Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bil ljuddämpningsplatta som absorbent?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 January 2008 - 20:01

Kojf
  • Kojf
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag undrar hur "biltemas ljuddämpningsplattor för bil" kan fungera som basabsorbent till mina frontar?

Biltema (Den övre i skumplast).

Har fenomenet att basen kan skilja sig väldigt mycket beroende på var i rummet man befinner sig . Har då läst på forumet att detta kan bero på att när basen studdsar tillbaka från väggen så tas den motkommande från högtalaren ut
så det blir 0 (1-1) medans på vissa områden blir den förstärkt 1+1. Att en absorbent i slutändan ändå gör så det blir mer bas i dom partierna där det är basfattigt. Hur detta stämmer vet jag inte men kan verka logiskt.

Vill inte använda mineralull så som glasull eller stenull då det är cancerframkallande.

Gärna förslag på annat material för basabsorbent som inte ruinerar en stackars student.

Redigerat av Kojf, 22 January 2008 - 22:08.

Postad 22 January 2008 - 23:06

pgg
  • pgg
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Tror inte du kan dämpa så värst mycket bas med något av alternativen. Såvida du inte vill ha en hel bal med isolering inne i rummet.

Tror det bästa alternativet är att spika ihop en ram och sedan spika på en tunn plywood skiva och sätta upp nånstans. Ingen aning om hur stor eller hur tjock plywoodskivan bör vara dock.

Postad 23 January 2008 - 12:50

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
"Vill inte använda mineralull så som glasull eller stenull då det är cancerframkallande."

Då skulle många byggarbetare ha cancer idag.
Jag har mycket mineralull i lägenheten. Det dämpar bra.

Postad 01 February 2008 - 12:24

Kojf
  • Kojf
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Okej. man vill kanske inte täcka hela lägenheten =). Kanske ska ge mig på mineralull då.
Fann denna informaion om hälsoriskerna.

EU-kommissionen antog i december 1998 ett direktiv (97/69/EG) avseende hälso- och säkerhetskrav för produkter tillverkade av MMVF (man made vitreous fibres, dvs syntetiska oorganiska icke-kristallina fibrer).

Cancerframkallande egenskaper hos MMVF klassificeras enligt följande:

· Kategori 1 Cancerframkallande för människor (asbest)
· Kategori 2 Troligen cancerframkallande (keramiska fibrer)
· Kategori 3 Möjligen cancerframkallande (mineralull som inte undersökts)
· Kategori 4 Kan inte klassificeras som cancerframkallande (Parocs stenullsprodukter)

IARC-klassificiering
Det WHO-underställda internationella cancerforskningsinstitutet IARC (International Agency for Research on Cancer) har 2002 omklassificerat mineralullen till gruppen "icke klassificerbara" vilket innebär att mineralullen ej kan klassas som cancerframkallande för människor och inte heller som troligen eller möjligen cancerframkallande.

paroc

Postad 11 February 2008 - 17:47

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

"Vill inte använda mineralull så som glasull eller stenull då det är cancerframkallande."

Då skulle många byggarbetare ha cancer idag.
Jag har mycket mineralull i lägenheten. Det dämpar bra.

Var hittar man mineralull billigast? :)

Postad 11 February 2008 - 18:54

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
billigast på mineralull's skivor är kanske;

www.Bauhaus.se
www.silvan.se
www.beijer.se

http://www.lungusa.o...LUK9O0E&b=35439
(tror dom är styva&lätt hanterliga vid en densitet kring 40kg/m3 eller däröver ialla fall för glasfiber skivorna)

Postad 11 February 2008 - 19:03

piraya01
  • piraya01
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
billigt finns även på coop forum, bygg max, k-rauta osv.

Redigerat av piraya01, 11 February 2008 - 19:04.

Postad 11 February 2008 - 19:12

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Är det vanlig gul isolering då? För jag hittar inget om mineralull eller stenull när jag söker..

Postad 11 February 2008 - 19:24

Kojf
  • Kojf
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Stenull

Där har du en länk till stenull. Sen fann jag även "Isolera själv" som ska vara bra för att isolera ljud. Isolera Själv

Postad 11 February 2008 - 19:27

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Stenull

Där har du en länk till stenull. Sen fann jag även "Isolera själv" som ska vara bra för att isolera ljud. Isolera Själv

Tackar :)

Som jag förstår det så är det enklast då att bygga någon slags ram, och kanske någon regel/list för att hålla ullen på plats, och sen klä det hela i tyg?

Sen upp med det på väggen..

Ja just det, skall det vara avstånd mellan vägg och absorbent?

Postad 16 February 2008 - 16:18

piraya01
  • piraya01
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Är det vanlig gul isolering då? För jag hittar inget om mineralull eller stenull när jag söker..

söka och vad som finns i verkligheten är ofta olika ... ;) jag har köpt både på Coop-forum och bygg max.. men dissade k-rauta då de var dyrare :D

Ja just det, skall det vara avstånd mellan vägg och absorbent?

beror lite på din absorbent, själv har jag 20cm .. till väggen och sen 30cm mellan högtalare och absorbent. testa dig fram till vad du tycker ger önskad effekt :)

bifogade bilden visar lite hur det ser ut hemma hos mig, otroligt dålig bild, men den kan ge en lite uppfattning ... det rödmålade är var "absorbenten" är.. :wub: typ halva bredden av totala "absorbenten"

Bifogad fil(er)

Redigerat av piraya01, 16 February 2008 - 16:37.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.