Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Proson Stratego 212 SA eller CERWIN-VEGA VE-12F

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 January 2008 - 03:33

majkus
  • majkus
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej, kan börja med att jag har en budget på max 4000:-.

Det jag är ute efter är allround högtalare, fast lyssnar mycket på dance/house/electro. Så jag tycker om tung bas och högt ljud.

Jag har läst runt lite och blivit intresserad av Proson Stratego 212 SA eller CERWIN-VEGA VE-12F. Men inte kunnat avgöra vilken som är bäst för mig. Proson är även på 4 ohm och CV på 8 ohm, ifall det nu har nån större betydelse på min förstärkare som är en NAD C315BEE. Kanske inte den ultimata förstärkaren, men borde räcka iafl.

Vilken är bäst??? Djupbas??? Tips? Får gärna komma förslag på någon annan högtalare också, men inte begagnat.

Postad 28 January 2008 - 08:54

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

Hej, kan börja med att jag har en budget på max 4000:-.

Det jag är ute efter är allround högtalare, fast lyssnar mycket på dance/house/electro. Så jag tycker om tung bas och högt ljud.

Jag har läst runt lite och blivit intresserad av Proson Stratego 212 SA eller CERWIN-VEGA VE-12F. Men inte kunnat avgöra vilken som är bäst för mig. Proson är även på 4 ohm och CV på 8 ohm, ifall det nu har nån större betydelse på min förstärkare som är en NAD C315BEE. Kanske inte den ultimata förstärkaren, men borde räcka iafl.

Vilken är bäst??? Djupbas??? Tips? Får gärna komma förslag på någon annan högtalare också, men inte begagnat.

Hej i detta fall skulle jag satsa på proson högtalarna,bättre lådor ock dubbla 12" om du vill få så mycket som möjligt för pengarna.Sen angående impedansen på vegorna så står det så här nuförtiden bak på dom,compablite with receivers 8 ohm or less,ungefär översatt,passar förstärkare på 8 ohm eller mindre.Men hifiklubben skriver rätt ock slätt att dom är på 8 ohm(fel)Kollade upp ett par v15f förut som dom påstod var på 8 ohm,stod så här bak på dom också,tog ur elementen,det stod 4 ohm på alla element ock hur fn man kan skriva att högtalarna är på 8 ohm då fattar inte jag.Mvh.

Postad 28 January 2008 - 13:11

majkus
  • majkus
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
tack för ditt snabba svar! tycker du proson högtalarna är mest prisvärda inom denna prisklass av alla högtalare som finns på marknaden? jag har fått känslan av att dom ska vara väldigt prisvärda egentligen och en bra party högtalare.

men läst lite att dom är dåliga på basdjup? men det kanske inte finns nåt bättre alternativ inom denna prisklassen.

Postad 28 January 2008 - 14:19

hifiproffset
  • hifiproffset
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

hur fn man kan skriva att högtalarna är på 8 ohm då fattar inte jag.Mvh.

Ja det är ju så att jag har över 20 års erfarnhet och kan berätta för dig att dom sammanlagda krafterna av alla elementen ger ju ca 8 Ohm*2 vilket skulle resultera i 300 watt om man tar i beräkningen element dämpningen av 4 Ohm=2x vilket ger oss en formel på 4*8=2n + 2x. Därför kan dom skriva så dvs det är asså 8 Ohm, kanske någon annan som undrar något. Tycker även att du ska välja dom hära CERWIN-VEGA VE-12F mycket bra ljud! Brukar dricka med kompisarna och lyssna på dom här! Med en bra stor förstärkare med 1000 watt!!!! :blush:

Postad 28 January 2008 - 15:15

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Skulle inte kunna inte skriva det bättre själv :blush:

Redigerat av Unregistered32263a93, 28 January 2008 - 15:15.

Postad 28 January 2008 - 15:29

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

Ja det är ju så att jag har över 20 års erfarnhet och kan berätta för dig att dom sammanlagda krafterna av alla elementen ger ju ca 8 Ohm*2 vilket skulle resultera i 300 watt om man tar i beräkningen element dämpningen av 4 Ohm=2x vilket ger oss en formel på 4*8=2n + 2x. Därför kan dom skriva så dvs det är asså 8 Ohm, kanske någon annan som undrar något. Tycker även att du ska välja dom hära CERWIN-VEGA VE-12F mycket bra ljud! Brukar dricka med kompisarna och lyssna på dom här! Med en bra stor förstärkare med 1000 watt!!!! :blush:

Hej,du menar alltså om man har en högtalare som innehåller en bas på 4 ohm ett mellanreg på 4ohm ock en diskant på 4ohm ock ett delningsfilter med ex delningsfrekvenserna 700/4000 så blir impedansen på hela högtalaren 8 ohm?Det var det konstigaste jag hört på länge faktiskt.Det är basen som bestämmer impedansen i en högtalare till 80% ock är då basen på 4 ohm så blir högtalaren på 4 ohm..

Redigerat av sollerön, 28 January 2008 - 19:49.

Postad 28 January 2008 - 21:03

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Tja

Med 4000 kr i budget så skulle jag gå på äldre Cerwin-burkar med 15" bas.

http://www.blocket.s...830.htm?ca=11_s

http://www.blocket.s...584.htm?ca=11_s

http://www.blocket.s...706.htm?ca=11_s

http://www.blocket.s...681.htm?ca=11_s (Pruta)

Mycket pang för pengarna!

Se till att du har ordentligt med drivning, så får du riktigt roligt framöver...

/Johan

Postad 29 January 2008 - 13:38

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
För att göra det hela lite enklare: Tycker absolut du ska köra på Proson i detta fallet. Mer högtalare för just det ändamålet som du är ute efter är svårt att hitta för det priset. (ny ska tilläggas givetvis). Angående djupbasen så enligt tester här på forumet så var de väl förvånadsvärt bra på det. Sen är det ju inte så stort tvivel om man jämför dubbla tolvor mot en singel tolva som i detta fall kankse är CV.s sämsta baselement någonsin :(

Postad 29 January 2008 - 14:27

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

För att göra det hela lite enklare: Tycker absolut du ska köra på Proson i detta fallet. Mer högtalare för just det ändamålet som du är ute efter är svårt att hitta för det priset. (ny ska tilläggas givetvis). Angående djupbasen så enligt tester här på forumet så var de väl förvånadsvärt bra på det. Sen är det ju inte så stort tvivel om man jämför dubbla tolvor mot en singel tolva som i detta fall kankse är CV.s sämsta baselement någonsin :(

Instämmer,skulle tagit prosonlådorna utan tvekan.

Postad 29 January 2008 - 14:33

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0

Ja det är ju så att jag har över 20 års erfarnhet och kan berätta för dig att dom sammanlagda krafterna av alla elementen ger ju ca 8 Ohm*2 vilket skulle resultera i 300 watt om man tar i beräkningen element dämpningen av 4 Ohm=2x vilket ger oss en formel på 4*8=2n + 2x. Därför kan dom skriva så dvs det är asså 8 Ohm, kanske någon annan som undrar något.

Ja, jag undrar faktiskt. Hängde inte riktigt med på hur det fungerar där. Allt är seriekopplad förmodar jag??

MVH Flingan

Redigerat av Flingan, 29 January 2008 - 14:34.

Postad 29 January 2008 - 14:38

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Som jag skrev förut.har man en högtalare med en bas,ett mellan,ock en diskant ock alla element är på 4 ohm ock delar upp dom med ett filter blir ju högtalaren naturligtvis på 4 ohm.

Redigerat av sollerön, 29 January 2008 - 14:40.

Postad 29 January 2008 - 16:41

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Jo men jag ville ju höra hifiproffsets förklaring.

Postad 29 January 2008 - 20:01

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

elementen ger ju ca 8 Ohm*2 vilket skulle resultera i 300 watt

det fattar du väl! :)

lite öl på det, jodå såatt..

Redigerat av endallas, 29 January 2008 - 20:02.

Postad 29 January 2008 - 21:44

Jumbsan
  • Jumbsan
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Håller med sollerön och vem det mer var som skrev det att Prosonen är nog bäst för ditt ändamål. Är inget fan av VE heller. Men du kan ju kika runt på blocket osv efter fina modeller. Men akta dej, märker du att människan är "spela högt galen" och inte är så insatt så kika lite på elementen och lyssna noga på högtalarna. Träffat ett par idioter(ursäkta ordvalet) som satte på förstärkaren och rattade upp en bit över att det började skorra.
Så lyssna noga på elementen osv om du märker att han inte är speciellt insatt.

Postad 29 January 2008 - 21:49

Jumbsan
  • Jumbsan
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Ja det är ju så att jag har över 20 års erfarnhet och kan berätta för dig att dom sammanlagda krafterna av alla elementen ger ju ca 8 Ohm*2 vilket skulle resultera i 300 watt om man tar i beräkningen element dämpningen av 4 Ohm=2x vilket ger oss en formel på 4*8=2n + 2x. Därför kan dom skriva så dvs det är asså 8 Ohm, kanske någon annan som undrar något. Tycker även att du ska välja dom hära CERWIN-VEGA VE-12F mycket bra ljud! Brukar dricka med kompisarna och lyssna på dom här! Med en bra stor förstärkare med 1000 watt!!!! :)

Sollerön har mer rätt i det han skriver under tycker jag. Jag jobbar också som "hobby ljudtekniker" för diverse EDM(electronic dance music) evenemang och dylikt här nere i Skåne. Har väldigt bra kontakt med proffisionella ljudtekniker nere på highway osv.

Redigerat av Jumbsan, 29 January 2008 - 21:55.

Postad 30 January 2008 - 00:37

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Ja det är ju så att jag har över 20 års erfarnhet och kan berätta för dig att dom sammanlagda krafterna av alla elementen ger ju ca 8 Ohm*2 vilket skulle resultera i 300 watt om man tar i beräkningen element dämpningen av 4 Ohm=2x vilket ger oss en formel på 4*8=2n + 2x. Därför kan dom skriva så dvs det är asså 8 Ohm, kanske någon annan som undrar något. Tycker även att du ska välja dom hära CERWIN-VEGA VE-12F mycket bra ljud! Brukar dricka med kompisarna och lyssna på dom här! Med en bra stor förstärkare med 1000 watt!!!! :)

Hahaha..

Postad 01 February 2008 - 11:05

majkus
  • majkus
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Någon som vet ifall det är nån affär i Göteborg som säljer Proson 212? Eller är jag tvungen att åka enda till Falkenberg för att provlyssna :)

Postad 10 February 2008 - 12:34

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Ja det är ju så att jag har över 20 års erfarnhet och kan berätta för dig att dom sammanlagda krafterna av alla elementen ger ju ca 8 Ohm*2 vilket skulle resultera i 300 watt om man tar i beräkningen element dämpningen av 4 Ohm=2x vilket ger oss en formel på 4*8=2n + 2x. Därför kan dom skriva så dvs det är asså 8 Ohm, kanske någon annan som undrar något. Tycker även att du ska välja dom hära CERWIN-VEGA VE-12F mycket bra ljud! Brukar dricka med kompisarna och lyssna på dom här! Med en bra stor förstärkare med 1000 watt!!!! :lol:

Hahaha..

Haha ja snacka kan man alltid. Stor förstärkare med 1000watt vadå? är där bara 1kanal? Och om man nu sitter å dricker då tror jag inte man bryr sig så mycket om hur ljudet låter. Bara högt å med bas. Jag hade helt klart satsat på prosonen. Billigare där är också dubbelt så många baselement+ större låda. Till den musiken du lyssnar på passar dom bra där är tung och mycket bas. Att dom har dåliga djupbasegenskaper hör inte du till den musiken.
mvh:jimmy

Postad 10 February 2008 - 12:37

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Ja det är ju så att jag har över 20 års erfarnhet och kan berätta för dig att dom sammanlagda krafterna av alla elementen ger ju ca 8 Ohm*2 vilket skulle resultera i 300 watt om man tar i beräkningen element dämpningen av 4 Ohm=2x vilket ger oss en formel på 4*8=2n + 2x. Därför kan dom skriva så dvs det är asså 8 Ohm, kanske någon annan som undrar något. Tycker även att du ska välja dom hära CERWIN-VEGA VE-12F mycket bra ljud! Brukar dricka med kompisarna och lyssna på dom här! Med en bra stor förstärkare med 1000 watt!!!! :lol:

Hej,du menar alltså om man har en högtalare som innehåller en bas på 4 ohm ett mellanreg på 4ohm ock en diskant på 4ohm ock ett delningsfilter med ex delningsfrekvenserna 700/4000 så blir impedansen på hela högtalaren 8 ohm?Det var det konstigaste jag hört på länge faktiskt.Det är basen som bestämmer impedansen i en högtalare till 80% ock är då basen på 4 ohm så blir högtalaren på 4 ohm..

Exakt! Märkte jag i mina onkyo för en tid sen. Basen gör den största inverkan. På mina utgjorde dom andra elementen + - 1ohm ca.

Postad 13 April 2008 - 19:24

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Ja det är ju så att jag har över 20 års erfarnhet och kan berätta för dig att dom sammanlagda krafterna av alla elementen ger ju ca 8 Ohm*2 vilket skulle resultera i 300 watt om man tar i beräkningen element dämpningen av 4 Ohm=2x vilket ger oss en formel på 4*8=2n + 2x. Därför kan dom skriva så dvs det är asså 8 Ohm, kanske någon annan som undrar något. Tycker även att du ska välja dom hära CERWIN-VEGA VE-12F mycket bra ljud! Brukar dricka med kompisarna och lyssna på dom här! Med en bra stor förstärkare med 1000 watt!!!! ;)

Elementena är oberoende av varandras impedanser eftersom dom arbetar i olika frekvensområden. Vilket resulterar i en nominal impedans på 4ohm.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.