Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SVT HD utan abonnemang

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 January 2008 - 16:18

wanderine
  • wanderine
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Kan man se på SVT HD utan abonnemang hos Comhem? Om jag alltså köper en egen hd-tv-box, Vantage HD 7100C, kan jag se SVT HD då utan kort?

Postad 26 January 2008 - 16:44

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Du kan väl inte se några digitala kanaler hos ComHem utan abbonemang. Dessutom pairas boxen och kortet så du kan inte köpa vilken box som hellst utan måste ha humaxboxen för HD sändningarna.

Postad 26 January 2008 - 17:10

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
SVT-HD sänds opairad och ingår i ComHem-small - du kan alltså se SVT-HD med andra HDTV-boxar för DVB-C eller med ett TV-kort i en HTPC

Alla andra HD-kanaler är dock pairade.

Postad 26 January 2008 - 17:25

wanderine
  • wanderine
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Du kan väl inte se några digitala kanaler hos ComHem utan abbonemang. Dessutom pairas boxen och kortet så du kan inte köpa vilken box som hellst utan måste ha humaxboxen för HD sändningarna.

Enligt teknikkedjan funkar Vantage HD 7100C med Comhem, någon som kan bekräfta eller dementera?

Postad 26 January 2008 - 17:50

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0

Enligt teknikkedjan funkar Vantage HD 7100C med Comhem, någon som kan bekräfta eller dementera?

SD-kanalerna fungerar säkert - HD-kanalerna lär inte fungera.

Om du vill sätta läsa mer om ämnet förslår en jag en sökning här i forumet på ComHem och Pairing.

Postad 26 January 2008 - 19:48

wanderine
  • wanderine
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

SD-kanalerna fungerar säkert - HD-kanalerna lär inte fungera.

Om du vill sätta läsa mer om ämnet förslår en jag en sökning här i forumet på ComHem och Pairing.

Men varför vill Comhem kunna styra vad man använder för digitalbox? På vilket sätt lider Comhem av att jag köper en digitalbox som de inte erbjuder sina kunder? Lär väl ta ett halvår innan Comhem erbjuder en box som klarar både hd-tv och inspelning, och den lär väl kosta 5-6000.

Postad 26 January 2008 - 20:00

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Men varför vill Comhem kunna styra vad man använder för digitalbox? På vilket sätt lider Comhem av att jag köper en digitalbox som de inte erbjuder sina kunder? Lär väl ta ett halvår innan Comhem erbjuder en box som klarar både hd-tv och inspelning, och den lär väl kosta 5-6000.

Därför man älskar kontroll i Sverige, tyvärr har det blivit ett kontrollsamhälle och nu ser vi baksidan av vad tekniken kan göra.

Postad 26 January 2008 - 20:04

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Det är ett krav ifrån Hollywood. Genom pairingen så säkerställs det att du som privatperson inte kan göra kopior av filmerna som visas i HD. När Comhem väl släpper sin HD-pvr så kommer inspelningen låsas till boxen/abonemanget.

Postad 26 January 2008 - 20:36

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0

Jag har haft en "HDTV-box med inspelning" som tar in SVT-HD via ComHem i ca 1 år - men pga pairing så fungerar inte någon av de andra HD-kanalerna - trots att jag betalar för det.

(Den sk boxen finns i mitt galleri)

ComHem kommer lansera en PVR-HDTV-box inom kort - men den lär ju vara drm-infekterad bortom alla gränser.

Postad 28 January 2008 - 12:39

wanderine
  • wanderine
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Enligt teknikkedjans kundtjänst ska den fungera för alla Comhems HD-kanaler, och man har 14 dagars öppet köp, värt att prova?

Postad 28 January 2008 - 15:16

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Du kan ju kolla upp så att de på teknikkedjan förstår hur pairing fungerar först.

Sony sa väl först att deras TV med inbyggd DVB-C HDTV-mottagare fungerade med ComHem:s HD-kanaler utifrån att det borde fungera.

Nu säger de istället att det kommer fungera i framtida TV-apparater - alltså när de lagt till stöd för pairing.

Eftersom Vantage 7100C kan spela in till extern hårddisk (utan drm mm ?) så gissar jag på att den inte är (eller kommer bli) godkänd av ComHem.

Det finns inga mjukvaru-lösningar för att gå runt problemet idag - därför ställer jag mig tveksam till att det fungerar med Vantage 7100C

Men visst, vill du vara försöksperson för oss andra och meddela om det fungerar - inte mig emot :blush:

Postad 28 January 2008 - 15:26

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Pulver har rätt

Det fungerar inte att se andra HD kanaler än SVT HD med andra HD boxar än
comems egna eller Sonys Tv tillverkade 2008

Pairing är problemet och att Hllywood styr är det man skyller på
Konstigt att SVT HD får sända filmer från Hollywood trots att kanalen
inte är spärrad som de andra :blush: och vad jag vet sänder inte Discovery och Voom
några filmer från Hollywood. Det är något comhem har hittat på för att få full kontroll
över sina kunder och vad de har för boxar. Helt säkert, är det så ...

Maveric :P

Postad 28 January 2008 - 15:47

svejoh
  • svejoh
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Såg nu att den var till ComHem....Sorrt.....

Redigerat av svejoh, 28 January 2008 - 15:52.

Postad 28 January 2008 - 15:57

wanderine
  • wanderine
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Känns som teknikkedjan har lite falsk marknadsföring då

"Med Vantage HD 7100C kan du äntligen avnjuta HD upplösning på Comhem kanalerna. Du har 2 kortplatser för Comhem samt två extra CA modul platser. Den har även USB 2.0 anslutning och nätverkskort för mjukvaruuppdatering etc."

Postad 28 January 2008 - 16:05

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Jo .. det verkar så ..

Bottnar ofta i okunskap .. så de kan ta comhem i handen då de gör sak samma med
sin hdbox fast i annat syfte ..

Maveric :blush:

Postad 28 January 2008 - 17:42

tolvman
  • tolvman
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Pairing är problemet och att Hllywood styr är det man skyller på
Konstigt att SVT HD får sända filmer från Hollywood trots att kanalen
inte är spärrad som de andra :rolleyes: och vad jag vet sänder inte Discovery och Voom
några filmer från Hollywood. Det är något comhem har hittat på för att få full kontroll
över sina kunder och vad de har för boxar. Helt säkert, är det så ...

Maveric ;)

tror inte svt hd har sänt eller kommer att sända några hollywood filmer, verkar vara hemkört hela vägen, men bbc hd har kört hollywood filmer i hd, bl.a kill bill, utan krav på pairade boxar bla, bla, så det där snacket om pairing är hittepå av comhem och inget annat för att låsa in kunden etc etc.

Postad 28 January 2008 - 17:51

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Det allra första som sändes på SVT-HD överhuvudtaget var faktiskt filmen 'Lost In translation' (rätta mig om jag har fel)

Men det har mycket riktigt inte blivit mycket "hollywood-film" sedan dess.

Pairingen görs dock inte enbart för att stoppa möjligheten till oskyddad inspelning utan dessutom för att stoppa sk cardsharing.

Postad 28 January 2008 - 18:10

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Pairingen görs dock inte enbart för att stoppa möjligheten till oskyddad inspelning utan dessutom för att stoppa sk cardsharing.

Där kom nog den rätta sanningen ..

Sedan tror jag nog att svt hd kommer att sända "fler" filmer i HD kanalen.

Kan inte se någon påhittbar anledning till att de inte skulle göra så ..
Tvärtom kan jag finna 100 st till att de så kommer att göra

Maveric :rolleyes:

Postad 28 January 2008 - 18:29

svejoh
  • svejoh
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Gick in på tillverkarens hemsida http://www.vantage-d...47bec863e2c7aaf och det verkar som om DVB-C inte finns. Hittar dock flera sidor som säljer den som DVB-C. Även i ett combo utförande. Företaget jag arbetar på jobbar nästan uteslutande med Tyska agenturer så jag skall be någon ringa i morgon.

Men antar att den också är full av problem.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.