Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Creative X-Fi Elite Pro, analogt till slutsteg, inget Dolby Digital i Vista

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 January 2008 - 22:34

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
Jag har superstrul och hoppas någon kan vägleda mig.

Jag kör Vista 32bit samt Creative X-Fi Elite Pro. Jag kör analogt ut direkt till ett slutsteg.

Jag tror mig ha laddat hem allt jag ska till kortet, kan köra THX Console och alla högtalarna finns med (L+R+C+Sub) och låter.

Spelar jag upp en DTS eller DD film med PowerDVD så funkar det fint, ljud överallt. Jag har ställt in PowerDVD att använda 8 högtalare.

Men i Media Center går det sämre. Jag får bara stereo, oavsett vad jag gör.. jag har försökt lite olika codecs men det verkar bara vara nVidias som fungerar stabilt, väljer jag nån av Cyberlinks så kraschar det när jag spelar upp nåt.

Inne i nVidias inställningar syns det att jag tar emot en DD5.1-ström, men i "Listening mode" (tror jag rutan bredvid heter) står det alltid Stereo? Jag hittar inget sätt att tala om för nVidia-grunkan att jag faktiskt har lite fler högtalare!

Media Center är konfad som analogt, 2xRCA, och 5.1. Jag hör bara ljud från L+R (dvs inte C och Sub) när jag kör testtonerna i MCE, även om dom hoppar lite fram och tillbaka i rummet så är själva centerhögtalaren tyst (det är den inte när jag kör motsvarande i Creatives inställningar)

Ställer jag in PowerDVD eller MCE på att använda SPDIF så hörs det inget alls.

Jag läste i någon X-Fi-guide att man ska ställa in MCE och PowerDVD på att använda SPDIF när man kör analogt ut från kortet???? Det fattar jag inte ens.

Jag har ffdshow installerat men det verkar inte som den används, den syns inte i taskbar när jag spelar upp nåt.

Verkar detta förvirrat och hoprört så stämmer det! Hoppas någon kan bidra med lite ljus i mörkret...

Även om tex SVT1 sänder i DD2.0 så tycker jag att kortet borde klara att "skala upp" ljudet till Prologic II åtminstone, som en vanlig receiver? Annars är det ju rätt kasst. Men nån sån inställning tror jag inte heller att jag hittat?

Mvh,
Calle

Postad 21 January 2008 - 06:59

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
Jaha hmmm.

Jag installerade om PowerDVD och valde runt bland codecarna (igen), då kraschade det iallafall inte när jag väljer en Cyberlink-codec för ljudet. Dessutom hittade jag slut en inställningskatalog i PowerDVD-katalogen som verkade ställa in MCE. Ställer jag in 8 kanaler där kan jag spela upp film med DD-ljud i alla kanaler. Phew.

Återstår egentligen bara två frågor - varför står det i den guide jag hittade att man ska ställa in MCE att använda SPDIF?? Då får jag inget ljud alls.

Och hur får jag till Dolby Prologic (motsv) så jag kan utnyttja centerhögtalaren vid vanliga mono- eller stereosändningar??? Det är ju centern man vill åt, lixom.

Postad 21 January 2008 - 21:07

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
Men kom igen nu då, man läser ju tonvis om hype om Creative X-Fi Elite Pro - men ingen använder det alltså? Eller kör ni digitalt ut och kastar pengar i sjön? Eller är det bara jag som kör Vista?

Postad 22 January 2008 - 23:27

Random Access
  • Random Access
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Vi kör digitalt ut och kastar våra pengar i sjön.

Postad 23 January 2008 - 06:37

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
Jaha, då är det ingen som är intresserad av hur det löste sig tillslut då?

Postad 05 February 2008 - 18:14

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
Jag är intresserad Calle. Funderar på ett sånt här kort nämligen. Eller i samma serie. Till Vista. Jag tänkte köra 5.1, fast i mina hörlurar.
Shoot. :)

Redigerat av twebbas, 05 February 2008 - 18:14.

Postad 08 February 2008 - 16:27

Unregistered7a0d727f
  • Unregistered7a0d727f
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man får THX console till Vista ?? har nämligen laddat hem drivrutinerna ifrån Creative's hemsida inkl Console Launcher men får ej upp THX console som i XP, de verkar ha lagt om hela upplägget i Entertainment mode då man ej längre kan konfigurera DD, DTS eller THX console då de ej längre finns tillgängliga, eller är det bara jag som har missat något ?

Postad 09 February 2008 - 08:21

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0

Jag är intresserad Calle. Funderar på ett sånt här kort nämligen. Eller i samma serie. Till Vista. Jag tänkte köra 5.1, fast i mina hörlurar.
Shoot. ;)

Hmm notifikationen verkar inte funka så bra.. här kommer iallafall min sucess story, åtminstone delvis. Och jag vet ju inte om det gäller när man kör hörlurar :)

Jag har för övrigt ett Creative X-Fi Elite Pro till salu nu, har skaffat försteg istället :lol:

Jaha ett par timmars intensivt switchande bland codecs och inställningar och annat senare......

Det är tydligen så att Vista Decoder Checkup Utility (eller vad den nu heter) inte funkar under Vista :D Man måste stänga av UAC, User Account Control, via msconfig. Går nog att googla, jag har ingen bra länk här. Vet inte om det är nödvändigt men jag körde med UAC avstängt när jag ändrade codecs ikväll.

Jag har testat Cyberlinks och nVidias codecs, och inte alls fått det att funka. Men så körde jag Microsofts MPEG1/DD audio codec och... hmm Dolby Digital-logga i programinformationsrutan hade jag inte sett förut. Nånting händer.. men fortfarande inget sub-ljud och inget ljud från C.

In i Ljudinställningar ifrån kontrollpanelen, där kan man ställa in sin konfiguration. Den blir lite förvirrad ibland verkar det som, tappar inställningar osv.. har inte korrelerat det till något särskilt men säkert codecbyte eller högtalarinställningar i MCE. Jag ställde in den på 7.1, alla kanaler små, alla högtalare inkopplade - det var enda sättet att få ljud från subben och att inte få skuggljud från mina oinkopplade högtalare. Jag har nämligen inga bakhögtalare, och ibland när jag valt 5.1 men valt bort bakhögtalarna så fick jag deras ljud från frontarna.. kanske en feature, vad vet jag, inget jag gillade. Man får köra den ett par gånger för att få allt rätt.

Tillbaks till MCE. Fortfarande ingen lycka. Ett extra varv runt alla inställningar och codecs bekräftar att DD-loggan syns när man trycker info-knappen ENDAST då jag valt Microsoft MPEG1/DD audio decoder.

Så in en sväng i Creatives inställningar. Hoppsan, CMSS-3D (eller vad den heter) är avstängd.. på med den i stereoläge och VIPS JAG HAR LJUD!

Så nu, äntligen, har jag nåt prologicII-liknande, dvs dialogen kommer faktiskt från centern samtidigt som musik osv kommer från L+R, och min sub är inkopplad. LYCKA!

Men aldrig ska man vara nöjd. Jag vill ju inte ha detta när jag lyssnar på musik... :D Men det är väl för mycket begärt att ett dataprogram ska fås att göra som man vill....

Brasklapp, förresten.. jag har inte spelat upp nån DVD med äkta DD/DTS-ljud och testat ännu. Och jag får inte upp nån OSD-info från Creative som jag kanske borde, enligt guiden?

Så det enda jag egentligen undrar nu när allt funkar är:
1- Är detta Dolby PrologicII? Troligen inte. Spelar det nån roll? Hur enablar jag det?
2- Vad är det egentligen jag har gjort?? :) Det känns kanske som att jag nu använder Microsofts DD-mjukvara och inte det som sitter på Creative-kortet?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.