Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad föredrar du för Högtalare ?

48 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 January 2008 - 23:59

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Hej, tyckte att det skulle vara kul att göra en tråd där man kan se lite vad vi på forumet som byggt egna högtalare föredrar.
Föredrar ni att bygga egna i alla lägen, eller att ibland köpa ?
Det är ju trotts allt en mycket stor del av hela upplevelsen att räkna,designa och sedan bygga ett par högtalare som man sedan efter åtskiliga timmar av fin trim, till sist blir riktigt nöjd med ;)

Ja personerligen tycker att det är så sjukt kul att göra egna så att det kommer dröja innan jag någonsin köper ett färdigt par igen.
Och när jag väl gör det så ska det vara ett specielt par ;)

// SEAS master ;)

Postad 19 January 2008 - 00:13

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Själv har jag tummen mitt i handen, så något bygge blir det inte. Dessutom gillar jag snygga högtalare. Jag är väldigt svag för Audiovectors utseende... bland annat.

Så. Jag köper. ;)

Postad 19 January 2008 - 01:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Själv har jag tummen mitt i handen, så något bygge blir det inte. Dessutom gillar jag snygga högtalare. Jag är väldigt svag för Audiovectors utseende... bland annat.

Så. Jag köper. :blush:

Jo, det är ju den enklaste lösningen som också garanetar ger ett bra resultat, om man köper rätt :P
Men som sagt, tillfredställelsen av att ha byggt ett par helt egna högtalare och att sitta och gotta sig åt att dom låter så bra, finns inget bättre :)

Sedan så kan man ju få bra finich och snygga högtalare av dom man gör själv också :lol:

Postad 19 January 2008 - 01:37

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Hade jag haft plats, tillgång till allt och kunnat så hade jag helklart provat mig fram med att bygga egna..
Stoltheten med att visa upp något som man förhoppningsvis lyckas få att låta riktigt bra måste vara sjukt härlig..

Men precis som mafix så har jag tummen mitt i handen vad det gäller sånt här.. :)

Postad 19 January 2008 - 06:58

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Får nog oxå placera in mig i den lata killen. Jag köpte mina högtalare färdig, dock beg. Är mest rädd för filter och vill som höra det färdiga ljudet innan jag skulle börja bygga själv.

Dock har jag stora funderingar på att skaffa mig sub, och då blir det troligvis bygga själv.

// Sat

Postad 19 January 2008 - 09:34

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
köper.

Snyggare, snabbare. Har lagt pianolack på ett par hembyggda en gång, det gör jag inte om. Tar för mycket tid, plats och pyssel. Och resultatet blir inte lika bra heller som ett par högtalare av hyfsad kvalitet byggda i Kina...

Redigerat av spacebot, 19 January 2008 - 09:35.

Postad 19 January 2008 - 14:05

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

köper.

Snyggare, snabbare. Har lagt pianolack på ett par hembyggda en gång, det gör jag inte om. Tar för mycket tid, plats och pyssel. Och resultatet blir inte lika bra heller som ett par högtalare av hyfsad kvalitet byggda i Kina...

Så sant, inte lätt att lägga pianolack :P
Har sjäv försökt, och med ett totalt misslyckande som resultat :blush:

Själv så är jag ganska petig med hur högtalarna ser ut, men jag låter alltid ljudet bestämma men det är klart, skulle alldrig släpa in ett par stora hort i ren spånsiva o behanlad ellerså.
Det är verkligen fult, men vissa står ju ut med det :)

Postad 19 January 2008 - 14:45

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0
Ja det är ingen tvekan om att jag hellre bygger egna, men jag hinner inte med sånt längre. När min fru var gravid byggde jag ett skötbord till knatten i massiv ek, men sen dess har jag inte sysslat med några finsnickerier alls. Jag har verktyg i proffsklass och ett elektroniklabb som kan få nördar att gråta av avund, men ingen tid. Ändå så går jag runt med ett fånigt lyckligt leende, det här med barn är bra märkligt... :)

Postad 19 January 2008 - 19:39

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Ja det är ingen tvekan om att jag hellre bygger egna, men jag hinner inte med sånt längre. När min fru var gravid byggde jag ett skötbord till knatten i massiv ek, men sen dess har jag inte sysslat med några finsnickerier alls. Jag har verktyg i proffsklass och ett elektroniklabb som kan få nördar att gråta av avund, men ingen tid. Ändå så går jag runt med ett fånigt lyckligt leende, det här med barn är bra märkligt... :blink:

"Nu lilla gubben ska pappa lära dig hur man bygger en riiiiktigt fin HiFi-förstärkare.. Sedan kan vi bygga högtalare till, som passar som handen i handsken"

Postad 19 January 2008 - 23:59

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Jag tänkte ta tjuren vid hornen med min flicka. Tycker att det stämmer väl att pojkar och flickor är funtade olika och gillar olika saker, men jag tycker att man iaf ska få chansen att bestämma själv vad som passar sig. Och då måste man testa.

Hon är ju 3 nu så jag köpte ett verktygs-kit åt henne i födelsedagspresent.
Röda batteridrivna saker som såg och borrmaskin med skruvmejslar och skjutmått och gud-vet-vad. Skitbra, och billigt.
Så nu skruvar och sågar hon hejvilt.

Det är ju bra om dom får välja själv vad dom vill tycka är kul, men då måste dom ju som sagt få prova.

Pappa är förebilden när saker ska göras eller lagas, helt klart. Och ska man ha med henne ut i garaget tar jag mig tid att bygga en arbetsstation där hon får skruva i några skruvar, eller muttra på muttrar med "egna" verktyg... funkar bra som barnvakt och är sååå sjukt trevligt att vara med om - se hur hon liksom står där och "mekar", helt inne i uppgiften B)

---

Det här är vad pappa snickrade i somras iaf > Vifa rakt igenom. Ren test är strategin. Lyssa, lära, observerj och så fintrimma...
Brorsan fick blindtesta nyligen, med bindel för ögonen, och fick svara på en del frågor jag hade plitat ihop.
Han var riktigt impad. Tyckte det lät bättre än Canton RC-L i en bra uppställning med bra förstärkeri.
Han såg LITE förvånad ut när jag visade att det jag spelade med till Viforna, var en liten Sony intergrerad allt-i-ett för 1600 spänn... iofs på rea istf 2500,- men ändå :lol:

Kan ju lägga till nåt mer, kanske nåt där man ser övesikt till clouesups kanske., och skydd är utvalda. så snart är det stil på grejjörna :blink:

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisteredb38af287, 20 January 2008 - 00:20.

Postad 20 January 2008 - 00:39

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0
Köpe om dom är tillräckligt stora. Annars är de hemmabyggda som gäller. Framförallt jävligt roligt. Byggde en sub för inte sålänge sen

Redigerat av Unregistered79206920, 20 January 2008 - 00:39.

Postad 20 January 2008 - 01:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Verkar som att dom flesta jag pratat med och dom som svarar här i tråden är överens om att det nästan är roligare att bygga högtalarna än att sedan ha dom färdiga, Kan till läggas att jag är inget undantag :blink:
När jag har ett par färdiga, som jag är mycket nöjd med så börjar jag genast att fundera på vad jag kan göra för att få dom bättre.
Det brukar resultera i att jag skaffar bättre filter komponenter och att jag kanske pillar lite med kablar och avstämning m.m.
Det är ju halva grejen, att man ska pula och mecka med dom, inte "bara" lyssna !
Om jag köppt ett par färdiga högtalare så skulle jag genast börja att modda dom, jag kan liksom inte hålla fingrarna i styr :lol:

Redigerat av DVD-ai, 20 January 2008 - 01:11.

Postad 20 January 2008 - 06:11

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
... och då är det bättre att börja bygga redan från scratch, istället för att slösa pengar - eller hur DVD-ai? :lol:

Här har jag iaf nästa "vision" - det blir världspremiär här på forumet, eftersom Faktiskt.se har så risigt system att lägga upp bilder med.

Tanken är - Vägghängd - Vägg-stativhängd/vinklad - Tunn, smal för plasma/projje - Relativt nätta utan att kompromissa bort all kapacitet - Helt flexibla LCR som kan användas som frontar, center och surround - En ytterligare och lite nättare version i samma snitt för surround, om man vill ha det - Mycket enkla att bygga (delningsfiltermässigt) - Hyfsat billiga i 5.0 uppsättning - Ska låta bättre än det mesta...

(det kommer en till, ännu smidigare och flexiblare version med samma bestyckning också. Den ska bli så flexibel att jag skulle vilja kalla den Unni6-speaker istället för LCR - För dom som känner till att exet heter Unni står det säkert klart att hon är nån form av inspiration, eller bristen på aktiviteten i namnet har kanske gett mig kreativitet och skaparkraft!? :blink: - Nä, jag skojjar. Jag har döpt dom till något helt annnat.)

Låter bra, men vad tänker ni spontant när ni ser mina resultat av abrupt inlärda 3D-CAD färdigheter?

Tänk på att ni kan vrida och vända dom hur som helst, kabelkanaler är infällda och finns i alla riktningar för kablage.
Har man väggstativ (Biltema har skitbra, billiga) så kan man vinkla dom idealiskt och få det sneda "snittet" att stå helt "rakt" i förhållande till lyssnarposition... knepigt att beskriva, men det fanns en idé iaf =)

(Faktum är att dom är "klara" i allt utom praktiken. Dom är simulerade och utkapade och färdigfunderade så långt det är möjligt utan att ha elementen mätta och inskruvade. Färgen kommer bli vita, som på bilden, metallic eller matta. Svarta i metallic med endast kopparfaspluggarna som accenter. Eller Kopparfärgade med svarta elementskydd och svarta accenter.)

*Notera att det är copyrightat, varumärkesskyddat och måste frågas om det får snos av mig etc etc. S:et i cloisterblack-font står för Stridström, vilket är mitt högst unika efternamn* =)

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisteredb38af287, 20 January 2008 - 06:28.

Postad 20 January 2008 - 07:46

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Generellt sett:
Om man lägger 5000:- vilket ger bäst ljud, köpta eller hemmabyggda högtalare?

Räkna bort tiden det tar att bygga och förutsätt att man vet vad man gör.

Postad 20 January 2008 - 07:59

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Egenbyggda, helt klart.
Det blir en annan budget för exempelvis elementval osv.
Man väljer utifrån sina egna förutsättningar och har hela världens utbud att välja utav, nästan iaf.

Mina Vifor på bilden i översta inlägget kostade mig under 1500 spänn, och jag kan LOVA att du inte hittar nåt i närheten för 1500,- :blink:

Postad 20 January 2008 - 12:14

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0
En jag känner byggde sig ett par högtalare med dubbla 12" element 2st 5 1/4mellanreg. å en dome. Byggandet kostade inte mer än 7500kr men fyfan vad dom spelar:D

Postad 20 January 2008 - 12:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Egenbyggda, helt klart.
Det blir en annan budget för exempelvis elementval osv.
Man väljer utifrån sina egna förutsättningar och har hela världens utbud att välja utav, nästan iaf.

Mina Vifor på bilden i översta inlägget kostade mig under 1500 spänn, och jag kan LOVA att du inte hittar nåt i närheten för 1500,- ;)

Kan inte göra annat än att hålla med :lol:

Om man vet vad man gör och har vektyg/tid så kommer man att tjäna på att bygga eget !

megalomaniac du verkar vara riktigt Haj på att bygga högtalare!
Har något bra filter beräkningprogram som du kan tippsa om ? helst gratis eller att det går att ladda ner från torrents B)
tängte att jag ska ta och fråga GrodanB också, forumets egen filter Guru :blink:

Redigerat av DVD-ai, 20 January 2008 - 12:26.

Postad 20 January 2008 - 16:52

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Tack för beundran haha... eller lovorden eller nåt =)
Jag är däremot helt och hållet en noob jämfört med dom-som-kan.
Jag har för vana att tänka att "allt är möjligt", jag menar, om nån annan kan - varför skulle inte jag kunna?
Sen skaffar jag mig en "vision", eller dom kommer av sig själv... sen sätter jag igång när jag har samlat på mig information och kunskap jag behöver inledningsvis. Resten får man samla under resans gång.

Jag använder föresten Bassbox Pro, 6 tror jag det är, och det matchande men fristående X-over pro.
X-over Pro är det bästa jag hittat hittills, mycket bra.
(Fråga om du behöver hjälp så ska vi se om jag kan stå till tjänst. Obs! - kom ihåg att jag är noob.)

Gratis är det inte, vanligtvis =)

Mycket intuitivt och bra simuleringsprogram hursomhelst, tycker jag.
Jag har testat lite olika och det finns säkert bättre, men då är dom snudd på oanvändbara i början innan man lärt sig, det är ju bara dåligt tycker jag.

Saker ska inte göras svårt bara för att det ska "verka" avancerat, tvärtom.

Sätt igång och spåna nu vettja - och vad tyckte ni om skisserna på väggisarna då?
Dom är medvetet gjorda lite oprecist så man får se "helheten" och fantisera dit detaljerna.

Det nedre skyddet (svart) är borttaget på den nedre delen av högtalarna, men linjer finns där ändå för att visa var det sitter, om någon blev förvirrad.
Elementen ska sitta utanpå-monterade på baffeln och dom svarta skydden är 12mm mdf som blir utfasade runt elementen och med högtalartyg över såklart.

Lika bra att röja elementen på en gång.
Diskanten är en B&G NEO3 PDR - en banddiskant som är ruggigt bra. Den ser ut sådär med utanpåliggande "flange"
Bredbandarna/mellanregistren är CSS WR125S som verkar ruggigt bra. 4½" med Adires motorteknologi gör att dom är lågdistorderande, långslagiga och kapabla.
Dom ska låta riktigt, riktigt bra och spridningsmässigt är dom mycket bra. Ska delas mot diskanten vid 6KHz inledningsvis.
Delningsfiltret blir mycket enkelt i den här skapelsen. Och ganska billigt då, beroende på vilka komponenter jag använder.

Redigerat av Unregisteredb38af287, 20 January 2008 - 16:54.

Postad 20 January 2008 - 22:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag har för vana att tänka att "allt är möjligt", jag menar, om nån annan kan - varför skulle inte jag kunna?
Sen skaffar jag mig en "vision", eller dom kommer av sig själv... sen sätter jag igång när jag har samlat på mig information och kunskap jag behöver inledningsvis. Resten får man samla under resans gång.

Jag använder föresten Bassbox Pro, 6 tror jag det är, och det matchande men fristående X-over pro.
(Fråga om du behöver hjälp så ska vi se om jag kan stå till tjänst. Obs! - kom ihåg att jag är noob.)

Jag har testat lite olika och det finns säkert bättre, men då är dom snudd på oanvändbara i början innan man lärt sig, det är ju bara dåligt tycker jag.

Sätt igång och spåna nu vettja - och vad tyckte ni om skisserna på väggisarna då?
Dom är medvetet gjorda lite oprecist så man får se "helheten" och fantisera dit detaljerna.

Det nedre skyddet (svart) är borttaget på den nedre delen av högtalarna, men linjer finns där ändå för att visa var det sitter, om någon blev förvirrad.
Elementen ska sitta utanpå-monterade på baffeln och dom svarta skydden är 12mm mdf som blir utfasade runt elementen och med högtalartyg över såklart.

Diskanten är en B&G NEO3 PDR - en banddiskant som är ruggigt bra. Den ser ut sådär med utanpåliggande "flange"
Bredbandarna/mellanregistren är CSS WR125S som verkar ruggigt bra. 4½" med Adires motorteknologi gör att dom är lågdistorderande, långslagiga och kapabla.
Dom ska låta riktigt, riktigt bra och spridningsmässigt är dom mycket bra. Ska delas mot diskanten vid 6KHz inledningsvis.
Delningsfiltret blir mycket enkelt i den här skapelsen. Och ganska billigt då, beroende på vilka komponenter jag använder.

OK, jo X-over pro vet jag ska vara bra, men jag vill inte pröjsa ;)
Men vi får se, kanske köper den nu i veckan ;)

Kör just nu med ett program som heter X-oversimulator, men det fungerar inge vidare tycker jag :rolleyes:

Jo, dina högtalare ser riktigt bra ut, tycker att det är bra val av ellement, som sagt dom där diskanterna är riktigt bra.
Har en polare som byggt med sådana, han byggde ett par Fostex bredbandare med backladdat horn, som finns en del ritningar på nätet på.
Men han byggde sedan ett par baslådor med TL princip till, dom drivs av 2st separata steg, men han kände att han ville ha lite mer skärpa och öppenhet i diskanten, så han köppte ett par sådana diskanter som du tängte på.
Han körde dock även dom på varsitt separat slutsteg, och dom lät mycket bra ;)

tycker att inte att filter behöver vara mer avancerade än nödvändigt, är elementen lätta att dela så ska man använda sig av det.
jag gillar att jobba med 1 och 2 årdningens filter, tycker att det i 9 fall av 10 ger det bästa ljudet, men det gäller då att elementen funkar till det och att det är en 2 vägare och inte mer.
Sedan så kan man ju få komplettera med diverse kompencering krettsar för att det ska bli riktigt bra, men det är inte så blodigt.
Fördelen med ett "simpelt" filter är att man kan skämma bort det med riktigt bra komponenter till samma pris som ett mer avancerat ;)

Redigerat av DVD-ai, 20 January 2008 - 22:06.

Postad 20 January 2008 - 23:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

försten, var köpte du ditt X-over pro ?

kollade runt lite på nätet, och hittade lite olika bland annat madisound, men dom har bara ett paket med både Basbox pro & X-over pro
Men basbox har jag ju redan :) och alla andra sidor verkar fett skumma, så där vill jag inte köpa :P

Redigerat av DVD-ai, 20 January 2008 - 23:15.

Postad 20 January 2008 - 23:52

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Jag hade tänkt köra få komponenter och testa lite olika fabrikat när jag väl har hittat rätt.
Tror det kan bli rätt bra det här, som sagt :P

X-over Pro råkade jag "hitta" på/i samma ställe som jag hittade BassBox, var det var någonstans kan jag för ögonblicket inte komma ihåg :)

Postad 21 January 2008 - 18:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Men alla ni som tycker att det är viktigt att finichen är bra, jag kan förstå i fall att ni inte skulle vilja bygga själva.
Det är trottsallt inte så lätt att få en bra finich på dom när man e färdig, det slutar alldeles för ofta med att byggaren tappar intresset och låter dom vara som dom är.
Men jag skulle alldrig vilja ha ett par o-behandlade lådor i spån/MDF stående mitt i vardagsrumet, det är ju frumtansvärt fult.
Även om jag tillhör dom som tycker att ljudet är det viktigaste så anser jag ju att det finns en gränns för hur "fula" ett par högtalare kan vara, om dom ska få stå i vardagsrummet.

Det finns ju ett annat sätt att göra också, det är att lämna dom färdiga lådorna till en möbelsnickare som får lägga faner och lacka m.m.
Då får man ju ett minst lika fint resultat som köppta + att du kan få exakt vilken finich du vill ha.

Postad 21 January 2008 - 23:02

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0
någon som vet något bra ställe man kan kolla på fanerar på som har många olika varianter. ska helst va mörk körsbär eller liknande

Postad 22 January 2008 - 00:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

någon som vet något bra ställe man kan kolla på fanerar på som har många olika varianter. ska helst va mörk körsbär eller liknande

Har ingen större erfarenhet av faner, men sök lite på google så kommer du att hitta.

Postad 22 January 2008 - 10:00

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Om man vill bygga själv kan man framför allt kolla DIY-avdelningarna i de andra svenska forumen.

Faktiskt.se (främst, mycket roliga och kompetenta DIYare där)
Hififorum.nu
Component.se
DIYforum.net

Vet att det står en del om olika fanerings-försök för Faktiskt.se iaf, där tror jag du hittar var du ska handla fanér också.

Postad 22 January 2008 - 18:08

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Om man vill bygga själv kan man framför allt kolla DIY-avdelningarna i de andra svenska forumen.

Faktiskt.se (främst, mycket roliga och kompetenta DIYare där)
Hififorum.nu
Component.se
DIYforum.net

Vet att det står en del om olika fanerings-försök för Faktiskt.se iaf, där tror jag du hittar var du ska handla fanér också.

Okej får se om där är något:)

Postad 22 January 2008 - 20:06

Unregistered7c4f906d
  • Unregistered7c4f906d
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Jag är totalt novis när det kommer till att bygga högtalare även om det skulle vara kul att prova. :D

Fråga: Hur bra är färdiga byggsatser som man kan köpa från t.ex. Hifi Kit Electronic?

Postad 22 January 2008 - 21:06

Matte_D_I_Y
  • Matte_D_I_Y
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
För mig var valet lätt. Att bygga egna var en självklarhet, men det beror också på att jag valt en lite ovanlig väg att gå. Det som är det svåraste att få bra som hemmabyggare näst efter lådan är delningsfiltret. Så jag tänkte till en gång extra, hur blir jag av med delningsfilter problemet ? Jo helt enkelt genom att inte använda något alls.

Genom att använda aktivadelningsfilter och separata slutsteg till varje element, så blir högtalarbygget rena barnleken. Jag kan t ex välja och vraka mellan de element som låter bäst utan att behöva tänka på impedans och känslighet mm. Med de branta 24dB/oktav delningsfiltren blir övergången mellan elementen helt omärkbar och fasfel mellan elementen påverkar inte ljudet. Pengarna kan man nu lägga på det som verkligen påverkar ljudet nämligen högtalarelementen, och inte massa onödiga svindyra spolar i silver och guld och dyra kondensatorer mm.

Att aktivtdelade högtalare låter otroligt mycket bättre än motsvarande passivtdelat behöver jag väl inte ens skriva. Det är just på denna punkt som de färdigbyggda högtalarna faller, för hur många högtalartillverkare kan ni räkna upp som säljer högtalare utan passiva delningsfilter.......

Postad 22 January 2008 - 21:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag är totalt novis när det kommer till att bygga högtalare även om det skulle vara kul att prova. :lol:

Fråga: Hur bra är färdiga byggsatser som man kan köpa från t.ex. Hifi Kit Electronic?

beror på vilken av alla deras modeller !
Dom har en del som är riktigt bra för priset ocn några som är ok och andra som inte är någe vidare.
Om du har frågor angående någon av deras högtalare så är det bara att fråga, då jag har mycket bra koll på deras samtliga modeller.
Några av deras modeller utmärker sig extra, med ett ljud som jag tycker ligger väl över vad man får om man köper färdig byggda högtalare i för samma pris.
Acustic Symfoni, Acoustic Phase och Acoustic Alfa 1 & 2
är några av dom som jag tycker är mycket bra för priset, men det är klart att man kan pilla lite i filtret på T.ex. Symfoni och få det ganska mycket bättre, men redan i standard utförande så är dom en av mina favoriter hos hifikit, bara för att dom har så bra Pris/prestanda förhållande.

För mig var valet lätt. Att bygga egna var en självklarhet, men det beror också på att jag valt en lite ovanlig väg att gå. Det som är det svåraste att få bra som hemmabyggare näst efter lådan är delningsfiltret. Så jag tänkte till en gång extra, hur blir jag av med delningsfilter problemet ? Jo helt enkelt genom att inte använda något alls.

Genom att använda aktivadelningsfilter och separata slutsteg till varje element, så blir högtalarbygget rena barnleken. Jag kan t ex välja och vraka mellan de element som låter bäst utan att behöva tänka på impedans och känslighet mm. Med de branta 24dB/oktav delningsfiltren blir övergången mellan elementen helt omärkbar och fasfel mellan elementen påverkar inte ljudet. Pengarna kan man nu lägga på det som verkligen påverkar ljudet nämligen högtalarelementen, och inte massa onödiga svindyra spolar i silver och guld och dyra kondensatorer mm.

Att aktivtdelade högtalare låter otroligt mycket bättre än motsvarande passivtdelat behöver jag väl inte ens skriva. Det är just på denna punkt som de färdigbyggda högtalarna faller, för hur många högtalartillverkare kan ni räkna upp som säljer högtalare utan passiva delningsfilter.......

Jo, det är ett nästan ulitmat sätt att köra på, men det är mycket dyrt och det är opraktiskt, knappast någonting för den som gillar stilrent och lite kablar B)
Men jag själv vill köra så, och ska nog det också, när båda plånbok och utrymme tillåter det.

Passiva filter är mycket dåligt igentligen, förutom om man använder 1 årdningen som inte har någon direkt negativ inverkan på ljudet.
Men det kräver att ellementen tillåter en så "klen" delning :D

Som sagt, finns många vägar att gå, man får välja praktiskt eller bäst prestanda ! :D

Redigerat av DVD-ai, 22 January 2008 - 22:02.

Postad 23 January 2008 - 00:33

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Jag kommer köra en "kompromiss" jag. Dels låta en aktiv sub sköta sub<80Hz, dels använda bredbandare, och toppa med en diskannt med troligen en första ordningens princip däruppe.
Hade jag gått på elementet FR125S så sträcker det ut lite bättre, och då hade jag teoretiskt sett kunna köra HELT filterlöst. Inte aktiva heller mao.

Oftast får man inte både äta kakan och ha den kvar =)

ps: Jag har "gjort" en identisk 5.0 uppsättning med FR125S elementen som jag tror kan vara ruggig i mindre rum.
HELT filterlöst alltså, inget som degraderar ljudet alls. Direktkopplat fullregister.
Dessa ska användas som surrounder i mitt eget rum också, men framtill blir det lite mustigare med dáppolito och banddiskant, som jag redan beskrivit.

Redigerat av Unregisteredb38af287, 23 January 2008 - 00:36.

Postad 23 January 2008 - 06:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag kommer köra en "kompromiss" jag. Dels låta en aktiv sub sköta sub<80Hz, dels använda bredbandare, och toppa med en diskannt med troligen en första ordningens princip däruppe.
Hade jag gått på elementet FR125S så sträcker det ut lite bättre, och då hade jag teoretiskt sett kunna köra HELT filterlöst. Inte aktiva heller mao.

Oftast får man inte både äta kakan och ha den kvar =)

ps: Jag har "gjort" en identisk 5.0 uppsättning med FR125S elementen som jag tror kan vara ruggig i mindre rum.
HELT filterlöst alltså, inget som degraderar ljudet alls. Direktkopplat fullregister.
Dessa ska användas som surrounder i mitt eget rum också, men framtill blir det lite mustigare med dáppolito och banddiskant, som jag redan beskrivit.

vad ska du ha för ellement i dom ?
Du tängte köra på 1 ordningen i dom också, då är det ju lite viktigare att välja rätt :)

Postad 23 January 2008 - 07:00

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Föredrar färdiga. Har inte de hundratals (tusentals) timmar som krävs för att konstruera en riktigt bra högtalare. Inte heller kunskaperna om hur man påverkar alla parametrar.

Däremot skulle jag kunna bygga något till en andra eller tredjeanläggning där ljudkvalite inte kommer i första hand.

Postad 23 January 2008 - 09:28

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Du tängte köra på 1 ordningen i dom också, då är det ju lite viktigare att välja rätt :)

jag tänker köra 2st CSS WR125S + en NEO3 PDR i dáppolito konfig i varje högtalare för fronten. Dáppolito är när en bas/mellan sitter över och under (nära) diskanten.
Det ger bättre horisontell spridning bland annat, och mindre vertikal, vilket är bra i mitt fall då det bli nära vägg/tak/ytor.

WR125S är bredbandare men faller av något över 15KHz jämfört med den ytterligare förbättrade FR 125S som ger spikrak frekvenskurva upp över 20KHz, även med mycket bra spridning. Dessa FR ska jag köra en enda av i surroundkanalerna, utan diskant.

En version jag har, för folk som har mindre rum, eller inte krav på 100dB + är en identisk uppsättning med 5 högtalare med 1st FR125S i varje.

Mycket billigt, mycket bra klangmatchning (såklart!), bättre ljud än man tror, tror jag =), absolut filterlöst, fullregisters, bra spridning, bra bas.

Postad 23 January 2008 - 10:16

Unregistered53a69b62
  • Unregistered53a69b62
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
jag föredrar helt klart att köpa färdiga högtalare, det beror framför allt på tidsbrist men i ännu högre grad på risken att finishen inte blir bra. I min ungdom byggde jag mycket, både förstärkare, högtalare, subbasar men även en helkul bergsprängarrigg.
Jag utgick från en vanlig bilbandare med reversering, kompletterade med Booster. Hela paketet var gissningsvis 60cm bred ca 20cm djup och 25cm hög. Högtaleriet bestod av 8" basar samt Piezohorn. Plats för motorcyckelbatteri under bandaren. I toppen fanns bärhantag på respektive sida och en "instrumentpanel" för driften. Denna panel bestod av batterimätare, Strömställare för påslag av bandare respektive Booster, Brytaren för Boostern kom från en JA 35 Draken. En vippbrytare där man först måste lyfta en fjäderupphängt plastlock med texten "EBK" (Efterbrännkammare). För att slå på hela anläggningen behövdes det en tändningsnyckel i form av en 1/4" telepropp med Lysdiodindikering i botten. Ni kan tänka Er att denna "rigg" gjorde succe på stränder och festplatser.

Hälsningar

Björn Hestner

Improved Audio

Distributör av Tysk High-End-elektronik

Redigerat av Unregistered53a69b62, 23 January 2008 - 10:18.

Postad 23 January 2008 - 10:50

Unregistered7c4f906d
  • Unregistered7c4f906d
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

(carp998 @ Jan 22 2008, 20:06 )
Jag är totalt novis när det kommer till att bygga högtalare även om det skulle vara kul att prova.

beror på vilken av alla deras modeller !
Dom har en del som är riktigt bra för priset ocn några som är ok och andra som inte är någe vidare.
Om du har frågor angående någon av deras högtalare så är det bara att fråga, då jag har mycket bra koll på deras samtliga modeller.
Några av deras modeller utmärker sig extra, med ett ljud som jag tycker ligger väl över vad man får om man köper färdig byggda högtalare i för samma pris.
Acustic Symfoni, Acoustic Phase och Acoustic Alfa 1 & 2
är några av dom som jag tycker är mycket bra för priset, men det är klart att man kan pilla lite i filtret på T.ex. Symfoni och få det ganska mycket bättre, men redan i standard utförande så är dom en av mina favoriter hos hifikit, bara för att dom har så bra Pris/prestanda förhållande.

Ok, tack för det. Ska införskaffa nytt system till våren och beroende på hur mycket tid jag har kanske det kan bli en byggsats. Då får man ju lite av båda världar, både bygga eget men inte helt från scratch :)

Postad 23 January 2008 - 22:22

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
1 ) Jag kan inte lämna något orört, måste få det till det bättre hela tiden :P, kan hända att jag är nöjd någon månad, sedan faller andan på igen.

2 ) Känslan av att göra något eget, som blir bra, är obeskrivlig och själva tjusningen med DIY.

3 ) Ofantligt vad mycket billigare det är med DIY :D , man slipper de flesta utvecklingskostnader och företagetsöverskott för att de ska gå runt.

Postad 23 January 2008 - 22:38

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Nu har vi glömt en sak: En högtalartillverkare som köper in tusentals element/filterdelar får rejält mycket lägre priser på dessa än vad vi får när vi köper dom lösa som privatpersoner :P

Postad 24 January 2008 - 08:14

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
sant, men som Kalkyl skrev ovan, så slipper vi alla andra kostnader också - löner, utvecklingskostnader, administrativt, logistik, handlarnätverk etc. Finns hur mycket som helst.

Så visst, hade dom byggt ett enda par och kan använda sina fördelaktiga resurser så.
Och sedan om bygget då bara är på skoj och lite hobbyaktig nivå, för att sedan kränga det privat åt nån snubbe, då kan det kanske bli lite billigare, möjligen...
Ska hela maskineriet igång så blir det nog inte så billigt.

Postad 25 January 2008 - 16:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Du tängte köra på 1 ordningen i dom också, då är det ju lite viktigare att välja rätt :lol:

jag tänker köra 2st CSS WR125S + en NEO3 PDR i dáppolito konfig i varje högtalare för fronten. Dáppolito är när en bas/mellan sitter över och under (nära) diskanten.
Det ger bättre horisontell spridning bland annat, och mindre vertikal, vilket är bra i mitt fall då det bli nära vägg/tak/ytor.

WR125S är bredbandare men faller av något över 15KHz jämfört med den ytterligare förbättrade FR 125S som ger spikrak frekvenskurva upp över 20KHz, även med mycket bra spridning. Dessa FR ska jag köra en enda av i surroundkanalerna, utan diskant.

En version jag har, för folk som har mindre rum, eller inte krav på 100dB + är en identisk uppsättning med 5 högtalare med 1st FR125S i varje.

Mycket billigt, mycket bra klangmatchning (såklart!), bättre ljud än man tror, tror jag =), absolut filterlöst, fullregisters, bra spridning, bra bas.

Låter mycket intressant och vad jag kunde se så verkar det vara bra bredband-reg det där, diskanterna kom jag ju på att du hadde nämt förut, dom har jag ju också lyssnat på vid ett antal tillfällen, mycket bra diskanter :)

Men, du har en massa olka modeller som du har färdiga för att säljas, så om någon vill köpa så bygger du och säljer eller ?
Eftersom att du har rättigheter till dina skisser m.m.
Hur skaffar man det ? :D

Har själv ett par 2 högtalare på gång, det är ett par delade golvare med mycket hög ambitions nivå, Seas Excel diskanter T25CF001
och Seas Excel mellan/bas W17EX-002 som är helt otroliga :D
Och den separate bas modulen ska vara bestyckad med 2 st L22RN4X/P H1208 som jag tycker är bland dom bästa basarna som finns i 8" storlek.
Har även tankar på att köra 2st i var låda i stället :D

Det blir 2 ordningen till båda mellan och diskant och basen.
filter-komponenterna kommer att var bandspolar till W17EX-002 och Audyn-cap
Diskanterna kommer att få Audyn-cap dom med, och en 0,8 mm spole
Basarna, dom kommer att få Tritek spolar och Audyn-cap till dom med, alla filter komponenter som jag ska använda hadde jag redan hemma, så jag slipper köpa nya :)

1 ) Jag kan inte lämna något orört, måste få det till det bättre hela tiden :lol:, kan hända att jag är nöjd någon månad, sedan faller andan på igen.

2 ) Känslan av att göra något eget, som blir bra, är obeskrivlig och själva tjusningen med DIY.

3 ) Ofantligt vad mycket billigare det är med DIY :lol: , man slipper de flesta utvecklingskostnader och företagetsöverskott för att de ska gå runt.

Tycker mig känna igen mig :D kan alldrig hålla fingrarna borta, går det att få det lite bättre, då kommer jag garanterat att försöka göra det också :lol:

Redigerat av DVD-ai, 25 January 2008 - 16:54.

Postad 26 January 2008 - 01:16

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Nej för tusan, jag har färdiga simuleringar och ritningar men inga helt färdiga högtalare. Och absolut inte till salu.
Men jag tror att jag har sonderat marknaden och de flesta element noga, så jag tror att mina val kan bli riktigt bra i den implemenetringen jag har tänkt mig.

Var lite skämtsam om varuskydd osv. Det måste man söka och betala för, vilket man alltså kan göra. Har ju jobbar på Patent & Registreringsverket (d uska vända dig till P&R-V i Söderhamn) så... men det är inget jag planerar att göra och alla får bygga mina alster hur mycket dom vill för privat bruk när jag är färdig med dom. Om det blir bra och om ni vill såklart.

Nu ska vi inte heller ge mina idéer mer uppmärksamhet än dom förtjänar, det är helt vanliga hobby-tokerier precis som allt annat jag gör :blink:

Redigerat av Unregisteredb38af287, 26 January 2008 - 01:18.

Postad 26 January 2008 - 13:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Nej för tusan, jag har färdiga simuleringar och ritningar men inga helt färdiga högtalare. Och absolut inte till salu.
Men jag tror att jag har sonderat marknaden och de flesta element noga, så jag tror att mina val kan bli riktigt bra i den implemenetringen jag har tänkt mig.

Var lite skämtsam om varuskydd osv. Det måste man söka och betala för, vilket man alltså kan göra. Har ju jobbar på Patent & Registreringsverket (d uska vända dig till P&R-V i Söderhamn) så... men det är inget jag planerar att göra och alla får bygga mina alster hur mycket dom vill för privat bruk när jag är färdig med dom. Om det blir bra och om ni vill såklart.

Nu ska vi inte heller ge mina idéer mer uppmärksamhet än dom förtjänar, det är helt vanliga hobby-tokerier precis som allt annat jag gör ;)

Jo, jag tängte väll det, jag hadde för mig att det kostade pengar m.m.
Det va inte så att jag tängte fixa det för mina grejor, va bara lite nyfiken hur det går till :blink:

Jo hobby-tokerier det är det vi alla gör, en del blir mer lyckade än andra, och en del blir någonting utöver det vanliga till och med.
Men det är alltid intressant att se lite vad andra gör för högtalare, vad dom använder för filter,lådor,ellement osv..
Det ger en inspiration och det är kul att se hur olika favorit lösningar och ideal det finns :blink:

Postad 26 January 2008 - 15:44

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hade jag haft plats, tillgång till allt och kunnat så hade jag helklart provat mig fram med att bygga egna..
Stoltheten med att visa upp något som man förhoppningsvis lyckas få att låta riktigt bra måste vara sjukt härlig..

Men precis som mafix så har jag tummen mitt i handen vad det gäller sånt här.. :D

Jo, det är också en av grejerna.
Man blir ju mycket stolt över sina skapelser :D men det både på gott och ont, det finns en tendens till att man tycker att dom låter helt sjukt bra, bara för att man själv har byggt dom.
Därför så ska man även ha några test personer som får bedömma resultatet också, så att man kan fintrimma lite mer.
För det är ju som man säger: det är alltid ens egna barn som är änglar :D

Postad 26 January 2008 - 17:26

Mullis
  • Mullis
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Javisst är en egna barn ens änglar... :D
Tur att min jänta på två och ett halft år är intresserad av musik och bilar bla... Nå, hon får leka med vad hon vill, nästan... (INTE PETA PÅ KONEN!!!) :D
Får se vad hon kommer att göra när hon blir äldre...

Nå, tillbaks till de jag skulle skriva.

Bygga egna är ju de roliga, men nu så kommer de att bli mer beräknade än förut. När vardagsrummet ska få sig en makeover så får högtalarna en egen makeover, hands of sambo - style...
De kommer ett galleri eller en tråd i gör-det-själv...

Postad 26 January 2008 - 18:27

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
för en 10-15 år sen byggde jag rätt många par sk discohögtalare åt bekanta osv,nuförtiden om vi håller oss inom den kategorin så tycker jag det är lönlöst att bygga den typen av högtalare själv.Nu finns proson med flera modeller som är svårslagna i ljudet ock det är ju omöjligt att få till en sån finish utan att ha ett eget snickeri.När folk frågar mig nuförtiden om jag kan bygga ett par discohögtalare åt dom säger jag.Köp ett par proson.Mvh.

Postad 27 January 2008 - 10:54

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

för en 10-15 år sen byggde jag rätt många par sk discohögtalare åt bekanta osv,nuförtiden om vi håller oss inom den kategorin så tycker jag det är lönlöst att bygga den typen av högtalare själv.Nu finns proson med flera modeller som är svårslagna i ljudet ock det är ju omöjligt att få till en sån finish utan att ha ett eget snickeri.När folk frågar mig nuförtiden om jag kan bygga ett par discohögtalare åt dom säger jag.Köp ett par proson.Mvh.

Hehe a dom är jävligt bra i pris iaf.
Min fassa han bygga sina för några år sen då de fortfarande var billigare att bygga egna.
Så han har 4st 12"are och 4st 15"are i sitt vardagsrum. Men jag fick tjata lite på han innan han köpte 15"arna också hehe

Postad 27 January 2008 - 12:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jo, det är ju så att det kan vara lite klurigt att få till det så att det blir bättre än köpe högtalare för samma pris, men vet man verkligen vad man gör och har tid / intresse så går det.
Det tar ett tag att få till ett bra resultat !
Men en sak som är det bässta mad att bygga själv, det är att du kan göra vad du vill, du kan bygga dina drömhögtalare som inte finna att köpa.
Högtalarna med 2x18" EV basar och med Scan-Speak mellan och diskanter i en låda som väger 100 pannor och med filter som man inte ens ska prata om.
Dom högtalarna finns inte att köpa, men dom går att bygga ( förutom att basarna i detta fallet har en känslighet som är alldeles för hög)

Så jag sattsar inte på att tjäna jätte mycket pengar när jag bygger, utan jag bygger för att det är jätta kul och för att jag kan special bygga ett par som passar mig bra.
Sedan så sparar men lite pengar, det gör man, men det är inte så att det är drivkraften :D

Postad 28 January 2008 - 22:15

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Jo, det är ju så att det kan vara lite klurigt att få till det så att det blir bättre än köpe högtalare för samma pris, men vet man verkligen vad man gör och har tid / intresse så går det.
Men en sak som är det bässta mad att bygga själv, det är att du kan göra vad du vill, du kan bygga dina drömhögtalare som inte finna att köpa.
Högtalarna med 2x18" EV basar och med Scan-Speak mellan och diskanter i en låda som väger 100 pannor och med filter som man inte ens ska prata om.
Dom högtalarna finns inte att köpa, men dom går att bygga ( förutom att basarna i detta fallet har en känslighet som är alldeles för hög)

Så jag sattsar inte på att tjäna jätte mycket pengar när jag bygger, utan jag bygger för att det är jätta kul och för att jag kan special bygga ett par som passar mig bra.
Sedan så sparar men lite pengar, det gör man, men det är inte så att det är drivkraften :rolleyes:

Mjo de är ju sant att det är roligt att bygga högtalare det håller jag med om. Men att bygga ett par likadana som tex proson genexxa jws å dynavoice blir nog svårt. Sen kan man ju bygga större högtalare så det blir billigare än att köpa större högtalare. Men som du säger bygger man egna gör man det för man tycker detä r kul och vill ha egenbyggda annars hadem an aldrig orkat göra dom klara bara.

Redigerat av Unregistered79206920, 28 January 2008 - 22:16.

Postad 29 January 2008 - 18:01

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Köper då jag har som många andra tummen mitt i handen. Har dock bara erfarenhet av ett par Dynavoice F-6 än så länge men på fredag kommer mina Aurum Cantus :(

Postad 31 January 2008 - 19:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Sedan så sparar men lite pengar, det gör man, men det är inte så att det är drivkraften :lol:

Mjo de är ju sant att det är roligt att bygga högtalare det håller jag med om. Men att bygga ett par likadana som tex proson genexxa jws å dynavoice blir nog svårt. Sen kan man ju bygga större högtalare så det blir billigare än att köpa större högtalare. Men som du säger bygger man egna gör man det för man tycker detä r kul och vill ha egenbyggda annars hadem an aldrig orkat göra dom klara bara.

Varför skulle det vara svårt att bygga just högtalare som Proson och Genexxa, Jws m.m. ?

Köper då jag har som många andra tummen mitt i handen. Har dock bara erfarenhet av ett par Dynavoice F-6 än så länge men på fredag kommer mina Aurum Cantus ;)

Roligt, dom är mycket bra har jag hört :lol:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.