Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

AV S3 Super+ Primare I21 eller S3 + Arcam A90/A80?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 January 2008 - 23:26

pixial
  • pixial
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag har fallit pladask för Audiovectors S3-serie. Är ute efter två frontar med lite volym men ändå ser nätta ut.

Jag har dock hamnat i valet och kvalet kring vilken modell jag ska ha och vilken förstärkare jag bör kombinera med.
Jag börjar närma mig smärtgränsen prismässigt och kan inte tänka mig lägga över 40tkr totalt vilket S3 Super + A90 skulle kosta.

Vilken trade-off skulle ni välja och varför? Primare + Super eller Standard + A90 eller kanske rentutav Super + A80?

Jag är lite rädd för att basen ska bli för "rapp" och diskanten för skarp, vilket gör att jag gärna ser lite lugnande egenskaper i förstärkaren.

Vad skulle ni välja och varför?
Finns det andra kombinationer som jag blint missar på grund av min förkärlek till S3?

Postad 28 January 2008 - 23:41

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Aaahh.. AV S3.. Helklart så ska du ha ett par Super.. :rolleyes:

Vad det gäller elektroniken.. Personligen så anser jag att Primare är något av det vackraste som finns att titta på.. :) Men.. Och detta är ett stort men.. Jag har aldrig fått mig en lyssning där de låtit bra, oavsett vilken modell jag lyssnat på.. :P

Så mitt val hade helklart blivit AV3S med Arcam elektronik.. Lät kanon på Malmö mässan. ;)

Men det enda rätta för dig att göra är att låna hem allt och testa på plats i ditt hem för att se vad som passar dig bäst..

Postad 28 January 2008 - 23:45

pixial
  • pixial
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Tack för din synpunkt Lurvas!

Vilka är huvudargumenten för att lägga 6000kr extra på Super?
Skulle Arcam A80 göra sig bra tillsammans med högtalarna eller är den för klen?

Postad 28 January 2008 - 23:53

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Om S3 serien är som Mi3 vad det gäller modellerna så är Super den mest prisvärda.. Mi3 Super blev iaf utsedd till det i test..
Sen får du ju lite snyggare design på Super.. :rolleyes:

Hur den funkar med Arcam A80 får du nog testa dig fram till.. Men har för mig att AV är rätt lätta att driva så det bör inte vara några större bekymmer.. Men en bättre stärkare är ju aldrig fel... ;)

Postad 29 January 2008 - 07:27

matte76
  • matte76
  • Forumräv

• 929 inlägg
  • 0
Jag hade definitivt valt Primare och inte Arcam till Audiovector, åtminstone om du vill undvika skarpt och ljust ljud. Arcam drar helt klart mot det ljusa, vilket Primare inte gör (drar mot det varma i ljudskalan). Jag har lyssnat på Primare tillsammans med bland annat Audiovector flera gånger och det låter mycket bra! Vet inte vad Lurvas har gjort för fel när han lyssnat på Primare, kanske lyssnat med "fel" högtalare eller i fel rum?

Kolla tester av Primare också, de får nästan alltid kanonkritik, I30 och CD31 tex har hyllats väldigt mycket, bland annat i Hifi Choice, What Hifi och High Fidelity. Men även de billigare I21/CD21 har fått fina omdömen.

Redigerat av matte76, 29 January 2008 - 07:31.

Postad 29 January 2008 - 09:31

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Först skall väl nämnas att jag är partisk eftersom jag har en I30 men jag blir väldigt förvånad när Lurvas säger att det aldrig har låtit bra.......då anser jag att antingen så har det varit något knas med utrustningen eller så är det något speciellt med Lurvas inställning till hur det ska låta :( för Primare I30 är en kanonmaskin och jag har svårt att tro att den skulle göra bort sig annat än möjligen på högtalare som kräver ett känrkraftverk för driv.....att man sedan kan tycka att någon annan förstärkare passar bättre är en annan sak. Vad gäller valet mellan arcam och primare så är båda mycket kompetenta och det lär låta bra med vilken av dem du än väljer.....audiovector utvecklar ihop med arcam så den kombinationen håller. Personligen föredrar jag som Matte säger ett varmare och fylligare ljud som primare ger framför det kanske lite mer analytiska och rappare från arcam...särskilt eftersom audiovector i sig är ganska analytiska och rappa. :lol:

Redigerat av Unregistered32f0b602, 29 January 2008 - 13:27.

Postad 29 January 2008 - 23:18

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Ni är bägge två varmt välkommna att övertyga mig att Primare låter bra.. Är som sagt djupt förälskad i deras design.
Har iof nog mest lyssnat på Primare nere på HiFi Skåne i Malmö, men med olika talare och kablage. Men basen flrstör allt för mig..
Ändå kan jag nämna att jag varit nära att köpa loss Primare ett flertal gånger enbart för designen.. Så någoting emot Primare har jag inte.. Förutom att de aldrig låtit bra i mina öron.. ;)

Men som sagt, vilken Primare ägare som helst är varmt välkommen att dema för mig för att övertyga mig om motsatsen.. :)

Postad 04 February 2008 - 21:07

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0
Lyssnade en hel del mellan A32 och I21 när jag köpte mina AV S3 Super.

Båda lät riktigt bra men A32 spelade med lite mer glädje och detaljrikedom.

Dock vete fan om jag skulle välja A32 då Primares prylar är lite snyggare, Arcam måste ju snart skärpa till sig i designen på prylarna. Visst, det är lite tidlös design på dem men de blir tyvärr aldrig riktigt snygga.

Mest troligt kommer det bli en Primare SPA 20/21 hemma hos mig i slutändan.

Postad 05 February 2008 - 00:42

pixial
  • pixial
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Valde Primare I21 till slut, efter många om och men gillade jag ljudet bättre, att Arcams design är smaklös gjorde valet enkelt i slutändan. Än så länge mycket nöjd.

Postad 05 February 2008 - 09:42

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Grattis till en vass anläggning..... :P

Postad 05 February 2008 - 16:49

Unregisterede7c0ca47
  • Unregisterede7c0ca47
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Pixial: Grattis till din nya anläggning! Blev det S3 Super eller Standard? Jag är själv väldigt sugen på I21 + S3.

Postad 05 February 2008 - 19:02

Stenlund
  • Stenlund
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
grattis till ett fint köp ! Just köpt i21:an själv. Men velar fortfarande vilka högtalare det ska bli till, om det blir s3super eller system audio.
Skriv gärna vad du tycker om kombon när du haft den lite längre..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.