Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur får jag bäst Stereo ljud

40 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 January 2008 - 21:01

LED-Light
  • LED-Light
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Nu är det så att jag köpte Dessa för några år sedan:

Jag var först å främst intresserad i stereoljud, men eftersom jag hade tänkt flytta så satsade jag på dessa produkter.
Nu har det gått några år och jag bor fortfarande hemma :-P
Jag har INTE vart nöjd med Stereo ljudet sen dag 1. Jag får knappt inte ut någon bas alls. Enda settet jag kan få ut lite bas men inte tillräkligt i min mening är att jag slår på LOUDNESS på Recievern.

Vilken produkt är det som är felet? Vad ska jag byta ut?

Postad 28 January 2008 - 21:16

Unregistered53a69b62
  • Unregistered53a69b62
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

Jag var först å främst intresserad i stereoljud, men eftersom jag hade tänkt flytta så satsade jag på dessa produkter.
Jag har INTE vart nöjd med Stereo ljudet sen dag 1. Jag får knappt inte ut någon bas alls. Enda settet jag kan få ut lite bas men inte tillräkligt i min mening är att jag slår på LOUDNESS på Recievern.

Om Din bas är så erbarmligt usel kan man ju tänka sig att Du inte har högtalarna i fas.
Gör så här:

Ställ högtalarna miott emot varandra 0,5m Om Du nu vrider balance till bara den ena kanalern kommer basen att öka om Du har fasfel. Skifta i så fall bara sladdarna till en av högtalarna och kolla igen.

"man skall inte kasta sten i kuvös"

Hälsningar

Postad 29 January 2008 - 18:19

LED-Light
  • LED-Light
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Testade att fasvända. Det gav ingen skildnad.
Kan det bli bättre om jag köper en CD spelare istället för en DVD spelare?

Postad 29 January 2008 - 18:28

jnon
  • jnon
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Jag skulle titta på lyssningsrummet och högtalarna.

Postad 29 January 2008 - 18:29

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
Om du har pre out bak på din stärkare så köp eller om du kan låna ett slutsteg och testa, ett beggat slutsteg kostar inte så mycket.

Postad 29 January 2008 - 18:29

UrboMan
  • UrboMan
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Min erfarenhet säger att stereo låter bäst på en reciever avsedd för just stereo.

Men jag kan ju ha fel, det har hänt tidigare. Jag minns en gång, det var 1993...

Postad 29 January 2008 - 18:30

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Pioneer har väl aldrig varit kända för göra bastunga förstärkare. Dom brukar vara ganska slanka. Även dvdn skulle du förmodligen vinna på att byta ut.

Postad 29 January 2008 - 18:40

LED-Light
  • LED-Light
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Jag funderar på att byta ut förstärkaren och DVD spelare till:

Onkyo TX-SR605
Pioneer DV-600AV-S

Tror ni att det kommer att göra någon skildnad? eller måste man satsa på en CD spelare och ett 2 kanalssteg?

Måste säga att jag är inte ute efter det perfektaljudet direkt, är inte så kräsen.
Bara ute efter lite mera Disco dunk :-P

Postad 01 February 2008 - 10:47

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
då är det ett slutsteg du söker.

Postad 01 February 2008 - 21:06

LED-Light
  • LED-Light
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Högtalarna jag har är Proson Twin 2010 SA och av vad jag läst så ska dessa högtalare ha en mycket "stark" bas.

Vad är felet :)

Edit: kan det vara för att högtalarna är på 4 ohm, medans på recievern står det att man ska koppla in högtalare på 8-16 ohm?

Redigerat av LED-Light, 02 February 2008 - 18:08.

Postad 02 February 2008 - 18:18

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Min erfarenhet säger att stereo låter bäst på en reciever avsedd för just stereo.

Men jag kan ju ha fel, det har hänt tidigare. Jag minns en gång, det var 1993...

Se där, och nu även 2008. Det går utför för dig killen.

Postad 02 February 2008 - 18:46

Sleeping Sun
  • Sleeping Sun
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Kanske du har fel i nån inställning på recievern? Kanske är högtalarna inställda på "small" istället för "large" om det finns nån sån inställning eller så skär du frekvensen vid typ 100 hz eller nåt sånt..??? Vet inte vilka inställningar Pioneers förstärkare har men börja med att kolla dessa (samt manualen).

Kan ändå inte tro att den är så dålig :) för knappast är det nåt fel på högtalarna angående förutsättningar för att spela bas...

Postad 02 February 2008 - 18:51

LED-Light
  • LED-Light
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Kanske du har fel i nån inställning på recievern? Kanske är högtalarna inställda på "small" istället för "large" om det finns nån sån inställning eller så skär du frekvensen vid typ 100 hz eller nåt sånt..??? Vet inte vilka inställningar Pioneers förstärkare har men börja med att kolla dessa (samt manualen).

Kan ändå inte tro att den är så dålig :) för knappast är det nåt fel på högtalarna angående förutsättningar för att spela bas...

Jag har gått igenom alla inställningar. De står på Large. Frekvensen kan jag ändra 100hz,150hz eller 200hz.

Edit: Sleeping Sun. Såg dit Galleri och upptäckte att du hade Onkyo TX-SR605, Är du nöjd med den?
Funderar nämligen på att skaffa den eftersom man kan Bi-Ampa frontarna, Hoppas på att det kan ge lite extra tryck i min bas.

Redigerat av LED-Light, 02 February 2008 - 18:56.

Postad 02 February 2008 - 19:04

Sleeping Sun
  • Sleeping Sun
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Edit: Sleeping Sun. Såg dit Galleri och upptäckte att du hade Onkyo TX-SR605, Är du nöjd med den?
Funderar nämligen på att skaffa den eftersom man kan Bi-Ampa frontarna, Hoppas på att det kan ge lite extra tryck i min bas.

Jodå, är riktigt nöjd :) Den spelar fint med mina Jamo-högtalare som jag kör bi-ampat! Har basen inställd på endast 0 och diskanten på +6 för tillfället (går att ställa mellan -10 och +10) och den spelar behaglig bas :) Diverse andra ljudinställningar är justerade lite men ändå..

Bra pris också (530 Euro hemkörd i höstas).

Postad 02 February 2008 - 19:48

LED-Light
  • LED-Light
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Hur många ohm är dina frontar på?
530 EUR, riktigt bra pris, vart köpte du den då?

Redigerat av LED-Light, 02 February 2008 - 19:48.

Postad 02 February 2008 - 20:07

Sleeping Sun
  • Sleeping Sun
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Jamo-frontarna är på 6 ohm och består av en 8 tums bas, två 5 tums mellanregister samt en diskant.
Köpte den i butik i Finland, fick den hemlevererad ungefär en vecka senare då den ej fanns i lager.

Postad 02 February 2008 - 20:14

LED-Light
  • LED-Light
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Jamo-frontarna är på 6 ohm och består av en 8 tums bas, två 5 tums mellanregister samt en diskant.
Köpte den i butik i Finland, fick den hemlevererad ungefär en vecka senare då den ej fanns i lager.

Å de funkar bra? Läste i manualen att det står:

"Använd endast högtalare med en impedans på 8 ohm eller mer för dubbelmatning. Annars kan AV receivern skadas"

Hur ska det gå eftersom mina frontar ligger på 4 ohm :-S

Redigerat av LED-Light, 02 February 2008 - 20:14.

Postad 02 February 2008 - 20:28

Sleeping Sun
  • Sleeping Sun
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

"Använd endast högtalare med en impedans på 8 ohm eller mer för dubbelmatning. Annars kan AV receivern skadas"

Har inte varit några som helst problem, går att spela hur högt som helst utan att förstärkaren slår ifrån eller nåt annat händer :)

Onkyo vill förstås vara på den säkra sidan och varnar alltså för att använda högt. med för låg impedans vid bi-ampat.

Med 4 ohms högtalare skulle jag väl ändå vara lite försiktig.. Men du kan ju köra utan att bi-ampa! Bi-ampat ger dig ju inte mera ljud eller ljudtryck om du trodde det, bara renare ljud :)

Postad 02 February 2008 - 20:45

LED-Light
  • LED-Light
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Kollade lite på de resterande högtalarna som jag köpt till surroundsystemet, har dock inte använt de än.

Proson Reality Sat 51 RR - 6 ohm
Proson Reality Center 52 RR - 8 ohm
och då frontarna Proson Twin 2010 SA - 4 ohm

Alla högtalare har ju olika ohmtal :)

Postad 02 February 2008 - 20:51

Sleeping Sun
  • Sleeping Sun
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Kollade lite på de resterande högtalarna som jag köpt till surroundsystemet, har dock inte använt de än.

Alla högtalare har ju olika ohmtal unsure.gif

Skulle väl ha varit bättre om alla haft samma impedans.. Inte så insatt i hur det är att kombinera dock.. Dom tycks ju ändå höra till samma serie eller?

Jamo-högtalarna har alla samma impedans (Frontar, center och surroundar är på 6 ohm).

Postad 02 February 2008 - 20:53

LED-Light
  • LED-Light
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Alla högtalare har ju olika ohmtal unsure.gif

Skulle väl ha varit bättre om alla haft samma impedans.. Inte så insatt i hur det är att kombinera dock.. Dom tycks ju ändå höra till samma serie eller?

Jamo-högtalarna har alla samma impedans (Frontar, center och surroundar är på 6 ohm).

Ja, allafall surround och centern är samma serie. Någon som är lite mer insatt kanske vet om det spelar någon roll om de har olika ohmtal?

Postad 04 February 2008 - 21:16

LED-Light
  • LED-Light
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
En dum fråga.........
lossade koaxialkabeln mellan dvd:en nu och märkte en sak med kabel. Den har pilar som visar riktning.

Jag måste ha kopplat fel för jag hade kopplat DVD <-<-<-<-<-<-< Förstärkare istället för DVD ->->->->->->-> Förstärkare.

Kan det ha någon betydelse.... Snälla dumförklara mig inte nu :P

Postad 05 February 2008 - 22:05

LED-Light
  • LED-Light
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Har inte varit några som helst problem, går att spela hur högt som helst utan att förstärkaren slår ifrån eller nåt annat händer :wacko:

Onkyo vill förstås vara på den säkra sidan och varnar alltså för att använda högt. med för låg impedans vid bi-ampat.

Med 4 ohms högtalare skulle jag väl ändå vara lite försiktig.. Men du kan ju köra utan att bi-ampa! Bi-ampat ger dig ju inte mera ljud eller ljudtryck om du trodde det, bara renare ljud :)

Fick svar från Onkyo angående ohm talet.

If you use bi- amping with 8 or 6 ohm speakers , you don't have to change
the impedance mode.
If using 4 ohm loudspeakers , you must switch the Receiver to 4 ohm
impedance.
"Bi-amping or Bi-wiring" is possible with 4 ohm speakers , unfortunately
the instruction manual is not quite clear at this point.
Please set the same impedance at the receiver like the speaker impedance
is.

"If the speaker impedance is critical , that means the impedance is strong
under 4 ohm , it's possible that give problems, in this case it's not
possible to use this loudspeakers."

Important:
"BTL" ( bridge-mode) is only possible with 8 ohm loudspeakers !!!

Sleeping Sun, Skulle du kolla på din receiver om detta är möjligt att ställa på 4 ohm?

Postad 07 February 2008 - 00:18

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Om du ställer in andra högtalare av samma kaliber och de också är basfattiga, då är det akustiken du ska rikta in dig på.
Många missar att man ska börja med akustik. Många år kan gå och man lägger ut så mycket stålar att man vid det laget kunde ha ett bra rum istället. Akustik kostar det också, men det finns budgetvarianter som man kan börja med.

Postad 07 February 2008 - 12:13

Sleeping Sun
  • Sleeping Sun
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Hej igen!

Några dagar sen jag senast var inloggad.. Mycket övertid :(

Intressant svar från Onkyo, många som haft funderingar över detta att bi-ampa 6-ohms högtalare men varit rädda att testa (så även jag till en början).

På Onkyon finns det att välja mellan 6 och 4 ohms inställning. Jag kör i 6 ohms läget med 6 ohms högtalare bi-ampat.

Mao bara att köra på LED-Light! B)

Postad 08 February 2008 - 20:25

Unregisteredd878f44c
  • Unregisteredd878f44c
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
behöver också lite hjälp,, Köpte mitt först hembio paket just för hembio,, men nu vill jag ha hyffsad hi fi ljud ur stärkaren. Jag har en Marantz sr4600 kan jag göra ngt för att få hifi ljudet(stereo) bättre slutsteg ?? eller koppla på ngt annat sätt?? Stärkaren har jhu 7.1 men jag kopplar den bara med 5.1. Så det finsn jhu 2st kanaler kvar.
kör nu med Högtalarna canton movie150. Gillar ABSOLUT inte ljudet jag har idag för musik lyssning.
Vad kan jag göra,, äre Nya högatalre och en ren steroestärkare jag behöver ??

m.v.h ´Bjarne30

Postad 09 February 2008 - 17:30

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0

Kan ändå inte tro att den är så dålig :lol: för knappast är det nåt fel på högtalarna angående förutsättningar för att spela bas...

Jag har gått igenom alla inställningar. De står på Large. Frekvensen kan jag ändra 100hz,150hz eller 200hz.

Om du kan ändra frekvensen så ser det ut som om du har angett att du har en sub-woofer och att all bas under 100,150 eller 200 Hz ska tas om hand av den och har du ingen sub så förstår jag att det blir dålig bas. Kolla om du har Sub eller LFE eller dylikt satt till "Yes" B)

Postad 09 February 2008 - 18:43

LED-Light
  • LED-Light
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Kan ändå inte tro att den är så dålig :lol: för knappast är det nåt fel på högtalarna angående förutsättningar för att spela bas...

Om du kan ändra frekvensen så ser det ut som om du har angett att du har en sub-woofer och att all bas under 100,150 eller 200 Hz ska tas om hand av den och har du ingen sub så förstår jag att det blir dålig bas. Kolla om du har Sub eller LFE eller dylikt satt till "Yes" B)

Jag har satt:

SUBWF OFF
LFE ** (alltså Off)
Angående hz jag kan ändra är det X.Over inställning (Brytfrekvens)

Redigerat av LED-Light, 09 February 2008 - 18:45.

Postad 09 February 2008 - 19:41

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0

Jag har satt:

SUBWF OFF
LFE ** (alltså Off)
Angående hz jag kan ändra är det X.Over inställning (Brytfrekvens)

ok, då är det inte där problemet ligger. Har du samma problem oberoende på om du spelar DVD, CD eller använder RDS radion ?

Postad 09 February 2008 - 19:58

LED-Light
  • LED-Light
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Jag har köpt ny DVD nu

fortfarande knappt någon bas

Postad 09 February 2008 - 20:27

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0

Jag har köpt ny DVD nu

fortfarande knappt någon bas

såg du min föregående fråga ?

hur kopplar du in DVD:n digitalt eller analogt ?

Postad 09 February 2008 - 21:00

LED-Light
  • LED-Light
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
aha. Digitalt, med en koaxial kabel

Postad 09 February 2008 - 21:19

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0
Mja, min föregående fråga var: Har du samma problem oberoende på om du spelar DVD, CD eller använder RDS radion ?

Följdfråga: Har du provat och koppla DVD: med analoga kablar ?

Är du säker på att du har kopplat in högtalarna med rätt fas ?

Postad 09 February 2008 - 21:37

LED-Light
  • LED-Light
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Jag har kopplat + på receivern till + på högtalarna.
Tror du att det kan hjälpa om jag fasvänder?

Postad 09 February 2008 - 22:22

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0
nja, borde inte göra någon skillnad om du fasvänder båda. Pröva med att bara fasvända den ena fast det har du väl redan gjort.

Med mina frågor angående DVD resp. radio försöker jag ringa in problemet lite närmare. Samma gäller digital/analog koppling av DVD:n.

jag tror att ett problem du har är att högtalarna är 4Ω medan stärkaren vill ha minst 8Ω speciellt som du bara har två högtalare anslutna.

Redigerat av staffanw, 09 February 2008 - 23:44.

Postad 10 February 2008 - 12:36

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

Jag tror att dina högtalare med dubbla 10 tummare behöver ett hyggligt stort rum, rejäl förstärkare och hög ljudvolym för att "lossna". Högtalare som är gjorda för att spela högt släpper sällan vid låg volym. Prova med mindre högtalare och eventuellt en sub i stället.

Postad 10 February 2008 - 12:41

LED-Light
  • LED-Light
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

nja, borde inte göra någon skillnad om du fasvänder båda. Pröva med att bara fasvända den ena fast det har du väl redan gjort.

Med mina frågor angående DVD resp. radio försöker jag ringa in problemet lite närmare. Samma gäller digital/analog koppling av DVD:n.

jag tror att ett problem du har är att högtalarna är 4Ω medan stärkaren vill ha minst 8Ω speciellt som du bara har två högtalare anslutna.

Jo i manualen står det att den vill ha 8 - 16 ohms högtalare.
Därför tänker jag byta till en Onkyo TX-SR605 där jag kan ställa in 4 ohm samt Bi-ampa Frontarna :-D
Det borde göra någon skilldnad

Jag tror att dina högtalare med dubbla 10 tummare behöver ett hyggligt stort rum, rejäl förstärkare och hög ljudvolym för att "lossna". Högtalare som är gjorda för att spela högt släpper sällan vid låg volym. Prova med mindre högtalare och eventuellt en sub i stället.

Jag testade mina Surround högtalare Proson Reality Sat 51 RR, jag tyckte att jag fick bättre bas ur dem. de ligger på 6 ohm

Postad 10 February 2008 - 13:34

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0
Gör ett sista test och koppla dina Proson för 8Ω men bara på en kanal d.v.s. seriekoppla båda till ena kanalen.
Se till att balanskontrollen bara står på den kanalen som du testar med (L) och slå av strömmen och volymen när du kopplar.
Koppla så här: Förstärkaren högtalalarutgång A (Plus) ---> Högtalalare L ingång (Plus),Högtalalare L utgång (Minus) ---> Högtalare R (Plus), Högtalare R utgång (Minus) ---> Förstärkaren ingång A (Minus) så bör du se om problemet är motståndet i dina Proson.

Postad 10 February 2008 - 14:57

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

Jo i manualen står det att den vill ha 8 - 16 ohms högtalare.
Därför tänker jag byta till en Onkyo TX-SR605 där jag kan ställa in 4 ohm samt Bi-ampa Frontarna :-D
Det borde göra någon skilldnad

Jag testade mina Surround högtalare Proson Reality Sat 51 RR, jag tyckte att jag fick bättre bas ur dem. de ligger på 6 ohm

Inte förvånad att du får bättre bas med den lilla högtalaren. Saknas bas med de stora högtalarna när du spelar högt är det troligtvis förstärkaren som inte orkar med att leverera tillräckligt med ström. Saknas bas vid lägre volym är det knappast förstärkaren med tanke på den höga verkningsgraden hos högtalarna.

Postad 10 February 2008 - 15:29

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
...Se inlägg 5 igen för en lösning ;)

Postad 11 February 2008 - 19:01

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

behöver också lite hjälp,, Köpte mitt först hembio paket just för hembio,, men nu vill jag ha hyffsad hi fi ljud ur stärkaren. Jag har en Marantz sr4600 kan jag göra ngt för att få hifi ljudet(stereo) bättre slutsteg ?? eller koppla på ngt annat sätt?? Stärkaren har jhu 7.1 men jag kopplar den bara med 5.1. Så det finsn jhu 2st kanaler kvar.
kör nu med Högtalarna canton movie150. Gillar ABSOLUT inte ljudet jag har idag för musik lyssning.
Vad kan jag göra,, äre Nya högatalre och en ren steroestärkare jag behöver ??

m.v.h ´Bjarne30

Definitivt nya högtalare om du vill ha bättre ljud i 2 ch.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.