/P-O
Redigerat av Unregistered33aea5f7, 22 January 2008 - 18:25.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Finns det ljudkort i dag som stöder DTS HD och DOLBY TRUE HD
Startad av
JOEKO
, Nov 28 2006 10:33
58 svar till detta ämne
Postad 22 January 2008 - 18:12
2 trådar om samma frågeställning hopslagna. Ovanstående 2 kom från den nyare startade tråden.
/P-O Redigerat av Unregistered33aea5f7, 22 January 2008 - 18:25. Postad 22 January 2008 - 20:41
som jag förstår det hela så är det ju inte bara Intels G33 utan också AMD's 690 chipset (HDMI 1.3 dessutom). Sen att inte mjukvaruleverantörerna tillåts skicka ut ljudet utan att samplea om det innebär ju inte att det kommer vara så för evigt. Själva hårdvaran fungerar nog dock.
Postad 22 January 2008 - 21:46
urk ju mer man läser desto mer förvirrad blir man men en sak verkar säker och det är att man inte kan putta ut HD-formaten p.g.a. krypteringsproblem
Hittade en bra tråd på avsforum som man kan läsa om man orkar (16 sidor), innehåller bl.a. en intervju med PowerDVD-tillverkarna om varför man gör som man gör och vilka krav de har på sig, http://www.avsforum........863&page=15 Sen precis som någon sagt tidigare så står det i manualen till gigabytes ma69gm att den bara stöder AC3, DTS och 2-kanalig LPCM ut från HDMI-porten (kan någon bekräfta?) Finns det NÅGON som lyckats få ut en nersamplad men trots det ändå ganska högkvalitativ signal från ett TrueHD, DTS-HD spår med något chipset överhuvudtaget? Jag tycker bara att man läser folks funderingar och teorier. Gahr, dags att sova kanske Postad 23 January 2008 - 13:27
Summan av kardemumman är alltså att:
1: Man måste ha ett moderkort med intergrerat grafikkort och HDMI för att få full valuta av dessa ljudformat. Alla andra lösningar bli dyrare och fungerar inte, trots falsk marknasföring som jag ser det. 2: Det inte finns några försvarbara motiv för att stödja dessa format när det dels handlar om falsk marknadsföring och dels kostnadsmässigt inte är acceptabelt att ha en dator för bild/musik och en för spel, exempelvis. Många grafikkort och moderkort samt ljudkort "skyltar" med HD-ljud, men är alltså en krymplad version av sagda format. 3: Dom (alla ansvariga) återigen skjuter sig i huvudet i sin iver att försvåra av olika anledningar. 4: Jag kommer att nyttja min dyrinköpta datorn och sedan hävda "falsk marknadsföring" och skicka tillbaka den när nya produkter stödjer full användning av formaten. Min dyra burk innehåller AMD FX790 med teoretiskt kompetenta(HD) ljudprestanda, och ett grafikort som utlovas stödja både HD-bild och via hdmi kunna skicka HD-ljud. Nu läser jag ju att det måste skickas ljud via nån form av koaxial från moderkort/ljudkort till grafikkortet, och kedjan är alltså bruten och måste därför krymplas ner för att "dom ansvariga" har bestämt att det ska vara så... LPCM blir resultatet, som bäst? (= strået vassare ljud än standard surroundformat) 5: I brist på fortsatt engagemang så struntar jag i att använda de nya, krångliga formaten och istället kör de gamla och beprövade grejorna. Postad 23 January 2008 - 20:09
Frågan man kan ställa sig är om detta med HD-ljudformaten får samma hype som full-HD på små TV-apparater.
Dvs helt onödigt för de flesta för med liten TV och långt tittavstånd ser man ingen skillnad. Jag menar hur många har egentligen den HIFI anläggning som krävs för att utnyttja dagens format fullt ut? Att då hoppa på dessa HD-format och sitta med en low/mid end anläggning känns väl lite overkill, skulle tro man klarar sig rätt bra med dagens ljudformat om man inte har en anläggning för >100000:- eller är det jag som är ute och cyklar nu? Misstolka mig inte nu, självklart önskar jag en enkel lösning för att få ut dessa formaten också men tänker man till kanske det inte är världens viktigaste grej, fastän jag har hyfsad anläggning... Postad 23 January 2008 - 20:59
Så kan det ju naturligtvis vara, exemplet med småtv var ju bra.
Men skillnad på mp3 128kbps och CD-skiva hör ju nästan alla, det är nog en sån skillnad vi står inför, som jag fattar det. Även om lägstanivån nu är ett ljud som vi alla kan tycka är bra från början. Men mycket vill ha mer, det är ju det som det alltid handlar om. Allting funkar ju så nästan Postad 23 January 2008 - 21:36
Lätt OT-varning utfärdas. Med risk för att få på pälsen av "frigör filerna-maffian" (den organiserade upphovsrättsbrottsligheten) skulle jag våga påstå att de som sprider och laddar ned upphovsrättsskyddat material har dragit detta elände över oss teknikentusiaster. Vore det inte för alla dessa upphovsrättsbrott som kontinuerligt begås av folk i vår närhet skulle vi inte behöva DRM, och det är den av upphovsrättsägarna framtvingade ofärdiga DRM-teknologin som ställer till detta. Datorer är ju tyvärr alldeles utomordentliga verktyg för upphovsrättsbrottslingar. Men det är ju inte datorn som begår brottet, utan användaren... DRM kommer vi att få leva med, det är bara att acceptera. Bara att hoppas att den snabbt utvecklas på ett sätt soom inte drabbar vi som betalar för oss. Postad 23 January 2008 - 21:42
har själv bestämt mig att köra på en dator utan det högupplösta ljudet eftersom det ej finns och behöver en dator till hemmabio.
Men ja det är som du skriver, man måste ha en mycket bra anläggning. Lite ungefär som när sacd/dvd audio kom, det spelar ju föga roll om ens högtalare inte klarar återspegla de frekvenser som ligger lagrade. Postad 24 January 2008 - 09:54
Jag är inte alls så säker på att vi sitter fast i DRM-träsket. Den negativa publiciteten som DRM fått på senare år blir svår att tvätta bort, bara kolla på Amazon nu som börjar sälja DRM-fri musik över nätet. Jag tror att det är en tidsfråga innan Apple följer efter. Förhoppningsvis kommer vi inom något/några år kunna köpa tjänster instället för produkter, dvs prenumerera på dina favoritserier, hyr filmerna direkt via TVn etc etc. AppleTV är redan på g. Det är lite tragiskt men men, jag tror personligen att branchen har börjat insett att det inte går att stoppa kopieringen och att det enda sättet att konkurrera med den är att erbjuda enklare tillgång till materialet till en låg fast kostnad och hoppas att massorna kommer ändå. Jag skulle aldrig orka ladda ner en film, packa upp den, leta subs, ######s med codecs och en massa olika programvaror om alternativet var att gå in i min TV-meny, klicka på "Se film", betala en 10-20 kr via mitt föranmälda Visakort och sedan se filmen direkt i den kvalitet jag beställde. * * * Tillbaks on-topic då AMD 780g-chipsettet ser klart intressant ut men jag vill ändå ha Intel-cpu. Är det bara G33 som är alternativet då? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |