Redigerat av sollerön, 26 January 2008 - 10:54.
Postad 26 January 2008 - 10:00
Postad 26 January 2008 - 12:28
jo cerwin vega tja dom flesta modeller spelar. tom .om mina så det finns nog inget cerwin vs proson...återminstånde hos mig i allafall....
men visst prosonen e bra med tanke på priset. men att jämnföra 2x10 proson o tex 2x10 cerwin e ju att jämnföra en passat me en bmw......
Postad 26 January 2008 - 12:48
hej,nu är tillräkligt många trådar nerskräpade med tjafs om dessa högtalare,ock ja,jag är också skyldig till det.startar en egen tråd för dom som vill debattera vidare om detta,men vi kan ju hålla det på en nivå som är anständigt.Ok,jag först ut då.Är ingen expert på högtalare,finns dom som är bättre än mig,men mina kunskaper räcker till att konstruera egna filter,göra egna lådor,räkna ut avstämmningfrekvens,byta kanter på basar,ja i stort sett grundläggande baskunskaper,ja lite till då.Alla har vi rätt att tycka som vi vill men grälet som pågått i flera trådar är ju rent löjligt tycker jag i alla fall.mycket bråk om cerwin vega dc-15 ock proson modellerna top 10 ock stratego 212.Dessa 2 modeller är väldigt prisvärda ock ger mycket ljud för pengarna,men att sitta ock bjäbba emot ock påstå att dom skulle va bättre än ex dc-15 som kostade 3ggr så mycket när dom såldes ock har högre kvalite på både element ock filter gör mig förbannad rent ut sagt.Jag har haft båda dom här proson modellerna här ock gjort a+b tester mot dc-15,kört blandad musik,djupbassvep ja dom är grundligt testade mot dessa ,ock det är fler än jag som varit med ock gjort det.För det första så har prosonhögt en känslighet på 94db,dc-15 100db,alla som vet vad det innebär är att prosonhögtalarna måste ha en 3ggr så kraftig förstärkare för att spela lika högt som dc-15.ljudkvalitetsmässigt så är dc-15 bättre på allt,rätt rejält också.Pratar vi djupbas så låter proson högt som en hårtork när man spelar låter avratz med infected mushroom(dom djupa tonerna som börjar vid 0,49)i vegorna kommer det en avgrundsdjup ton som får soffan att skälva till. Det är så pass stor skillnad mellan dessa högtalare i ljud så vem som helst skulle höra det, ock jag vet även hur man ska ställa upp högtalarna för att få en rättvis jämförelse.Hoppas ni tror på en man som i alla fall har närmare 20 års erfarenhet av självbygge,tester mm.(finns absolut ingen andledning för mig att favorisera eller ljuga om nåt sånt här,det är jag för gammal för)
Hej jag har också varit ansvarig för gnället.
Måste påpeka en sak känsligheten på v.1 dom absolut första som jag har är 102db. Beror på diskanten som sitter i hornet och dubbla mellanregister. Men det är inte de väsentliga.
Anledningen till att jag varit så motstridig är att jag lyssnat på 1par at-100 och hos en annan kille 2par at-100
Och enligt mej och dom själva så hade jag bättre bas då menar jag på alla punkter framförallt djupbas eftersom det sitter subbasar i dom. ja jag vet de är inga dyra grejor men de kvittar. Därimot spela dom lite högre.
Inställningar förstärkare osv påverkar ju ljudet extremt och eftersom båda jag och mina kompisar var övertygade över att mina lät bättre. Så va ja osäker på om nu ett par dc-15 skulle ha en chans. Men i med du har provat båda som du säger med samma förstärkare å inställningar antar jag så får man ju acceptera det. Hade hemskt gärna velat komma å lyssna på din anläggning inte för att jag inte tror på dej utan för det hade varit kul att höra hör den låter.
I mitt rum som inte är det mest optimala om man säger så. SÅ Kittlar det i näsborrarna när man andas in, ögonen studsar i ögonhålerna så man inte kan fokosera på någonting och framförallt känner man det i kroppen. detta klassas säkert som skryt men i vilket fall som helst finns det ingen anledning att ljuga. och jag tycker definitivt inte att de är världens bästa högtalare för det som någon skrev till mig. Jag tycker själv att det låter konstigt att en högtalare som är hälften så dyr ska ha en chans mot ett par mycket dyrare högtlare. Men som ja sa innan proson har inte funnits lika länge och har därför inte kunnat ta ut lika stora summor. Dom kanske vill hålla sig till ett lågt pris för att locka många köpare. och bara för det behöver inte kvalliten vara helkass. En grej till tror jag är att cerwin vega har funnits längre och har ett riktigt stort rykte när det gäller fett ös. i princip förknippar alla fet ös med cerwin vega. Det gör att många inte tyckt att proson skulle va nånting att ha. och folk som haft cerwin eller äger har kanske rekomenderat många att inte köpa dom. Precis osm här i alla dessa trådar.Det gör också att priset inte kan va lika högt. Men läser man i mitt galleri som jag citerat ur papprena som jag fick med när jag köpte dom så ser man att där faktiskt är lite tid å tanke bakom dom. tycker vi kan hålla detta på en normal nivå nu utan att någon ska behöva bli iriterad osv. mvh jimmy
Postad 26 January 2008 - 13:07
Postad 26 January 2008 - 13:21
Hej,jimmy,känsligheten i mellareg ock diskant kanske är 102 db i dina .men det är ju i basen man mäter ljudtrycket ock där ligger dina på 94db. Är inte alls här för att slänga skit på proson högtalare,har försvarat dom flera ggr också i gamla trådar,tycker dom är helt ok för pengarna,välbyggda lådor mm.men detta test jag skrev om är utfört på ett korrekt sätt, ock cerwin lådorna har bättre förutsättningar för att spela djupt,varför?jo jag har tagit isär ett par såna här proson du har,lådan är delad på mitten innuti så basarna har ca 55 liter bakom sig,dom är helt enkelt byggda för att få en puckel runt 50-60hz för att skapa ljudtryck i just det området(då blir djupbas under 40hz lidandes)det är en partyhögtalare helt enkelt som jag har svårt att se en utmanare till i 3000 krs klassen.Dc-15 är byggd på ett helt annat sätt,sitter ju en 15 tummare i dom som har 150 liters volym bakom sig,blir ju helt andra förutsättningar för djupbasen då,hoppas du förstår vad jag menar.mvh
jadå jag förstår vad du menar och känsligheten hade du helt rätt på det tänkte jag faktiskt inte på att basarna har annan. Men en st 10a kan ju tex arbete i en låda på 25liter oftast då i sluten, basreflex som mina är brukar som du säger behöva större lådvolym. För att vara helt säkert ska jag köra en slinga som ligger på 30hz å se om där blir likadan bas som jag tycker där är i andra saker jag lyssnar på. Men jag är med på vad du menar. priset först när dom kom ut var mellan 3500-4500 nu har dom ju sjunkigt asevärt men man får väll gå efter de priset dom kostar idag. å liksaså cerwin vega. Skaj ag va ärlig så brukar inte jag kolla på bara priset är ju kvalliten som avgör men visst haha 99gngr av 100a så är kvalliten bättre om den är dyrare självklart.
Postad 26 January 2008 - 13:56
Postad 26 January 2008 - 14:00
En jag känner har ett par stratego 212 i källaren,rummet är avlångt ock väggarna består av betong ock panel.Där är det ljudtryck kan jag sägt,helt otroligt bastryck,jag brukar gå ur ur rummet när han vräker på(fanimej rädd att tappa hörseln)Dom spelar enormt högt i området runt 50hz,men det är samma sak med dom,dom klarar inte av den tonen som kommer 0,49 in på låten avratz.Men det är skit samma,det är ju partyhögtalare.Mvh.
Ah mina klarade inte avratz heller. Därimot hardstyle som är den tyngsta msuiken inom elekronisk musik detä r dom perfekta till. Lite högre bmp än techno och med mycket mer bas för att förklara vad det är. Märkte också att dom lät otroligt rent på höga volymer med den musiken jag lyssnar på men avtraz så kom där ett konstigt ljud när "dom drog snabbt över gitarsträngarna" men som sakt jag är riktigt nöjd med mina til ldet ja använder odm å du med dina till det du lyssnar på.
Postad 26 January 2008 - 14:07
Vill du ha lägsta basen,bygg ett par passiva subbar ock parallelkoppla dom med högtalarna dina.beror lite på va det är för impedans på dina proson .har haft såna själv ilag med ett par högtalare förut ock det funkade perfekt.Har testat med aktiva subbar också,men då måste dina proson delas vid ca 80hz för att inte det ska bli utsläckning i dom lägsta frekvenserna,ock det är ju dumt att skära bort prosonlådorna i det området dom är bra på.Som sagt passiva subbar med inbyggda delningsfilter,då jä kommer det att bli bas.MvhEn jag känner har ett par stratego 212 i källaren,rummet är avlångt ock väggarna består av betong ock panel.Där är det ljudtryck kan jag sägt,helt otroligt bastryck,jag brukar gå ur ur rummet när han vräker på(fanimej rädd att tappa hörseln)Dom spelar enormt högt i området runt 50hz,men det är samma sak med dom,dom klarar inte av den tonen som kommer 0,49 in på låten avratz.Men det är skit samma,det är ju partyhögtalare.Mvh.
Ah mina klarade inte avratz heller. Därimot hardstyle som är den tyngsta msuiken inom elekronisk musik detä r dom perfekta till. Lite högre bmp än techno och med mycket mer bas för att förklara vad det är. Märkte också att dom lät otroligt rent på höga volymer med den musiken jag lyssnar på men avtraz så kom där ett konstigt ljud när "dom drog snabbt över gitarsträngarna" men som sakt jag är riktigt nöjd med mina til ldet ja använder odm å du med dina till det du lyssnar på.
Redigerat av sollerön, 26 January 2008 - 14:12.
Postad 26 January 2008 - 14:22
Vill du ha lägsta basen,bygg ett par passiva subbar ock parallelkoppla dom med högtalarna dina.beror lite på va det är för impedans på dina proson .har haft såna själv ilag med ett par högtalare förut ock det funkade perfekt.Har testat med aktiva subbar också,men då måste dina proson delas vid ca 80hz för att inte det ska bli utsläckning i dom lägsta frekvenserna,ock det är ju dumt att skära bort prosonlådorna i det området dom är bra på.Som sagt passiva subbar med inbyggda delningsfilter,då jä kommer det att bli bas.MvhEn jag känner har ett par stratego 212 i källaren,rummet är avlångt ock väggarna består av betong ock panel.Där är det ljudtryck kan jag sägt,helt otroligt bastryck,jag brukar gå ur ur rummet när han vräker på(fanimej rädd att tappa hörseln)Dom spelar enormt högt i området runt 50hz,men det är samma sak med dom,dom klarar inte av den tonen som kommer 0,49 in på låten avratz.Men det är skit samma,det är ju partyhögtalare.Mvh.
vet bara att prosonbasarna delas vid 150hz så dom spelar därifrån å så långt ner dom kan enligt spec 20hz men de stämmer ju inte. Håller på att uppgradera mina 12" onkyo studio monitorer. Kommer sätta i bilbasar i dom för att få en dov och låg bas och diskanterna är också uppgraderade. Eller man behöver fortfarande en subb efter det? rummet är ca 20m2
Postad 26 January 2008 - 14:28
Postad 26 January 2008 - 14:33
Har haft 1 par AT-100. Har haft 2 par AT-100.
Hade mina 2 par AT-100 paralellkopplat mot mitt NAD 2700 THX steg. Paralellkopplat landar högtalarna nere på ca 2 ohm. Då petar steget ur sig ca 400 w/kanal.
Jag har även haft ett par Proson Stratego 210SAH. Där har man 4 aktiva 10" basar. De spelar mycket och roligt. Proson 212 har dubbla 12" basar och du kan mata dem med vilket steg du vill och presterar därför säkert bättre, kanske mycket bättre tom.
Men...
Det skulle inte ha en sportsmössa mot AT-100.
Brorsan har ett par 1215. För er som inte vet så är det ett par Cerwin från den gamla goda tiden bestyckad med 1 15" med sepparat terminal och en "topp" med 1 12" bas och mellan och diskant. Brorsan driver detta med en NAD T773. Han matar då 15" basarna sepparat så de får 110 W och "topparna" får 110 W.
Inte ens de hade en chans mot mina 4 st AT-100.
Det jag vill komma till är att ett par Proson 212 inte skulle ha en chans mot ett par CV med 15" bas av de äldre modellerna.
Proson 212 ger dig väldigt mycket högtalare för pengarna.
Detta har blivit en "min pappa är starkare än din pappa" diskution. Försök att förstå att Pronson inte spelar i samma liga som Cerwin.
/Johan
Postad 26 January 2008 - 16:49
Redigerat av sollerön, 26 January 2008 - 16:55.
Postad 26 January 2008 - 19:10
Postad 26 January 2008 - 19:12
Blev ju lite bråkigt om just proson ock cerwin vega i flera andra trådar så varför inte klara upp det på samma ställe?ock jag tycker väl att vi lyckats bra faktiskt.Förlåt en trög snubbe, men vad är det egentligen du vill med tråden (som inte kunnat tas upp i andra trådar)?
Redigerat av sollerön, 26 January 2008 - 19:13.
Postad 26 January 2008 - 23:47
Hej,ja mycket pajkastning har det blivit av detta ock jag är i allra högsta grad inblandad.Tur det går att försonas ock jag ber om ursäkt om jag varit taskig mot vissa,men man blir uppspelt i stridens hetta.Vi kan ju sammanfatta detta på ett vettigt sätt då,proson gör alldeles utmärkta discohögtalare för 3000kr som jag tycker är billigt för dessa,välbyggda lådor i mdf(bättre än många av cerwins modeller)dom låter alldeles utmärkt,jag skulle inte må illa av att ha ett par.men sen är det som nad 2700thx säger,dom kan inte mäta sig med gamla cerwin.PS, jimmy,vill du ha hjälp att hitta rätt bas till dina onkyolådor(säg till så ska jag hjälpa dig,innervolymen är nödvändig att veta) , du måste byta ut lite saker i filtret också om du ska ha en bas med en annan impedans än som satt där från början,annars kan det bli knepigt både för förstärkare ock dina öron.mvh
Ah man tackar. Just nu har jag seriekopplat talspolarna på dom så basarna blir på 8ohm vars ska testa hur det låter om dom blir för trögdrivna då. Åsså ska jag mäta totalimpedans på dom. Prosonen är på 4a ohm så tänkte seriekoppla dom med onkyona så dom blir på 8a ohm. Då kan man säga att en proson och en onkyo blir en högtalare. Ja du fattar säkert. Blir inte de bra får ja mecka vidare hehe. Kan även behöva köpa fetare stärkare. Men ska koppla in dom imorgon och se satte precis i dom i låderna så...mvh jimmy
Postad 27 January 2008 - 00:02
Härligt jimmy,du fattar va det handlar om,får du problem så fråga farbrorn så hjälper jag dig.mvh.Hej,ja mycket pajkastning har det blivit av detta ock jag är i allra högsta grad inblandad.Tur det går att försonas ock jag ber om ursäkt om jag varit taskig mot vissa,men man blir uppspelt i stridens hetta.Vi kan ju sammanfatta detta på ett vettigt sätt då,proson gör alldeles utmärkta discohögtalare för 3000kr som jag tycker är billigt för dessa,välbyggda lådor i mdf(bättre än många av cerwins modeller)dom låter alldeles utmärkt,jag skulle inte må illa av att ha ett par.men sen är det som nad 2700thx säger,dom kan inte mäta sig med gamla cerwin.PS, jimmy,vill du ha hjälp att hitta rätt bas till dina onkyolådor(säg till så ska jag hjälpa dig,innervolymen är nödvändig att veta) , du måste byta ut lite saker i filtret också om du ska ha en bas med en annan impedans än som satt där från början,annars kan det bli knepigt både för förstärkare ock dina öron.mvh
Ah man tackar. Just nu har jag seriekopplat talspolarna på dom så basarna blir på 8ohm vars ska testa hur det låter om dom blir för trögdrivna då. Åsså ska jag mäta totalimpedans på dom. Prosonen är på 4a ohm så tänkte seriekoppla dom med onkyona så dom blir på 8a ohm. Då kan man säga att en proson och en onkyo blir en högtalare. Ja du fattar säkert. Blir inte de bra får ja mecka vidare hehe. Kan även behöva köpa fetare stärkare. Men ska koppla in dom imorgon och se satte precis i dom i låderna så...mvh jimmy
Redigerat av sollerön, 27 January 2008 - 00:06.
Postad 27 January 2008 - 10:20
Härligt jimmy,du fattar va det handlar om,får du problem så fråga farbrorn så hjälper jag dig.mvh.Hej,ja mycket pajkastning har det blivit av detta ock jag är i allra högsta grad inblandad.Tur det går att försonas ock jag ber om ursäkt om jag varit taskig mot vissa,men man blir uppspelt i stridens hetta.Vi kan ju sammanfatta detta på ett vettigt sätt då,proson gör alldeles utmärkta discohögtalare för 3000kr som jag tycker är billigt för dessa,välbyggda lådor i mdf(bättre än många av cerwins modeller)dom låter alldeles utmärkt,jag skulle inte må illa av att ha ett par.men sen är det som nad 2700thx säger,dom kan inte mäta sig med gamla cerwin.PS, jimmy,vill du ha hjälp att hitta rätt bas till dina onkyolådor(säg till så ska jag hjälpa dig,innervolymen är nödvändig att veta) , du måste byta ut lite saker i filtret också om du ska ha en bas med en annan impedans än som satt där från början,annars kan det bli knepigt både för förstärkare ock dina öron.mvh
Haha mjo blir så när man är sjukt intresserad av det. Men har dock mycket kvar att läta sig. Men ska bli kul som fan att testa dom. Kmr även upp lite bilder på mitt galleri sen fattar inte dom är extremt välbyggda asså. Orginal väger dom 44,5kg st och dom är b42xd38xh73 så man fick en chock första gången man lyfte dom. Baffeln är ca 60mm tjock och det som blev bortsågat när dom gjorde monteringshålet har dom limmat fast på sidorna antagligen för att minska lådresonansen ännu mer. Där är också stag o lister överallt. Så dom är många klasser bättre än mina proson om man säger så i konstruktionen. 3 separata delningsfilter också som ser riktigt feta ut. Du får kolla sen å säga om det stämmer eller det bara är jag som tycker det.är lite off topic men kanske inte gör något
Postad 27 January 2008 - 10:26
Postad 27 January 2008 - 10:39
jodå.dom lådorna är riktigt fina utan tvekan,ser att nån satt dit philips diskanter,basarna du ska sätta i,har dom dubbla talspolar på 2x4 ohm ska du seriekoppla spolarna.
Hurfan visste du att det var philips diskanter?
Ah precis så blir en bas på 8ohm när man kör spolarna i serie.
Blir dom då för tungdrivna får jag parallellkoppla dom så dom blir på 2ohm(1bas då) åsså sätta ett motstånd på 2ohm så varje bas blir på 4a men det tar också kraft och ska tåla rätt så mycket också ju.
Postad 27 January 2008 - 10:46
hej,har hullit på så länge med detta så jag brukar känna igen diskanter osv bara jag ser dom,man är väl lite störd(hifiskada)bättre att köra dom i 8 ohm,sätta motstånd på basar är inte bra.ska du sen köra alla tillsammans på samma förstärkare ska helst alla högtalare va på 8 ohm.jodå.dom lådorna är riktigt fina utan tvekan,ser att nån satt dit philips diskanter,basarna du ska sätta i,har dom dubbla talspolar på 2x4 ohm ska du seriekoppla spolarna.
Blir dom då för tungdrivna får jag parallellkoppla dom så dom blir på 2ohm(1bas då) åsså sätta ett motstånd på 2ohm så varje bas blir på 4a men det tar också kraft och ska tåla rätt så mycket också ju.
Postad 27 January 2008 - 10:57
hej,har hullit på så länge med detta så jag brukar känna igen diskanter osv bara jag ser dom,man är väl lite störd(hifiskada)bättre att köra dom i 8 ohm,sätta motstånd på basar är inte bra.ska du sen köra alla tillsammans på samma förstärkare ska helst alla högtalare va på 8 ohm.jodå.dom lådorna är riktigt fina utan tvekan,ser att nån satt dit philips diskanter,basarna du ska sätta i,har dom dubbla talspolar på 2x4 ohm ska du seriekoppla spolarna.
Mjo jag märker det. Går inte att vara störd innom hifi/ljud
Ah precis det som är tanken. Men finns en risk att när jag har smärtgränsen på mina proson så är den det på mina onkyo ochså men att 12"arna i onkyona bara jobbar på halva kapaciteten. Men som sagt ja får testa idag helt enkelt ska skruva i dom och skruva fast diskanterna också sen är det inkoppling bara:D synd man måste spela in dom det är lite tråkigt:D
Postad 27 January 2008 - 12:18
Tala om hur dom låter sen,alltid spännande.Mvh.
Ah det ska jag göra. DU vilket tror ud blir bäst med dämpvadd i eller utan är sjukt mycket i dom nu sen orginalelementen. Det blir ju dovare bas men den tar ju också mycket av basen. Tar man ut den blir det mer eko /klang tror inte de gör ås mycket i mitt rum för de är rätt dött. Ska testa både och iaf. Även om det är djupbasen man är ute efter
Postad 27 January 2008 - 12:22
Det är döda ting men man kan bli förbannad på datorer ibland...
UUU!!
Postad 27 January 2008 - 13:39
hej,antar att det är slutna lådor,då ska dämpmatrealet va kvar i dom,dämpmateralet bromsar ner lufthastigehten i lådan ock lurar basen att lådan är större än den är=djupare bas.Även räknat lite på basarna du har stoppat i,vet inte va du har för lådvolym på onkyolådorna men har räknat på 70liter(är nog närma skulle jag tro),zachrybasarna passar alldeles utmärkt i dom onkyolådorna.70 liters sluten ger ett qtc på 0,707 vilket är optimalt. -15 vid 20hz så dom där bör det finnas djupbas i. MvhTala om hur dom låter sen,alltid spännande.Mvh.
Ah det ska jag göra. DU vilket tror ud blir bäst med dämpvadd i eller utan är sjukt mycket i dom nu sen orginalelementen. Det blir ju dovare bas men den tar ju också mycket av basen. Tar man ut den blir det mer eko /klang tror inte de gör ås mycket i mitt rum för de är rätt dött. Ska testa både och iaf. Även om det är djupbasen man är ute efter
Redigerat av sollerön, 27 January 2008 - 13:43.
Postad 27 January 2008 - 14:32
hej,antar att det är slutna lådor,då ska dämpmatrealet va kvar i dom,dämpmateralet bromsar ner lufthastigehten i lådan ock lurar basen att lådan är större än den är=djupare bas.Även räknat lite på basarna du har stoppat i,vet inte va du har för lådvolym på onkyolådorna men har räknat på 70liter(är nog närma skulle jag tro),zachrybasarna passar alldeles utmärkt i dom onkyolådorna.70 liters sluten ger ett qtc på 0,707 vilket är optimalt. -15 vid 20hz så dom där bör det finnas djupbas i. MvhTala om hur dom låter sen,alltid spännande.Mvh.
Baksidan uppe i ena hörnet sitter där ett papprör på 3" som ska va basreflexrör. Men jag kan täppa igen det så dom blir slutna. Det står att zachrybasarna funkar bra i både portade å slutna låder. Men qts´en ligger på 0,54 jag har hört att 0.50 är medelvärde kan man säga å allt över ska va slutet å allt under 0,50 ska va portat vet du om det stämmer? Jag ska räkna ut lådvolymen en gång till minst inte va den blev. Lådvolym och uträkning av baselement är inte min starka sida så du får gärna hjälpa mig å ge förslag på portad/sluten dämpvadd/inte dämpvadd
Har räknat ut nu fick frma 68.25 så man kan räkna 70L precis som du kom fram till.
Redigerat av Unregistered79206920, 27 January 2008 - 14:40.
Postad 27 January 2008 - 14:52
Postad 27 January 2008 - 17:08
hur brett är röret(diameter i cm.ock längden vill jag ha reda på,så ska vi se hur dom funkar som basreflex.
Är 3" tror jag så 75mm och längd ca 170mm kan mäta exakt senare:P finns även plats på andra sidan att borra upp så man har 2st 3" om de skulle behövas tror nästan de om man ska köra basreflex. Och tror det blir bäst med basreflex utan vadd. Men har nog fått igng dom om nån timme så ja kan börja testa lite
Postad 27 January 2008 - 19:10
Redigerat av sollerön, 27 January 2008 - 19:12.
Postad 27 January 2008 - 20:03
Hej,behövs inget mer basreflaxrör,blir ingen skillnad för det.Ialla fall som röret är nu 7,5 cm i diameter ock 17 cm långt så är lådan avstämd vid 30hz,ock det går inte för basen har en resonansfrekvens på 39hz(stämmer man av basar under deras resonansfrekvens sjunker effekttåligheten dramatiskt)kapa röret till 8cm,då är lådan avstämd till 40hz, dämpmatreal på bakstycket ock långa sidoväggarna(se till att det inte finns nåt vägen för basreflex röret). kurvan har en liten topp vid 50-60hz +3db,gör ingenting.Lycka till,skriv en rad hur du gjort sen.Mvh
Basen verkar va riktigt tungdriven. Tror jag tar ut dämpmaterialet sen och testar för dne verkar ta mycket av ljudet. Får jämföra och se men skulle tippa på att basen kommer ut mer ur lådan det låter nästan lite mesigt. Har dock inte dragit på på långa väger låter basarna bli lite inspelat innan dess. Men mellanregister och diskant fyfan vilket kristallljud går inte att jämföra med mina proson. Ljust rent och kristall aktigt ljud i dessa. Philips diskanterna var bättre än vad jag trodde. Men skriver mer sen när jag ställt rätt dom, står mitt på rummet nu så kan va lite därför basen inte låter så mycket. Men i kombination med prosonen sen tror jag det blir ett riktigt bra ljud...mvh jimmy
Postad 27 January 2008 - 20:08
Oki,kom i håg att kapa basreflexrören bara,kommer att bli mer tryck i dom runt 40-50 hz också då.mvh.Hej,behövs inget mer basreflaxrör,blir ingen skillnad för det.Ialla fall som röret är nu 7,5 cm i diameter ock 17 cm långt så är lådan avstämd vid 30hz,ock det går inte för basen har en resonansfrekvens på 39hz(stämmer man av basar under deras resonansfrekvens sjunker effekttåligheten dramatiskt)kapa röret till 8cm,då är lådan avstämd till 40hz, dämpmatreal på bakstycket ock långa sidoväggarna(se till att det inte finns nåt vägen för basreflex röret). kurvan har en liten topp vid 50-60hz +3db,gör ingenting.Lycka till,skriv en rad hur du gjort sen.Mvh
Basen verkar va riktigt tungdriven. Tror jag tar ut dämpmaterialet sen och testar för dne verkar ta mycket av ljudet. Får jämföra och se men skulle tippa på att basen kommer ut mer ur lådan det låter nästan lite mesigt. Har dock inte dragit på på långa väger låter basarna bli lite inspelat innan dess. Men mellanregister och diskant fyfan vilket kristallljud går inte att jämföra med mina proson. Ljust rent och kristall aktigt ljud i dessa. Philips diskanterna var bättre än vad jag trodde. Men skriver mer sen när jag ställt rätt dom, står mitt på rummet nu så kan va lite därför basen inte låter så mycket. Men i kombination med prosonen sen tror jag det blir ett riktigt bra ljud...mvh jimmy
Postad 27 January 2008 - 20:16
Oki,kom i håg att kapa basreflexrören bara,kommer att bli mer tryck i dom runt 40-50 hz också då.mvh.Hej,behövs inget mer basreflaxrör,blir ingen skillnad för det.Ialla fall som röret är nu 7,5 cm i diameter ock 17 cm långt så är lådan avstämd vid 30hz,ock det går inte för basen har en resonansfrekvens på 39hz(stämmer man av basar under deras resonansfrekvens sjunker effekttåligheten dramatiskt)kapa röret till 8cm,då är lådan avstämd till 40hz, dämpmatreal på bakstycket ock långa sidoväggarna(se till att det inte finns nåt vägen för basreflex röret). kurvan har en liten topp vid 50-60hz +3db,gör ingenting.Lycka till,skriv en rad hur du gjort sen.Mvh
jepp satsar på det. Har fan ingen tillräckligt lång högtalarkabel så kan inte ställa rätt dom:P haha vill testa hur det låter där dom ska stå knappt lönt att ställe in innan dess:)
Postad 27 January 2008 - 20:22
flytta undan proson så länge ock ställ dom där dom stod.
[/qu
ah ska göra det snart. Men asså diskant osv överröstar basen lite grann just nu undrar om det är för basarna är lite mer trögdrivna än resten. annars får de bli subförst på basarna baktill på dom;) hehe
Postad 27 January 2008 - 20:40
Postad 28 January 2008 - 14:30
Har du råd så köp 12 basarna rila bw 1221 på hifikit,dom kostar 500kr st ock har en känslighet på 96db,då behöver du inte kapa rören heller.kolla upp dom.Mvh.
Blir mycket bättre ljud och tryck om man kapar rören. och mer DB blir ca 128db då... sen tycker jag inte du ska lyssna på han hära är bättre med cerwin vega.
Postad 28 January 2008 - 15:39
Redigerat av sollerön, 28 January 2008 - 15:53.
Postad 28 January 2008 - 20:08
Har du råd så köp 12 basarna rila bw 1221 på hifikit,dom kostar 500kr st ock har en känslighet på 96db,då behöver du inte kapa rören heller.kolla upp dom.Mvh.
Blir mycket bättre ljud och tryck om man kapar rören. och mer DB blir ca 128db då... sen tycker jag inte du ska lyssna på han hära är bättre med cerwin vega.
Min kompis har satt i dom rila 15"arna i sina cv jag kollade på dom innan så köpte han 15"arna kan säga att dessa 12"bilbasar låter betydligt bättre. Har ställt rätt dom nu och bara det gjorde stor skillnad. Ska kapa röret och parallell koppla basarna istället då dom är för trögdrivna för tillfället. Impedansen bör hamna på 4a ohm då sen när jag mäter. Sen efter de får jag se om jag tar ut dämpvadden
Postad 28 January 2008 - 20:22
Hej jimmy.är dom på 2x4 ohm blir impedansen 2 ohm(men mät ock kolla).Jaha dina basar låter bättre än rila basarna,kan nog va sant,svårt att uttala mig om det när jag aldrig hört nån av dom.Huvudsaken du blir nöjd.Ps hur låter dom mot proson?Har du råd så köp 12 basarna rila bw 1221 på hifikit,dom kostar 500kr st ock har en känslighet på 96db,då behöver du inte kapa rören heller.kolla upp dom.Mvh.
Min kompis har satt i dom rila 15"arna i sina cv jag kollade på dom innan så köpte han 15"arna kan säga att dessa 12"bilbasar låter betydligt bättre. Har ställt rätt dom nu och bara det gjorde stor skillnad. Ska kapa röret och parallell koppla basarna istället då dom är för trögdrivna för tillfället. Impedansen bör hamna på 4a ohm då sen när jag mäter. Sen efter de får jag se om jag tar ut dämpvadden
Redigerat av sollerön, 28 January 2008 - 20:23.
Postad 28 January 2008 - 21:35
Hej jimmy.är dom på 2x4 ohm blir impedansen 2 ohm(men mät ock kolla).Jaha dina basar låter bättre än rila basarna,kan nog va sant,svårt att uttala mig om det när jag aldrig hört nån av dom.Huvudsaken du blir nöjd.Ps hur låter dom mot proson?Har du råd så köp 12 basarna rila bw 1221 på hifikit,dom kostar 500kr st ock har en känslighet på 96db,då behöver du inte kapa rören heller.kolla upp dom.Mvh.
Jepp iknow blir 2 ohm men totala impedansen blir ca 4-4,5ohm dom är på 7,5ohm nu när ja kör basarna på 8a ohm.
Dom blir nog avstämda till mellan register och diskant i onkyona då. Åsså som sagt ska jag kapa rören och kanske ta ut dämpvadden provar först med dne i. Ja jag va sugen på dom rila basarna. Så rekommenderade dom till en kompis med at-100 högtalare. Men dessa jag satte i nu var bara aningen dyrare men tycker där är bättre ljud i dom än rila 15"arna som min kompis har. Här är trotts allt dubbla spolar å magneten och konen är mycket fraftigare. Sen i jämförelse mot prosonen så är dom mycket finare i mellanregistret och diskanten tycker det låter riktigt bra. Basen är inte riktigt som i prosonen. Men sen har jag inte testat allting för att få optimal bas i onkyona heller. Så man vet aldrig är kanske lite till å få ut med lägre impedans och kortare basreflexrör har fortfarande inte kopplat in dom sammtidigt som prosonen gör de först när jag fixat kalrt med onkyona.... mvh jimmy
Postad 28 January 2008 - 21:42
Postad 28 January 2008 - 22:22
Redigerat av sollerön, 28 January 2008 - 22:23.
Postad 28 January 2008 - 23:00
för att han ska kunna spela 128db med ett par högtalare som har 88db spl i basen måste han ha en förstärkare på ca 2x8000 w ,inte vanligt att man har såna direkt.
Vadå det är väl vanligt att ha en förstärkare på 2x8000,,, Iaf för oss proffs är det vanligt
Postad 29 January 2008 - 09:09
nja,räcker nog så här tror jag(haha),va har du för bil då som du skriver om i ditt galleri,lägg ut en bild där.hej.för att han ska kunna spela 128db med ett par högtalare som har 88db spl i basen måste han ha en förstärkare på ca 2x8000 w ,inte vanligt att man har såna direkt.
Vadå det är väl vanligt att ha en förstärkare på 2x8000,,, Iaf för oss proffs är det vanligt. Kanske vill ha svaret på någon annan fråga??
Redigerat av sollerön, 29 January 2008 - 10:43.
Postad 29 January 2008 - 14:18
nja,räcker nog så här tror jag(haha),va har du för bil då som du skriver om i ditt galleri,lägg ut en bild där.hej.för att han ska kunna spela 128db med ett par högtalare som har 88db spl i basen måste han ha en förstärkare på ca 2x8000 w ,inte vanligt att man har såna direkt.
Vadå det är väl vanligt att ha en förstärkare på 2x8000,,, Iaf för oss proffs är det vanligt. Kanske vill ha svaret på någon annan fråga??
2x8000watt undrar om de är i PMPO då hehe. I annat fall kan han väll skruva upp 1/100del av volymkontrollen:P
Postad 29 January 2008 - 15:47
2x8000watt undrar om de är i PMPO då hehe. I annat fall kan han väll skruva upp 1/100del av volymkontrollen:P
hej sollerön. Har tagit ut dämpvadden och det låter betydligt dovare högre i lådan acousticen. Körde ner huvet å testade lite haha. basarna är parallellkopplade nu också, så fattas bara basreflexrören som ska kapas. Dom va 18cm långa och innerdiametern är 67mm på dom. Så lite annorlunda än jag uppskattade. hur långa bör dom vara nu i detta läget. db kommer ju att ökas nu på basarna när dom får mer effekt /mindre motstånd. 10cm eller det är helt fel?
Redigerat av Unregistered79206920, 29 January 2008 - 15:48.
Postad 29 January 2008 - 17:48
Postad 29 January 2008 - 19:50
Hej,är innerdiametern på rören 6,7 cm ock det satt 1 i varje låda ska röret kapas ner till 5 cm.Då är lådan avstämd vid 40 hz.Mvh.
hej igen.
Har parallellkopplat basarna nu tagit ut vadden helt och kortat basreflexrören till 7cm ca.
Silken skillnad det blev. Basen är riktigt dov och vilket tryck! Dom låter lätt lika bra som prosonen i basväg även om där sitter 4st 10or. Nu ska jag bara koppla in prosonen också och ställa in ljudet blir nog riktigt rått:D tack för hjälpen sollerön låter riktigt fint nu faktiskt.
mvh:jimmy
Postad 29 January 2008 - 19:58
Inga problem,roligt att hjälpa till bara.akta så du inte bränner förstärkaren bara om du kör med alla 4 samtidigt.Då ska helst alla högtalare va på 8 ohm.vilka går djupast då?proson eller onkyo?Hej,är innerdiametern på rören 6,7 cm ock det satt 1 i varje låda ska röret kapas ner till 5 cm.Då är lådan avstämd vid 40 hz.Mvh.
hej igen.
Har parallellkopplat basarna nu tagit ut vadden helt och kortat basreflexrören till 7cm ca.
Silken skillnad det blev. Basen är riktigt dov och vilket tryck! Dom låter lätt lika bra som prosonen i basväg även om där sitter 4st 10or. Nu ska jag bara koppla in prosonen också och ställa in ljudet blir nog riktigt rått:D tack för hjälpen sollerön låter riktigt fint nu faktiskt.
mvh:jimmy
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
302 bilder
13 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?