är detta möjligt?
/Daniel
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
dra gigabit i lägenheten, två utag, en kabel?
Startad av
Unregisteredbca7ae6e
, Jan 25 2008 18:49
8 svar till detta ämne
Postad 25 January 2008 - 18:49
håller på att renovera min lägenhet, när jag ändå håller på tänkte jag dra lite nätverk i lägenheten, gigabit... har cat6 kabel... en polare till mig påstår att det går att "dra till" två uttag på en kabel, om det går och man får bibehållen hastighet och typ inga störningar så skulle detta vara trevligt då jag tänkte dra kabel i nån sorts list som döljer den fint
är detta möjligt? /Daniel Postad 25 January 2008 - 19:18
Ja, det går att köra två uttag på en kabel, dock inte gigabit utan endast 100mbit!
100mbit använder bara 2 av 4 par i en UTP-kabel, gigabit däremot använder alla 4 par... Postad 25 January 2008 - 19:57
Dra 2 kablar, får plats i dom flesta lister. Jag antar att du inte vill ha en sån här superliten och superful list som vissa använder till lampor och telefonkablar.
Postad 26 January 2008 - 18:00
nej, har inte löst det hurjag skall göra med kabellister ännu, skall forska i detta litegranna, men om jag ändå skall dra nät i lägenheten så är det lika bra med gigabit
går det att använda cat5 till gigabit eller måste man ha cat6? /Daniel Postad 27 January 2008 - 10:25
Fick för mig att 99% av all Cat5 som säljes är Cat5e ?? Tror inte att vi ens har Cat5 kabel med i "vår" katalog på jobbet utan bara Cat5e, Cat6 (& Cat7) som gäller...
Postad 27 January 2008 - 11:10
Vet inte heller om det finns Cat5 fortfarande, har inte tänkt på det! Kör bara med 5e och 6 nu. Postad 29 January 2008 - 13:13
tror jag har allt löst, kommer dyka upp bygglogg om jag kommer ihåg att ta bilder
/Daniel Postad 12 February 2008 - 10:25
Häng inte upper på om stakarn sa Cat5. Troligt är att han menade Cat5e då Cat5 knappt går att finna i detta land.
Cat7 är irrelevat då man som åprivat person inte har någon vettig möjlighet att treminera och kontaktera dessa kablade då de kräver secialverktyg (mucho grande $$$) så det enda vettinga som jag ser det är att installera Cat6 Oskärmad! Skärmingen kan du ha om du har järnkoll på dina olika jordplan. Annars kör oskärmat blir bara dyrare och krångligare att installera. Cat6 kommer att räcka länge ocm man bara installerar den rätt. Schill 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |