Redigerat av muraren, 19 January 2008 - 23:39.
Monitor Audio Bronze BRFX
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(22)
|
Inga priser |
Postad 19 January 2008 - 19:12
Postad 20 January 2008 - 02:23
Monitor Audio´s brfx kommer nog att funka bra som bakre högtalare, men varför ha dem direktstrålande? Själv har jag mina som dipoler, och jag har också soffan direkt mot bakväggen. Känslan av att ljudet kommer bakifrån blir där ändå, men man slipper att uppfatta precis exakt var högtalarna sitter, bara att ljudet kommer bakifrån och det är ju det man vill uppnå - eller hur??Hej. Uppgraderingsdjävulen har satt tänderna i mig nu igen. Jag funderar nämligen på att införskaffa mig ett par monitor audio brfx att köra som bakhögtalare, med tanke på att jag nu har soffan mot bakväggen så funderar jag på att sätta ett par MA brfx på samma ställe där jag idag har mina jamo e700 (se mitt galleri) och spela dom direktstrålande (ej dipol) och få en känsla av att ljudet kommer bakifrån. Jag är ute efter att få ett lite mer "slimmat" utseende på mitt baksystem med likvärdig (eller bättre) prestanda som i dagsläget. Tror ni att jag kan jag få det med en sån här uppgradering?
(Dipolärt brukar ju rekommenderas om man har soffan direkt mot bakväggen…)
Thomas
Postad 20 January 2008 - 08:42
Redigerat av sossen, 20 January 2008 - 08:50.
Postad 20 January 2008 - 09:23
Postad 20 January 2008 - 09:42
Postad 20 January 2008 - 15:34
Bra tips om att prova sig fram vilken lösning som funkar bäst för en själv - bipolär eller dipolär, med hjälp av en enkel omkoppling. Jag är själv inte så förtjust i när det låter som om man sitter aldeles intilll högtalaren, utan vill hellre ha det mer diffust. Bara höra att det kommer från höger eller vänster bak är optimalt för mig.Jag satt och skummade igenom ett antal gamla dipol-trådar igår och då fick jag uppfattningen att dipoler ska sitta vid på sidoväggarna. Fördelen med brfx är ivarje fall att man kan välja att använda den som direktstrålande eller dipol.Jag kommer att sätta mina på bakväggen och prova mig fram vad som låter bäst. En sak som är säker är i varje fall att dom ser ruggigt läckra ut
Thomas
Postad 03 October 2008 - 20:38
ska köpa wharfedale zaldek bipoler imorgon, och funderade om man skulle slå till på 2 par för 7,1..
är det onödigt med bipoler till 7,1?
edit:köpte 4, blir säkert bra!!var förresten dipol och inte bipol...
Redigerat av cocktail, 04 October 2008 - 21:31.
Postad 04 October 2008 - 15:09
Postad 28 October 2008 - 14:52
Om det blir sämre för att du sätter dom i ett hörn? Mja, beror ju lite på då.. Sätter du högtalaren så pass nära att det ena elementet nästan tar emot väggen så kommer det såklart inte att fungera. Ger du dom dock lite spelrum så borde det inte påverka så extremt mycket. Du får nog lov att pröva helt enkelt. Kanske kan vrida dom 90 grader så dom spelar uppåt/nedåt istället för höger/vänster eller framåt/bakåt. Testa!
Postad 28 October 2008 - 16:35
Vilka är bäst tror ni?
Redigerat av Mahti, 28 October 2008 - 16:42.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Monitor Audio rx 6 och rx 8
4 bilder
383 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?