hur det funkar, det är du som skall leva med resultatet.
Om jag var tvungen att sätta min högt över huvudet så skulle jag först testa att INTE rikta dem mot lyssningsplatsen, för att på så sätt göra ljudbilden lite mer diffus och större för alla som lyssnar. Riktade högtalare bak ger en lite mindre sweet-spot normalt. Men genom att exprimentera så brukar man komma fram till vad som passar en sjäv bäst.
MVH
/Chuck
Postad 29 January 2008 - 09:54
läs igenom/spara ner denna.... :
http://www.winmls.co...heaterSound.pdf
Detta var ju lite intressant, det som står här emotsäger en del av det som sägs i tråden, t.ex:
Det är ganska vanligt att man ser att vissa placerar sina bakhögtalare väldigt högt i förhållande till huvudhöjden, det blir sällan bra enligt min erfarenhet. De flesta rekomendationer (Dolby, ITU, AES osv) rekomenderar att man skall ha surroundhögtalarna i öronhöjd eller STRAX ovanför, inte 1 meter över...
I pdf:en står bl.a:
"The surround speakers should be placed alongside and slightly to the rear of (but not behind)
the prime seating position (Figure 8); well above ear level, to help minimize localization effects
(Figure 9); and aimed directly across the listening area, not down at the listeners (Figure 10).
This arrangement creates a diffuse, enveloping surround soundfield throughout the listening
area, like that in cinemas and in the dubbing theaters where soundtracks are mixed."
Alltså WELL above ear level och INTE riktade mot lyssningsposition. På skissen i filen står 2-3 feet, alltså knappt en meter.
Kollade på DTS hemsida, hittade inga konkreta råd där, däremot på THX hemsida står:
"The left and right surround speakers recreate the enveloping sound and intense special effects that you experience at the cinema. These speakers are placed between 90° to 110° to each side and 2 feet or higher above the listener."
2 feet OR HIGHER, står inget om att de inte får sitta för högt...
Kommentarer? Synpunkter?
Postad 29 January 2008 - 10:44
I brist på ett par "riktiga" surrar, så testar jag själv en placering under soffan. Placeringen är helt kalas, ljuden reflekteras först i golvet och sprids innåt rummet med hjälp av både sid och bakväggar. Sitter man i soffan, så liksom finns bara ljudet där, utan att man hör exakt var det kommer från.
Sen att själva ljudet är tämligen bedrövligt, de små plastiga Philips saknar helt "kropp", låter tunnt, men ljudbilden med placeringen är bland det bästa jag provat.
PB160002_650.jpg 81.5K
10 Antal nerladdningarMen förmodligen slänger jag ändå upp ett par riktiga lådor på sidväggarna. Förr eller senare.
Edit:lade till radbryt...
Redigerat av Dman, 29 January 2008 - 10:45.
Postad 29 January 2008 - 11:31
Kollade på DTS hemsida, hittade inga konkreta råd där, däremot på THX hemsida står:
"The left and right surround speakers recreate the enveloping sound and intense special effects that you experience at the cinema. These speakers are placed between 90° to 110° to each side and 2 feet or higher above the listener."
2 feet OR HIGHER, står inget om att de inte får sitta för högt...
Kommentarer? Synpunkter?
THX ligger en bit efter i utvecklingen.
De kommer snart omvärdera sina råd för multikanalslyssning (mestadels för 7.1 men kanske även för 5.1).
MVH
/Chuck
Postad 29 January 2008 - 12:28
Chuck, du som har koll, var kan man läsa om det du förespråkar? Länkar?THX ligger en bit efter i utvecklingen.
De kommer snart omvärdera sina råd för multikanalslyssning (mestadels för 7.1 men kanske även för 5.1).
OBS Jag säger det inte med spydighet utan med uppriktig nyfikenhet, då jag är i full färd med att installera surroundljud hemma!
Kul idé och kul att det funkar så bra!!Inte för att skapa förvirring, utan mer för mer för att lägga en röst på att man sätter dem där man tycker det låter bäst.
I brist på ett par "riktiga" surrar, så testar jag själv en placering under soffan. Placeringen är helt kalas, ljuden reflekteras först i golvet och sprids innåt rummet med hjälp av både sid och bakväggar. Sitter man i soffan, så liksom finns bara ljudet där, utan att man hör exakt var det kommer från.
Sen att själva ljudet är tämligen bedrövligt, de små plastiga Philips saknar helt "kropp", låter tunnt, men ljudbilden med placeringen är bland det bästa jag provat.PB160002_650.jpg 81.5K 10 Antal nerladdningar
Men förmodligen slänger jag ändå upp ett par riktiga lådor på sidväggarna. Förr eller senare.
Edit:lade till radbryt...
Postad 29 January 2008 - 22:11
Chuck, du som har koll, var kan man läsa om det du förespråkar? Länkar?
Koll vet jag inte, men jag utnyttjar de rekomendationder som finns för hur både film och musik produceras i multikanalssammanhang och hur de bör återges.
Det finna flera bra rekomendationer från bla Dolby, ITU och AES. Är bortrest och har inte hemdator med kan posta länker senare i veckan till dessa.
MVH
/Chuck
Postad 05 February 2008 - 13:02
Hej Chuck! Jag är fortfarande intresserad av dessa rekommendationer, har du någon länk?Det finna flera bra rekomendationer från bla Dolby, ITU och AES. Är bortrest och har inte hemdator med kan posta länker senare i veckan till dessa.
Postad 05 February 2008 - 14:57
Enligt en artikel skriven av Richard Rives (Rivers Audio), se källa längst ned, så beror detta på vilka surroundhögtalare man har. Om man har dipoler så bör de placeras enligt Dolby Labs rekommedationer, men har man riktade (viket de flesta har i Sverige) så bör de placeras längre bak och högre upp i rummet. Detta för att ljudet skall bli mera behagligt på samtliga sittplatser i hembion. Annas finns risken att ljudet blir för "skrikigt" och högt för de som sitter närmare surroundhögtalarna, dvs irriterande istället för tillfredställande.Att ha samma höjd på bakhögtalarna som fram kan man absolut ha om det var det du menade.
MVH
/Chuck
Artikeln skriven av Gene DellaSala (se nedan) stödjer också detta.
Verkar ju klart förnuftigt... men överenstämmer inte med någon rekommendation som jag hittills har läst. Riktade högtalare mot "hot spot" skall vara det absolut bästa alternativet för SACD, DVD-AUDIO och "överflygningseffekter" på filmer. Ett mer diffust surroundljud, vilket lättast uppnås med dipoler, rekommenderar Richard Rives först när hembiografen är stor, fler än 8 sittplatser.Hej! Håller precis på att försöka placera ut mina bakgögtalare (5.1) och måste sätta dom högt upp.
Testa och se hur det funkar, det är du som skall leva med resultatet.
Om jag var tvungen att sätta min högt över huvudet så skulle jag först testa att INTE rikta dem mot lyssningsplatsen, för att på så sätt göra ljudbilden lite mer diffus och större för alla som lyssnar. Riktade högtalare bak ger en lite mindre sweet-spot normalt. Men genom att exprimentera så brukar man komma fram till vad som passar en sjäv bäst.
MVH
/Chuck
Här har du några:Hej Chuck! Jag är fortfarande intresserad av dessa rekommendationer, har du någon länk?Det finna flera bra rekomendationer från bla Dolby, ITU och AES. Är bortrest och har inte hemdator med kan posta länker senare i veckan till dessa.
Loudspeaker Placement Guide by Richard Rives (Rivers Audio)
Home Theater Speaker Layout - An Essential Guide by Allan Lofft (Axiom Audio)
Speaker Placement: Setup Tips for Upgraded Home Theater Systems by Gene DellaSala
MVH
Jonsod
Redigerat av jonsod76, 05 February 2008 - 15:41.
Postad 05 February 2008 - 15:11
Problemet med detta jämfört med fronthögtalarnas placering är att det inte är så lätt att experimentera och prova sig fram. I mitt fall måste jag borra stora hål och hänga upp högtalarna på väggen - så man vill ju att det ska bli rätt från början...
Postad 05 February 2008 - 20:14
Enligt en artikel skriven av Richard Rives (Rivers Audio), se källa längst ned, så beror detta på vilka surroundhögtalare man har. Om man har dipoler så bör de placeras enligt Dolby Labs rekommedationer, men har man riktade (viket de flesta har i Sverige) så bör de placeras längre bak och högre upp i rummet. Detta för att ljudet skall bli mera behagligt på samtliga sittplatser i hembion. Annas finns risken att ljudet blir för "skrikigt" och högt för de som sitter närmare surroundhögtalarna, dvs irriterande istället för tillfredställande.
Jag vet inte om jag är helt tillfreds med Mr Rivers rekomendationer. Jag själv tycker nog tvärt om, mindre "hemmabiosar" har större nytta av diffusa högtalare typ dipoler än större där man kan använda direktriktande i större utsträckning.
Men det här med stort och litet är egentligen fel utgångspunkt, det handlar om möjligheter och icke möjligheter för placering av direktstrålande högtalare, och hur stor "area" man måste täcka sin som skall låta bra. Och så vad man har för psykoakustisk erfarenhet...Storleken på rummet har inte så stor betydelse.
Verkar ju klart förnuftigt... men överenstämmer inte med någon rekommendation som jag hittills har läst. Riktade högtalare mot "hot spot" skall vara det absolut bästa alternativet för SACD, DVD-AUDIO och "överflygningseffekter" på filmer. Ett mer diffust surroundljud, vilket lättast uppnås med dipoler, rekommenderar Richard Rives först när hembiografen är stor, fler än 8 sittplatser.
Riktade högtalare tycker jag är det mest optimala, OM man har möjligheter att använda de. Som de ser ut i majoriteten av hemmabiosarna i sverige är jag tveksam till direktstrålande modeller då rummen kontra lyssningsplatsen blir för dåliga. Där gör diffusa installationer underverk för att få till den omslutande upplevelsen.
MVH
/Chuck
Postad 05 February 2008 - 20:28
Postad 05 February 2008 - 20:41
Hej Chuck! Jag är fortfarande intresserad av dessa rekommendationer, har du någon länk?
Ja för sjutton!
Här är lite rekomendationer från branschen i sig såväl utförande hos slutsanvändaren som hur man bör göra när man producerar multikanalsljud.
Multichannel surround sound systems and operations
Multichannel stereophonic sound system with and without accompanying picture/RECOMMENDATION ITU-R BS.775-2*,**
5.1-Channel Music Production Guidelines
En bra artikel av min favorit, Barry Ober:
A Short Discourse on (Home Theater) Surround Sound
MVH
/Chuck
Postad 06 February 2008 - 08:51
Men för att sammanfatta vad jag läst hittils så verkar de flesta vara överens om att en placering "på sidoväggarna", "en bit" över lyssningsplatsen (minst 2 fot) och riktade rakt fram över lyssningsplatsen är det rekommenderade för direktstrålande högtalare i en liten miljö.
Postad 06 February 2008 - 18:54
Men för att sammanfatta vad jag läst hittils så verkar de flesta vara överens om att en placering "på sidoväggarna", "en bit" över lyssningsplatsen (minst 2 fot) och riktade rakt fram över lyssningsplatsen är det rekommenderade för direktstrålande högtalare i en liten miljö.
Själv skulle jag experimentera med att låta placera högtalaren som nedan, innan jag satte den som du beskriver.
6_master.gif 12.89K
19 Antal nerladdningarMVH
/Chuck
Postad 06 February 2008 - 21:41
Postad 06 February 2008 - 22:03
Japp...Tolkar jag bilden rätt om jag tolkar det som att surroundhögtalarna ska riktas UPPÅT mot taket i denna installation??
MVH
Jonsod
Postad 06 February 2008 - 23:05
Postad 07 February 2008 - 02:04
Eftersom jag själv har min soffa direkt mot väggen, skulle jag rekommendera dipoler (placerade ca 50cm ovanför/utanför soffan), Sen finns det ju de som är nöjda med sina golvstående, uppåtriktade Audio Pro level Qube (eller vad de nu heter?)Vad är egentligen bästa surroundtypen om man har soffan direkt mot bakväggen? Jag kan inte ha högtalarna på sidan riktade inåt, och inte heller bakom soffan riktad uppåt. Jag måste sätta dem på väggen bakom soffan. Vad är då bäst? Dipoler en bit upp eller omnipolära (typ Mirage Nanosat) monterade uppochned?
Redigerat av Thomas S., 07 February 2008 - 02:06.
Postad 07 February 2008 - 21:19
Postad 07 February 2008 - 22:46

Tack på förhand!
Niklas
Postad 07 February 2008 - 23:09
Har man bra utrymme bakom lyssningsplatsen så är direktstrålande mycket mer användbart än om soffan är dikt an mot bakväggen.
Här är ITU's rekomendation, 110-120 graders vinkel från centerlinjen brukar vara en bra start vid 5.1 installationer.
2_ITU_listening5_520x422.gif 23.86K
8 Antal nerladdningarMVH
/Chuck
Postad 08 February 2008 - 08:00
Postad 08 February 2008 - 08:55
Har man inte bra förutsättningar för direktstrålande högtalare, men ändå har dem, kan man experimentera med att placera dom tex på golvet spelandes uppåt för att få till en skön omslutande känsla. Det brukar trots allt bli ett dåligt resultat att sitta väldigt nära en direktstrålande surroundhögtalare när alla andra högtalare är en bra bit längre ifrån, proportionerna blir fel och man upplever det som många tycker är bara irriterande, och så ska det inte vara.
MVH
/Chuck
Postad 08 February 2008 - 22:02
Då vet jag, tack för det Chuck!Du kan absolut ha direktstrålande surroundhögtalare riktade miot lyssningsplatsen, dock brukar det bli bäst om man har runt 110-120 grader från centrumlinjen, OCH framförallt, har ett skapligt avstånd till lyssningsplats då en direktrstrålande högtalare annars kan bli irriterande rikntningskänslig. Och det minskar ju ytan där det låter roligt i soffan.
Har man inte bra förutsättningar för direktstrålande högtalare, men ändå har dem, kan man experimentera med att placera dom tex på golvet spelandes uppåt för att få till en skön omslutande känsla. Det brukar trots allt bli ett dåligt resultat att sitta väldigt nära en direktstrålande surroundhögtalare när alla andra högtalare är en bra bit längre ifrån, proportionerna blir fel och man upplever det som många tycker är bara irriterande, och så ska det inte vara.
MVH
/Chuck
Postad 09 February 2008 - 01:20
Borde kunna ligga på en pidéstal eller något sånt liknande?
Är dock inte det bästa rummet för bio, är L form på vardagsrummet. Sen så har man hörnsoffa också...
Nå, får prova mig fram när målning och tapetsering är klart...
Redigerat av Mullis, 09 February 2008 - 01:32.
Postad 09 February 2008 - 10:25
Bifogar lite bilder på hur det ser ut nu. Flyttade in förra veckan så jag har inte hunnit testa så mycket än.
Vardagsrum fram
Vardagsrum mitten
Vardagsrum bak
Skulle nog kunna flytta soffan lite mer åt höger, men i stort så är det så där det kommer att se ut. Vad tror ni om höjd och placering ut från soffan?
Postad 09 February 2008 - 11:45
Du ska ha dina surrar 1,24 meter ovanför soffans högsta punkt och samtidigt ska du centrera soffan på väggen så att du har lika mycket vägg-utrymme på var sidan om soffan. 40cm utanför soffans ytterkanter sätter du dina surrar.Vad tror ni om höjd och placering ut från soffan?
...
Skämt åsido. Varken jag eller någon annan kan tala om för dej hur du ska göra. Jag har ägnat ganska många timmar åt att brottas med placeringen av bakhögtalare. Jag har precis som många andra också upptäckt att vissa placeringar funkar bättre i vissa sammanhang medan andra placeringar funkar bättre i andra sammanhang.
Den högtalar-placering som jag kan dra mej till minnes som har funkat allra bäst var i en av mina gamla lägenheter. Det råkade slumpa sej då att min soffa var placerad nästan mitt i rummet (kvadratiskt rum) och någon meter bakom soffan så hade jag ett lågt skåp stående mot väggen (underdelen till en gammal klassisk mahogny-bokhylla. Ovanpå detta skåp låg mina bakhögtalare på rygg och spelade uppåt. Placeringen innebar att surrarna hamnade ca 1,5 meter från lyssningsposition och elementen hamnade då 2-3 decimeter under öronhöjd.
Ljudet kändes både diffust och samtidigt detaljerat.
Ovan nämnda placering av bakhögtalarna är trots den aningen kommenderande tonen, faktiskt vad jag tror kan vara en bra utgångs-punkt. Oftast så vill man ju att högtalarplaceringen dessutom ska se ganska "rimlig" ut också. Ljud i all ära, men inte många är beredda på en rejäl nördstämpel bara för att man kanske vill krama ur några droppar kvalite till...
Postad 09 February 2008 - 12:30
Du ska ha dina surrar 1,24 meter ovanför soffans högsta punkt och samtidigt ska du centrera soffan på väggen så att du har lika mycket vägg-utrymme på var sidan om soffan. 40cm utanför soffans ytterkanter sätter du dina surrar.Vad tror ni om höjd och placering ut från soffan?
...
Skämt åsido. Varken jag eller någon annan kan tala om för dej hur du ska göra........
Självklart förstår jag att ingen kan säga på centimetern var jag ska placera dom
Men det verkar väl som att man måste hyra in 2st polare som får hålla medans man själv lyssnar, inte sugen på att borra betongväggen till en schweizerost.
Postad 09 February 2008 - 12:59
Det beror iaf på vad man använder sig av för surrounder, OCH vad man ska ha dom till.
Exempelvis är direktstrålande mer direkt mot örat bättre vid avlyssning av dvd-konserter och liknande, dipoler eller bipoler är bättre för filmer och bör sättas mer indirekt spridande mer diffust.
Filmljud är också mixat med tanke på detta och det är alltså det bästa för just film.
Högt är helt ok med dipol/bipol.
Bipol betyder att du har element riktade åt två håll, där "bi" står för att elementen spelar i fas, alltså utåt/utåt samtidigt.
Di-pol är samma variant fast då spelar elementen i ofas, alltså utåt/inåt i otakt.
Detta sprider ljudet i en mer diffus återgivning.
Det bästa i kompromissväg om man lyssnar på lite allt möjligt borde då vara en BIpol placerad något över huvudhöjd om man spelar läng med rummet så fäster man dom på sidoväggarna så att ena elementet spelar bakåt och det andra snett mot lyssningsposition, då får man det bästa ljudet i teorin.
Ska försöka mig på en paint
Bifogad fil(er)
Postad 09 February 2008 - 18:57
Vitsen med detta är alltså att man ska ha öronen i den zonen där utsläckningen är som störst, för det som händer då är att dipolernas direkt-ljud dämpas medan ljud som studsat ett antal gånger i rummet framträder tydligare. Man skulle kunna säga att med dipoler så får man intrycket av att ljudet kommer ifrån alla möjliga håll samtidigt.
Diffust m.a.o.
Om effekten ska framträda så tydligt som möjligt så är det dock viktigt att sitta i utsläckningszonen, d.v.s. mitt i mellan element-uppsättningarna och ju närmare dipolhögtalaren man sitter desto mer påtaglig blir effekten...
Det är just därför som dipoler så ofta rekommenderas i vanliga vardagsrum, där avstånden till surrarna väldigt ofta är mycket kortare än till övriga högtalare.
Postad 09 February 2008 - 19:03
Principen för dipoler baseras på det faktum att man med riktiga dipoler får en utsläckning av ljud i zonen som finns mitt i mellan de två element-uppsättningarna.
Vitsen med detta är alltså att man ska ha öronen i den zonen där utsläckningen är som störst, för det som händer då är att dipolernas direkt-ljud dämpas medan ljud som studsat ett antal gånger i rummet framträder tydligare. Man skulle kunna säga att med dipoler så får man intrycket av att ljudet kommer ifrån alla möjliga håll samtidigt.
Diffust m.a.o.
Om effekten ska framträda så tydligt som möjligt så är det dock viktigt att sitta i utsläckningszonen, d.v.s. mitt i mellan element-uppsättningarna och ju närmare dipolhögtalaren man sitter desto mer påtaglig blir effekten...
Det är just därför som dipoler så ofta rekommenderas i vanliga vardagsrum, där avstånden till surrarna väldigt ofta är mycket kortare än till övriga högtalare.
Så då skulle man kunna säga att en trolig placering på mina högtalare skulle kunna vara i huvudhöjd och rätt nära soffan då om jag tolkade din text rätt? Måste prova lite så fort kablaget kommit
Postad 09 February 2008 - 22:09
Helt tvärtom mot vad du kanske skulle vilja att frontarna åstadkommer.
Har du just di-poler så kör dom en bit över öronhöjd eller upp mot taket, vilket som. Diffust och rymd är ledorden.
Sätt du dipolerna en bit upp/bort så att dom får utrymme att sprida just diffust, ska du ha ljudet så riktat som möjligt så satsa på "vanliga" (för musik etc.).
Bästa kompromissen är som sagt BI-poler om man är allätare, placerad något över huvudhöjd som på bilden, då får du både riktat och reflekterat ljud (upplever mer rymd i ljudet, större rum bakåt osv).
En del di/bi-poler är omställningsbara och har ibland diskanter åt sidorna medan bas/mellanregistret är placerat i mitten på vinkeln, det finns många alternativ men rummet och syftet avgör vad som är "rätt".
Postad 10 February 2008 - 00:03
Njae...Så då skulle man kunna säga att en trolig placering på mina högtalare skulle kunna vara i huvudhöjd och rätt nära soffan då om jag tolkade din text rätt? Måste prova lite så fort kablaget kommit .
Hänger du dina surrar på samma vägg som soffans ryggstöd vilar emot så kommer du inte att sitta i surrarnas "utsläcknings-zon". Så i ditt fall så rekommenderar jag inte att ha ett för kort avstånd till surrarna. Ju mindre avstånds-skillnad till var och en av de två surrarna desto mindre problem, vilket innebär att du behöver hänga upp dom hyffsat symmetriskt i förhållande till lyssnings-positionen.
Med tanke på öppningen till vänster om soffan (i din bild) så är min rekommendation till dej ändå att börja någonstans med de måtten jag tipsade om lite tidigare...
Du sa det dock själv. Smartaste du kan göra är att låna hem några extrahänder som kan agera högtalar-stativ åt dej för någon timme eller så , så att du kan prova dej fram utan att göra väggen till en schweizerost...
Postad 11 February 2008 - 09:18
Mitt rum är inte helt olikt ditt, med en öppning precis brevid soffan. Min plan är att sätta surrarna (direktstrålande) på sidoväggarna; den ena alltså brevid fönstret och den andra på sidoväggen på andra sidan dörröppningen (antar att det finns en sidovägg där någonstans, syns ju inte på bildernaNu när jag har så många kunniga här, hur skulle ni ha placerat mina Audiovector KX? KX kan köras som direktstrålande eller i dipolläge.
Bifogar lite bilder på hur det ser ut nu. Flyttade in förra veckan så jag har inte hunnit testa så mycket än.
Vardagsrum fram
Vardagsrum mitten
Vardagsrum bak
Skulle nog kunna flytta soffan lite mer åt höger, men i stort så är det så där det kommer att se ut. Vad tror ni om höjd och placering ut från soffan?
Nu har jag inte provat detta än men av vad jag plöjt igenom hittils på nätet (vilket är ganska mycket) så verkar detta vara det bästa. Denna setup borde även funka för dig, kanske placera dem något lägre än vad jag tänkt då, kanske rentav i öronhöjd, eftersom du har dipoler.
Redigerat av svanbo, 11 February 2008 - 09:19.
Postad 11 February 2008 - 13:10
Mitt rum är inte helt olikt ditt, med en öppning precis brevid soffan. Min plan är att sätta surrarna (direktstrålande) på sidoväggarna; den ena alltså brevid fönstret och den andra på sidoväggen på andra sidan dörröppningen (antar att det finns en sidovägg där någonstans, syns ju inte på bildernaNu när jag har så många kunniga här, hur skulle ni ha placerat mina Audiovector KX? KX kan köras som direktstrålande eller i dipolläge.
Vardagsrum fram
Vardagsrum mitten
Vardagsrum bak
Skulle nog kunna flytta soffan lite mer åt höger, men i stort så är det så där det kommer att se ut. Vad tror ni om höjd och placering ut från soffan?), ca en halvmeter till en meter ovanför huvudhöjd i lyssningsposition. Viktigt blir ju då att ställa in rätt nivåer och tidsfördröjning eftersom höger surround hamnar mycket närmare lyssningsposition än vänster surround.
Nu har jag inte provat detta än men av vad jag plöjt igenom hittils på nätet (vilket är ganska mycket) så verkar detta vara det bästa. Denna setup borde även funka för dig, kanske placera dem något lägre än vad jag tänkt då, kanske rentav i öronhöjd, eftersom du har dipoler.
Tyvärr så har jag nog runt 5m till nästa vägg, det är öppen planlösning mot köket. Så som det ser ut nu så kommer jag nog att börja med att testa dom i huvudhöjd, symmetriskt placerade mot frontarna så att de bildar en kvadrat.
Hoppas att det fungerar bra då det rent estetiskt skulle bli bra
Postad 11 February 2008 - 13:15
Hmm om man tolkar det som skrivs här är ju inte den placeringen att rekommendera... men det är väl bara att prova och blir det inte bra kan du ju plugga igen hålen med bommul eller tandkrämTyvärr så har jag nog runt 5m till nästa vägg, det är öppen planlösning mot köket. Så som det ser ut nu så kommer jag nog att börja med att testa dom i huvudhöjd, symmetriskt placerade mot frontarna så att de bildar en kvadrat.
Hoppas att det fungerar bra då det rent estetiskt skulle bli bra.
Postad 18 February 2008 - 17:01

Som det framgår av bilderna så står soffan direkt mot bakväggen och dessutom i ett hörn. Det ger i princip två tänkbara placeringsmöjligheter, se nedan:

Det röda alternativet skulle hamna ungefär i öronhöjd och det blå alternativet ca 100 cm ovan öronhöjd.
Så, vilken typ av högtalare (direktstrålande, di-/bipolär, rundstrålande) skulle ge bäst surroundljud samt var bör jag placera dem?
Högtalare jag funderat på är bl a Mirage Nanosat (rundstrålande) monterade uppochned, Dali R1000 (bottenmonterad och riktbar diskant), Paradigm Cinema ADP (dipol) och Monitor Audio Radius 45 (bakåtmonterad diskant). Samtliga finns nämligen i vitt :-) Vilket skulle fungera bäst? Kom gärna med andra alternativ!
Redigerat av Unregistered0b0f599e, 18 February 2008 - 17:32.
Postad 18 February 2008 - 18:04
Var på Hifi Klubben idag och snackade lite med dem om att jag är lite sugen på att sätta ihop en hemmabio med CV's CLS serie då jag har CLS-12:or idag. Han jag pratade menade på att det bästa är att sätta CLS-6:orna (de jag tänker ha bak) på väggen bakom ca 90cm över öronhöjd. Vad tycker ni andra om detta?
Postad 19 February 2008 - 16:01
Postad 19 February 2008 - 16:06
Explorer45: Har du läst igenom denna tråd? Här står mycket matnyttigt om hur du bör placera högtalarna.
Redigerat av svanbo, 19 February 2008 - 16:07.
Postad 19 February 2008 - 18:48
Yes, högst upp blir förmodligen bäst. Är mest inne på Dali R1000 just nu eftersom den bottenmonterade diskanten kan kompensera höjden.steelth: Det röda alternativet verkar hamna väldigt lågt och risken blir då att det spelar rätt i örat på en så att säga. Inte så bra, det ska vara ett diffust ljud. Tycker det blåa alternativet verkar bättre. Högtalarna du nämner jag har ingen uppfattning om.
Postad 19 February 2008 - 19:10
Om man bortser från eventuella problem med klangmatchning och hur basåtergivningen blir, så är Mirage's nanosat HELT OSLAGBARA i surround-sammanhang. Det finns i praktiken inte några andra högtalare som kombinerar fördelarna hos dipoler med fördelarna hos "vanliga" högtalare så bra som mirages högtalare i samma koncept som nanosat tillhör.Högtalare jag funderat på är bl a Mirage Nanosat (rundstrålande) monterade uppochned, Dali R1000 (bottenmonterad och riktbar diskant), Paradigm Cinema ADP (dipol) och Monitor Audio Radius 45 (bakåtmonterad diskant). Samtliga finns nämligen i vitt :-) Vilket skulle fungera bäst? Kom gärna med andra alternativ!
Jag har dock inte lyssnat på just nanosat, så ta min åsikt med en gnutta reservation. Jag är dock inte helt novis inom området eftersom jag har lekt en hel del med flera olika högtalare i Mirage's Omni-serie (de som liknar nanosat till utförandet men i större storlekar). Innan Mirage lanserade detta koncept så laborerade jag dessutom ganska mycket själv med samma konstruktions-ide och även om mitt eget surround-bygge har kommit av sej rejält, så kommer jag att återuppta projektet, just på grund av högtalarnas i det närmaste otroliga förmåga att att försvinna ur ljudbilden.
Mina egna surrar hade en spridnings-karaktäristika som i det närmaste påminde om NXT-högtalarna som bl.a. Mission var med om att utveckla.
Den mest framträdande egenskapen är att ljudbalansen mellan högtalarna praktiskt taget är helt oförändrad oavsett hur olika avstånden är från lyssningspositionen till högtalarna. Hemma hos mej så hade jag parkerat mina två golvstående surrar på utsidan av min soffas armstöd och oavsett vilket håll jag valde att ligga på i soffan så var mittpunkten i bakhögtalarnas ljudbild alltid centrerad över soffans mittpunkt! Det lät nästan som att ljudet ifrån högtalaren jag närmade mej blev svagare samtidigt som ljudet ifrån högtalaren som var längst bort tilltog ökade, så att summan av det hela ändå blev att ljudbilden hängde kvar centrerad över soffan. Detta utan att ljudbildens "fokus" blev nämnvärt lidande (läs soundstage), som det kan bli med dipoler.
Postad 19 February 2008 - 19:27
Om man bortser från eventuella problem med klangmatchning och hur basåtergivningen blir, så är Mirage's nanosat HELT OSLAGBARA i surround-sammanhang. Det finns i praktiken inte några andra högtalare som kombinerar fördelarna hos dipoler med fördelarna hos "vanliga" högtalare så bra som mirages högtalare i samma koncept som nanosat tillhör.
Miller & Kreisel har sålt en hel massa surroundhögtalare av "Tripole-typ" till väldigt kräsna användare av multikanalsljud under en lång tid.
MVH
/Chuck
Postad 19 February 2008 - 19:27
Det stämmer säkert det du säger. Nackdelen med dem tycker jag är att de ska monteras uppochned vilket inte är speciellt snyggt, hade jag kunnat montera dem med "botten" mot väggen (spelandes rakt ut från väggen) hade dem varit snyggare. Och att montera dem i taket är tyvärr inte aktuellt heller (3 m takhöjd och sluttande list mellan vägg och tak). Dessutom har jag alltid huvudet på samma ställe när jag ligger i soffan - mittemellan bakhögtalarna :-)Om man bortser från eventuella problem med klangmatchning och hur basåtergivningen blir, så är Mirage's nanosat HELT OSLAGBARA i surround-sammanhang. [...]Högtalare jag funderat på är bl a Mirage Nanosat (rundstrålande) monterade uppochned, Dali R1000 (bottenmonterad och riktbar diskant), Paradigm Cinema ADP (dipol) och Monitor Audio Radius 45 (bakåtmonterad diskant). Samtliga finns nämligen i vitt :-) Vilket skulle fungera bäst? Kom gärna med andra alternativ!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
11 bilder
383 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?