Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Får inte SLI att fungera

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 January 2008 - 11:04

Unregistered3e231739
  • Unregistered3e231739
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Hallå!

Har sökt men inte hittat något. Fick för mig att jag redan postat hur min dator ser ut i en annan tråd, men sökfunktionen höll inte med mig.

I julas inhandlade jag en ny dator. Delarna finns listade längre ner.

SLI ska stödja 3D och OpenGL om jag förstått det hela rätt. Jag använder mig alltså av dubbla grafikkort.
När jag startar ett spel. Exempelvis Counter-Strike, TMNT eller Spiderman i SLI-mode, så flimrar skärmen. Det är ett par vita streck som går vågrätt över skärmen som flimrar mest.

Jag har testat båda grafikkorten, var och en för sig isatt och det fungerar. Så jag misstänker att det inte är fel på något av korten (?)

Jag använder mig av de senaste NVIDIA drivrutinerna som finns på deras hemsida.

Vad kan detta bero på?

Är ytterst tacksam om jag får hjälp!

/M

Datorn i kort;
MSI K9N SLI PLATINUM NF570 SKT-AM2 SLI GBLAN ATX
CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME (2X1GB) CAS4
AMD ATHLON 64 X2 6000+ SOCKET AM2 BOXED
SEAGATE BARRACUDA 7200.9 400GB 7200RPM SATA/300 8MB
ASUS GEFORCE 8600GT 512MB SILENT 2XDVI HDTV PCI-E
ASUS GEFORCE 8600GT 512MB SILENT 2XDVI HDTV PCI-E

Postad 24 January 2008 - 07:41

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Kolla så båda dina kort har samma BIOS version. Jag körde två likadana kort i Crossfire
(ATi, men ändå) och hade stora problem med att få dem att lira tillsammans. Ett jäkla
flimmer och bilden var helt f*cked up. Ett och ett var de helt funktionella.

Efter ett par rundor supportkonversationer hos moderkortstillverkaren, grafikkortstillverkaren
och drivrutinstillverkaren upptäckte jag att BIOS versionerna korten emellan diffade, men
tyckte att de borde fungera ändå. Gav till sist upp och 'tvingade' in BIOS på korten så båda
hade samma BIOS version och problemet var löst. :P

Min slutledning blev att timingtabellerna i BIOS skiljde sig så korten aldrig synkade och bilden
blev helt pajas. Kan inte säga att det är samma i ditt fall, men väl värt att kontrollera.

Observera att du kan totalkrascha grafikkorten om du inte vet att BIOS 'passar' just din modell
(om du nu skulle få för dig att flasha dem)!
På egen risk, alltså.

Redigerat av LiMiT, 24 January 2008 - 07:42.

Postad 24 January 2008 - 07:43

Unregistered3e231739
  • Unregistered3e231739
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Exakt hur går jag tillväga för att göra detta du gjort? Var hittar jag allt?

Postad 24 January 2008 - 07:47

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Kolla i kontrollpanelen för dina grafikkort vilken BIOS version som listas för de båda korten och om dessa överensstämmer. Kolla sedan på tillverkarens site om det finns (ev. uppdaterad) BIOS för nedladdning och
följ deras instruktioner för att flasha dessa.

Jag förverkade ju garantin på mina kort när jag tvingade in BIOS - det var ett långskott som ramlade in i mål till slut, men har du garanti/ångerrätt kvar tycker jag att du skall utnyttja den och byta in båda korten mot två nya.

Samtidigt finns det ju andra grejer att kolla innan du ger dig på ev. flashning - är SLi-kablarna/kabeln hela, har du eventuell annan störande utrustning, sitter korten riktigt i 'slot:en', är PSU:n tillräcklig m.m., m.m. Är en hel del felsökning som borde gjorts innan.

Redigerat av LiMiT, 24 January 2008 - 07:50.

Postad 30 January 2008 - 10:37

Unregistered3e231739
  • Unregistered3e231739
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Tack för dina svar.
Jag ska vara ärlig, jag har inte kollat upp BIOS-versionerna på grafikkorten, ännu.

Jag har googlat lite och fått fram att man är tvungen att installera nForce som finns att ladda ner på nvidia's hemsida. Jag provade givetvis detta i hopp om att slippa uppgradera BIOS på korten.
När jag installerade nForce flippade, i min uppfattning, datorn helt. Bifogad fil visar vad som hände efter installation av nForce. Små prickar i små fyrkanter. Dessa syns även när en film är startad, samt spel.

Efter detta formaterade jag (då bytte mina hårddiskar enhetsbeteckning, C blev D och vise versa, fråga mig inte varför). Körde in alla drivrutiner som jag fick med datorn när jag köpte den. Det innefattar graikkort -och moderkortsdrivrutiner. Detta resulterade i samma resultat.

Några idéer?

/M

Bifogad fil(er)

Postad 30 January 2008 - 15:40

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Det första jag skulle ta och göra är att leta reda på drivrutiner som är nyare till de komponeter du har i din dator, Jag skulle även kolla om det finns nytt bios till moderkortet. Vad kör du för operativsystem? Drivrutinerna som ligger på cdskivorna brukar ofta vara äldre.

K9N SLI Platinum

Bios
nForce drivrutiner
Beta drivrutiner till grafikkorten.

Försök att prova med nyare drivrutiner innan du försöker dig på att flasha. Hur är tempen i lådan? Bilden som du bifogade tyder på att korten kan gå varma.

Vill du kolla bios på korten så finns detta. GPU-z

Postad 30 January 2008 - 16:58

Unregistered3e231739
  • Unregistered3e231739
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar.

Jag glömde nämna att jag använder mig av Windows XP service pack 2. Förutsatte att folk tar det för givet eftersom det är större än vista i dagsläget :)

Jag fick tipset om att installera allt från skivorna jag fick med eftersom tillverkaren garanterar att det ska fungera med de drivrutinerna även om nyare kan vara bättre.

Fick även tipset om att installera dem på skivorna och sen uppdatera dem till de senaste.

Korten är inte varma, enligt speedfan ligger de på normalt.

Jag ska testa att installera från skivorna och uppdatera därigenom. Hjälper inte det ska jag installera de drivrutinerna du länkade fast till XP.

Hör av mig efter det. Tack!

Postad 30 January 2008 - 18:16

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Bästa sättet att uppdatera drivrutinerna är att ta bort de gamla drivrutinerna helt. Jag brukar även använda mig utav DriverSweeper eller Driver Cleaner Pro (Föredrar Driver Cleaner). Dessa program tar bort filer som kan ligga kvar och stöka samt tar bort nycklarna i registret. Det är inte helt ovanligt att dessa filer strular till det.

Om du beslutar dig för att ta bort drivrutinerna, testa detta.
Driver Cleaner Pro

1. Avinstallera via Lägg till/ta bort program
2. Starta om datorn.
3. Ignorera att datorn vill installera nya drivrutiner. Stäng ner dessa.
4. Kör Driver Cleaner. Har stöd för att ta bort grafik, ljud, chipset.
5. Starta om.
6. Installera nya drivrutiner.

Detta verkar lite omständigt men då kan man med säkerhet säga att det inte ligger gamla drivrutinsfiler och skräpar.

Postad 01 February 2008 - 20:03

Unregistered3e231739
  • Unregistered3e231739
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Hallå,

Nu har jag formaterat hela disken. Alltså allting är rensat. Inga extra partitioner som kan spöka.

Installerat de senaste drivrutinerna för grafikkorten och nforce. Körde därefter MSI's egna Live update (eftersom jag har ett MSI-moderkort. Den sa att jag hade de senaste drivrutinerna. Den kollar bland annat moderkort, bios, etc.

Det ser likadant ut nu som det gör på den bifogade bilden som det gjorde innan. Alltså dessa små prickar i små rutor.

Temperaturen i lådan är normal.
Enhetshanteraren hittar bägge korten.
SLI är aktiverat.
Windows XP pro.
NTFS.

Hur ska jag gå tillväga ? Jag börjar bli väldigt trött på denna skiten. Har inte kunnat använda min dator normalt på en vecka.

/M

Postad 11 June 2008 - 12:17

Unregisteredaaed2a1a
  • Unregisteredaaed2a1a
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej har liknande fel, eller fel vet jag inte om det är.

Frågan är väl om vissa spel är anpassade för sli alls. BF2142 samt Kanes Wrath är spel som flimmrar lite för mig medans andra spel inte gör det alls. Senaste drivisar på allt och kör ett väldigt stabilt system på. I dessa spel de flimrar störs man inte nämnvärd mycket av det men börjar man koncentrera sig på det så ser man ju det iaf.

ANTEC P190 = 1200W
Q6600
4gb ddr2 pc8500
2x750gb Hd raid 0
8800GT 512mb x 2
ViewSonic VX2640W

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.