Redigerat av Unregistered44389, 17 January 2008 - 15:56.
Bästa högtalaren för akustisk musik?
Postad 17 January 2008 - 15:55
Postad 17 January 2008 - 16:16
fyndhörna! 1. Kolla vad dom kostar nya 2. Kolla frekvensomfånget 3. Kolla måtten.
Postad 17 January 2008 - 16:24
Postad 18 January 2008 - 13:01
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered9d54ba4f, 18 January 2008 - 13:05.
Postad 18 January 2008 - 15:18
Skulle väl inte direkt rekommendera dessa högtalare för death metal.
Postad 18 January 2008 - 22:23
Postad 18 January 2008 - 23:04
Jonsod
Postad 18 January 2008 - 23:12
Dom är något av det bässta till acustisk musik men också blås/stråk instrument låter mycket levande och rent !
kan bara säga att det är kärlek, när man sätter på en bra skiva med T.ex. Johnny cash, hans röst och minsta lilla vibration på stämbanden träder fram och gittaren skimrar.
en riktig upplevelse kan sägas, men man måste vilja bygga lite för att få ett par
OBS ! ingen ide att provlyssna dom på T.ex. hifikit för dom låter "skit" (inte så bra ) i butiken, dess värre
Postad 19 January 2008 - 09:53
Banddiskanten och mellanregistret ger en riktigt trevlig musikupplevelse.
Postad 19 January 2008 - 11:49
En oerhört svår fråga att ge ett meningsfullt svar på eftersom olika människor föredrar olika ljudkaraktärer, därav skälet till att du fått en massa olika förslag på högtalare. MItt tips är att du åker till några hifibutiker och lyssnar själv, då får du vad du tycker om. Lycka till!
Jonsod
Glömde skriva det... men eftersträvar ett lite varmare ljud men ändå så detaljerat som möjligt utan att det känns hårt och kallt... Har väldigt dåliga möjligheter att åka och lyssna på högtalare där jag bor, 25 mil till närmsta hifi-butik. Bra att jag får lite olika förslag så vet jag vad jag ska lyssna på nästa gång tillfälle ges.
//lalle
Postad 19 January 2008 - 11:55
En oerhört svår fråga att ge ett meningsfullt svar på eftersom olika människor föredrar olika ljudkaraktärer, därav skälet till att du fått en massa olika förslag på högtalare. MItt tips är att du åker till några hifibutiker och lyssnar själv, då får du vad du tycker om. Lycka till!
Jonsod
Glömde skriva det... men eftersträvar ett lite varmare ljud men ändå så detaljerat som möjligt utan att det känns hårt och kallt... Har väldigt dåliga möjligheter att åka och lyssna på högtalare där jag bor, 25 mil till närmsta hifi-butik. Bra att jag får lite olika förslag så vet jag vad jag ska lyssna på nästa gång tillfälle ges.
//lalle
Sonus Faber har gott om värme i klangen. Aldrig jobbiga att lyssna på.
Postad 19 January 2008 - 13:46
Är det ett dåligt val på högtalare för den musik jag lyssnar mest på, dvs jazz, blues, klassiskt...?
Postad 19 January 2008 - 14:00
vad sägs om
Banddiskanten och mellanregistret ger en riktigt trevlig musikupplevelse.
Mycket bra högtalare som du deffenetivt SKA !!! lyssna på innan du bestämmer dig
Dom har ett helt otroligt detaljerat och nyanserat ljud i mellanregistret ( som för övrigt är ett av dom billigare SEAS excel ellementen ! = grymm kvalitet )
diskanten är underbar, kan inte säga annat än att det är straffbart att inte lyssna till dom om man ska inhandla högtalare i prisklassen.
Postad 19 January 2008 - 14:07
Jag har tidigare varit inne på B&W 685 eller 683 (tänkte bygga ut till 5.1 senare)
Är det ett dåligt val på högtalare för den musik jag lyssnar mest på, dvs jazz, blues, klassiskt...?
Inte optimalt, nej.
Postad 20 January 2008 - 01:13
Postad 30 January 2008 - 22:49
Totem Dreamcatcher, 5900 kr.
Så fantastiskt underbar, man behöver inte heller lyssna på hög volym utan musiken bara finns där överallt hur klart och levande som helst. Lyssnade på en violinkonsert med orkester och denna lilla lilla högtalare målade upp en helt fantastisk ljudbild. Hifiklubbenbetsöket dagen efter jag hört Dreamcatcher kändes bara som en dålig bakfylla. Lyssnade där på bl a Dali ikon 1 och 2, B&W CM1, 685, Dali concept 1. Detta med elektronik från cambridge (22 tusen kr) och Thule.
Postad 30 January 2008 - 22:53
Mentor 2
Mi3 om du hittar begagnade super
Dessa låter underbart med akustisk musik för de pengarna
Maveric
Postad 31 January 2008 - 01:24
Vad är det för fel på resterande modeller i Ikon- och Mentorserierna? Det enda som ändras är ju ljudnivå och basresurser.Ikon 6
Mentor 2
Mi3 om du hittar begagnade super
Dessa låter underbart med akustisk musik för de pengarna
Maveric
Postad 31 January 2008 - 10:13
Med tanke på vad de går på som bäst bör du få med frakt och kabel i priset ... och kanske gå ner något. Gick på omkring 25' nya.
Funkar bäst till just akustisk musik och har mycket värme, precis som önskan.
Postad 31 January 2008 - 12:19
Postad 31 January 2008 - 12:29
Min fråga är bara om ni tänkt på hur mycket diskanten har en förmåga att sticka iväg utan att resterande register hänger med om man höjer lite??
Men får hålla med diskanten är kanon i Ikon, men den sticker för mycket ibland..
Sen kunde där varit lite varmare ljud för att de ska passa mig.. <-- Notera att det är min åsikt efter min smak..
Men jag får ta och rekommendera Monitor Audio GS10
Sen är Martin Logans högtalare riktigt trevliga, kan också vara värda en lyssning.. Har inte själv lyssnat på just Montage som är deras "billigaste" ligger ju lite över nämnd prisklass.. Men låter kanske så pass bra att de är värde lite mer?
Postad 31 January 2008 - 12:58
Postad 31 January 2008 - 14:51
Enligt egna erfarenheter så är Ikon en billig högtalare som kräver elektronik i en helt annan prisklass, vilket gör den lite lömsk.Oj vad många Ikon fanatiker vi hade här. hehe
Min fråga är bara om ni tänkt på hur mycket diskanten har en förmåga att sticka iväg utan att resterande register hänger med om man höjer lite??![]()
Men får hålla med diskanten är kanon i Ikon, men den sticker för mycket ibland..
Sen kunde där varit lite varmare ljud för att de ska passa mig.. <-- Notera att det är min åsikt efter min smak..![]()
Men jag får ta och rekommendera Monitor Audio GS10
Sen är Martin Logans högtalare riktigt trevliga, kan också vara värda en lyssning.. Har inte själv lyssnat på just Montage som är deras "billigaste" ligger ju lite över nämnd prisklass.. Men låter kanske så pass bra att de är värde lite mer?
Kablar, elektronik och placering är helt avgörande. Jag har lyssnat på Ikon 6 både när diskanten skär ner i ryggraden på en, och när den är så underbar att man inte finner ord. Hade prislappen på den varit det dubbla hade förmodligen folk använt bättre elektronik till den också.
Postad 31 January 2008 - 14:56
"Vackra golvhögtalare i klarlack upp till 13 lager! Spelar musikaliskt med bra bottendrag utan att bli "vassa". 2 st 6.5 tums basar och softdome diskant med neodymmagnet. Biwire och justerbara "koner". Systemet vann i Hemmabiotidningen!"
Postad 31 January 2008 - 15:00
Enligt egna erfarenheter så är Ikon en billig högtalare som kräver elektronik i en helt annan prisklass, vilket gör den lite lömsk.
Kablar, elektronik och placering är helt avgörande. Jag har lyssnat på Ikon 6 både när diskanten skär ner i ryggraden på en, och när den är så underbar att man inte finner ord. Hade prislappen på den varit det dubbla hade förmodligen folk använt bättre elektronik till den också.
Har lysnat mycket på Ikon jag med och kan inget mer än hålla med.. Diskanten blir lätt vass..
Men vad det gäller att den sticker i höjden så har jag inte varit med om någon elektronik som lyckats få styr på det..
Ägde själv ett par Ikon 7or ett bra tag.. Och de spelades med Thule IA150B med DVA150B som spelare och sedan testade jag ikonen med NAD Masters. Långt ifrån vass diskant med NADen... Men fortfarande samma bekymmer.. Basen och mellanregistret försvann lite pga att diskanten stack när man höjde volymen lite.. Och jag är inte den som lyssnar jättehögt..
Sen kan jag dra en rätt trevlig historia ang Ikon..
Gick upp var morgon och lyssnade på Genesis - Invisable Touch i en vecka och gav mig sedan ut för att lyssna på högtlare i stan.. Stötte på GS20orna som jag egentligen inte hade något intresse för, men när jag helt plötsligt hörde ett trummsolo mitt i låten som jag aldrig förr hört blev jag förvånad..
Stack hem och lyssnade igen.. Tog 3 gånger varav den sista som jag verkligen fick koncentrera mig innan jag hörde detta trummsolo igen.. Ikonen byttes ut samma vecka..
Nu var iof detta rätt OT men se det lite som något att tänka på vad det gäller Ikon.. FÖr visst är diskanten kanon till akustisk, men som du säger mafix så är det en rätt lömsk högtalare..
Postad 31 January 2008 - 15:20
Har inte lyssnat på Ikon någonting med Thule, bara med Sherwood och NAD. Eftersom det var just för akustisk musik och inte trumsolon så föll min röst på Ikon. Helst skulle jag ju sagt Mentor (även för trumsolo då), men då rusar priset iväg.Enligt egna erfarenheter så är Ikon en billig högtalare som kräver elektronik i en helt annan prisklass, vilket gör den lite lömsk.
Har lysnat mycket på Ikon jag med och kan inget mer än hålla med.. Diskanten blir lätt vass..
Men vad det gäller att den sticker i höjden så har jag inte varit med om någon elektronik som lyckats få styr på det..
Ägde själv ett par Ikon 7or ett bra tag.. Och de spelades med Thule IA150B med DVA150B som spelare och sedan testade jag ikonen med NAD Masters. Långt ifrån vass diskant med NADen... Men fortfarande samma bekymmer.. Basen och mellanregistret försvann lite pga att diskanten stack när man höjde volymen lite.. Och jag är inte den som lyssnar jättehögt..
Sen kan jag dra en rätt trevlig historia ang Ikon..
Gick upp var morgon och lyssnade på Genesis - Invisable Touch i en vecka och gav mig sedan ut för att lyssna på högtlare i stan.. Stötte på GS20orna som jag egentligen inte hade något intresse för, men när jag helt plötsligt hörde ett trummsolo mitt i låten som jag aldrig förr hört blev jag förvånad..
Stack hem och lyssnade igen.. Tog 3 gånger varav den sista som jag verkligen fick koncentrera mig innan jag hörde detta trummsolo igen.. Ikonen byttes ut samma vecka..![]()
Nu var iof detta rätt OT men se det lite som något att tänka på vad det gäller Ikon.. FÖr visst är diskanten kanon till akustisk, men som du säger mafix så är det en rätt lömsk högtalare..![]()
Du saknar inte vissa gitarrsolon som försvinner när du bytte bort Ikon då? Det var nämligen det som gjorde mig kär i dem, att så mycket mer detaljer kommer fram ur ljudmattan.
Jag tror inte diskussionen är så värst OT då det faktiskt rör ljudåtergivning av en rekommenderad högtalare.
Postad 31 January 2008 - 15:39
Kan väl säg att Ikonen vs GS är som natt och dag.. Antingen är man nattmänniska eller dagsmänniska..
Men visst har Ikonen fantastisk diskant, men utöver Ikon 1 och 2 så kan jag inte tycka att serien är värd all uppmärksamhet den fått..
Stativarna klarar sig bra men golvarna.. Njae..
Sen kan jag också säg att jag tycker 6an är betydligt bättre än både 7an och 8an..
Men som sagt.. Svåra högtalare.. De kräver mycket, ofta för mycket känns det som..
OT
Vad det sen gäller Ikon och Thule så är det rätt kul att höra att det finns ett flertal HiFi klubben butiker i Sverige som rekommenderat den kombinationen..
Men med tanke på att Thule inte är speciellt bas-kraftiga eller varma i ljudet så kan jag inte alls se det som en lyckad kombination..
Snarare en kombination som väldigt lätt kan bli vass om man kör med fel kablage..
/OT
Men som vanligt när det häller talare och elektronik så gäller det ju för var och en att skapa sin egen uppfattning om allt.. Alla tycker vi ju olika..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
23 bilder

41 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?