Köpa ny projektor tråd!
47 svar till detta ämne
Postad 24 January 2008 - 16:54
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Har nu sedan ett tag tillbaka valt att jag ska vänta köpa projektor tills jag och min tjej flyttar. Men kan inte hålla mig mer efter var med kusinen och köpte en Epson EMP-TW700 och blev imponerad. Testet i mit rum var wn WOW-upplevelse och 720 material via min popcorn var snyggt snyggt. Så nu vill jag inte vänta utan vill köpa mig en 720 projje med. Eller skillnaden är stor mellan 1080p och 720p så man ska vänta med ett köp tills man flyttar och hoppas på prsierna har lagt sig på 1080p projjarna?
För som jag såg kvaliten nu mot ett provisoriskt lakan så var jag imponerad av 720p med och skulle klaga mig ett par år med denna om inte teknikgurun i mig skriker efter nytt innan dess.
Så har funderat på:
Epson EMP-TW700
Panasonic PT-AX200
Alltså ca 10-12k. Men är det värt att läggal ite till för en med 720 upplösning eller bilden blir inte så mycket bättre? Hur mit rum är designat ser ni i mig galleri om ni undrar med. Måtten är väl strax över 3m mellan vägg till vägg. Men låt kommentarerna flöda..
MVH Jimmy
Postad 24 January 2008 - 17:05
snyft
-
snyft
-
Användare
-
-
213 inlägg
Jag tycker du ska köra på 720p, skillnaden är inte så stor så den är värd de 8 tusen kronor extra. DLP är också något värt att kolla på.
Redigerat av snyft, 24 January 2008 - 17:05.
Postad 24 January 2008 - 17:24
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Okej, nej tycker väl igentligen inte det heller. Men sen är väl dessa jag listade LCD men är DLP så pass mycket bättre att det är värt pengarna extra. Eller det är i samma prisklass dessa med?
Postad 24 January 2008 - 17:36
Outrage
-
Outrage
-
Beroende
-
-
1342 inlägg
Kolla den här tråden. En DLP för 8000. Jag ska själv köpa en sån så jag är partisk. https://www.minhembi...howtopic=178409
Postad 24 January 2008 - 18:37
snyft
-
snyft
-
Användare
-
-
213 inlägg
Ja jag tycker faktiskt det.
Postad 24 January 2008 - 18:49
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Kolla den här tråden. En DLP för 8000. Jag ska själv köpa en sån så jag är partisk.
https://www.minhembi...howtopic=178409
Men nu har jag inte läst mycket om den så är dene bättre än dessa alternativ jag nämnde i main inlägget? Eller det är bara en projje osm har ne annan teknik men är billigare med sämre bild?
Postad 25 January 2008 - 15:11
Daniel Nord
-
Daniel Nord
-
Användare
-
-
183 inlägg
12kkr projektor jämförbar med Optomas HD72 (ej att förväxla med HD65/HD70/HD71). 768p. *Kampanjpris* 6800 kr från Tyskland!!!
Postad 25 January 2008 - 16:23
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Tack för alla svar hittils men nu får vi byta riktign tyvärr. jag är inställd på att köpa1080p projje nu PGA att jag vill inte lägga 12k sen ett år senare kanske 20k på en bättre. Utan satsa på en billigare men BRA 1080p projje nu då jag snart flyttar med till större förhoppningsvis. Att köpa 720 nu när 1080 kommer mer och mer känns osm att man stannar i tiden då ajg vill kunna njuta av det som finns att tillgå..
Så nu byter vi, tips på 1080P projjar?
Postad 28 January 2008 - 21:38
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Ju mer jag läser och läser ju mer osäker blir jag på om jag ska satsa på en 720 eller 1080 projje. Är det kanske bästa allternativet att åka till något butik som kan göra lie demo för en så man kan titta på skillnaden. För jag är så kluven och jag vet inte någon bra motivation till att inte skaffa 1080p med. För ska snart flytta kanske som jag nämnt och då är det skönare att kanske ha en projje som håller länge dvs 1080 men 720 ger en god bild med men håller den så länge att man kan ha den till en 1080 sjunker i pris?
Postad 28 January 2008 - 21:56
JMKbiker
-
JMKbiker
-
Beroende
-
-
1086 inlägg
Vet inte vart din smärtgräns går men det är dumt att lägga alla pengarna på projektorn, du har väl inte glömt duken?
Ångrar att jag snålade på duken när jag köpte projektor...
Är ju bättre att du köper en 720p proj och en bra duk än en 1080p proj och lakan.
Postad 29 January 2008 - 16:45
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Vet inte vart din smärtgräns går men det är dumt att lägga alla pengarna på projektorn, du har väl inte glömt duken? Ångrar att jag snålade på duken när jag köpte projektor... Är ju bättre att du köper en 720p proj och en bra duk än en 1080p proj och lakan. 
Självklart så kommer jag inte satsa på en smre duk för jag köper en 1080 utan det är samma budget på denna men det vet jag inte förän jag fåt hem projjen så jag kan se hur många tum jag kan odla i rumet..
Postad 29 January 2008 - 21:11
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
har fortfarande lite ångest mellan valet av projje så blir nog en 720 och sedan vänta något år och slå till med en 1080 så jag som inte ägt en innan har inte dessa krav och tror bara denna 720 "wannabe" HD är god nog för mig.
Har tittat på:
Panasonic PT-AX200
Så blir nog den då allt jag läst om dne låter lovande. Men smartast är väl att köpa denna på tex fredag sedan dagen efter köpa en duk så man inte köper en för stor eller en för liten duk? Eller hur ska man göra utan att göra allt bakvänt? Blir ieka samma dag så man köper sig en hylla till den med..
Postad 30 January 2008 - 00:54
Keepan
-
Keepan
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Har själv fått se PT-AX200 hos hembiobutiken och detta i ett något belyst rum. Kan bara säga att bilden var sinnessjukt fin, såg ut som en vanlig CRT tv fast ett bra gånger så stor. Knivskarp och fyllig, naturliga rörelser osv. Skulle jag bara ha råd skulle jag också köpa en sådan, i mina ögon tyckte jag bättre om den bilden än dem från fullHD projjarna.
Tror defenitivt inte du blir missnöjd med den!
Postad 30 January 2008 - 06:24
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
sinnessjukt fin, såg ut som en vanlig CRT tv fast ett bra gånger så stor.
Som en CRT Tv? tycker bilden på dessa är ganska värdelösa  Eller jag har fåt lite om bakofoten nu?
Postad 30 January 2008 - 09:04
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Låter som mer som Keepan har lite konstig syn på det här med bild, hylla upp en projj som AX-200 som om den skulle ha en suck på nåt mot vilken 1080P projje som helst! lol
Exakt VAD är det det du gillar bättre??
Postad 30 January 2008 - 17:12
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Låter som mer som Keepan har lite konstig syn på det här med bild, hylla upp en projj som AX-200 som om den skulle ha en suck på nåt mot vilken 1080P projje som helst! lol 
Så skillnaden är så pass stor tycker du att en 1080p är värd pengarna idag?
Postad 30 January 2008 - 17:15
t4hp0k4b01
-
t4hp0k4b01
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
1080p är aldrig värt prisskillnaden, men det är jag det.
Postad 30 January 2008 - 18:24
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Tycker det inte känns så heller, men ska till Rock eller vad det nu heter i lund på lördag med sambon och sedan till HIFI klubben ev någon till för att se lite på skillnaden, blir en 720 om jag inte bli övertygad om dess kvalite på 1080.
Postad 30 January 2008 - 19:24
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Om man väljer att bara fokusera på upplösningen så kanske det inte är värt det, men jag menade BILDKVALITET...
I mina ögon så kan jag inte förstå att man kan tycka att en projj som AX200 skulle ha bättre total bildkvalla än nån 1080P projje på svenska marknaden?
Jag menar inte att 720P är dåligt, vad jag menar är att det finns så mycket bättre 720P projjar än AX-200, tex. Mitsu 3100.
Ang. 1080P eller 720P så handlar det om bildstorlek kontra tittavstånd, men mest av allt om mjukvaran som ska spelas upp.
Prisvärt eller inte, det är upp till var och en, det kostar att ligga på topp som det heter, även om 1080P är rätt billigt idag oxå.
Har man ett genuint intresse för bild så är det sällan det mest prisvärda alternativet som lockar, tyvärr, annars kunde man ju köpt nån gammal begagnad projje för ett par hundra kronor, bara den funkar så blir det ju det mest prisvärda alternativet...
Efter att du varit på The Rock så kommer du inte finna nån anledning till att åka till nåt annat ställe efteråt, dom har i princip ALLA intressanta projjar för riktigt seriös demo av entusiastiska och ärliga säljare, alltid ett nöje att besöka den butiken, köpt båda mina projjar där!
Tänk dock på att dom demar på en relativt liten duk (iaf. i mina ögon), så skillnaderna mellan 1080P och 720P blir större vid större dukstorlekar!
Redigerat av Dr. Death, 30 January 2008 - 19:33.
Postad 30 January 2008 - 21:07
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Förstår precis vad du menar och jag är själv en som vill ligga inne med en bra projje då film för mig är så mycket. Men jag har just nu ett rum med ca3.6m mellan där jag sittero ch där duken kan sitta. Inte alls lå och då kanske en 720p är ett allternativ då jag vill inte hoppa på en 1080p och sedan se att skillnaden igentligen inte var så stor pga avståndet.
Men är redo att kasta upp ett antal 1k mer för en 1080p om man kan bli övertygad om dess bildkvalite. har tittat runt men inte hittat något osm kan passa mina behov alls. Så om du/ni skulle kunna ge tips på BRA 720p respektiva 1080p så skulle jag känna en lättad sten från hjärtat. för upplösning så självklart inte allt, det handlar om hur kvaliten är som du säger.
Men hoppas med man blir nöjd med The Rock i lund efter fredagen eller lördagens besök. är vi nere och bestämmer oss för en 720 så kommer jag antalgien skaffa denna då med. Men blir det så att jag ser att 1080 är ett stort och bra allternativ så kommer jag tänka på saken och köpa nästa månad. Men fram till detta händer så ge mig några råd på vad man ska titta på än AX200 som jag redan nämnt.
MVH
Postad 30 January 2008 - 23:35
MWessman
-
MWessman
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Tycker inte det är speciellt konstigt att man kan uppleva bilden på en 720p projektor som bättre än på en som klarar 1080p. Det är så mycket mer än upplösningen som spelar in när det gäller bildkvalité. Såsom: ljusstyrka, kontrast, svärta, färgåtergivning etc. Sen är det självklart också så att bildkvalité i viss mån är subjektivt. Vilken projektor använder du själv? Kommer snart också köpa en projektor så jag välkomnar tips, ska bli kul och höra vad auToeXeC's utflykt till The Rock leder till!
Redigerat av MWessman, 30 January 2008 - 23:43.
Postad 31 January 2008 - 09:06
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Åter igen, jag har inte skrivit att det enbart är panelen på 1080P som automatisk gör att de skulle vara bättre än AX-200, men varför skulle kontrast, svärta, färghantering vara sämre på en nyare och modernare projje?
Låter rätt korkat om tillverkarna kämpar framåt mot förbättring på dessa områden, för att sen falla tillbaka igen sen bara för att det förbättrat upplösningen?
Jag rekommederar Mitsu HC3100 som 720P-projje!
Redigerat av Dr. Death, 31 January 2008 - 19:04.
Postad 31 January 2008 - 19:40
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Åter igen, jag har inte skrivit att det enbart är panelen på 1080P som automatisk gör att de skulle vara bättre än AX-200, men varför skulle kontrast, svärta, färghantering vara sämre på en nyare och modernare projje?
Låter rätt korkat om tillverkarna kämpar framåt mot förbättring på dessa områden, för att sen falla tillbaka igen sen bara för att det förbättrat upplösningen?
Den har man läst mycket gott om med, får bli en demo på den och AX-200 imorgon på The rock sedan ett tips från dom om en 1080p som kan ge en lite mer kött "mellan" benen som någon skrev innan i en tråd..
Postad 31 January 2008 - 22:00
MWessman
-
MWessman
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Generellt sätt så är bildkvalitén bättre på 1080P-projektorerna. Bara för att de är nyare behöver inte alls betyda att de alltid är bättre. Just nu är det antagligen så, eftersom marknaden för 1080P-projektorer är ganska smal. Om ett tag kommer man nog liksom resten av projektorutbudet profilera sig inom olika priskategorier, och då kommer inte alltid nyare projektorer vara bättre än äldre. Se t.ex. på mognare produkter som platt-tv's där många tidiga modeller är bättre än de senaste. Sammanfattningsvis: dyrare är bättre?
Postad 01 February 2008 - 12:17
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
När det gäller projektorer så är det nästan uteslutande så att nyare är bättre...
Har personligen aldrig varit med om att en efterföljare varit sämre bildmässigt på nåt sätt när det gäller projjar.
Givetvis så är det ju oftast så att dyrare är bättre, och jag menar inte att en budgetprojj är bättre än en äldre High End projje(1-2år) bara för att den är nyare, men det händer mycket teknikmässigt och prismässigt så det är inte HELT omöjligt.
ps. och det är JUST NU jag talar om...
Redigerat av Dr. Death, 01 February 2008 - 12:19.
Postad 01 February 2008 - 12:39
MWessman
-
MWessman
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
När det gäller projektorer så är det nästan uteslutande så att nyare är bättre... Har personligen aldrig varit med om att en efterföljare varit sämre bildmässigt på nåt sätt när det gäller projjar.
Givetvis så är det ju oftast så att dyrare är bättre, och jag menar inte att en budgetprojj är bättre än en äldre High End projje(1-2år) bara för att den är nyare, men det händer mycket teknikmässigt och prismässigt så det är inte HELT omöjligt.
ps. och det är JUST NU jag talar om... 
Håller med dig i vad du säger. Spånade mest lite om vad jag sett inom andra produktgrupper. Har i och med diskussionen blivit sugen på att köpa en 1080P-projektor. Uppenbart är att prisgapet mellan 720P och 1080P är väldigt stort just nu. Är den stora prisskillnaden motiverad i mycket bättre kvalité tycker du?
Postad 01 February 2008 - 12:58
Lothar
-
Lothar
-
Veteran
-
-
1776 inlägg
Det är väl kanske inte så ofta som äldre projektorer är bättre en nyare. Däremot kan man ändå säga att dyrast inte alltid är bäst. För mig så tyckte jag Panasonic AE2000 såg bättre ut än vad Epson TW2000 gjorde. epson är ju 4000kr dyrare. Eller i mitt fall blev den 10.000kr dyrare då ja köpte min AE2000 för 20.000kr
Postad 01 February 2008 - 14:43
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Intressant det ni snackar om, men får väl skriva ner lite om mina åsikter efter besöket på The Rock idag. Ställa in isn GPS och köra raka vägen dit när tjejen kommer hem från jobbet och sedan testa några 720 och sedan jämnför med lite 1080. Är det värt så ska jag självklart köpa en 1080 så slipper man köpa ny när man ser hur alla 1080 projjar sjunker i pris om <1 år.
men jag har ganska nära mellan duk och projje nu iom att jag vill ha denna framför tv:n så kommer jag igentligen kunna se skillnad på 720 och 1080 om jag inte får bilden så stor?
Då avståndet mellan duk och projektor kommer ligga på ca 3.20-40m. Ens en gissning på hur många tum jag lär hamna på där? För hittar inte så bra sidor om info ang zoom och olika förhållanden. Vissa blåse upp den på 100tum och andra vill itne ha mer än 86t" kanske. Men får snacka med killarna på The rock med. För vet inte vad man ska satsa på för storlek på duken..
MVH
Postad 01 February 2008 - 19:41
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Jaha, hur gick ditt besök i "kyrkan" idag då, blev du nåt klokare, eller blev det tom. köp idag?
Redigerat av Dr. Death, 01 February 2008 - 20:09.
Postad 02 February 2008 - 00:08
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Jaha, hur gick ditt besök i "kyrkan" idag då, blev du nåt klokare, eller blev det tom. köp idag? 
Nå hur ska man börja, var en väldigt intressant dag och tipsar fler att åka dit för att få sig lite mer kött på benen. Men kan väl berätta lite och vad jag kom fram till. Efter lite om och men hittade vi till The Rock och stod och tittade på lite maffiga recivers och subbar som jag inte ens trodde fanns. Den lilla teknikbögen kom fram direkt och man kände hur det började klia i fingrarna när man såg allt denna varma och mysiga elektronik. (im inzane?) nej men till disken kom vi efter en stund och bara vi nämnde ordet projektorsugen så åkte vi in i en salong. Jag och min tjej och fick oss en två timmar lång lektion kan man säga. Fick allt serverat på silverfat ang kontrast, skärpa och LCD Vs DLP. Jämnförde DVD Vs BD osv osv. Var en väldigt intressant och trevlig stund. Dessa som jag tittade på idag var Epson EMP-TW700 och Mitsubishi HC1100. Men blir det en mitsu så är det självklart 3100. men helsike vad LCD har svårt att hänga med en DLP, lider man inte av att kunna se regnbågen eller vad man nu vill kalla det så är DLP ett måste. Visst man blir lite begränsad med då den bör/måste sitta i taket och har inte en lens-shift och zoomen är inte alls lika bra som på en LCD. Men har man dessa förutsättningar så måste jag säga WOW vilket djup kan fick på Mitsun. Var inte mycket en LCD:n hadde komma med. Men sen ska jag inte säga så om alla LCD, men just mellan dessa två så är det stor skillnad iaf i mina ögon. Självklart ville jag se en 1080 med för att se om det var värt pengarna, men insåg snabbt att det var dyrare än jag trodde då duken spelar STOR STOR roll här. Köpte man inte en maffigt dyr duk så var man inte så jätteimponerad och då ansåg jag inte att 1080 var värt pengarna. Smålog nästan så löjligt det var med dessa extra tusen för den lilla kvalitets skillnaden. Men sedan kom jag på att han körde på DVD:n fortfarande och skämdes nästan när jag kom på mig egna lilla misstag. Minuterna senare var det Pirates of Carabbien på BD och sedan en duk som var gasnka mycket dyrare och kan bara säga INZANE. Aldrig varit så imponerad i hela mit liv, både jag och Linda (min tjej) sat som två småungar med världens leende på läpparna. Visst trodde jag bilden var bra men inte så här, allt kom fram, man såg minsta lilla rodnad på kinderna och tyget på kläderna var så verkliga att man ville känna på duken för att se så dom inte hängt upp något. Men jag ansåg för att få den kvaliten så var det lite dyrt, för sedan fick vi se det på en billigare duk och då var man inte lika imponerad mer. Så som det ser ut nu ska vi på mässan nästa helg och dra åt oss några bra erbjudande på Mitsu 3100 och hållare samt en duk efter man varit och tittat runt en massa. Vi fick även reda på att dom ska ha ett EXTREME Demo med. Ljudanläggning värde av 1 000 000 klassen och en projektor i 200 000 kronors klassen. Sugna? Men annars så är det klappat pcj klart, en mitsu 3100 blir det för min del, ska bara ta måtten och sedan höra hur många tum man kan få av detta och vilken höjd allt kommer på. Något jag missat så fråga gärna.. Annars så hörs vi på mässan i helgen? (nej, ni får inte låna Linda som ett smakråd på mässan)
Postad 02 February 2008 - 11:57
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Kul att du oxå insett hur överlägstet(oftast) dlp är när man väl går från forumtext till verklighet, ännu roligare är att du oxå noterar dukens vikt i kedjan, många tror ju fortfarande att det knappt är nån skillnad mellan en bra duk och en IKEA Tupplurrullgardin, sen om man tycker att det är värt pengarna, hmm... det är personligt, men skillnaden finns där och den är STOR...
Tror att du kommer bli helnöjd med HC3100, du har ju sett HC1100 nu och den är sämre än 3100 (hade dom inte HC3100 för demo??) och det är inget snack om at det MYCKET projje för pengarna. hehe?
Lyckades du inte framkalla de "TOTALT" avgörande "regnbågarna"?
Kan säga att jag kan se dom, men allt annat är så mycket bättre så... och.. ska även tilllägga att efter ca 10-20h så ser man inte det längre, störde mig lite mer än jag trodde de första 3 filmerna, men nu.... vad är RBE???  (W9000)
Ska oxå till mässan!
Postad 02 February 2008 - 12:09
nobba
-
nobba
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
Klantigt! Ställer man sig 1 meter framför den fetaste duken och headbangar horisontalt går de ju inte att undvika...
Postad 02 February 2008 - 12:45
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Kul att du oxå insett hur överlägstet(oftast) dlp är när man väl går från forumtext till verklighet, ännu roligare är att du oxå noterar dukens vikt i kedjan, många tror ju fortfarande att det knappt är nån skillnad mellan en bra duk och en IKEA Tupplurrullgardin, sen om man tycker att det är värt pengarna, hmm... det är personligt, men skillnaden finns där och den är STOR...
Tror att du kommer bli helnöjd med HC3100, du har ju sett HC1100 nu och den är sämre än 3100 (hade dom inte HC3100 för demo??) och det är inget snack om at det MYCKET projje för pengarna. hehe?
Kan säga att jag kan se dom, men allt annat är så mycket bättre så... och.. ska även tilllägga att efter ca 10-20h så ser man inte det längre, störde mig lite mer än jag trodde de första 3 filmerna, men nu.... vad är RBE??? (W9000)
Ska oxå till mässan!
Ja, för jag trodde inte att duken hadde en så passs stor betydelse som jag såg igår att dne hadde. En billig duk till 1080 så är det skönare att titta på en 720 med ne billigare duk då den är inte så känslig. Men visst hadde en 1080 mer djup och bilden var snyggare men inte värt pengarna bara i mina ögon. Jo odm hadde en 3100 men dom hadde en 1100 framme så vill väl mest vara lat och jämnföra denna. För är denna övertygadne så antar jag att storebror till den är bättre. Men Fick tips om att inte köra färghjulet på 5x då kontrasten blir något sämre. Men självklar så såg jag RGB ibland, men konstig nog så var det sidan om duken. Linda satt som ett frågetecken när han snackade om detta fenomenet och frågade efteråt vad RGB var. - Vad var det med RGB man kunde se? - Såg du inte något dumt med bilden så såg du inte det helt nekelt, då ska jag inte förklara vad det är för dig Men då ses man kanske på mässan..  MVH
Postad 02 February 2008 - 17:31
mysen_
-
mysen_
-
Användare
-
-
196 inlägg
auToeXeC: vilken projektor och vilken duk var det dom körde när du fick den där EXTREMA WOW-känslan?
Postad 03 February 2008 - 00:07
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
auToeXeC: vilken projektor och vilken duk var det dom körde när du fick den där EXTREMA WOW-känslan? 
Pinsamt nog så la jag aldrig namnet på minnet då jag snackade med tjejen som en liten skolpojke när han var inne och hämtade denna pjäs, ska titta på prisjakt så ska jag se vad den heter. Sen duken var en Stewart iaf som var en aning dyr för en vanlig "svensson" plånbok. Fock nyss mail om allt: Mitsu HC3100. 12.900kr Euroscreen Diplomat 170cm bildbredd Manuell. 2500kr SMS CL250 med universalsläde. 1250kr Totalt. 16650kr och med paketrabatt 15.900kr. Tycker det låter underbart och kör nog en runda till lunda igen på Tisdag. För att sedan åter igen dra dit med min tjej och Kusin på lördag för lite Mässtid. Men tyvärr så ser ni att jag kan bara ha en bild på 1.7m bred. Är det litet tycker ni och non skön projektor känsla? Men i vilket fall som så är det detta som gäller, tycker priset låter bra med.. Kommentarer?
Postad 03 February 2008 - 11:22
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Hittade nu det som gav mig en WOW känsla:'
Projektor:
InFocus IN82
Duk:
"Stewart" något
Källa:
BD 1080p Pirate of carribien
MVH
Hmm, funderar på om det kanske inte är bättre att ta en storlek större på duken då jag kan enligt The rock få ut 183cm i mit rum och en duk på 170 tar ju bort en del av den storleken som den nu är kapabel till. är det jobbigt att ha e vit kant runt bilden som man kanske inte lyckas fylla ut till 100%?. För nästa steg i storleken var 190x107 vilket gör att jag kommer ha ca 3cm på var sida om bilden. Men hellre det än gå ner till 170x95?
vad skulle ni ha gjort?
MVH
Redigerat av auToeXeC, 03 February 2008 - 11:22.
Postad 03 February 2008 - 14:16
Lothar
-
Lothar
-
Veteran
-
-
1776 inlägg
Kul att du också har hittat till projektor träsket. Kan väl börja med att säga att LCD har tagit igen och gått om (?) lite i bildkvalite sen förra året kanske man kan säga. Har själv varit DLP fan tidigare och bara haft DLP projektorer men efter denna gångs rundtur bland 1080p projektorerna så insåg jag att de var dags att släppa DLP för LCD. Älskar att man kan få upp bilden otroligt stort på korta avstånd samt skjuta bilden i sidled och upp eller ner. För att räkna ut avstånd till hur stor bild du ska ha är denna sida bra www.projectorcentral.com går du in på "proj cal" å väljer märke samt modell.
Visst är duken viktigt. De kan bli större skillnad än vad många tror och jag ska väl vara ärlig och inte kört på nå supermärke tidigare men nu kommer ja satsa på en Grandview. En kedja är inte starkare än dens svagaste länk och de är nått som man verkligen kan återspegla på en hemmabio (de är ju därför vissa lägger över 10.000kr på kablar). Sen till din fråga ang duken. Med min förra projektor så körde jag en bild som inte räckte hela vägen ut så de fanns 2-3cm kvar av den vita duken som de inte var någon bild på och jag kan säga, för min del, att de märker man itne om rummet är mörkt. Visst de är säkert skönare med en hel utfyllnad men kör du i ett mörkt rum så märks de inte, enligt mig.
Postad 03 February 2008 - 16:13
Unregistered3518a928
-
Unregistered3518a928
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Fock nyss mail om allt: Mitsu HC3100. 12.900kr Euroscreen Diplomat 170cm bildbredd Manuell. 2500kr SMS CL250 med universalsläde. 1250kr
Totalt. 16650kr och med paketrabatt 15.900kr.
Hmm... Jag har samma budget som du verkar det som. Trode att jag funderat klart tills jag såg hur du prioriterar. Mina tankar HC1100 - 10.000kr GranView Velvet 92" ramspänd - 5.500kr takväste från kjell.com - 400kr Summa 15.900 Vad är smartaste alternativet?
Postad 03 February 2008 - 16:23
mysen_
-
mysen_
-
Användare
-
-
196 inlägg
Vad är det för LCD projektor du har då Lothar som du anser är så pass mycket bättre än dagens DLP?
Postad 03 February 2008 - 17:10
snyft
-
snyft
-
Användare
-
-
213 inlägg
Jag tycker du ska få hem projektorn innan du börjar tänka på duk så du kan provskjuta mot en vägg eller ett stort lakan så kan du sen mäta hur stor bilden är för att verkligen få fram hur stor duk du ska ha.
Postad 03 February 2008 - 17:40
The Real Mr x
-
The Real Mr x
-
Forumräv
-
-
638 inlägg
Jag tycker du ska få hem projektorn innan du börjar tänka på duk så du kan provskjuta mot en vägg eller ett stort lakan så kan du sen mäta hur stor bilden är för att verkligen få fram hur stor duk du ska ha.
Det här helt korrekt :-) Gjorde likadant. Köpte Projektor(IN81) och hade en gammal presentations-duk under 1 månad innan jag bestämde mig för hur stor jag skulle ha. Det blev till slut en 99"(Adeo Plano). Sedan är det ju rätt mycket kostnade i.o.m. ombyggnader och andra(tillbehör) som skall till så personligen tycker jag det är rätt okey att saker tar lite tid. Man kan se det växa fram en bit i taget. mvh
Postad 03 February 2008 - 18:10
Lothar
-
Lothar
-
Veteran
-
-
1776 inlägg
Vad är det för LCD projektor du har då Lothar som du anser är så pass mycket bättre än dagens DLP?
Jag fastnade för Panasonic AE2000. Men när jag var runt och kolla så kollade ja även på Epson TW2000 (LCD), Benq 9000 (DLP) och Infocus IN81 (DLP) och i mitt tyckte så har de nackdelar en LCD panel haft med dålig svärta osv kommit så långt i tekniken att de inte lägnre är nått sötrre problem.
Postad 03 February 2008 - 19:18
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Jag köpte en HC3100 för 13.000,- men prutade då med ett par trådlösa Senheiser-lurar för dryga tusingen.
Duken köpte jag på Silvan byggmarknad i form av en 12mm mdf och en oljenehandlad, vit, hardboard på 3mm som jag fick tillsågad efter måtten på 70". (Sitter på 3 meter så det bli lagom, annars får jag ont i skallen)
Hardboarden (masonit) limmade jag sedan direkt på mdf:en.
Den ska upp idag så att ramarna runtom får komma på plats asap. Sen - klart.
(senare får vi se om den stannar, om det blir bra. Det är en ny modell av DIY-duk mig veterligen)
Stativet fick bli en mdf-platta som jag skruvade fast under projjen och sedan fast i taket. Denna ska jag fräsa till lite och måla senare.
Jag kan rekommendera denna teknik för dom som sätter projjen direkt mot tak. Billigt och bra.
Förra gången gjorde jag hade en projje gjorde jag likadant fast en mer avancerad modell med gångjärn och hasp som var "dubbel" samt något justerbar.
En sak som jag hade glömt att räkna med i budgeten var kablage! - hdmi, svindyrt ju! - Fick tag på två 10m snokar på Clas Ohlson för 900 spänn sammanlagt.
Skärmade och guldpläterade och verkade klart vettigt byggda rent generellt. Vita...
Så ser min fördelning av resurser ut, och så självklart en dvd-box i form av första säsongen av "Deadwood" som jag ska inleda med ikväll.
Mycket klokt val att välja en HC3100 föresten, riktigt bra bild. Hoppas ni blir lika nöjda som jag hoppas bli
Postad 03 February 2008 - 21:29
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Visst bör jag kanske ta hem denna projektor först och fästa den och sedan avgöra. Men igentlgien så har jag inte så mycket att välja mellan. Antingen få 170cm eller ta storleken störe och ta vartenda tum jag kan få ut. För denna duk är ingen dyr då vi ska flytta inom en hyffsad snar framtid och då kommer duken att inte passa, det kan jag garantera redan nu. För då vill jag satsa på ramspänd istället men den platsen har ja inte nu tyvärr.
Sen ang LP Vs LCD så har LCD fördel då man kan pressa fram fler tum på kort avstånd. Men jag vill ha ett fint djup och bra kvalite framför storleken om jag ska vara ärlig. För den skillnaden jag såg mellan LCD och DLP var faktiskt ganska stor. Men sne är det vad jag tycket och det speglar inte alla era åsikter såklart.
Men hoppas med att jag lbir nöjd med min HC3100 och kommer ha många timmar med film och spel där med.
För jag säger det igen då det kan inte sägas för mycket att ens system är ju inte bättre än den svagaste länken. Så i mitt fall kan jag leva med den öfrsämringen av bilden med denna duk ett tag. För så stor skillnad är det inte 720p klassen som det är i 1080p..
MVH
Postad 04 February 2008 - 02:07
Lothar
-
Lothar
-
Veteran
-
-
1776 inlägg
Om jag skulle få gissa så är fortfarande DLP i ledningen på 720p projektorerna men med 1080p så ser iaf jag de som att LCD är som minst ikapp. Fast de är min åsikt. Jag hoppas de blir bra! De låter som du har valt med förnuft, hade själv en Mitsu HC3000 som jag var väldigt nöjd med.
Postad 04 February 2008 - 11:43
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Jag testade två av vardera sort i samma prisklass och det var ju inget snack alls om vilken som helt uppenbart var bättre.
Panasonic AX200 (namn?) LCD VS. Mitsubishi HC3100 DLP
autoexec: Jag gjorde exakt samma iaktagelser och prioriterar likadant.
(kan avslöja att vitmålade masoniten på mdf:en inte var någon höjdare  det ligger som en plastfilm över vitfärgen och det blir en tft-liknande hinna som liksom ett kristallager över bilden eller nåt... får ta p2000 och våtslipa ner ytan och kanske spruta/måla den eller något. Det lär nog lösa sig iaf, hursomhelst blev det "Deadwood" och film igår. Gud vad nice, även om nya htpc:n med Vista strular med bildvisarna. Handhavandefel helt säkert... vägen är lång mot perfektion)
Redigerat av Unregisteredb38af287, 04 February 2008 - 11:43.
Postad 04 February 2008 - 16:51
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
hehe låter inte illa alls..
Men laddade ner Mitsubishi Procejt Calvulator igår och tog in mina mått och lyckades flytta bak TV:n en bra bit till och då fick jag fram 194cm istället. Så blir en 190 duk i rummet istället. Kanske onödigt vetande från min sida till er men blir iaf en 190 duk istället för lite bredare filmtittande..
Då var det snart mässa killar, laddade?
Postad 16 February 2008 - 10:36
MWessman
-
MWessman
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Är det någon som har erfarenheter av 1080p projektorerna som ligger runt 20 000:-? Tänker då på t.ex. Epson EMP-TW1000 eller Mitsubishi HC4900.
Hur står sig dessa i jämförelse med tidigiare nämnda Mitsubishi HC3100 eller Panasonic AX200?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|