Gjorde jag en dålig affär?
35 svar till detta ämne
Postad 17 January 2008 - 15:24
nintendo
-
nintendo
-
Användare
-
-
105 inlägg
Var idag och inhandlade en projj, men vet inte om det blev så bra? (som vanligt, kanske?)
Hade egentligen ställt in mig på en benq w500, och har läst lite tester och trådar här om den. Men när jag kom till mitt inköpsställe visade det sig att dom hade en z4 som varit uppe som demo (ej använd, bara som visningsex.). Kan ju inte någonting om projjar men har ett par vänner som haft föregångarna och vart mycket nöjda. Så jag frågade lite om den, och fick till svar att den var MYCKET vassare än benq:en o.s.v. Fick även veta att dom sålde ut den för att z-5 var på gång... han visade stolt upp att han var billigast i sverige på den (med prisjakt som käla). Jag betalade 8000 för den.
Nu visade det sig ju att z-4 släpptes 2005 och z-5 HAR funnits i butik i över ett år! LURAD eller?
Vad tycker ni? Står den sig fortfarande eller borde jag lämna tillbaka den? Är Benq:en ett bättre köp priset är ju samma.
Åsikter tack!
Vilse i projektordjungeln.
Postad 17 January 2008 - 15:28
Unregistered828ccd15
-
Unregistered828ccd15
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
Jag skulle inte köpa en projj med så "gammal" teknik, även om den för sin tid var bra.
Postad 17 January 2008 - 15:29
Unregistered44389
-
Unregistered44389
-
Användare
-
-
173 inlägg
Du får en Z5:a för 9500:-
Postad 17 January 2008 - 15:31
Mr Fabio
-
Mr Fabio
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Ny Sanyo Z5 kostar idag enligt prisjakt 9469:-
En demad Z4 för 8000:- är i mitt tycke lite väl dyrt. Hur många timmar hade lampan gått?
Postad 17 January 2008 - 15:33
Unregistered421f5d40
-
Unregistered421f5d40
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Z 4 kostade 11,000 när den ersattes av Z 5 . Z5 har funnits ett tag & kostar endast 9500 idag & skall vara klart bättre än Z 4 .
Så 8k för en Z 4 Demo maskin idag så skulle jag känna mig grund lurad .
Postad 17 January 2008 - 15:58
nintendo
-
nintendo
-
Användare
-
-
105 inlägg
Den har alltså stått uppackad på en hylla men den har aldrig varit körd nån gång. Säljaren var ju noga med att påpeka att "öppet köp" ej gällde denna vara, så att lämna tillbaka kan ju bli en kamp. Men å andra sidan har ju försäljaren ljugit anser jag, genom att säga att den nya modellen inte har kommit än?
Men vad tror ni om benq w500 är den bättre? Borde jag byta till den?
Postad 17 January 2008 - 16:04
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Kontakta omgående säljaren och påpeka att du nu kollat upp produkten och att du anser att du blivit lurad. Påpeka att du köpte den eftersom säljaren påstod att den nya ännu inte kommit, vilket du nu vet inte alls stämmer med verkligheten.
Postad 17 January 2008 - 16:11
Unregistered029e628b
-
Unregistered029e628b
-
Forumräv
-
-
771 inlägg
Jag har sett både W500 och Z4 och tycker att Z4 är den klart bättre projektorn.
Postad 17 January 2008 - 16:18
nintendo
-
nintendo
-
Användare
-
-
105 inlägg
Då litar jag på dig Tias!
Och behåller eländet. Orkar nog inte bråka med dem, kommer säkert vara nöjd ned denna då jag inte är särskilt kräsen - är ju bara ute efter STOR bild.
Postad 17 January 2008 - 16:29
Mr Fabio
-
Mr Fabio
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Och behåller eländet. Orkar nog inte bråka med dem, kommer säkert vara nöjd ned denna då jag inte är särskilt kräsen - är ju bara ute efter STOR bild. 
Grattis till ditt köp! Välkommen till 100tum-klubben Film ska ju ses på projj.
Postad 17 January 2008 - 17:42
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2261 inlägg
Äger själv en Z5 och är väldigt nöjd med den och om Z4 inte är väsentligt sämre (vilket jag absolut inte tror den är...) så kommer du bli nöjd. Dock tycker jag du ska ta det jon som sålde den till dig i örat! Z5 släpptes som sagt i november -06 och vad jag förstått så tillverkas den inte ens längre...så när han i sin säljiver påstår att den är på gång så ljuger han stenhårt. Är han en någorlunda seriös handlare så vet han dessutom att han ljuger eftersom en seriös handlre har koll på de olika modellerna. Och det gör det hela ännu värre i mina ögon! Lite kablar eller nåt annat för runt 1000-lappen tycker jag absolut att han ska erbjuda som komp. Du har ingen lust att tala om var du köpt den? Förutom det...så välkommen i klubben som sagt! //P
Postad 17 January 2008 - 17:44
snyft
-
snyft
-
Användare
-
-
213 inlägg
Jag tycker du gjorde en dålig affär. Du får ju nästan vilken projektor som helst för runt 10 tusen. Eller varför inte LG BN315 från tyskland för 6500 ny dessutom?
Postad 17 January 2008 - 18:20
Unregistered44389
-
Unregistered44389
-
Användare
-
-
173 inlägg
Tycker verkligen du ska kontakta säljaren och påpeka detta som ovanstående talare också skriver om, dvs att Z5:an har kommit ut för längesedan...
Oom han informerade dig om att Z5 var på gång så tror man ju att det är den senaste och att Z4:an inte är så gammal, men eftersom du nu fått reda på att den i själva verket är gammal, och det också för 8000:-, så skulle jag lämna tillbaka direkt
Lycka till!
Redigerat av Unregistered44389, 17 January 2008 - 18:21.
Postad 17 January 2008 - 19:25
Unregistered03bafabb
-
Unregistered03bafabb
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Hur blir det med garantierna, ring upp svenska agenturen och hör möjligt är att bara fab datum gäller som på mycket annat som säljs beganat och då är troligen den är den såld med utgången garanti.
Innan jag handlade min projektor var och tittade på några demo projektorer och de vill absolut sälja en av den minns inte märket men den påminde i utseendet om optomas 27 men hette något annat priset var hel fel väntade någon månad och köpte en optoma 70 några tusen billigare än vad de skulle haft för demot, så nog försöker handlare kränga av demosar de redan avskrivet i lagersaldot till rövar priser.
Postad 17 January 2008 - 19:37
Unregistered6332cbbb
-
Unregistered6332cbbb
-
Forumräv
-
-
882 inlägg
ja försök åtminstone lämna tillbaka projjen, du har ju ingenting att förlora, vågar du inte prova så kan jag ställa upp, de har ju blåst dig, rätt så ###### rejält också, men rent prestandamässigt är projektorerna rätt likvärdiga men det känns ju bättre att ha köpt en ny projektor än en utgången modelll... eller hur?
Postad 17 January 2008 - 19:50
PEF
-
PEF
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
Är helt övertygad om att du kommer bli nöjd med Z4:an men...
Jag tycker att du skall gå ner till affären med kartongen under armen. Säg att du känner dig lurad och att du bestämt vill häva köpet! Tror nog att de absolut inte vill detta och försöker slingra sig... och förhoppningsvis ger dig ett bra erbjudande i form av tillbehör eller liknande.
Ring gärna allmänna reklamationsnämnden och prata med dem... börjar du snacka om att de allt tyckte att butiken gjort fel så brukar de oftast mjukna... vill inte få dåligt rykte samt att kunder som orkar tala med allmänna reklamationsnämnden brukar man oftast inte vilja bråka med... för jobbigt...
Men börja snällt och se lite lidande ut... hjälper inte det så dra på...
Postad 17 January 2008 - 20:42
nintendo
-
nintendo
-
Användare
-
-
105 inlägg
Nu har jag packat upp den och provat den lite - körde hdmi från ps3 och sköt upp bilden på brun tapet och körde lite 1080-trailers och testade lira lite...
Grymt nöjd!
Angående vad den är köpt så är det av en kostymklädd herre på en liten kedja som heter pccity. Det där med garantier kan ju vara värt att kolla upp, men å andra sidan så är det väl återförsäljaren som skall stå för garantin? Sen sade även killen att sanyo hade ett års garanti på lampan (oavsett brinntid) hur är det med det då tro? Skitsnack?
Kanske ska göra ett försök till att tigga till sig lite andra prylar för projjen behåller jag nog.
Postad 17 January 2008 - 22:08
snyft
-
snyft
-
Användare
-
-
213 inlägg
Varför gör du en sådan här tråd om du är nöjd?
Postad 17 January 2008 - 22:29
Lothar
-
Lothar
-
Veteran
-
-
1776 inlägg
Nu har jag packat upp den och provat den lite - körde hdmi från ps3 och sköt upp bilden på brun tapet och körde lite 1080-trailers och testade lira lite...
Grymt nöjd!
Angående vad den är köpt så är det av en kostymklädd herre på en liten kedja som heter pccity. Det där med garantier kan ju vara värt att kolla upp, men å andra sidan så är det väl återförsäljaren som skall stå för garantin? Sen sade även killen att sanyo hade ett års garanti på lampan (oavsett brinntid) hur är det med det då tro? Skitsnack?
Kanske ska göra ett försök till att tigga till sig lite andra prylar för projjen behåller jag nog.
Varför göra de när du kan få en bättre modell egentligen? Det är säkert en bra projektor å så men om du kan får bättre så varför inte? Varför gör du en sådan här tråd om du är nöjd?
Varför inte? Det är väl bra att sånt här kommer fram och att personen/personer får stöd och kunskap om vad som gäller. Sen visste hna ju inte när han skapade tråden att han skulle behålla projektorn om han nu ska de.
Postad 17 January 2008 - 23:01
snyft
-
snyft
-
Användare
-
-
213 inlägg
Tyckte bara det var onödigt om han bestämt sig för att ha den. Hatar impuls köpare förresten kanske därför jag är skeptisk.
Postad 17 January 2008 - 23:44
nintendo
-
nintendo
-
Användare
-
-
105 inlägg
Klanka inte ner på mig snyft, det är ju mig det är synd om!
Anledningen till tråden var ju för att jag ville ha lite åsikter från folk som är mer insatta i ämnet. Och mitt köp är inte egentligen ett impulsköp - nu vart ju just denna modellen lite impuls. Men egentligen hade jag planerat inköpet av en annan modell en tid. Har läst massvis med tester senaste veckorna, pratat med polare m.m. Sen har jag sedan tidigare en polare som ägt en z1 och en annan som äger en z3 bägge har vart nöjda med sina. Så i köpmanins hetta trodde jag att jag gjorde en riktigt bra affär eftersom den var sänkt tre tusen. Att det sen hade kommit en 5:a i serien hade jag helt glömt efter alla tester man läst. Sen var det ju så att min livlina (ringa en vän) funkade inte eftersom han låg och sov.
Skitsamma!
Jag blir nog nöjd ändå.
Den siste idioten har slagit till igen...
Postad 18 January 2008 - 00:14
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Skulle lämnat tillbaka den oavsett hur nöjd jag än varit, tur att du iaf. skrev ut var du köpt den så att vi andra kan undvika detta ställe!
Tycker dock det är konstigt att du inte kände till att Z4 är gammal, du skrev ju att du kollat tester och läst på, och det får ju nästan ses som allmänbildning i dessa kretsar att känna till en projj som Z5...
Som sagt, det råder ju ingen tvivel på att du blivit lurad... Den är inte värd 8000kr i dagens läge.
Men det råder nog ingen tvivel på att du kommer ha kul med din projje, om än med en bitter eftersmak, hoppas att du inte är lika långsint som jag...lol
Postad 18 January 2008 - 07:03
DrBosa
-
DrBosa
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Du kommer säkert bli nöjd med din Z4:a, det är en bra projektor enligt många. Synd dock att du hittar till Minhembio.com men inte till Prisjakt.se där du borde ha börjat. Där står ju hur mycket man ska betala för respektive pryl och ger alla chansen att vara betydligt mer initierad innan man lägger ut stora pengar på sällanköp.
Postad 18 January 2008 - 08:31
Rian
-
Rian
-
Användare
-
-
235 inlägg
Jag gav 10000 mer för min Z4 för två år (och 1500 lamptimmar) sedan och är fortfarande nöjd med den
En ny nu för 8000 känns nog som en rätt ok affär iaf skulle jag tycka.
Postad 18 January 2008 - 09:41
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Om en Z5 kostar 9500kr så är väl 8000kr för en Z4 relativt OK, visst lite billigare kunde den klart varit, men absolut inget som ska skapa köpångest. Men....
.....jag fullkomligt HATAR säljare som är inkompetenta, ljuger och har sig (och detta var en GROV lögn) så jag hade definitivt ställt till värst scenen på PC city tills jag fått nån kul grej som kompensation.
Postad 18 January 2008 - 16:34
Mr_x
-
Mr_x
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
Gamal projektor! En Z4, visst är den ett par år gammal men som projektor är den helt okey. Jag tro inte man kan få en bättre projektor för under 8000:-. När Z4 var ny så kostade den 14000:- och var då prisvärd. Om lampan är ny så anser jag att du har fått en okey pris. Som du själv skrev så var du nöjd. Jag har haft min i 2.5 år (ca:1500timar) och den fungerar klockrent. Spar dinna 6000:-(mellanskilnad från 14000:-) till din nästa projektor om 5år. Då tror jag att du kan köpa en FullHD för 10000:- så spar 100:- i månaden så har du pengarna. Kort sakt var nöjd med projektor. (Uppskattat ska lampan hålla 5000 timmar. 3tim om dan i 333dagar=1000tim så håller lampan i 5år)
Vissa butiker ligger inte i frontlinjen typ "PcCity".
Den kostymklädd herre på en liten kedja som heter pccity lever i en verklighet som stämmer med det han sa till dig!
Dom kanse tog in Z4 år 2006 och att dom kommer att få Z5 i år (2008) vem vet.
Skilnaden mellan Z4 & Z5 är nog priset.
PS:Tänk dig för nästa gång en försäljare inte ger dig ångerrätt!
Postad 18 January 2008 - 16:39
Unregistered4b026b86
-
Unregistered4b026b86
-
Beroende
-
-
1292 inlägg
Nja, när Z4:an var NY så kostade den 20 tusen.....det var i alla fall lägsta pris när jag köpte min
Postad 18 January 2008 - 18:14
Unregisterede774acff
-
Unregisterede774acff
-
Användare
-
-
143 inlägg
Förmodligen har den stått och samlat damm ett tag och varit svår att bli av med. Butiken pröjsade säkert över 8000:- in för den när dom köpte den. Projektorer är livsfarligt att ha på lager för småbutiker då de faller snabbt i värde.
Köpet i sig var väl ingen jättehöjdare men det är ju inte hela världen heller, förutsatt att du har fått full garanti. själv hade jag nog inte lagt mer än 6500:- med full garanti. Garantin är värd mycket enligt mig:)! Men man kan ju som så många andra gör här ifrågasätta etiken hos säljaren i och med de felaktiga uppgifterna han gett dig om modellerna.
Redigerat av Unregisterede774acff, 19 January 2008 - 00:07.
Postad 18 January 2008 - 19:27
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2261 inlägg
Grymt nöjd!
Jag vill inte verka negativ nintendo, men killen som sålde den till dig har varit allt annat än ärlig. Förutom snacket om att de säljer den för att göra plats för Z5, som vi redan vet är nonsens, så stämmer inte heller det han säger om lampgaranti. Sanyo ger 90 dagar eller 300 timmar beroende på vilket som infaller först. De har längre lampgarantier på andra projar, men inte på någon ur PLV serien. Jag tror som sagt ändå att du kommer bli nöjd, men hade jag varit i din sits hade jag helt klart gått till butiken och bett att få prata med nån ansvarig om säljarens metoder... Jag har inga problem med en säljare som säger "det vet jag faktiskt inte, men jag kan kolla upp det..." om jag ställer en fråga om en produkt. Det är ärligt och faktiskt förståeligt med tanke på hur mycket olika produkter de stora kedjorna har i sortimentet. En säljare som däremot ljuger eller undanhåller viktiga fakta för att få sälja en produkt har jag däremot inget till övers för och det borde också vara av intresse för hans chef att känna till... //P
Postad 18 January 2008 - 20:20
ippo
-
ippo
-
Beroende
-
-
1267 inlägg
Håller med Peppelito till 200%, om du är nöjd med projen eller inte tycker jag är sekundärt! Det som jag känner är att den sopan till säljare ska få veta att så säljer man inte varor till kunder!!! Oavsett om det är en demoprodukt, använd eller ej!
De tilltag och lögner han uppges ha tagit till är värre än värsta bil-prånglaren!
Framför allt skulle jag vilja upplysa hans arbetsgivare om hur han säljer varor åt deras företag, det borde ligga i alla företags ledning att få bort såna rötägg som riskerar deras trovärdighet och anseende.
Att finna en NY produkt med samma bygg- och bildkvaliteter för en likvärdig peng, men med den stora skillnaden att det är en ny produkt med kompletta garantier borde inte vara svårt....
Tex BenQ W500, vad jag förstått likvärdig med Z5 på de flesta punkter.
Sen kan man ju fundera på om den verkligen är oanvänd!!! Man verkar kunna nollställa lampräkneverket på istort sett alla projektorer, har den i själva verket körts x antal timmar eller är det ett returnerat köp....? Själv skulle jag inte tro på ett enda ord av de säljaren uppgav vid försäljningen....
Man blir juh skogstokig när man läser sånt här.... Detta innebär att jag satt min sista fot i den kedjans butiker!
Slinker in tittsomtätt i Sickla, var det i den butiken?
/ippo
Edit: Missade ett par ord i upphetsningen!
Redigerat av ippo, 18 January 2008 - 20:22.
Postad 19 January 2008 - 08:28
Lothar
-
Lothar
-
Veteran
-
-
1776 inlägg
Och sen då för att bre på de lite till, visst 8000 kr kanske är rimligt för en NY Z4:a de kan jag inte uttala mig om. Men är en produkt demad oavsett om den bara varit visnings ex eller om du har stått på så ska man få den till ett billigare pris än vad projektorn skulle kosta som helt ny. Med tanke på Z5:ans pris så tycker jag du ska kräva att antingen häva köpet eller få tillbehör eller lit pengar tillbaka.
Postad 19 January 2008 - 08:41
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Personligen gillar jag inte "stormarknader" som Pccity. Tycker du ska gå tillbaka och presentera dessa fakta för försäljaren. Han ljög och han vet troligtvis om det också.
Postad 19 January 2008 - 10:14
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Du har större rättigheter än du tror om du går tillbaka med den. Du måste även hålla isär din rätt att returnera produkten kontra din rätt att reklamera produkten.
Även om tråden började i ett projektorspår har den nu vikit av och blivit en butik-tråd så jag flyttar tråden till "butiker och import"
Postad 19 January 2008 - 11:59
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Man ska aldrig acceptera att bli lurad, särskilt inte av någon lögnaktig nolla på PCCity.
Du ska gå tillbaka och inte ge dig förrän de tar tillbaka projektorn. Om du hade betalat halva priset hade du kunnat vara nöjd men inte som det är nu.
Postad 19 January 2008 - 18:31
Unregistered44389
-
Unregistered44389
-
Användare
-
-
173 inlägg
Det du kan göra först, som skrevs tidigare, är att iaf ringa allmänna reklamationsnämnden och prata med dem och höra vad de säger..
Jag minns själv när jag skulle köpa ett par audio pro högtalare.. Jag frågade säljaren, som var rätt ny, om priset gällde per par eller st.. Han sa att det var för ett par.. När jag nästa dag skulle komma och köpa "paret" så får jag veta att priset ska gälla styckepris på högtalarna.. Kom tillbaka någon dag senare och berättade för platschefen att jag talat med ARN så blev de genast väldigt generösa. Fick dock ej högtalarna för par-priset, men jag fick några dvd-filmer som kompensation istället.. (PC-City i Länna har jag för mig)
Redigerat av Unregistered44389, 19 January 2008 - 20:28.
Postad 29 January 2008 - 21:50
Unregisteredcb1a50ee
-
Unregisteredcb1a50ee
-
Användare
-
-
235 inlägg
Det du kan göra först, som skrevs tidigare, är att iaf ringa allmänna reklamationsnämnden och prata med dem och höra vad de säger..
Jag minns själv när jag skulle köpa ett par audio pro högtalare.. Jag frågade säljaren, som var rätt ny, om priset gällde per par eller st.. Han sa att det var för ett par.. När jag nästa dag skulle komma och köpa "paret" så får jag veta att priset ska gälla styckepris på högtalarna.. Kom tillbaka någon dag senare och berättade för platschefen att jag talat med ARN så blev de genast väldigt generösa. Fick dock ej högtalarna för par-priset, men jag fick några dvd-filmer som kompensation istället.. (PC-City i Länna har jag för mig) 
Så att han kanske råkade säga fel pris till dig pga att han var ny på jobbet lite orutinerad i början var inget du kunde ha överseende med. Men det är som vanligt, står man och kränger hemelektronik så förväntas man vara fullfjädrad expert på allt och det finns inget som helst utrymme för misstag. Det är bara gå tillbaks och vräka ur sig sin bestörtning över det inträffade och sen förvänta sig kanonservice efter det.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Köp & Sälj
-
→
Butiker & Import
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|