Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PA Högtalare hemma?

401 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 January 2008 - 13:43

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Är ny här på forumet och undrar nu om det finns nån mer som är lika knäpp som jag som har en PA anläggning för 100 papp istället för vanlig "hifi" ?
Har än så länge inte hört nåt hifi som kan återge deathmetal på ett bra sätt.
Cerwin vega låter bara skrikigt och tunnt,Klipsch nästan ännu sämre. För att nämna några.
All hifi verkar vara gjord för akustisk musik på låg volym.
och högtalare som ska vara "Rockiga" låter crap.
Någon som har förslag på ett system som låter högt, rent ,tight och inte brister i dynamik oavsett volym?
Och förresten,när jag säger högt menar jag verkligen högt....
Mätte med en bra dbmätare i lyssningspositionen och mätarn slog i botten innan maxvolym,den var graderad till 126 db..
Några synpunkter?

Ps,jag är inte döv eller hörselskadad

Postad 18 January 2008 - 13:58

Pioneer Freak
  • Pioneer Freak
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Hur långt har du till närmsta granne :)

Postad 18 January 2008 - 14:35

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Ungefär 15 meter.
Har ett ljudisolerat rum o poppar i.
Hörs knappt nåt ut(ur huset alltså) när man spelar.
Rasslar lite i tegelpannorna bara,men det får grannen tåla...
Nån som vet nåt som kan passa mig i hifiväg?
Fast roligast vore ju o komma i kontakt med nån mer som har PA hemma.

Postad 18 January 2008 - 14:50

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Kolla in Hifikit.se och högtalarebyggsatsen Acoustic AC 160 med dubbla 12 tums Gamma basar. Lär kunna leverera ett sjuhel...es attack och tryck i basen. Tror det skulle kunna vara en pefiekt harmoni vad gäller välljud och höga ljudtryck för dig.

Postad 18 January 2008 - 15:36

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Hmm... är inte dom ganska pa inspirerade?
Och PA för nån tusing är icke välljudande för fem öre.
Men kommer man upp i lite mer kvalitets grejer så börjar det hända saker..
Systemet jag har låter bra,men frågan är om det finns hifi för någorlunda vettiga pengar
som skulle spöa det? Wisdom audio lär ju kunna spela hur högt som helst med extrem dynamik och renhet,men dom kostar ju stratosfäriska summor...
Mycket hifi låter bra på låg volym,men när man höjer kippar det mesta efter andan eller går sönder.
Cerwin är ju envisa med detta med att paja.
En högtalare jag haft som ljudmässigt passade min smak ganska bra är Dali 909.
Dom kan ju även spela ganska högt innan dom ballar ur.
Men det är inte kul att pressa högtalarna till gränsen jämt(över också ibland)
Heller inte kul att höra braket när konerna bottnar....
Så högtalare som liknar dali 909 klangmässigt men som spelar minst 10 db högre och inte låter ansträngt,finns dom?

Lika bra jag skriver ner vad jag har för grejer så ni vet vad jag har att jämföra med...

20-70 HZ: 4 st 18" Eighteen sound 18LW1400 basar
drivs av ett Qsc Rmx 5050 steg 2x1050 W 8 Ohm(FTC)

70-1000 HZ( per kanal): 1 st 15" HIIH 1501 B för midbas drivs av ett Qsc Plx 3402 2x700 W 8 ohm

1000- 20000 HZ (per kanal): 1 st 2" B&C i horn drivs av ett Qsc plx 3402

Dbx 234 xl delningsfilter
Denon Dn-x800 mixer
Denon Dn-c615 cd

Som sagt,vore kul med nån "likasinnad"

Postad 18 January 2008 - 16:09

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Vad får ett "hifi-system" kosta? Här är ett exempel på ett som du
borde bli nöjd med:

http://www.mcintoshl...;product=MCD201

http://www.bildochlj...amp;testid=2019

Pris oprutat (men vem f*n köper till fullpris ;) ca 150 000 Kr. Cd-spelaren har volymkontroll.
Koppla till så mycket watt du har lust med.

Har Arrayárna. Dom första högtalarna där jag kroknar istället för tvärtom

Redigerat av Unregistered1064, 18 January 2008 - 16:11.

Postad 18 January 2008 - 16:17

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Det du har lär ju leverera tryck om man säger så, men kan aldrig tänka mig välljud. Ska notares att de flesta är Hi-Fi folk på detta forum, så att få just det svaret eller lösningen om du vill angående din fråga kan ta ett tag ;)

Jag kör ju inte med PA själv och närmare just PA än så här går inte jag, så jag gör helt enkelt en liten beskrivning av min egna anläggning: De Klipsch högtalarna ser ganska stilrena ut tycker jag, och de spelar väldigt rent och fint. Samtidigt kan man dra på i stort sdett hur högt som helst. De viker inte en tum kan jag lova. jag kör med NAD och det blir ett ljud som faktiskt är ganska mörkt och en diskant som aldrig distar. De har extrem dynamik och hög volym, sen för att kompensera med extra tyngd och tryck så kör jag med Magnat subben. Det här räcker och blir över iallafall i vilket normalt vardagsrum som helst. Sen ser det ju helt ok ut utssende mässigt också. Givetvis kan man få ännu mera tryck för billigare peng, då i andra prioriteraing av välljud och utssende, men hade jag velat ha det så, så hade jag ju köpt det istället. Men det här är jag det och jag vet att du är ute efter nåt annat ;) nu har du iallafall fått en liten inblick i hur tankegångarna går från en "normal" medlem på detta forumet skulle jag tro.

Men iallafall så är den där byggsatsen väldigt prisvärd vad jag vet, och det är hög kvalitet på elementen osv. Hur pass mycket välljud det är vet jag ej, men tryck lär det vara. Men ev. nån med ren PA kan nog utveckla detta vidare. och sen sett till storlek på din nuvarande!!.. så kan du nog få leta länge dock.

Postad 18 January 2008 - 17:24

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Karla2: ja,dom JBL array verkar vara såna högtalare jag söker,dock lite i överkant på priset...
Vore kul o höra dom i verkligheten med tex cannibal corpse eller deicide i släden...
har du nån aning om max spl på dessa?
jag vet inte vad mitt system presterar eftersom mätaren slog i botten.

Har hört spelningar där det låter helt otroligt dåligt.
vet inte vad ljudteknikern pysslat med...
För dagens PA låter hifi fast större o framförallt högre.

The man: när du säger välljud syftar du då på hyperdetaljerat ljud på låg volym med soft musik?
Ju dyrare hifi desto mer finlir är det inte så?

Lyssnade för några år sen på klipsch rf7 drivna av mccormack steg
och det lät jättedåligt! Allt ljud var koncentrerat till hornet och så distat o konstigt!
Men det var dödsmetal det,på tex dire straits lät det bra.
Så är mitt system också det låter bättre på bra inspelningar men inte så dåligt på dåliga inspelningar som klipsch gjorde. Och det ska va hifi det.

Nej,jag vill slå ett slag för proffsljudet!
Många tycker nog jag är den största idioten som finns men dom får tycka det det bryr jag mig inte om.

Postad 18 January 2008 - 17:36

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
The man: jag tar tillbaka frågan om välljudet för du skrev ju om dynamik o hög volym och inte soft musik på låg volym. Sorry! jag är lite blind ibland...
Mitt ljudideal är så här: Kraftfullt ljud som är tight och kontrollerat och bra dynamik.
Ljudet ska inte "skära" sig o dista eller låta ansträngt oavsett ljudvolym. Och oavsett musik!
Men om man vill lyssna på låg volym så ska det funka med gott resultat också!
Jag kan få nåt ryck ibland o lyssna på tex dire straits o annan "ickemetal" så all slags musik ska låta bra.
Men viktigast är metalen.

Postad 19 January 2008 - 07:20

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Corpsegrindern, för att svara på din fråga. Tror det är väldigt begränsat med folk som har en PA anläggning för 100 papp, för det första är det inte så många som har en anläggning för denna summa överhuvudtaget.

Att det låter crap på de flesta HiFi anläggningar är fakiskt ganska enkelt, musiken är crap. För att unvika bråk jag lyssnar själv uteslutande på Metal. En lite dyrare anläggning är oftast gjord för att spela så nära inspelning på skivan som möjligt. Dvs skit in skit ut. Lite mer om detta finns att läsa i tråden "loudness of war" under katogorin ljuduppspelning.

Jag tror skall du hitta en anläggning som verkligen skall spela högt, så är nog ända alternativet att bygga själv om du inte får tag i nån konseranpassad anläggning.

Grattis till din hörsel har klarat sig hittills, önskar jag kunde säga desamma.

// Sat

Postad 19 January 2008 - 14:44

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Det är ganska självklart att det är svårt att få till dösmetal riktigt bra eftersom inspelningarna/ produktionen väldigt ofta inte är bra från början. Då spelar det ingen roll om högtalrna kostar en miljon. Vissa band har väl lite bättre. Sen är det svårt att få det att låta som på en konsert eftersom bas och trummor dominerar bra mycket mer live än på inspelad skiva.
Vet att Ljudia har extrema baselement som heter Kilomax. Några sånna 18 tummare och några tusen watt så. kanske kan va nåt att satsa på, fast då ang. välljudet så vet jag ej, återigen :)

Postad 19 January 2008 - 15:32

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
The man:
lustigt att du nämner kilomax för 2 såna 18" matade med 3400 watt hade jag förut....
Men dom paja(bottnade) det skrapade bara i dom på slutet.
dom jag har nu är bättre(tål mer och låter bättre) och nu har jag 4 st 18" istället för 2.
Ett element kostar 4300 så det är inge skräp. kilomax 18 kostar 3200 st.
Och dom är inte så extrema som det påstås. lite överdriven marknadsföring på kilomaxen faktiskt inte lika överdriven som cerwin vega men nästan. Nu är det inte basen som är problemet med hifi högtalare,för det finns subar som är suveräna,utan det är resten som inte hänger med när det blir lite volym i det hela.
det låter helt enkelt ansträngt på dom nivåer jag vill spela på. Oftast långt innan också.
Och inte bara på metal,börjar man närma sig 120 db så låter det mesta ansträngt(eller går sönder innan) oavsett inspelning o musik,fast värst är ju metalen. Jag vet,120 db är högt och många skulle inte ens komma på tanken att spela så högt men jag vill känna musiken i kroppen. Energin. Livekänsla.Tryck.Kraft. nån som förstår?

satsvear:
jag håller med dig att det blir dåligt med en dålig inspelning.
Min anläggnig är "hemmasnickrad" skulle man köpa samma "färdiga" med samma element i så skulle det kosta lite...
På vissa baslåtar kan man få lite skönt svårt att andas och man blir lite desorienterad.
Men det är bara härligt. Jag har hört talas om en kille i glanshammar tror jag det var som är värre än mig(har värsta jbl pa hemma) så det finns fler som jag men dom är inte många.
B&W 802 D är väl bra på att spela all musik? Men dom är lite dyra...
Min anläggning har tagit 10 år att få ihop.
Och den är Konsertanpassad,många spelningar härikring använder liknande grejer.
Så det är riktiga "proffs" grejer jag har. Inge billigt man kan köpa på ljudia.

Postad 19 January 2008 - 15:49

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Skulle nog rekommdera Intelligent Sounds Pa

Kika in på www.intelligentsound.se MVH

Postad 19 January 2008 - 16:09

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Ska kolla det!
Har du erfarenhet av pa?

Postad 19 January 2008 - 16:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

The man:
lustigt att du nämner kilomax för 2 såna 18" matade med 3400 watt hade jag förut....
Men dom paja(bottnade) det skrapade bara i dom på slutet.
dom jag har nu är bättre(tål mer och låter bättre) och nu har jag 4 st 18" istället för 2.
Ett element kostar 4300 så det är inge skräp. kilomax 18 kostar 3200 st.
Och dom är inte så extrema som det påstås. lite överdriven marknadsföring på kilomaxen faktiskt inte lika överdriven som cerwin vega men nästan. Nu är det inte basen som är problemet med hifi högtalare,för det finns subar som är suveräna,utan det är resten som inte hänger med när det blir lite volym i det hela.
det låter helt enkelt ansträngt på dom nivåer jag vill spela på. Oftast långt innan också.
Och inte bara på metal,börjar man närma sig 120 db så låter det mesta ansträngt(eller går sönder innan) oavsett inspelning o musik,fast värst är ju metalen. Jag vet,120 db är högt och många skulle inte ens komma på tanken att spela så högt men jag vill känna musiken i kroppen. Energin. Livekänsla.Tryck.Kraft. nån som förstår?

satsvear:
jag håller med dig att det blir dåligt med en dålig inspelning.
Min anläggnig är "hemmasnickrad" skulle man köpa samma "färdiga" med samma element i så skulle det kosta lite...
På vissa baslåtar kan man få lite skönt svårt att andas och man blir lite desorienterad.
Men det är bara härligt. Jag har hört talas om en kille i glanshammar tror jag det var som är värre än mig(har värsta jbl pa hemma) så det finns fler som jag men dom är inte många.
B&W 802 D är väl bra på att spela all musik? Men dom är lite dyra...
Min anläggning har tagit 10 år att få ihop.
Och den är Konsertanpassad,många spelningar härikring använder liknande grejer.
Så det är riktiga "proffs" grejer jag har. Inge billigt man kan köpa på ljudia.

Tycker att det lite rörigt med vad det är du är ute efter !
Om jag har förstått det rätt så vill du kunna spela Mycket ! högt med bra ljudkvlitet, då är det enda vettiga alternativet att du kör med PA grejor.
varför vill du byta grejor om du redan verkar ha det du söker ?
Om det är så att du vill ha bättre ljudkvalitet så kan jag tippsa om några riktigt bra element som du kan använda:

dom basarna som du har dom är bra, men du skulle kunna sattsa på att byta diskanter till EV som har ett par mycket bra horn : Electro-Voice DH-3/HT 94

eller ett par av dessa: JBL 2402 H/075

sedan när det gäller dina mellanegister så tycker jag att dom är mycket dåliga, jag skulle ha sattsat på ett par av dessa: Electro-Voice DL10X PRO

Eller om du vill ha midbasar i stället för mellanregister så : JBL 2206 H

Jag skulle ha sattsat på ett par Electro-Voice DH-3/HT 94 med aktiv delning på ca 1500Hz och mer än 24dB/Okt i branthet, sedan ett par JBL 2206 H som du delar vid 1500Hz uppåt med samma branthet som diskaterna och sedan med 24dB/Okt vid ca 150-400Hz (bara att testa sig fram)

För du hadde väll ett aktivt filter ?

dessa komponenter kommer att ge dig mer av båda HFI och PA än vad du har nu !!!
Om det nu va så att du ville byta högtalarna :)

Postad 19 January 2008 - 16:49

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Nej inte mycket ,kan bara tala om vad jag lyssnat på.Jag har lyssnat lite på deras pa och det går en röd tråd genom hela deras sortiment om man jämför deras pa och hifi produkter. Alla har en otrolig upplösning och är dynamiska, suverän timing samt en bred och stabil ljudbild. Ta kontakt med Petter på IS för en provlyssning mvh

Postad 20 January 2008 - 00:47

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0
annars kan du ju alltid köra på ett större line-array system då lär tegelpannorna skaka lite till iaf tills väggarna trillar ihopa haha

Postad 20 January 2008 - 01:04

Jumbsan
  • Jumbsan
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Du ska ju ha nåt så sjukt in åta h**ve*e med PA. Har själv erfarenhet då jag jobbar med att arrangera Trance/Hardstyle evenemang och specificerar mej på just ljudet. Där krävs ju rätt så mkt tryck i basen. Återkommer när jag hittat något som kan vara av intresse.

Postad 20 January 2008 - 09:51

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Tack alla för svaren!
DVD-ai : Jag är lite rörig jag vet! Ber om ursäkt för det...
Har lyssnat på electrovoice och det lät riktigt bra, bland det bästa jag hört faktiskt.
men är inte dom tokdyra?
jag har andra midar också B&C 12" har tyvärr glömt vilken modell.. men det var 2 st 12" på varje kanal men det blev lite för mycket av det goda så jag tog hornet o drivern från dom burkarna o montera i ett par andra med en 15" istället som mid. Funkar mycket bättre enligt mig. Men visst är inte dom 15" så jättebra det är sant.
Funderar på att köra med en av dom 12" istället. kan bli bra. Vad tror du?
jag kör aktivt,blir bättre verkningsgrad mm då.
jag är inte 100 nöjd med mitt system,tycker det blir lite vasst när man öser på lite.
Har funderat lite på o byta driver i hornen till nån lite mjukare,är det nån standardstorlek på infästningarna på 2" drivrar eller måste man byta hela hornet?
En ev driver i mina horn kanske skulle funka.
Förresten ska hornen/drivern jag har vara väldigt lika JBl i ljudet fast inte lika dyra.

Jumbsan: Basen är jag hyfsat nöjd med,det är resten som inte är riktigt som jag vill.
Vill ha lite snällare,mindre "kasta i pannan" ljud.
Nåt tips på bra driver o horn?
erfarenhet av electrovoice?

jimmaiy: line array, är det JBL?

Postad 20 January 2008 - 11:12

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
DVD-ai jag har kollat upp hornen du nämnde,de är ju billigare än dom jag har!
jag hade fått för mig att EV var svindyra.
Dom kosta 4595 kr st på hifikit.
Inte asbilligt men inte så farligt heller.
Kan mycket väl bli ett par såna inom en snar framtid...
Entums drivrar kanske är snällare än tvåtummarna?

Postad 20 January 2008 - 12:07

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Tack alla för svaren!
Har lyssnat på electrovoice och det lät riktigt bra, bland det bästa jag hört faktiskt.
men är inte dom tokdyra?
jag har andra midar också B&C 12" har tyvärr glömt vilken modell.. men det var 2 st 12" på varje kanal men det blev lite för mycket av det goda så jag tog hornet o drivern från dom burkarna o montera i ett par andra med en 15" istället som mid. Funkar mycket bättre enligt mig. Men visst är inte dom 15" så jättebra det är sant.
jag är inte 100 nöjd med mitt system,tycker det blir lite vasst när man öser på lite.
Har funderat lite på o byta driver i hornen till nån lite mjukare,är det nån standardstorlek på infästningarna på 2" drivrar eller måste man byta hela hornet?
Förresten ska hornen/drivern jag har vara väldigt lika JBl i ljudet fast inte lika dyra.

Jumbsan: Basen är jag hyfsat nöjd med,det är resten som inte är riktigt som jag vill.

Ljudia har en 2" driver på 10kg åsså ett horn på 440x380 typ vet inte om det är något att ha har för mig de är pro audio. Fast 10kg driver/diskant är ju mumma hehe

Postad 20 January 2008 - 12:39

Jumbsan
  • Jumbsan
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Ojoj. Vet du inte vad linearray är? ;)

http://www.nordiskmu...ult.asp?id=7005
http://www.xdi.xdigr...rray_004_lo.jpg

Där har du lite linearray. Men det kostar pengar ;)

Det du vill ha nu är alltså maximal effekt för att kunna kräma på brutalt? Utan att det låter ansträngt/dåligt? Och gärna HiFi?

Driver: http://www.ljudia.se/ -> Art.nummer: 932783, P.audio WN-D63
Horn: Art.nummer: 211072, P.audio PH-4230

Bör bli lite mjukare. Osäker på om dom klarar dina 1000000dB :rolleyes:

Redigerat av Jumbsan, 20 January 2008 - 13:07.

Postad 20 January 2008 - 12:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Tack alla för svaren!
men är inte dom tokdyra?

electrovoice har jag sjäv byggt några högtalare med, dom är mycket bra dom där diskanterna,
dom har grymm dynamik och har ett ljud som inte "hårdnar" så tidigt.

Jag tror att det skulle kunna bli bättre med dom där 12"arna, det är allmänt kännt att u större element = ju sämre mellanregister.
Jag personerligen anser jag att gränse ligget på 8" för ett mellanregister ;)
Men till PA så kan man köra med 12" !

Postad 20 January 2008 - 13:59

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Ok,line array har jag sett,visste dock inte vad dom hette.
Nu vet jag ,tack för infon.
Är nog lite i överkant att ha hemma och lite dyrt...
men bra lär de va vad jag har hört.
1000000 db är väl att ta i.... räcker med 130 utan dist.

dvd-ai :
det är ju inte riktigt mellan register,det är lågmellan upp till 1000 hz bara
efter 1000 hz är det ju drivern som går in. så det mesta röster o sånt är ju från drivern.
15" ger ju typ snärtbas bara. och lite mörka gitarrljud
att ha en 15" gå upp till 3000 hz typ som ett mellan i hifi blir ju bajs.
hade ett JBL 8" som "mellan" förut lät apbra,men höll inte.
Hade då inget horn utan en beyma cp21-f som diskant över 8".
Lät svinbra tills det gick sönder.

Postad 20 January 2008 - 14:52

Jumbsan
  • Jumbsan
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Du får det att låta så härligt "räcker med 130 utan dist" Precis som 130db är ju ingenting ;) . Nej linearray är ju ingenting man har hängande hemma direkt, men du verkar ju lite galen av naturen så :rolleyes: Men hifi kan du nog glömma, vad gör att du inte är nöjd med det du har? Lite skrikigt/vasst? orent?

Postad 20 January 2008 - 17:18

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
jumbsan:
Det låter lite vasst ja,men jag börjar tro att det är akustiken i mitt rum som spelar mig spratt.
skulle vara intressant att pröva med nåt soft hifi hur det skulle låta i det rummet,för lågt, men klangmässigt vore det intressant. Rummet är(nu blir jag än mer idiotförklarad) 20 kvadrat och betong väggar. Inte det bästa kanske.
Trots detta så låter min lilla stereo bättre än mycket hifi jag hört i affärer även på låg volym.

Vore riktigt intressant att släpa ut grejerna i gillestugan som är minst 50 kvadrat och heltäckningsmatta, och brädor i taket och väggarna,alltså liiite bättre än mitt skyddsrum.
Problemet är att jag är inte den enda som bor i huset...
Stora högtalare som dominerar inredningen totalt vore inte så populärt hos henne jag delar brevlåda med.

130 db är rätt så högt,jag vet. Men för mig krävs detta för att få ut den riktiga energin i musiken.
Som jag skrev i tidigare inlägg så mätte jag med en dbmätare där man sitter o lyssnar och mätarn gick i botten.
Detta var i ett annat rum i en lägenhet med endast mig som hyresgäst i hela huset vilket var kanon. Med andra grejer (jbl 8" beyma cp21-f¨) men samma basar som nu.

Nu går det att spela högre än då jag mätte. nu håller det också...
Galen vet jag inte,inte som den stora massan bara.

Jag har alltid så länge jag kan minnas gillat att spela högt,coh man har ju spelat sönder en del grejer och plånboken om man säger så... Öronen har hållit än så länge vilket faktiskt är väldigt konstigt om jag får säga det själv.

Minns en midsommarafton när man var lite "slirig" o satt o poppa på absolut MAX vad det gick att spela i 4 timmar i
sträck. Efteråt pep det så högt i öronen att jag inte hörde vad folk sa,dom rörde på munnen bara....
Tänkte då att nu är det kört med dom öronen,men pipet försvann och jag har gjort hörseltest för bara ett halvår sen och det var helt normal hörsel. Lite konstigt är det...
Den vansinnesspelningen pajade jbl:en i ett tidigt skede så då körde jag med 15" som ett "äkta" mellan istället för 8".
Lät inge värst efter som den skulle nå upp till diskanten vid 6000 hz,men högt lät det....

Postad 20 January 2008 - 18:43

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

jumbsan:
Det låter lite vasst ja,men jag börjar tro att det är akustiken i mitt rum som spelar mig spratt.
skulle vara intressant att pröva med nåt soft hifi hur det skulle låta i det rummet,för lågt, men klangmässigt vore det intressant. Rummet är(nu blir jag än mer idiotförklarad) 20 kvadrat och betong väggar. Inte det bästa kanske.
Trots detta så låter min lilla stereo bättre än mycket hifi jag hört i affärer även på låg volym.

Där har du ju garanterat ett av problem, just att anläggningen/ högtalarna är på tok på tok för stora för ett sånt rum. En sak jag inte kan fatta dock: om du nu har en PA anläggning för över 100 papp och ändå lyckas få den att dista i ett så pass litet rum?? inte ens min gör ju det om jag så vrider på max.
Var på ett ställe igår där de körde med hornhögtalare, lät faktiskt väldigt bra, ordentligt högt fast ändå ett väldigt rent ljud som inte distade utan var lite mer åt det dova/varma hållet samtidigt som det var riktigt rejält tryck.

Postad 20 January 2008 - 20:17

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

jumbsan:

Där har du ju garanterat ett av problem, just att anläggningen/ högtalarna är på tok på tok för stora för ett sånt rum. En sak jag inte kan fatta dock: om du nu har en PA anläggning för över 100 papp och ändå lyckas få den att dista i ett så pass litet rum?? inte ens min gör ju det om jag så vrider på max.
Var på ett ställe igår där de körde med hornhögtalare, lät faktiskt väldigt bra, ordentligt högt fast ändå ett väldigt rent ljud som inte distade utan var lite mer åt det dova/varma hållet samtidigt som det var riktigt rejält tryck.

En annan sak du kan göra är ju att bygga ett mellanting. Pa baselement tex 2x15"i en låda också hifi mellanregister och diskant i en egen separat låda också.
Då får du mycket ljud som kan låta riktigt bra också.
Får kanske inte den tygnsta hifi/subbasen men andningproblem lär du ju få om du kryddar med fina pa baselement med distinkt ljud

Redigerat av Unregistered79206920, 20 January 2008 - 20:18.

Postad 20 January 2008 - 20:52

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
The man:
varför skulle det vara svårare att få det att dista i ett så litet rum?
du menar att man inte kan uppnå dist pga ansträngning om rummet är litet eller vad då?
Förresten så distar det inte, det låter lite vasst på metal på låt oss säga ;höga nivåer.
klappar man händerna i rummet så låter det ljust o skarpt.
Sklulle nog bli möe bättre i ett stort rum,får försöka övertala lite här hemma....
Du säger "inte ens min gör ju det när jag så vrider på max." har du en pa anläggning?

jimmaiy:
tanken har slagit mig att göra som du säger,men tänker inte byta ut basarna.
Dom är jag stennöjd med.
skulle jag göra det så blir det inte pa utan extrema bilbasar isåfall.
Funkar bättre i små utrymmen än pa basar som är anpassat för stora utrymmen.
Det hörs för basen får inte riktigt plats i rummet,det allra sista djupet saknas i detta rum.

Det är hornet som är en aning vasst på risiga inspelningar och det blir ju inte bättre med mitt rum.
Ett tag hade jag planer på att köpa typ ett par al 1000 o ha som toppar och köra 2-vägs aktivt,men jag tvivlar på att dom håller. Just al 1000 är dom cerwin som låter bäst som jag tycker.
men,som cerwin brukar så låter dom skrikigt när man pressar dom.
Möjligt att det blir bättre med ett bra steg,men jag vet ej.
Vore intressant att prova.

Postad 20 January 2008 - 21:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

jumbsan:

Vore riktigt intressant att släpa ut grejerna i gillestugan som är minst 50 kvadrat och heltäckningsmatta, och brädor i taket och väggarna,alltså liiite bättre än mitt skyddsrum.
Problemet är att jag är inte den enda som bor i huset...
Stora högtalare som dominerar inredningen totalt vore inte så populärt hos henne jag delar brevlåda med.

130 db är rätt så högt,jag vet. Men för mig krävs detta för att få ut den riktiga energin i musiken.
Som jag skrev i tidigare inlägg så mätte jag med en dbmätare där man sitter o lyssnar och mätarn gick i botten.
Detta var i ett annat rum i en lägenhet med endast mig som hyresgäst i hela huset vilket var kanon. Med andra grejer (jbl 8" beyma cp21-f¨) men samma basar som nu.

Nu går det att spela högre än då jag mätte. nu håller det också...
Galen vet jag inte,inte som den stora massan bara.

Jag har alltid så länge jag kan minnas gillat att spela högt,coh man har ju spelat sönder en del grejer och plånboken om man säger så... Öronen har hållit än så länge vilket faktiskt är väldigt konstigt om jag får säga det själv.

Minns en midsommarafton när man var lite "slirig" o satt o poppa på absolut MAX vad det gick att spela i 4 timmar i
sträck. Efteråt pep det så högt i öronen att jag inte hörde vad folk sa,dom rörde på munnen bara....
Tänkte då att nu är det kört med dom öronen,men pipet försvann och jag har gjort hörseltest för bara ett halvår sen och det var helt normal hörsel. Lite konstigt är det...
Den vansinnesspelningen pajade jbl:en i ett tidigt skede så då körde jag med 15" som ett "äkta" mellan istället för 8".
Lät inge värst efter som den skulle nå upp till diskanten vid 6000 hz,men högt lät det....

Chitt !!! ;)

du kan ju börja med att klä minst båda sidoväggarna med isolering !
Sedan så skulle det inte vara fel att hänga tyger över alla väggar, så att man inte ser betongen någonstans
Sedan så borde du ha ett rum på ca 50-150 M^2 för att det ska blir bra :rolleyes:

Men om du bara gör det, fixar med acustiken så har du kommit långt, men det är fortfarande ett på tok för litet rum för att det ska kunne blir riktigt bra.

Postad 20 January 2008 - 23:01

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Använd hörselskydd.. då får du bort lite av de vassa :) :P

Använder du mixern som försteg? Du kanske skulle prova ett annat försteg och Cd-spelare.

Angående högtalare vet jag inte, det är inte mycket som pallar det ljudtrycket du är ute efter. Det finns ju en del "tokar" som använder JBL´s proffsprylar till hifi. Har tidningen Hemmabio nr 4 2003 där är det med en kille som hade 4st 18" basar, 2st 15" middar och 2st diskantdrivers samtliga från JBL. Han drev allting med bl a Mark Levinson elektronik. Hade varit roligt att uppleva det :P

Postad 20 January 2008 - 23:03

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

Vet du hur högt 130 db är?

Mätte du i dbA eller i dbC?

Det låter som att du hade en analog mätare, eftersom den slog i "botten". Då är den heller inte speciellt precis...

Jag har själv kollat vad min anläggning kan prestera (inte den jag har nu). Jag mätte från lyssningposition. Hotspot ca 2,5 meter från högtalarna. Rum på ca 15 kvm.

Jag kom upp i 128,3 dbC och det var fruktansvärt högt (började bli obehagligt). Och även jag gillar att spela högt...

Din mätare gick i botten, låt då säga att du var uppe i 127 db. För att nå 130 db så krävs det en fördubbling av effekten vilket inte helt sanningsenligt säger att för att gå från 127 db till 130 db så blir det den dubbla volymen... Alltså dubbel så högt som 127 db...

Ledsen att säga det, men jag har svårt att se dig sitta och njuta av din musik vid 130 db. Njuta vid 120 db är inget problem, men 130 är då ungefär 3 gånger så högt som 120 db...

/Johan

Postad 21 January 2008 - 01:15

landrover
  • landrover
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Helt galet att köra med PA hemma! :) :D

Men om du vill ha nått som låter riktigt högt så är det bara PA-grejer som gäller...
Sök på nätet efter info om dessa högtalare, dyra... så du får nog leta efter begangnat:

Meyer:
MSL3 - Horn laddad topp med dubbla 12" och en 2"
650R - Dubbla 18" (dubbla lådor per sida är att föredra...)

Om det inte räcker så kompletera med Meyers Mid bas "D2" den har dubbla 15" och spelar 148 dB (!!!) i peak... :P
Dessa lådorna har några år på nacken så dessa kan man hitta till riktig bra pris.

Nexo Alpha:
Du kommer att behöva minst en B2, en B1 och en M8 eller en M3 (olika spridning)
Dessa lådor är inte så gammla så de kostar endel...
Spelar ruggit starkt :D Kräver riktigt kraftiga slusteg.... Är dock fortfarande ganska "nytt" = dyrt...

d&b har också riktigt bra högtalare
Något ur deras d-serie kan nog vara nått
Det finns inte så mycket till salu i sverige...

Dessa system kräver speciella "delningsfilter" processorer.
Högtalarna låter riktigt bra. Jag har dock aldrig provat dem i riktigt "små" lokaler... :P

Till sist vill jag bara påpeka att "Line array" högtalare är inte tänkta att lyssnas på, på nära håll. Line array ska spela långt. De flesta tillverkarna hänger en "vanlig"-låda längst ner för att spela för publiken som står närmast. Eller också så ställer man vanliga högtalre på scenen.
Line array är alltså inget för hemmabruk :lol: Ska man spela högt i ett litet rum så är det gamla "vanilga" högtalre som gäller!! :D :D

Lycka till!

Redigerat av landrover, 21 January 2008 - 01:18.

Postad 21 January 2008 - 12:40

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Hittar inga uppgifter på max Spl på Arrayárna. Och ja, dom är överprisade!
Skulle som tidigare skribenter sagt vara kul att höra ditt PA. Skit samma
att det är crazy, huvudsaken det är roligt!! :)

Det där med horn i högtalare fick jag erfara när jag lånade hem en dyr
cdspelare. Det var så det skar i öronen. Matchning är viktigt när horn
är med i bilden. Lyssnar mest på vinyl, så där finns en naturlig värme.
Sen har jag en Lavry DAC, som oxå är varm till naturen. Nästan alla jag
sett som har JBL horn (i Norge) har rör antingen i för eller slutssteg...
Men rörwatt är dyrt, så jag går på själva källan istället.

Postad 21 January 2008 - 13:08

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

The man:
varför skulle det vara svårare att få det att dista i ett så litet rum?
du menar att man inte kan uppnå dist pga ansträngning om rummet är litet eller vad då?
Förresten så distar det inte, det låter lite vasst på metal på låt oss säga ;höga nivåer.
klappar man händerna i rummet så låter det ljust o skarpt.
Sklulle nog bli möe bättre i ett stort rum,får försöka övertala lite här hemma....
Du säger "inte ens min gör ju det när jag så vrider på max." har du en pa anläggning?

jimmaiy:
tanken har slagit mig att göra som du säger,men tänker inte byta ut basarna.
Dom är jag stennöjd med.
skulle jag göra det så blir det inte pa utan extrema bilbasar isåfall.
Funkar bättre i små utrymmen än pa basar som är anpassat för stora utrymmen.
Det hörs för basen får inte riktigt plats i rummet,det allra sista djupet saknas i detta rum.

Det är hornet som är en aning vasst på risiga inspelningar och det blir ju inte bättre med mitt rum.
Ett tag hade jag planer på att köpa typ ett par al 1000 o ha som toppar och köra 2-vägs aktivt,men jag tvivlar på att dom håller. Just al 1000 är dom cerwin som låter bäst som jag tycker.
men,som cerwin brukar så låter dom skrikigt när man pressar dom.
Möjligt att det blir bättre med ett bra steg,men jag vet ej.
Vore intressant att prova.

Ah pa basar brukar oftast vara distinka och snärtiga själv gillar jag den där djupa basen som får allt att skaka. Har ett par högtalare som ja ska sätta i bilbasar i och köra som bakhögtalare (fortfarande hifi) är för 2/4kanals förstärkare. Ja jag har kollat på dom basarna du har nu innan och jag vet vad det är för några;)inte dom fjuttigaste om man säger så hehe. Men med några riktigt fina bilbasar har dom nog inte stor chans när de gäller dov och mullrig bas:) och det vassa ljudet har du lagt ner mycket tid på inställning de kan man hålla på med i evigheter. Annars hade jag bytat mellanreg./diskanter vasst ljud hör inte hemma när det är extrem bas:D

Redigerat av Unregistered79206920, 21 January 2008 - 13:10.

Postad 21 January 2008 - 16:15

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Tack för alla svar!

nad2700thx:
jag vet hur högt 130 db är.
jag mätte i dbc.
långsam respons så det blev mer kontinuerlig mätning.
enligt mixern när jag mätte så var det - 10 db.
0 db är ju rakt från cdspelaren och det klipper inga steg av (jag har provat)
måste upp i + 3 + 4 nånstans innan stegen börjar klippa.
så 130 är fullt möjligt.
Observera att mätningen inte var i nuvarande rum,utan innan jag flyttade och det var i ett 40 kvadrat iaf.
jag satt ca 4 m från högtalarna och mätte.
spelar man järnet i 30 sekunder så tjuter det i öronen efteråt.
vad hade du för anläggning som spelade såpass?

jimmaiy:
basarna låter djupt och tungt som fasen i ett större rum.
riktigt tungt. Och saker skakar mycket. Ramlar ner grejer från väggar o lite sådär.
så ###### sklönt o lyssna på typ Korn(är ju som bekant inte dödsmetal men det är bra ändå) som har rätt mycke bas i sina låtar,o känna hur varje basgång får alla inälvor att vibrera.... Härligt! man blir lite snurrig efteråt men det är man ju ändå så det gör inge om det blir lite till...(billig fylla)

karla2:
har också hört det att många kör med rör till sina horn. vore mycket intressant att prova.
Tyvärr kan jag inte spela vinyl pga basen,pickupen hoppar i trummorna så det blir inge bra.
men lågt går ju,men det är ju inge kul....

Landrover:
Galet o galet,ingen är lika...
Men meyer är för mig ett nytt märke,ska kolla upp det.
tack för den upplysningen.
Förstår att man inte ska använda line array på nära håll
det är ju för riktigt stora evenemang.
skulle säkert låta piss hemma

lonesome crow:
Den killen har ju i princip samma som jag har fast jag har inte jbl.
Och jag har pa steg,det hade ju inte han. Men vore mycket intressant att läsa artikeln,var kan man få tag i den tidningen tror du?
Det hade kostat bra mycket mer med jbl och enligt han i affärn så är det knappt hörbar skillnad på mina horn och jbl´s.
Hade han sagt att jbl är mycke bättre så hade jag köpt det istället.
Mycket ärligt av honom.
Jag använder mixern som försteg,ja.
denon dn-x800. Mycket bra ljud i den faktiskt.
ganska mörk ton. samma med cd:n.

Dvd ai:
jag har lite planer på o köpa den äggkartongsliknande dämpmattan dom har på hifikit o klä rummet med.
vad tror du om det,kan det va någe som kanske fixar till det lite?

Postad 21 January 2008 - 16:20

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
givetvis är det skönt o lyssna på korn,inte sklönt som jag tydligen skrev häruppe...

Postad 21 January 2008 - 16:48

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
:) Efter en omgång med Korn ska man känna sig mörbultad.
Dymaniskt, som en hård boxhandske i mellangärdet!!
Måste vara en brutal upplevelse med ditt PA

Redigerat av Unregistered1064, 21 January 2008 - 16:53.

Postad 21 January 2008 - 20:56

GooZal
  • GooZal
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Mycket rolig tråd att följa :) Men varför spela så högt? Om några år så kan jag lova att tinitussen kommer!!

Postad 21 January 2008 - 21:40

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
GooZal:
Ja du, jag vet inte varför. Känner helt enkelt ett behov att spela ashögt.
Spelar inte alltid så när jag lyssnar på musik,men ofta.
Så fort min bättre hälft åker o handlar eller nåt,så passar jag på o rensa skallen lite.
Spelar kanske inte på max varje gång men högt spelar jag.
Kan man bli missbrukare tro?
Man kan ju bli beroende av allt möjligt,spel mat godis mm så varför inte hög musik?

Är man lite på dåligt humör så finns nog inget som hjälper lika bra som Cannibal corpse eller Deicide eller nåt annat lättsamt på hög volym.
Förr så var det bara basen man ville åt,lyssnade då mest på hardcoretechno,thunderdome terrordrome o liknande med extrem bas i. Hade då 6 st 15" hemma när jag bodde hos mor o far.
2 lanzar och 4 mds. drivna av ett 1200 watt steg som vägde 60 kg.
Vet ej hur högt det var men jag hade alla 6 st i samma hörn och så satt jag i motsatt hörn i rummet för att få maximalt tryck. Lessnade på dom sen o köpte 2 st Eminence kilomax 18. Dom 2 18 spelade ifrån 6 st 15 med råge.
Men sen flyttade jag till den där lägenheten där man kunde spela hur högt som helst jämt,och när jag hade en liten fest så pajade kilomaxen. Blev därför vred,och inhandlade raskt 4 st 18 eighteen sound. Dom jag har nu alltså.
Och dom är bättre än kilomaxen på i princip alla parametrar. Och nu är det inte bara bas som gäller heller....
Apropå bas så har jag funderingar på att byta steget som driver basarna mot ett steg i crowns i-tech serie. dom har en dämpfaktor på 5000. Vore nåt det...
Ett krell fpb 700 vore inte så dumt heller. och sen ett rör steg på en 50-100 watt för hornet.
Drömma kan man ju....

Lite softare ljud i hornet och tightare,torrare bas sen vore jag nöjd ett tag iaf.
Testade förresten lite annan musik idag,psychedelisk trance,lite kalle baah(svensk reggae) och dire straits money for nothing. Sådan musik funkar riktigt bra,blir inte vasst och går att spela mycket starkt.

Postad 22 January 2008 - 18:23

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0
Kul att du gillar metal på fysisk nivå! :D
Har du testat dessa? http://www.blocket.s...0567.htm?ca=8_s
Jag vet att dom var en milstolpe iaf när dom kom

Postad 22 January 2008 - 21:05

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Är vi inne på samma spår månne?

Postad 22 January 2008 - 21:12

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Senil har man blivit aiaf,glömde kommentera strokern.
har icke ägt nån sådan.
har däremot lyssnat i en bil där det fanns 1 st 15" stroker.
Var väldigt länge sen,men jag minns att det gjorde ont i öGona inte örona.
Mycket konstig känsla.
Skulle va intressant o testa dom 4 12" i mitt rum.
12" är ju snabbare än 18" så det blir nog det jag ska satsa på om jag ska byta basar.
Alltså 4 eller fler 12" av värre snitt.

Postad 22 January 2008 - 22:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Senil har man blivit aiaf,glömde kommentera strokern.
har icke ägt nån sådan.
har däremot lyssnat i en bil där det fanns 1 st 15" stroker.
Var väldigt länge sen,men jag minns att det gjorde ont i öGona inte örona.
Mycket konstig känsla.
Skulle va intressant o testa dom 4 12" i mitt rum.
12" är ju snabbare än 18" så det blir nog det jag ska satsa på om jag ska byta basar.
Alltså 4 eller fler 12" av värre snitt.

Snabbar och snabbare, det bror mer på modellen än på att det är en större kon area, en 12" kan prestera högre frekvenser för att den är snabbare, då det krävs.
Men en frekvens är alltid en frekvens och kan den inte återge den, så finns den inte att höra eller hörs lägre än vad den skulle.

Postad 23 January 2008 - 12:27

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0
en pa serie som jag är förtjust i är wharfedales värsta. med den dubbel 18 subben på ca 75kg eller nått sånt åsså toppar till det:D 2 subbar å 2 toppar så har man fint ös:D

Postad 23 January 2008 - 15:13

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
dvd-ai:
Ok jag ändrar lite,det är lättare för ett slutsteg att driva 12" så att dom blir rappa än 18"
Låter det bättre?
Eller är jag ute o cyklar baklänges på en trehjuling efter att först blivit tappad bakom en vagn, varpå en skruv lossnade och huvet fylldes med sågspån?

Jimmaiy
finns säkert massor med pa grejer som får mitt att låta som en klockradio,men så är det ju:
Vad man än skaffar så finns det alltid nåt annat som är bättre/värre.
Ljudtrycket räcker,det är själva ljudet i sig som jag inte riktigt är nöjd med.
men jag tror att felet ligger i akustiken i mitt rum faktiskt.
Och frågan från första början var ju om nån mer hade pa hemma + om det fanns hifi som kunde leva upp till dessa ljudtryck.
Sen att det är kul att höra andras åsikter,det är en trevlig bonus.

Postad 23 January 2008 - 19:02

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0
Corpse:
Jo man har ju lirat en del metal i sina dagar hehe. Metal är ju det svåraste att få att låta HiFi om tycker jag!
Men det är kanske ett PA som ska till för att det inte ska bli jobbigt på hög volym.
Tycket metal Live oftast låter riktigt snyggt! Tycker även att metal live på CD ofta låter illa. Skum paradox!

Postad 23 January 2008 - 19:59

Unregistereddf334b29
  • Unregistereddf334b29
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Vilken kul tråd. Det påminner mig om när jag var yngre och byggde ihop system till olika band.
Hemma hade hade jag i mitt 20m2 rum Cervin Toppar. Kommer inte ihåg namnet men det var deras största på den tiden med 15"bas och hornskrikor. Som sub körde jag 2st RCF 18" i varje låda på ca 600liter. Elemeneten var byggda för hög effekt och skulle klara upp emot 6Kw. Ändå relativt lättdrivna. Detta kopplat till ett antal Lab 1000steg fick det att dunka. Legendariska fester......
Om det sen lät bra låter jag vara osagt. Högt var det iallafall.

Postad 23 January 2008 - 20:22

Jumbsan
  • Jumbsan
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Rådet från mej är att göra något åt akustiken(stava?) i rummet eller gå ner någon dimension med diskant/mellanregister högtalarna om det är möjligt utan att det blir fel på andra hållet :P

Postad 23 January 2008 - 21:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

dvd-ai:
Ok jag ändrar lite,det är lättare för ett slutsteg att driva 12" så att dom blir rappa än 18"
Låter det bättre?
Eller är jag ute o cyklar baklänges på en trehjuling efter att först blivit tappad bakom en vagn, varpå en skruv lossnade och huvet fylldes med sågspån?

Jimmaiy
finns säkert massor med pa grejer som får mitt att låta som en klockradio,men så är det ju:
Vad man än skaffar så finns det alltid nåt annat som är bättre/värre.
Ljudtrycket räcker,det är själva ljudet i sig som jag inte riktigt är nöjd med.
men jag tror att felet ligger i akustiken i mitt rum faktiskt.
Och frågan från första början var ju om nån mer hade pa hemma + om det fanns hifi som kunde leva upp till dessa ljudtryck.
Sen att det är kul att höra andras åsikter,det är en trevlig bonus.

Hehe, ne men på en gammal rostig Monark i alla fall :P
Men du kan trösta dig med att det är ett vanligt missförstånd !
Det har ingenting med storleker på ellementet att göra, utan på känslighet och elektriska, mekaniska parametrar m.m. att göra, men ett stort ellement har lättare för att prestera höga ljudtryck/låga frekvenser än ett likadant, fasst mindre ellement, det är den enda fördelen med ett större ellement.
Fördelen med mindra ellement är ju som nämt att dom kan gå högre upp i frekvens.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.