Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

kan man laga högtalare?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 January 2008 - 19:49

sugarn
  • sugarn
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Jag har ett par Infinity RS5000A från det goa 90-talet. De spelar fortfarande helt grymt, eller gjorde iaf. Har upptäckt att de är lite trasiga i bas elementen. Jag hoppas att det på ngt sätt ska kunna gå att lappa ihop men... Ni får ursäkta min dåliga terminologi men här följer ngn slags beskrivning:
Mot ytterkanten av baselementen finns det en "skumgummi" ring som gör att basen kan vibrera stort och litet. Har nu upptäckt att själva skumgummit har spruckit vilket gör att "hårdplasten" som utgör den stora delen av konan har liten infästning med resten av högtalarlådan i ytterkant. Detta skapar ett missljud (vibrationsljud) när jag kör riktigt djupa basgångar på hög volym.
Min fråga är om det på ngt sätt går att byta ut "skumgummit" och få det att låta som förut??

Hoppas på hjälp!

Postad 21 January 2008 - 19:52

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1623 inlägg
  • 0
Svar ja.
Det går att köpa nya gummikanter till högtalarelement & det går även att lämna in på till ex hifikit så sköter dom arbetet.

Postad 21 January 2008 - 21:42

sugarn
  • sugarn
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Någon aning om var man kan hitta gummikanter i Göteborg?

Postad 21 January 2008 - 22:00

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0

Någon aning om var man kan hitta gummikanter i Göteborg?

I Göteborg kan du lämna in dom till LN Högtalarservice om du vill leja ut det (kostar gissningsvis 3-400:-/element plus eventuella transportkostnader)
http://www.hogtalarservice.se/

Vill du göra det själv får du nog beställa dom via nätet. Och kolla upp kanterna till mellanregistren också, de brukar gå i samma veva som basarna. De är lite pillriga att fixa själv tack vare den lilla storleken och att kåpan bakom inte verkar gå att ta bort (jag har inte vågat det i alla fall...). Ett kit för både mellanregisten och basarna kostar kring 400:- inkl frakt.

Här har jag lagt upp ett exempel på hur man enkelt kan göra jobbet själv:

https://www.minhembio.com/Lust/86216/

Kör hårt!

Postad 22 January 2008 - 00:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
kör inte med dom om dom inte har upphägningen kvar !
Du pajar spolen, och då är det bara slänga, så spela inte med dom för en du har lagat dom :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.