Kom gärna med några förslag:P
Postad 24 January 2008 - 01:37
Kom gärna med några förslag:P
Postad 24 January 2008 - 07:35
Den spelar säkerligen "bättre" men dock inte lika högt misstänkre jag.
Postad 24 January 2008 - 10:35
MVH Flingan
Postad 24 January 2008 - 16:59
Wharfedale Emerald 97 MK IV skall vara bra på hårdrock enligt många här på forumet.
men det står ju att de bara tål en effekt på 125 watt
hur är basen på de. matar den på bra?????Kanske ett ta ett kik på Klipsch Synergy...F-2 eller F-3 ? Spelar duktigt bra enligt mig i alla fall, på en volym som de flesta högtalare skulle kroknat av.
MVH Flingan
Postad 24 January 2008 - 18:13
Postad 24 January 2008 - 21:21
Wharfedale Emerald 97 MK IV skall vara bra på hårdrock enligt många här på forumet.
men det står ju att de bara tål en effekt på 125 wattJa kommer ju typ spränga de på en gång
hur är basen på de. matar den på bra?????Kanske ett ta ett kik på Klipsch Synergy...F-2 eller F-3 ? Spelar duktigt bra enligt mig i alla fall, på en volym som de flesta högtalare skulle kroknat av.
MVH Flingan
Det där är kontinuerligt vilket är en helt annan sak, ingen risk att du spränger dom
Vill du kunna spela högt och samtidigt ha en snygg och stilfull högtalare så är F3:an mycket bra! men sen finns det ju alltid några hakar så att säga: du måste gilla ljudkaraktären också. Och skall tilläggas att jag i allafall, råder att också köra med en subwoofer till för att få ut det sista lägre ljudtrycket också.
Postad 24 January 2008 - 21:25
Postad 24 January 2008 - 22:23
Postad 24 January 2008 - 22:45
Det där är kontinuerligt vilket är en helt annan sak, ingen risk att du spränger dom biggrin.gif De har faktiskt en maxeffekt på 500 watt..det och en väldigt hög känslighet, så kan du spela ruggit högt faktiskt. Har testat mina RF 35 (som dock är strået vassare än Synergy serien) på i stort sett full volym och de viker inte en tum kan jag säga.
När han nämnde 125 watt effekttålighet så syftade han i och för sig på Wharfedale Emerald 97 MK IV. Och där har han ju rätt i att de inte tål lika mycket effekt.
MVH Flingan
Postad 24 January 2008 - 22:57
men du Jimmaiy, ja ä inte gjord av pengardär är xl fidelity 1800Pro det är 18"bas 8" mellanregister 1000watt st väger 65kg st rätt så maffiga:D hehe
Postad 24 January 2008 - 23:03
men när man lyssnar på METAL äre väl bättre å ha mindre men flera baselement????Varför inte byta till ett par värre vegor? Låter ju som att CV skulle passa dig som handen i handsken.
eller är ja helt ute å cyklar???
Postad 24 January 2008 - 23:27
Postad 25 January 2008 - 18:04
men när man lyssnar på METAL äre väl bättre å ha mindre men flera baselement????Varför inte byta till ett par värre vegor? Låter ju som att CV skulle passa dig som handen i handsken.
I regel kan det ju tyckas vara så. men det är mycket som spelar in och det kan vara väldigt stor skillnad från element till element hur de beter sig och vilket ljud man får även om man pratar samma storlek på båda. Även om du bara skulle ha en riktigt stor bas så kan du ändå få väldigt snabb och rapp bas om du t.ex. matar den med mycket effekt, och så är ju känsligheten i regel högre ju större elementet är.
Postad 25 January 2008 - 18:11
Postad 25 January 2008 - 18:21
Jag skulle rekommendera Canton ergo rc-l, låter ruskikgt bra och levererar bra ljudtryck!
Är väl lite svåra att få tag på, begagnat, eller import?! Tror dig, ett massivt ljud lär de kunna ge, och framförallt fulländat.
Postad 25 January 2008 - 19:51
Absolut inte alltid sant. Mina CLS-12:or spelar mycket bättre med metal jämfört med andra högtalare jag har hört i prisklassen (Klipsh, Monitor Audio, Dynavoice, Dali etc.). Men då gäller det ju självklart att man har tillräckligt med förstärkarkraft för att verkligen tämja 12"arna. Har man det så får man en enorm fast och hård bas som passar perfekt till Lamb of God till exempel.men när man lyssnar på METAL äre väl bättre å ha mindre men flera baselement????Varför inte byta till ett par värre vegor? Låter ju som att CV skulle passa dig som handen i handsken.
Postad 26 January 2008 - 01:02
hur bra som helst
Postad 26 January 2008 - 01:10
men om jag skulle köpa mej ett effektslutsteg, typ http://www.hifiklubb...are_nadgraa.htmAbsolut inte alltid sant. Mina CLS-12:or spelar mycket bättre med metal jämfört med andra högtalare jag har hört i prisklassen (Klipsh, Monitor Audio, Dynavoice, Dali etc.). Men då gäller det ju självklart att man har tillräckligt med förstärkarkraft för att verkligen tämja 12"arna. Har man det så får man en enorm fast och hård bas som passar perfekt till Lamb of God till exempel.men när man lyssnar på METAL äre väl bättre å ha mindre men flera baselement????Varför inte byta till ett par värre vegor? Låter ju som att CV skulle passa dig som handen i handsken.
eller är ja helt ute å cyklar???Tycker du borde testa CLS serien då de har bättre diskant och mellanregister än VE serien.
skulle mina VE-högtalare få en "väldigt mkt" bättre bas då??? ja menar den ger ju 150watt i 8ohm.
nu har ja en nad t744 som levererar 50watt i 8ohm.
Postad 26 January 2008 - 10:24
men om jag skulle köpa mej ett effektslutsteg, typ http://www.hifiklubb...are_nadgraa.htmAbsolut inte alltid sant. Mina CLS-12:or spelar mycket bättre med metal jämfört med andra högtalare jag har hört i prisklassen (Klipsh, Monitor Audio, Dynavoice, Dali etc.). Men då gäller det ju självklart att man har tillräckligt med förstärkarkraft för att verkligen tämja 12"arna. Har man det så får man en enorm fast och hård bas som passar perfekt till Lamb of God till exempel.men när man lyssnar på METAL äre väl bättre å ha mindre men flera baselement????Varför inte byta till ett par värre vegor? Låter ju som att CV skulle passa dig som handen i handsken.
eller är ja helt ute å cyklar???![]()
Tycker du borde testa CLS serien då de har bättre diskant och mellanregister än VE serien.
skulle mina VE-högtalare få en "väldigt mkt" bättre bas då??? ja menar den ger ju 150watt i 8ohm.
nu har ja en nad t744 som levererar 50watt i 8ohm.
Japp när man har stora basar så ska man inte luras av känsligheten. Visst stora element har oftast väldigt hög känslighet men de kräver ändå mycket effekt för att kontrolera elementet när volymen glider uppåt. Har du en för klen förstärkare så kommer den inte kunna kontrollera elementen vilket i sin tur kan leda till att basen låter grötig och även för stora konutslag. Detta kan om man har otur leda till att elementen pajjar.
Så ett effektsteg kan jag lova dig gör en stor skillnad, framförallt i basen när du spelar högt.
Postad 26 January 2008 - 10:31
Jag skulle rekommendera Canton ergo rc-l, låter ruskikgt bra och levererar bra ljudtryck!
Är väl lite svåra att få tag på, begagnat, eller import?! Tror dig, ett massivt ljud lär de kunna ge, och framförallt fulländat.
Ett mycket bra förslag av flera skäl. För det första har de dubbla 8" basar som levererar bra ljudtryck och riktigt djup bas (bättre än vissa subbar). För det andra har de även utmärkt diskant och mellanregister som levererar ett naturtroget ljud med rätt elektronik. Röster och instrument låter alltså som röster och instrument, vilket faktiskt ger ett enormt lyft även åt metal.
De är busenkla att få tag på. Man kan beställa från hififabrik.de. De flyger hit dem mot kontant betalning vid dörren för cirka 8 000 kr paret. Mina tog 3 dagar från beställning till dess att budet ringde på dörren. Det är få svenska leverantörer som kan matcha det.
Redigerat av Unregistered1197, 26 January 2008 - 10:59.
Postad 26 January 2008 - 11:56
kanske lite petigt, men visst är det 9"?Ett mycket bra förslag av flera skäl. För det första har de dubbla 8" basar som levererar bra ljudtryck och riktigt djup bas (bättre än vissa subbar).
I vilket fall så håller jag med.
Vore ju kul med en budget då det diskuteras olika lösningar ....
Postad 26 January 2008 - 11:59
Redigerat av Unregistered1197, 26 January 2008 - 12:01.
Postad 26 January 2008 - 12:02
men du Jimmaiy, ja ä inte gjord av pengardär är xl fidelity 1800Pro det är 18"bas 8" mellanregister 1000watt st väger 65kg st rätt så maffiga:D hehe
Nä vemfan är det:D haha du får väll sno ett par
Men jag såg ett par begagnade för 7tusen på blocket cv högtalarna är ju inte så mycket billigare. Bror iof på vilka men endån.
Postad 26 January 2008 - 12:12
Postad 26 January 2008 - 15:36
Postad 26 January 2008 - 17:12
Kolla ex. in Acoustic Reality EAR 1001.
Postad 27 January 2008 - 17:33
När jag uppgraderade till ICE Power så blommade äntligen mina XL Fidelity ut.
18" började få ett helt annat tryck samt en djup och svart botten.
Diskant och mellan blev mycket klarar och artisten "klev" fram.
Postad 28 January 2008 - 11:38
Postad 28 January 2008 - 13:08
Skriv hur mkt du vill punga ut på dina högtalare också... Annars brukar jag alltid föreslå DALI Concept 10 när vi snackar ljudtryck. Med en bra stärkare spelar dessa sjukt högt och med kontroll=)
Redigerat av HiFi nooBen, 28 January 2008 - 13:12.
Postad 28 January 2008 - 19:30
Märks även lite granna vid så pass monoton musik som Goa, när "pistol" basen inte infinner sig i bröstet vid högre volymer än med tex mina Jamo högtalare med dubbla 6.5" som bas förmedlare.
Redigerat av Triton242, 28 January 2008 - 19:43.
Postad 28 January 2008 - 22:21
Basarna hos RC-L är inte de snabbaste det är helt klart. Men de spelar rent, djupt och högt med rätt förstärkeri.
Visst kan man hitta högtalare med mer fokus på snabb bas men då får man i allmänhet offra något annat i alla rimliga prisklasser.
Postad 29 January 2008 - 09:06
Jag håller med att den kan vara lite slö. Dock är det som Chris säger - dina Jamo har nog svårt med motsvarande tryck och djup? Dessutom är det bra att relatera till olika saker då man säger slö. I jämförelse med tidigare nämnda CV står det sig nog rätt bra i snärtighet.Visst RC-L spelar kanske mer bas än genomsnittet men knappast några mängder, dess trumfkort är djup bas. Tyvärr tycker jag den dock spelar alldeles för slö bas för mitt tycke. För er som lyssnar på Synth musik kan ni enkelt gräva fram gruppen Covenant och spela låten Stalker och bara efter 3-5 sec in i låten kommer några snabba bas slag. Dessa klarar iafall inte mina RC-L av med varken Vincent SP-331 eller NAD 216 att spela ut som det var helt separata ljud. Det blir mer som en våg av ljud.
Märks även lite granna vid så pass monoton musik som Goa, när "pistol" basen inte infinner sig i bröstet vid högre volymer än med tex mina Jamo högtalare med dubbla 6.5" som bas förmedlare.
Dessutom tycker jag de RC-L jag haft tidigare var lite stingsliga på placeringen. Lätt att det blev som du beskriver - lite för smetig bas, men med lite jobb så funkade det helt ok i mina rum i alla fall.
Postad 29 January 2008 - 17:56
Jag håller med att den kan vara lite slö. Dock är det som Chris säger - dina Jamo har nog svårt med motsvarande tryck och djup? Dessutom är det bra att relatera till olika saker då man säger slö. I jämförelse med tidigare nämnda CV står det sig nog rätt bra i snärtighet.Visst RC-L spelar kanske mer bas än genomsnittet men knappast några mängder, dess trumfkort är djup bas. Tyvärr tycker jag den dock spelar alldeles för slö bas för mitt tycke. För er som lyssnar på Synth musik kan ni enkelt gräva fram gruppen Covenant och spela låten Stalker och bara efter 3-5 sec in i låten kommer några snabba bas slag. Dessa klarar iafall inte mina RC-L av med varken Vincent SP-331 eller NAD 216 att spela ut som det var helt separata ljud. Det blir mer som en våg av ljud.
Dessutom tycker jag de RC-L jag haft tidigare var lite stingsliga på placeringen. Lätt att det blev som du beskriver - lite för smetig bas, men med lite jobb så funkade det helt ok i mina rum i alla fall.
Visst har de problem med djupet vilket jag redan skrivit, det har nästan alla högtalare jämfört med RC-L. Trycket är också sämre, dock långt ifrån så mycket som man kan tro. Jag upplever att en snabbare bas ger musiken mer lyft än att tappa de sista 10-15Hzen. Vet att det redan nämts innan men en perfekt kombination med de pengarna kan man helt enkelt inte få.
Mina RC-L kommer att förpassas till filmrummet så snart nya möblemanget ankommit och den där förbannade sista listen man aldrig orkar sätta upp kommer ditt. För till film tycker jag de är alldeles lysande till.
Redigerat av Triton242, 29 January 2008 - 18:03.
Postad 29 January 2008 - 19:38
Jag upplever att en snabbare bas ger musiken mer lyft än att tappa de sista 10-15Hzen.
Det tycker jag är individuellt. Personligen tycker jag att det är allvarligare att tappa djupbasstödet än att transienterna inte sitter till 100% i basområdet- för den mesta musiken, det finns undantag.
Mina RC-L kommer att förpassas till filmrummet så snart nya möblemanget ankommit och den där förbannade sista listen man aldrig orkar sätta upp kommer ditt. För till film tycker jag de är alldeles lysande till.
Oj, vad blir det istället för musiklyssning?
Postad 29 January 2008 - 21:17
Jag upplever att en snabbare bas ger musiken mer lyft än att tappa de sista 10-15Hzen.
Det tycker jag är individuellt. Personligen tycker jag att det är allvarligare att tappa djupbasstödet än att transienterna inte sitter till 100% i basområdet- för den mesta musiken, det finns undantag.
Tänkte förtydliga mig lite extra. Det jag menar med en ok offring av låga frekvenser är ungefär det span som RC-L gräver vidare än de "vanligare" värdena på 30-35Hz golvare brukar prestera.
Vill också påpeka att vissa låtar får ett par RC-L att verkligen spela ut. Ljud i djupomådet som man inte hört förut kommer fram eller blommar ut på ett helt annat sätt. Tyvärr och också därför om ja måste välja offrar lite frekvens för snabbheten. Jag tycker helt enkelt det finns mer musik underlag som drar nytta av snabbare basljud än djupare.
Det är också möjligt att via sub fixa djupet men aldrig tvärtom.
Oj, vad blir det istället för musiklyssning?
Har faktiskt inte bestämt mig men nedanstående är klart intressanta dock utan realistiska möjligheter att testa alla ;/
Heco 800 Bara kunnat lyssna på 700an
Dali Ikon 8 Finns på Hifiklubben inga problem
Jamo C809 en firma som säljer och har inte i lager.
Postad 09 February 2008 - 20:47
Vet inte vad du har för källa och stärkare men att bytta ut där skulle jag rekomendera om du vill ha tryck.
En bra cd kan göra under för trycket i ljudet.
Postad 10 February 2008 - 00:21
körde själv med cerwin-vega V15f å var inte jättenöjd med just hårdrocksbiten !
Postad 10 February 2008 - 16:10
men det står ju att de bara tål en effekt på 125 wattJa kommer ju typ spränga de på en gång
MVH Flingan
Effektangivelserna säger ju inte så mycket många gånger. Jag har kört små stativare som har 60watt effekttålighet enligt specc med Nad c272 (150watt rms/ 220watt dynamiskt). Har spelat på bra högt och inte går det sönder för det.
Sen gör ju känsligheten mycket mer än watten. Har de tex en känslighet på 98dB/w behöver du inte speciellt många watt för att de ska spela bra högt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
45 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?