Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

svagaste länken i min anläggning?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 January 2008 - 17:17

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0
Tja , vet inte om detta är rätta forumdelen men jag kör på ändå!
Det jag undrar lite mest på skoj är vad är nästa steg för mig att byta ut. Vad är den svagaste länken i anläggningen?
Hade vart jätte kul med lite tips på olika saker för att uppgradera ljudet.
Kan väll säga att jag e inte så hipp på ny hemmabiostärkare mer inne hifi och 2 kanal nu.
Har en så gammal cdspelare så den finns inte kvar bland produkter men funkar bra gör den..
Här under kan ni se mina komponeter.

Mvh victor

Postad 16 January 2008 - 17:23

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Ska du satsa på 2-kanal istället så är det ju självklart att du får satsa på ny spelare och stärkare. :)

Men även om du kör surround så skulle nog ett stärkarbyte vara mest lämpligt.. Skaffa något med HDMI och sen utgå därifrån.. :)

Postad 16 January 2008 - 17:45

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Vad är den svagaste länken i anläggningen?

Rummet och högtalarna.

MVH
/Chuck

Postad 16 January 2008 - 17:46

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Rummet och högtalarna.

MVH
/Chuck

Lycka till att inhandla ett nytt rum.. :)

Misstänker du menar akustiken.. Men det var lite kul att läsa ändå.. :)

Postad 16 January 2008 - 18:10

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0

Rummet och högtalarna.

MVH
/Chuck

hha jo tyvärr kan jag nog inte ändra på rummet innan jag flyttat hemifrån.

Jo alltså 2 kanal stärkare tror jag själv skulle vara nästa steg. Högtalarna kommer nog bytas bort mot stativare i framtiden men jag tror en 2 kanalare e nästa steg eller?
Och om man gämnför min yamaha ör ca 2500 med en 2 kanals stärkare för runt 5000 får man nån markant förbättring på musik eller vad kan jag förvänta mig? Är det bortkastade pengar å det är lika bra att gå upp det dubbla?

Postad 16 January 2008 - 18:14

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Håller med föregående - är det bättre ljud för musik eller hemmabio vi talar om?
Jag skulle tro att det är stärkaren som är det svaga kortet (med reservation för att din Cd kanske inte håller måttet - vad är det för källa?Jag har en CD från -93 som fortfarande är helt ok...speciellt efter lite operationer inne i den...)

Jag har samma Yamahastärkare som du och den är rent ut sagt usel på musik...när jag separerade 2- och 5-kanalsanläggningarna så var det enorm skillnad (från RX-V450 till en Rotel RC/RB kombo... :) - sedan blev det ännu bättre ljud när Klipscharna byttes ut mot ett par Dynaudio...).

Om du talar om vad du vill förbättra, och hur mycket pengar det handlar om så kan du nog få en del tips..

/Andreas

Postad 16 January 2008 - 22:47

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Din nuvarande setup är ganska jämnbra. Det finns inget som drar ner ljudet. Därmed finns det direkt inget enskilt som du kan byta för att få en påtaglig förbättring.

För det mesta ska man titta på högtalarna först. Där kan du göra en del men jag tror inte att din förstärkare kommer att göra ett bättre par högtalare rättvisa. Signalen är också viktig så jag får nog fråga vad du har för CD-spelare. En del äldre modeller är helt OK medan andra inte har något att komma med idag.

Om du vill få ett markant bättre ljud skulle jag rekommedera en helt ny tvåkanalsanläggning för 10-12 000 kr.

Skivspelaren är dock det bästa du har så den kan du behålla.

Redigerat av Unregistered1197, 16 January 2008 - 22:48.

Postad 16 January 2008 - 23:18

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0

Din nuvarande setup är ganska jämnbra. Det finns inget som drar ner ljudet. Därmed finns det direkt inget enskilt som du kan byta för att få en påtaglig förbättring.

För det mesta ska man titta på högtalarna först. Där kan du göra en del men jag tror inte att din förstärkare kommer att göra ett bättre par högtalare rättvisa. Signalen är också viktig så jag får nog fråga vad du har för CD-spelare. En del äldre modeller är helt OK medan andra inte har något att komma med idag.

Om du vill få ett markant bättre ljud skulle jag rekommedera en helt ny tvåkanalsanläggning för 10-12 000 kr.

Skivspelaren är dock det bästa du har så den kan du behålla.

Jo det låter bra det du säger. Jag har väll igentligen ingen budget för nån markant uppgradering just nu. Men det jag är sugen på om budgeten fanns där är ut med det mesta. In med en 2 kanals stärkare och ett par fina stativhögtalare. I prisklassen 10-12000kr som du här nämner.
och skivspelaren är jag riktigt nöjd med köpte den för 1600:- för nån vecka sedan.

Den cd spelaren jag har nu är en sony cdp-ce235 en cd växlare med en sådan talrik för 5 skivor kostade runt 2000 för hmm 6 år sedan.

Postad 16 January 2008 - 23:30

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det viktigaste är egentligen att försöka vara nöjd med det man har. Den välbekanta uppgraderingsdjävulen slår alltid till förr eller senare oavsett vilken prisklass man har på anläggningen.

Mitt eget trick för att få bukt med uppgraderingsivern är att köpa skivor istället. För 1 500 kr får man väldigt mycket ny, trevlig musik som gör det roligt att lyssna i den gamla anläggningen igen. Du kan ju också fynda i vinylbackarna nu efter det lyckade inköpet av vinylspelaren.

Mitt råd är att ligga och bevaka begagnatannonserna och sedan slå till när du hittar en bra begagnad del till vettigt pris. Inom ett halvår-år kan du ha en anläggning som är mångdubbelt bättre till ett lågt pris.

Redigerat av Unregistered1197, 16 January 2008 - 23:31.

Postad 16 January 2008 - 23:38

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0
jo ligger mycket i det du säger.. Jag är faktikst nöjd med det jag har. Förtom att det känns som om det inte händer nått när man höjer musiken?

Jo efter det lyckade skivspelar köpet är begagnat marknaden mer intressant..
Tack för tipsen..

Mvh victor

Postad 17 January 2008 - 15:19

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Högtalarna kommer nog bytas bort mot stativare i framtiden men jag tror en 2 kanalare e nästa steg eller?
Och om man gämnför min yamaha ör ca 2500 med en 2 kanals stärkare för runt 5000 får man nån markant förbättring på musik eller vad kan jag förvänta mig? Är det bortkastade pengar å det är lika bra att gå upp det dubbla?

Jag tror inte 5' kr på en ny stereoförstärkare skulle göra ljudet hörbart bättre i en rättvis jämförelse, så nej, jag tycker du kastar pengarna i sjön med det alternativet.

Dubbelt så mycket pengar är ännu mer pengar som du kunnat spendera där de verkliga färbättringarna finns att göra, nämligen i nya högtalare och att förbättra ditt lyssningsrum. Om du tror att du kommer få ett ordentligt ljudmässigt lyft genom att byta ut elektroniken med det lyssningsrummet och de högtalarna du har ska du göra det, jag tror det inte så jag tänker inte rekommendera dig att göra det.

MVH
/Chuck

Postad 17 January 2008 - 15:44

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Jag är inne på Chris linje om att anläggningen är ganska bra komponerad i den meningen att den är "jämnbra". Om du vill ha ett bättre ljud tycker jag, att högtalarna är första steget (förutom akustiska förbättringar). Visserligen är de prisvärda, men avsaknaden av ordentlig rumskänsla mm gör att de inte växer med bättre stärk mm. Köper du nya högtalare kommer du tveklöst att få en annan typ av ljud. Om det sedan är bättre eller sämre blir upp till dig. Sedan är det frågan om förstärkaren kan hatera de bättre högtalarna, men det är ju en annan fråga ... :) Observera att det troligen är så att uppgraderar du EN sak i anläggningen kommer du snabbt märka att du vill ta något annat för att kunna dra nytta av din föregående uppgradering.

By the way - Tror Pefre gjort just uppgraderingen från 450 + m65 till en stereostärk för en rund slant och han var besviken på resultatet. Egentligen ingen förbättring. PMa och kolla. :) Lägegr du de 5' du pratar om på beg saker, tex Emerald 97 samt en H/K 670/970 så kommer du för den pengen få en ordetlig uppgradering. Ska du köpa nya saker så tycker jag personligen inte det ger något att bara lägga 5' på en ny stärk. Lägger du 5' på nya högtalare måste du koll a ordetligt att ljudet motsvarar dina önskemål/referenser samt att de passar din stärk för att veta att det ger något.

Postad 18 January 2008 - 13:18

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0
Okey jo jag misstänkte att min anläggning va ganska gämn bra. och att högtalarna inte har så mycket mer att ge.
Det bästa kanske är att när man väl har flyttat hemifrån fått en inkomst som iaf överskrider mitt lilla studiebidrag så kan man kolla på vad man vill göra. Och då är väll andra högtalare tillsammans med en passande stärkare till nästa steg. Om det låter bättre vet man ju inte men en annan karaktär lär det väll bli och det kanske man uppfattar som bättre. :)

tack ändå att folk lägger ner sån tid på att svara. Det är alltid kul att läsa åsikter från andra.

Postad 19 January 2008 - 13:14

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Tipset om att handla musik för en 1500-2000 kronor fungerar riktigt bra. För mig kan det vara så att jag sitter och njuter av min anläggning ena dagen och den andra sitter jag och letar uppgraderingsmöjligheter. Tror det är en naturlig del av den här världen.

Ny musik är kanon medicin. Annars kan du ägna dig åt att placera högtalarna, exprimentera med spikes och liknande saker. Kanske byta kablar med mera. Det kan lyfta ljudet eller skapa en placebo-effekt, vilket som så blir du nöjd i alla fall.

Postad 30 January 2008 - 15:48

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Jag kan tänka mig att det är receivern som är svagaste länken. Jag har själv haft en Yamaha som lutade åt budget (RX-V650) och den lät klent och trist när jag drog på lite i stereo. Till bio var den bra/okej.

Postad 30 January 2008 - 15:54

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
Hade även jag lånat hem ett par förstärkare och jämfört. Hade själv en yamaha 620 som var en ängel i multikanal men en riktig odåga i stereo. Min brors Pioneer 109 som var minstigen i stärkarnserien sprang cirklar ljudmässigt runt min yamaha, den kunde jag få för en 1000 begagnad år 2002.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.