Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips och hjälp inför vinylspelar köp

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 January 2008 - 15:06

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Hej.

För en månad sedan kom mina Canton Vento 809 in i byggnanden. I samband med detta kostaterade jag hur dålig ljud kvalité det är på de mp3or jag har.
Eftersom jag ska uppgradera hela anläggningen har jag nu kommit fram till frågan hur jag ska handskas med musik och film.
Hur jag än vrider och vänder på det blir det en ps3:a som får äran att handskas med dvd/blueray och macbook pro får lösa de nerladdade prylarna.
Med tanke på att jag inte äger några vettiga cd skivor men har ett fåtal jävligt grymma vinylplattor har jag nu bestämt mig för att prova på vinylspelare. Som förstärkare hade jag tänkt köra Marantz 7002 eller 8002.

Prioriteringen ser ut som följande: funktionalitet, utseende/kostnad.
Jag letar absolut inte efter någonting över 20 000 kr utan snarare runt 10 000. Men är det något som är outstanding på alla punkter tar jag givetvis emot tips utan att protestera.

Jag är helt grön på detta området så jag behöver all hjälp jag kan få. När jag är ute och letar och jämför vad är det jag ska titta på. Vad är det som är vitalt och vad är det som är mer eller mindre skit samma?

Tänker inte köpa beg. eftersom det blir mycket jobbigare att lacka ur på någon när det går fel då.

Lyssnar på neo-soul och hiphop kan ju vara intressant att veta!

Redigerat av kalvhund, 21 January 2008 - 15:07.

Postad 21 January 2008 - 15:49

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
Rega p5=11500

finns tex här

http://www.ljudmakar...t_id=686&menu=1

Pickup välj en MC pickup tex Benx ACE low output kostar ca 4500
eller en goldring eroica ca 3000

naturligtvis ett separat riia tex musical idelity x-lp v3 eller Lehmann black cube för att få bättre ljud än ett inbyggt riaa.

Vill man göra det billigare tar man en Rega p3-24 för ca 6500

Länk:
http://www.ljudmakar..._id=1293&menu=2

Postad 21 January 2008 - 17:29

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Instämmer med föregående - Rega är bra val. Möjligen att man kan titta på en Pro-Ject också, till exempel

(Eller rpm 5/6 som ligger på 5-6k)
I likhet med Rega p3-24 kan man uppgradera dessa med en separat strömmatning senare för att locka fram det sista ur skivorna...
Valet av PU är mer en fråga om tycke och smak....om man vill ha en MC eller MM...(har för mig att nästa nummer av Hifi&Musik skulle jämföra dessa två....), vad gäller riaa så är stalltipset från mig ett MF XLP..

Om du skulle komma på andra idéer med beggat så ligger en Linn LP12 inom budget...just för tillfället var det inte en enda ute...men det kan ju ändras ganska snabbt... (kolla på www.tonlaget.com (Gbg) eller www.highfidelity.se (Sthlm)
Lycka till. Det är en annorlunda känsla med vinyl...

Redigerat av hultin, 21 January 2008 - 17:38.

Postad 22 January 2008 - 10:37

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Tack för svaren!
Vad innebär MM eller MC pickup?

Rega p3-24 verkar vara det jag är ute efter. Känns mer rätt i pris. Om jag har fattat det rätt får man inte med en orginal pickupp utan man måste köpa den löst? Har såhär i efterhand kommit fram till att kalaset inte bör gå speciellt mycket över 10 k. Vad innebär separat strömmatning? Riia innebär?

Som ni märker är jag helt ny. Har inte en aning om någonting som har med detta att göra mer än att plattorna är runda.

Postad 22 January 2008 - 11:11

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
RIAA är en skivspelarförstärkare. En sån behöver du om du ska kunna lyssna på din skivspelare, då utsignalen från en skivspelare är alldeles för låg.
MM = Moving Magnet
MC = Moving Coil
Pickuperna är uppbyggda på olika sätt. Generellt anses väl MC ge ett något bättre ljud. Men å andra sidan så är dom dyrare och kräver lite mer av riaat. Det är lättare att få till det bra med en MM pickup.
Personligen tycker jag inte att du behöver köpa så dyr skivspelare. Det skiljer inte så mycket mellan de olika. Då är det bättre att du satsar på ett ordentligt riaa och en bra pickup. Däri ligger de största skillnaderna. Mycket av de dyrare skivspelarnas budget har lagts på design. En del anser att det är trevligare att lyssna på vinyl med en estetiskt tilltalande skivspelare.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 22 January 2008 - 11:19.

Postad 22 January 2008 - 13:05

Unregistered5714e0fd
  • Unregistered5714e0fd
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Kan lägga ett positivt ord för Pro-Ject 2Xperience. Har köpt och spelat på den en vecka och den låter kanon och är hur snygg som helst. Kör den med en högnivå MC-pickup från Benz Micro (MC20E2) och med motorstyrningen Pro-Ject Speed box mk II. Du borde kunna få en liknande kombo för ca 10 000 kr.

Har även spelat ett par år med Xpression II, som också låter bra och är prisvärd (ca 4 000 kr komplett).

Började köpa skivor på vinyl-tiden och tycker att det är så otroligt kul att spela en LP. Att det sedan även låter riktigt bra med en bra spelare gör inte det hela mindre kul.

Lycka till

Postad 22 January 2008 - 13:24

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0

Rega p3-24 verkar vara det jag är ute efter. Känns mer rätt i pris. Om jag har fattat det rätt får man inte med en orginal pickupp utan man måste köpa den löst? Har såhär i efterhand kommit fram till att kalaset inte bör gå speciellt mycket över 10 k. Vad innebär separat strömmatning? Riia innebär?

Regan är mycket trevlig, tillsammans med en bra pickup och en bra riaa förstärkare landar du nog kring 10k. Den kandu sedan uppgradera med en bättre motorstyrning (vilket ger en jämnare gång = bättre ljud...). Men Regan låter nog riktigt bra redan från början...
När det gäller riaa så är tipset att inte snåla in där. Likabra att köpa ett bra som håller i många år framåt, skippa Cambridge, Vincent eller Projects billiga och titta på lite dyrare varianter som Musical Fidelity XLP m.fl. (Drygt 3000:-)

Postad 22 January 2008 - 14:36

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
Har testat 2 project och båda har haft mekaniskt fel.
Har en rega p25 hemma sen 18 månader och jag skulle inte byta den för något.

P3-24 är en övergrym spelare. den ligger väldigt nära p5 an i ljudet.
Musical fielity kan man hitta begagnad med (riaat) brukar finnas på hifimagasinet för 1-1200 kronor.
Skiljer inte mycket mellan version 2 eller 3.
Vissa butiker kör alli i ett pris dvs man får regan och en rega elys 2 pickup monterad på till ett mycket bra pris.
Ta det om du finner det.
Då kommer du igång direkt.
Ett sista tips: skaffa ett bra underlag till skivspelaren, jag använde regas egen skivspelarhylla (1000 hos svalander.se).

Fler frågor om du behöver tips, bara släng iväg ett PM så ser jag det snabbare.
Min setup i jämförelse ser du i mitt galleri.

Postad 22 January 2008 - 14:40

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Ska du klämma in en riktigt bra vinylrigg, , så måste du börja leta begagnat.
Annars spricker 10 000 gränsen. Jag tycker själv jag hållt igen, men det
springer lätt iväg:

Rega P3-24: 6000 Kr
Dynavector 10x5 Hig Output MC: 3400 kr
ASR Mini Basis Riaa: 7500 Kr

Totalt: 16900 Kr. Sen har jag även Rega PSU och bytt motvikten...

Mitt tips: Köp en ny bra pickup, ca 2000 - 3500 Kr. Fördela resten
på en begagnad Rega och en begagnad Riaa.

Redigerat av Unregistered1064, 22 January 2008 - 14:55.

Postad 25 January 2008 - 05:21

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Pickuperna är uppbyggda på olika sätt. Generellt anses väl MC ge ett något bättre ljud. Men å andra sidan så är dom dyrare och kräver lite mer av riaat. Det är lättare att få till det bra med en MM pickup.
Personligen tycker jag inte att du behöver köpa så dyr skivspelare. Det skiljer inte så mycket mellan de olika. Då är det bättre att du satsar på ett ordentligt riaa och en bra pickup. Däri ligger de största skillnaderna. Mycket av de dyrare skivspelarnas budget har lagts på design. En del anser att det är trevligare att lyssna på vinyl med en estetiskt tilltalande skivspelare.

Hejsan Stellan igen. Håller med om att det är främst pickupen som gör stor skillnad, men spelaren påverkar lite med. Dock håller jag inte med om beskrivningen om MC och MM pickup. Visst kan det vara så ibland att en MC är bättre än MM eller tvärtom, men det är rätt svårt att säga något generellt. Det skulle vara att många MC pickuper har problem med ökad dist i översta diskanten, kanske därför vissa MC älskare anser dom är luftigare.

Allt beror på vad man vill ha, en pickup som tar upp det som finns i spåret, eller en som ger ett skönt "sound"

MVH
Ljudkvalite

Postad 26 January 2008 - 13:35

Unregistered53a69b62
  • Unregistered53a69b62
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
En helt manuell skivspelare är i princip outslitlig, det som slits är pickup och remmen behöver bytas eftyer att antal års användning. Rent mekaniskt kan en skivspelare hålla en mansålder, om den inte misshandlas vill säga.
Jag förstår att du även gillar design och vill därför rekommendera någon ur Clearaudios sortiment, beträffande MM eller MC-pickup är detta en smaksak, generellt kan sägas att en MC-pickup ställer betydligt högre krav på RIAA-steget för att ges full rättvisa. Med en budget på 10 "loppor hade i alla fall jag landat med en MM-pickup.

Hälsningar

Improved Audio

Distributör av läckert designad Tysk elektronik

Postad 05 February 2008 - 15:52

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Jag har Rega P3-24 med Rega Exact pickup och Rega Fono. Det låter riktigt bra. Kan rekomendera det varmt. Blev förvånad över hur bra det blev. Ska upgradera till PSU när andan faller på, det sägs ge ett lyft.

Postad 07 February 2008 - 22:54

Unregisteredafd17c98
  • Unregisteredafd17c98
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Hejsan Stellan igen. Håller med om att det är främst pickupen som gör stor skillnad, men spelaren påverkar lite med. Dock håller jag inte med om beskrivningen om MC och MM pickup. Visst kan det vara så ibland att en MC är bättre än MM eller tvärtom, men det är rätt svårt att säga något generellt. Det skulle vara att många MC pickuper har problem med ökad dist i översta diskanten, kanske därför vissa MC älskare anser dom är luftigare.

Allt beror på vad man vill ha, en pickup som tar upp det som finns i spåret, eller en som ger ett skönt "sound"

MVH
Ljudkvalite

Så är det inte! Hierarkin i skivspelare är, i denna ordning, verk-motorstyrning-tonarm och därefter kommer pickupen. Detta ger att Rega P3-24 med Rega PSU (2900:-) och en pu för en tusenlapp är bättre än utan PSU och en pickup för 4000:- . Detta är enkelt att bevisa, bara att lyssna på de olika alternativen. Jämför också gärna samma pickup på spelare i olika prisklasser t ex Regas allra billigaste och allra dyraste. Ni kommer att häpna över skillnaderna.

Postad 05 September 2008 - 08:03

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Nu har jag inhandlat vinyl och ria.

Frågan är om jag har handlat rätt eller inte.

Är inte helt säker men vi utgår ifrån att jag sitter med följande setup:

1 st ClearAudio Emotion (vinylspelare uppenbarligen)
1 st Sugden A21 SE Phono (oklart om det är en stage one eller two ,ria)

behövs det mer information för att få svar på om det är något vettigt man har köpt?

Postad 05 September 2008 - 09:14

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Vilken Pickup det gäller är det enda som fattas.

Postad 05 September 2008 - 14:31

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Fått lite mer info..

Det jag har är följande:

1st ClearAudio Emotion (+ någon form av dämpande "fötter" istället för plats konerna)
1st ClearAudio MM pickup (oklart vad modellen heter)
1st 1 st Sugden A21 SE stage two Phono (RIA)

Är pickupen helt avgörande för om denna setup suger eller ej?

Postad 05 September 2008 - 18:26

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Hej,

Jag tror inget av det där suger på nåt sätt!! Är det nåt begagnat
du har på gång?

Postad 05 September 2008 - 18:48

wader
  • wader
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Någon som vet hur Simply Black låter i jämnförelse med rega p3 24 ?

Redigerat av wader, 05 September 2008 - 18:51.

Postad 05 September 2008 - 20:14

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Liten vinylobservation. Slängt på en Dynavector XX-2 på min
Rega P3-24. Jag har vart förvirrad. Ena stunden varm andra
stunden vass diskant. Men nu hajar jag varför den kostar
17000 kr. Mina förra puppor (dynavector 10x5 och 17d3)
la sina signaturer rakt av på alla skivor. F*n vad roligt
det är att köra igenom samlingen.

Samtidigt i Norge har Hifi-brorsan köpt en begagnad Nottigham
Analog Hyperspace till över halva priset. (nytt 45000 kr)Han har
P3-24 och säger att det är crap jämfört med Hyperspace.

Fansens vad det här formatet har potential.

Men P3-24 är bland det bästa köp du kan göra! Även om många puritaner
gärna skulle ge mig en käftsmäll för att jag har för dyr PU på en P3á så tycker
jag den klarar av det. Men ta en PSU på en gång. Gör underverk!

Själv spekulerar jag i Roksan Xerxes eller Rega P9. Jag tar
RyanAir och köper i London i så fall

Redigerat av Unregistered1064, 07 September 2008 - 11:01.

Postad 08 September 2008 - 06:39

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Det var en Clear Audio - Aurum Alpha pickup jag hade.

Jag har redan köpt hela rasket.. så detta är mer damage control

Postad 08 September 2008 - 14:50

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Det skulle vara väldigt kul att få lyssna på en 45000-kronors-spelare. Men det är osunt mycket pengar... :P :D

Vinylformatet har grym potential, hur fasen kunde CD-skivan komma och krossa formatet så totalt på 80-talet? På den tiden var ju CD-spelarna rena skämtet dessutom!!!

Postad 08 September 2008 - 15:37

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Osunt mkt pengar helt klart, Men brorsan har flyt som vanligt och
köper loss rasket för 18000 Kr. Själv har jag aldrig sån tur. :P

Det ena utesluter inte det andra .Jag tycker cd och Vinyl kompletterar
varandra. Men skärskådar jag hur mycket tid jag lägger så satsar
jag på vinyl om jag måste välja. Jag håller mer på förlustfritt
från datorn för det digitala. Så cdspelare får vara för min del.

Problemet är att få hem en svarv på lån. Hur det låter på mässor och
butiker säger mig ingenting. Måste testa hemma med min puppa/Riaa
och framför allt: FÅ DRA PÅ LITE VOLYM!! :D

20000 Kr får en plint å arm kosta mig. Nytt eller begagnat. Tre alternativ
i dagsläget:
1. Roxan Xerxes20plus 2. Rega P9 3. VPI Scoutmaster......

Postad 09 September 2008 - 08:18

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
En begagnad Linn LP12 eller Pink Triangle då, är det inget alternativ för dig? Riktigt fina spelare! Eller något från Nottingham Analogue?

Postad 09 September 2008 - 08:28

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Ingen som har något vettigt att säga om min setup??

1st ClearAudio Emotion (+ någon form av dämpande "fötter" istället för plats konerna)
1st ClearAudio Aurum Alpha pickup (MC)
1st 1 st Sugden A21 SE stage two Phono (RIA)

Postad 09 September 2008 - 10:41

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
Fötterna är jag tveksam till men clearaudio emotion är en bra spelare. Inte min smak av ljud men likväl en bra spelare.
Pickupen eller pickuper allmänt är hos clearaudio ett starkt kort och där kan man i princip inte göra fel, dessutom en MC pickup kommer göra att du kommer få bra ljud ur din setup.

Riaat har jag ej lyssnat på men sugden allmänt har ett ljud som borde passa analoga signaler som hand i handske.

Så enligt mig och min modesta åsikt ser det ut som en mycket vettig anläggning.

Postad 10 September 2008 - 09:43

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Bifogad fil  XprosewoodAW.jpg   55.98K   0 Antal nerladdningarquote name='Mr Linde' date='Sep 9 2008, 09:18 ' post='2064820']
En begagnad Linn LP12 eller Pink Triangle då, är det inget alternativ för dig? Riktigt fina spelare! Eller något från Nottingham Analogue?
[/quote]

Dom tre alternativen har några saker gemensamt. Dels är dom lätta att ha att göra med. Ett
plant stabilt underlag räcker. Jag behöver inte fiddla runt med fjäderupphängningar och dyl..
Dels finns det möjlighet att få bra priser eller hitta begagnat (inte i Sverige dock).

Men jag ska ha tålamod och se till att få lyssna på dom först. Det lär ta ett tag. Bifogar en
bild på Roksan Xerxes. Jag måste erkänna att det är den jag är mest nyfiken på.

Redigerat av Unregistered1064, 10 September 2008 - 09:44.

Postad 16 September 2008 - 08:17

wader
  • wader
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Igår stannade jag till i västerås som allra hastigast men hann in på pe audio. Trevlig butik, vi lyssnade på rega p3 24 med den psu'n. En goldring pu var monterad om jag inte minns fel. Tyvärr räckte tiden inte till för någon seriös lyssning men av det jag hörde så lät det väldigt bra. Musical fidelity elektronik och ett par elac högtalare dock inte dom som finns med i hifi och musik utan ett par dyrare, FS 247 tror jag dom heter.

Postad 16 September 2008 - 09:26

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Jag försöker alltid handla av PE Audio om det är möjligt. Man ska supporta
dom små oberoende butikerna. Ska förbi där på Lördag och lämna en
Kari Braemnes LP som jag beställde åt en av gubbarna. Får väl ta ett
snack om någon av skivspelarna jag spekulerar i är nåt dom kan
ta hem till bra pris.

Postad 16 September 2008 - 16:50

wader
  • wader
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Jag försöker alltid handla av PE Audio om det är möjligt. Man ska supporta
dom små oberoende butikerna. Ska förbi där på Lördag och lämna en
Kari Braemnes LP som jag beställde åt en av gubbarna. Får väl ta ett
snack om någon av skivspelarna jag spekulerar i är nåt dom kan
ta hem till bra pris.

Dom verkar måna om sina kunder och du är väl en bra kund där så det borde väl inte vara nått problem alls :)

Postad 16 September 2008 - 17:37

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Jorlsafar som är från V-ås skriver under på vad karla2 och wader säger.

Det var dock en nyhet att de börjat med vinylspelare på allvar. Sist jag var där i augusti hade de bara rega P1.

Postad 16 September 2008 - 18:44

wader
  • wader
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Jorlsafar som är från V-ås skriver under på vad karla2 och wader säger.

Det var dock en nyhet att de börjat med vinylspelare på allvar. Sist jag var där i augusti hade de bara rega P1.

Kanske men jag vet inte hur det har varit förut. Dom hade då P3'an uppställd och en back med skivor. Såg på deras sida att dom hade lite fler skivpelare oxo men inte i samma prisklass men det kan inte var nått bekymmer att ta hem en skulle jag tro. Du får ta dig en tur ner och kolla lite ;)

Postad 07 November 2008 - 17:57

Unregisterede789082b
  • Unregisterede789082b
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej och hallå allihop.

Det är så att min gamla vinyspelare helt har kastat in handduken samtidigt som jag fick hem Jack Johnsons senaste platta med posten. Har sparat denna godbit och väntat på att få lyssna på den på vinyl och sitter nu alltså med skivan men utan spelare. Ska köpa en ny nu och har kollat runt lite på vissa prisvärda produkter på storhandlarsidor likt Netonnet och fynda.

Prisklassen som gäller är inte speciellt hög, max 2500 kronor men gärna billigare. Anläggningen jag sitter på i övrigt är i en snarlik prisklass med två fina frontar och en trevlig reciever. Frågar allra vänligast efter nybörjartips och råd angåendes olika produkter :)

Postad 08 November 2008 - 12:12

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Med den budgeten skulle jag nog kolla på beggat. En begagnad Thorens, Dual, Project, Pioneer eller liknande som har en del år på nacken spelar garanterat bättre än vad du kan få för det priset nytt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.