Så tänkte köpa ett exemplar på onsdag. Men jag såg att på samma avdelning fanns ett par sladdar, komposit, optiskt och hdmi. Behöver man verkligen dessa värsting sladdar för 1000 kronor styck, jag menar jag kör 1080p mellan TVn och datorn på en 5 meters kabel jag köpte på Kjell & company för 180kr.
Ska köpa PS3 om nån dag.
Postad 29 January 2008 - 00:41
Så tänkte köpa ett exemplar på onsdag. Men jag såg att på samma avdelning fanns ett par sladdar, komposit, optiskt och hdmi. Behöver man verkligen dessa värsting sladdar för 1000 kronor styck, jag menar jag kör 1080p mellan TVn och datorn på en 5 meters kabel jag köpte på Kjell & company för 180kr.
Postad 29 January 2008 - 00:45
Postad 29 January 2008 - 00:46
Jag var förbi på mediamarkt idag och bestämde mig för att PS3 var det jag ville ha istället för Xbox.
Kjell & Co kabeln kommer med största sannolikhet leverera en kanonbild. En digital dyrkabel är ungeför det sista jag skulle lägga pengar på.
EDIT: l2ickard var före. Nåja, då har du hört det från två iaf...
Redigerat av Kimpost, 01 February 2008 - 22:38.
Postad 29 January 2008 - 00:57
En annan fråga, jag tror jag vet svaret, men visst kan PS3an skicka ljud genom HDMI också va?
Postad 29 January 2008 - 04:02
Postad 29 January 2008 - 04:30
Har förstärkaren HDMI ingång så är det ju inga problem, annars kan du köra HDMI till TVn eller projektorn eller vad du nu har, och köra optisk kabel från PS3an till förstärkaren
Inga problem? Finns flertalet modeller på marknaden som enbart har HDMI som bildväxel.
Så visst kan det vara bekymmer. Men vad jag sett verkar det inte vara allt för många som är så dumma är det bara är bildväxel..
Vet dock om att Cambridge tex inte har någon modell som klarar ljud via HDMI..
Redigerat av Darth Tojayz, 29 January 2008 - 04:30.
Postad 29 January 2008 - 05:00
Inte för att det gör något med hdmi + optiskt, men jag är minimalist, desto mindre skit desto bättre.
Fast det gäller ju nog varje vettig människa angående kablar.
Postad 29 January 2008 - 10:53
Giga, Mediamarkt, OnOff, Siba och alla andra stormarknader tar hutlösa priser för sina kablar, men säljer nog tyvärr bra av dem ändå.
Postad 29 January 2008 - 12:17
Postad 29 January 2008 - 12:30
pillar lite nu, men det är svårt att veta utan att ha något att prova med.
Postad 29 January 2008 - 12:44
Men jag fick 300 kr rabbatt för att jag tog försäkring till ps3an (som jag sedan lämnade tillbaka då det är 30dgsr öppet köp)så jag är ganska nöjd ändå
Så kan det gå om man är en hembio nybörjare...
Postad 29 January 2008 - 14:23
Alla HDMI-kablar klarar HDMI 1.3. Eftersom det är digital signal --> digital signal, så blir det ingen kvalitetskillnad. Jag skulle vilja påstå att det är skitdumt att ens lägga pengar på Supra. Billigaste kabeln från Claes Ohlsson eller Kjell & Co duger bra.Det är skitdumt att köpa dyra kablar på stormarknaden, när man kan köpa Supra som är klassade för HDMI 1.3 på en hembiobutik, 1 meters för ca 345:- och 4 meters för runt en 500-ing. Att den sedan stödjer 1.3 är ju inte fel eftersom PS3 stödjer det också.
Giga, Mediamarkt, OnOff, Siba och alla andra stormarknader tar hutlösa priser för sina kablar, men säljer nog tyvärr bra av dem ändå.
Jag har en SR-705, och VET att SR-605 tar emot ljud och bild från PS3. Herregud, den skulle ju t.o.m. koda av de nya ljudformaten om bara PS3 kunde skicka signalerna via bitstream.Någon som har erfarenhet om en Onkyo SR-605 kan ta emot både bild och ljud genom HDMI?
pillar lite nu, men det är svårt att veta utan att ha något att prova med.
Postad 29 January 2008 - 14:34
Alla HDMI-kablar klarar HDMI 1.3. Eftersom det är digital signal --> digital signal, så blir det ingen kvalitetskillnad. Jag skulle vilja påstå att det är skitdumt att ens lägga pengar på Supra. Billigaste kabeln från Claes Ohlsson eller Kjell & Co duger bra.
Det finns HDMI kablar som inte klarar 1080p, typ A med sk 19 pinnar.
Postad 29 January 2008 - 14:39
Shit! det visste jag inte.Alla HDMI-kablar klarar HDMI 1.3. Eftersom det är digital signal --> digital signal, så blir det ingen kvalitetskillnad. Jag skulle vilja påstå att det är skitdumt att ens lägga pengar på Supra. Billigaste kabeln från Claes Ohlsson eller Kjell & Co duger bra.
Det finns HDMI kablar som inte klarar 1080p, typ A med sk 19 pinnar.
Postad 29 January 2008 - 14:47
Man behöver ingen Supra heller. Finns billigare som är tillräckligt bra.
Säkert sant det du säger. Men jag vill kunna utesluta att mina kablar är den svagaste länken när jag kör hela kedjan med 1.3 och 1080p, PS3, förstärkare och TV.
Om jag skulle få märkliga fenomen med allt kopplat och klart så kan jag i nuläget inrikta mig på inställningar istället för att fundera på om fulkablarna inte håller måttet. Men visst, en del åker ju Skoda och Renault också, så visst tänker vi annorlunda.
Supra HF100 märkt med v1.3 stödjer HDMI 1.3 samt 1080p upp till 6 meter, v1.2 och 1080P 8-10 meter samt v1.2 och 720p samt 1080i 12-15 meter.
Och billiga är de också jämfört med stormarknaderna.
Redigerat av Haddirajan, 29 January 2008 - 15:09.
Postad 29 January 2008 - 14:50
Postad 29 January 2008 - 15:56
Bara byta upp sig om det skiter sig
Postad 29 January 2008 - 16:09
Postad 29 January 2008 - 17:05
Kabeln är även böjd lite här o där och går i samma kabelkanal som strömsladden till rpojektorn.
Somsagt inga problem.
Skulle inte försvåna mig om billigare kablar går bra de med, men jag ville vara säker när jag köpte.
// Cineoholic
Postad 29 January 2008 - 17:34
Absolut, jag tror ju inte att det skadar att ha en riktigt bra kabel.
Men om en billig klarar av att överföra 1080p/24 så är det allt som behövs, man behöver inte ha mera kraft i kabeln, eller hur?
Postad 29 January 2008 - 23:07
Vad grundar du det resonemanget på? Digitala kablar är loss-less så länge de inte kommer inte så kraftiga störningar så en etta blir nolla eller tvärtom (och det krävs rejäla störningar för att det ska hända)Man ska gärna lägga en extra slant på en HDMI kabel, kvalitén är stor bland alla kablar
Jag har sett helt grundlösa kommentarer om att superfina HDMI kablar skulle ge bättre svärta, skräpa, färger m.m. En störningskänslig kabel (nu pratar vi 10m längder) kan ge brus eller ingen bild, men aldrig bättre bild på annat sätt.
Postad 29 January 2008 - 23:10
För normala längder 1-2m så köp det billigaste som finns som klarar 1080p.
För projektorinstallationer (>10m) köp en kvalitetskabel (behöver inte vara dyr).
Här är min kabel
1,5m, 129kr
http://www.biltema.s...?iItemId=133576
Edit: Var tvungen att lägga till min favoritjämförelse också.
Hur många skulle gå på att köpa en extra dyr USB kabel för att få finare utskrifter på sin skrivare?
Samma sak med HDMI kabel (ok - inte exakt samma, men ändå, bilden är broadcast utan omsänding osv, bl.a, bl.a, men ni förstår poängen)
Redigerat av e3henri, 29 January 2008 - 23:16.
Postad 30 January 2008 - 20:30
Hälften säger köp billigt=kvittar medans andra hälften säger köp dyrt=kvalitet. Har i tidigare trådar sett där inläggen säger; Köp det som du känner för. Jag själv valde att lägga 1000:- på ett komponent/Optic Monster Cable kit till min ps3:a, för att det kändes bra.
Postad 30 January 2008 - 21:29
Det blir lika många kablar, vare sig förstärkaren klarar hdmi eller inte, då du ändå måste dra en från förstärkaren upp till tv:n. Antingen två HDMI eller en hdmi & en optisk..Får ta och läsa igenom instruktionsboken.
Inte för att det gör något med hdmi + optiskt, men jag är minimalist, desto mindre skit desto bättre.
Fast det gäller ju nog varje vettig människa angående kablar.
OCH(!) för alla er som gnäller om dyra kablar så köpte jag nyss en Monster M1000DAV.. den levererar vill jag lova... den levererar! Så sluta tramsa om att billiga kablar är lika bra.. det stämmer inte! M1000DAV kanske är lite overkill men en supra för en mindre slant (400-500:-) är väl en helt okej prisklass?
Supra är för sin kvalité en av två i världen som är certifierade på 10 meter. De är dessutom ensamma om certifiering på 12m. Ta en billig kabel försök skjutsa iväg en signal 12 meter.. Min poäng är följande, varför skulle bilden påverkas vid just 10-12 och inte vid en?
Christian
Postad 30 January 2008 - 21:40
Kolla förpackningen/hör med personalen om du är osäker.
Postad 30 January 2008 - 22:36
Komponent är analog så där lönar sig bra kablar. Optics ljudkabel är dock de flesta överens om att det är helt ovässenligt vilken kvalite du skaffar. Eftersom det där dessutom rör sig om ljus så finns det ännu mindre anledning till att vara rädd för störningar.Igentligen är det värdelöst att ställa en sådan fråga - Ska jag köpa dyrt eller billigt!?!
Hälften säger köp billigt=kvittar medans andra hälften säger köp dyrt=kvalitet. Har i tidigare trådar sett där inläggen säger; Köp det som du känner för. Jag själv valde att lägga 1000:- på ett komponent/Optic Monster Cable kit till min ps3:a, för att det kändes bra.
Postad 30 January 2008 - 22:52
Dom som sysslar med två-kanals stereosystem i den verkliga high-end klassen för 200 000:- blir heller inte nöjda med en billig optisk kabel.. däremot så är jag så J*KLA nöjd med mitt ljudsystem från altec lancing som jag kör till datorn.. Troligtvis är den personliga tillfredsställelsen lika stor hos mig då jag verkligen är nöjd.. trots att vissa nöjer sig med ett par schyssta in-ear hörlurar för 200 kr eller high end utrustning för 200 000:- så handlar allt om du är nöjd eller inte..
..börja med en billig och jobba dig uppåt. På så vis kan du stanna när du är nöjd! Jag håller dock tummarna för att du är nöjd vid 175 kr gränsen
Christian
En sak måste vi kunna ena oss om.. det lönar sig aldrig med elektronik!Komponent är analog så där lönar sig bra kablar.
Förlåt
Christian
Postad 30 January 2008 - 23:05
har även testat hemma efet det med en 1.5m supra mot min no-name 5m @ 1080p. Ser ingen skillnad.
Postad 30 January 2008 - 23:14
Bra jobbat, att testa själv är nog enda sättet att få en egen uppfattning. Och eftersom det tekniskt sett inte ska kunna vara någon skillnad på digitalt så rekommenderar jag alla att köpa på öppet köp och inte lita på någon säljare eller reklam. Om ni lyckas se en förbättring - grattis ni har just motbevisat ungefär 100 tekniska fakta angående digtal överföringJag var jätteförvirrad över detta så jag köpte en skitkabel på någon randombutik i stan som hade 14dagars öppetköp. Sen gick jag till min närmsta hifi/TV butik och frågade ifall dom tyckte jag skulle byta ut denna kabeln mot en bättre. De sa att det skulle göra en stor skillnad, började tjata om att min kabel bara var v1.2 bla bla bla. Så frågade jag ifall jag kunde få se skillnaden på en av deras skärmar då blev han snabbt tyst och efter några sekunder sa att han inte kunde göra det pga slitage på tven... *host* självklart.....
har även testat hemma efet det med en 1.5m supra mot min no-name 5m @ 1080p. Ser ingen skillnad.
Själv är jag så övertygad på den tekniska sidan så jag bryr mig inte om ifall någon påstår att en digital signal låter/ser bättre ut med bra kabel
Nja, beror väl påp om man är tillverkare eller köpareEn sak måste vi kunna ena oss om.. det lönar sig aldrig med elektronik!
Förlåt
Christian
Postad 03 February 2008 - 04:22
Tillsammans kör jag en 1.5meter HDMI sladd för 140 kronor som inte ens hade något speciellt märke.
Jag kör ljud & bild till recievern.
1080p/24hz.
Köp inte sladdar för tusentals kronor om ni inte sattsar på 1080p på avstånd över 5-10meter.
Postad 14 January 2009 - 16:08
Postad 14 January 2009 - 17:06
Det är en Sony 32" platt minns inte riktigt modellbeteckning. Men har för mej att det stod Playstation 3 ready på den när jag köpte den. Är rätt ny.
Redigerat av Soundbrige, 14 January 2009 - 17:10.
Postad 14 January 2009 - 17:55
Hade ingen aning om att vissa HDMI-kablar inte klarade 1080p. På min TV står det alltid 1080i när jag kollar på film eller spelar. Beror det på kabeln eller TVn? Och iband tycker jag bilden inte hänger med riktigt. Det blir inte eftersläpningar, men dålig uppdateringsfrekvens känns det som. Beror det på TVn, spelet (Half Life 2) eller kabeln?
Det är en Sony 32" platt minns inte riktigt modellbeteckning. Men har för mej att det stod Playstation 3 ready på den när jag köpte den. Är rätt ny.
Ta reda på modellbeteckningen för det kan ju vara så att tv:n bara klarar 1080i och inte 1080p
Postad 14 January 2009 - 18:39
Det är ju digitala signaler och då funkar det lika bra med billiga kablar.
Postad 14 January 2009 - 21:25
Klockren och enkel jämförelse tycker jag. Ändå räcker det inte för att få folk att begripa...Hur många skulle gå på att köpa en extra dyr USB kabel för att få finare utskrifter på sin skrivare?
Samma sak med HDMI kabel (ok - inte exakt samma, men ändå, bilden är broadcast utan omsänding osv, bl.a, bl.a, men ni förstår poängen)
Postad 14 January 2009 - 21:31
Är det verkligen så att alla hdmi-kablar ger samma funktionalitet? Trodde vissa hade högre överföringshasighet / kapasitet och så?Jag kör med Biltemas HDMI-kabel, för 129kr. Den funkar klockrent till PS3:an och min 46W4500, 1080p Blu-ray film är strålande!
Det är ju digitala signaler och då funkar det lika bra med billiga kablar.
Trodde även att olika kablar hade stöd för olika hdmi-versioner?
Postad 14 January 2009 - 23:05
Postad 16 January 2009 - 15:47
Postad 16 January 2009 - 16:54
Detta test gjordes bakom skynke och deltagarna kom fram till att nr 2 lät bäst ut. Sen åkte skynket av och där satt en modifierad gammal klädhängare
http://www.engadgeth...ster-cable-and/
Redigerat av Svante Skoog, 16 January 2009 - 16:55.
Postad 16 January 2009 - 23:02
Jag var jätteförvirrad över detta så jag köpte en skitkabel på någon randombutik i stan som hade 14dagars öppetköp. Sen gick jag till min närmsta hifi/TV butik och frågade ifall dom tyckte jag skulle byta ut denna kabeln mot en bättre. De sa att det skulle göra en stor skillnad, började tjata om att min kabel bara var v1.2 bla bla bla. Så frågade jag ifall jag kunde få se skillnaden på en av deras skärmar då blev han snabbt tyst och efter några sekunder sa att han inte kunde göra det pga slitage på tven... *host* självklart.....
Kan ju iofs. bero på att din tv är för kass/liten för att du ska ska kunna se nån skillnad, riktigt dyra HDMIkablar är för riktigt dyra bildvisare...
Tycker dock att supra är en bra kompromiss, tycker det är värt några futtiga extra hundralappar för en gedigen och erkänt bra kabel, så slipper man hjärnspöken oxå, bara det är värt det..
Postad 17 January 2009 - 08:32
Han bad butiken att visa skillnaden på deras TV. De borde rimligen kunna ha en "riktigt dyr bildvisare". Men eftersom det inte går att se någon kvalitetsskillnad mellan kablar då det är en digital överföring backade säljaren och sa att han inte kunde dema.Kan ju iofs. bero på att din tv är för kass/liten för att du ska ska kunna se nån skillnad, riktigt dyra HDMIkablar är för riktigt dyra bildvisare...
För att ta USB-liknelsen igen: dyra skrivare behöver inte dyra USB-kablar för att ge bättre utskrifter.
Det är nog det första giltiga argument jag sett för att köpa dyrare HDMI-kablar. Om man tror att dyrare automatiskt är bättre och att man därmed kan lura sig själv att tro man har fått bättre bild ska man betala mer för en kabel. Placebo kan vara väldigt effektivt.Tycker dock att supra är en bra kompromiss, tycker det är värt några futtiga extra hundralappar för en gedigen och erkänt bra kabel, så slipper man hjärnspöken oxå, bara det är värt det..
Postad 17 January 2009 - 08:38
Själv skulle det aldrig falla mig in att köpa något annat än tex kjell o co eller clas ohlson, dumt att bränna pengar på onödigheter.
Postad 18 January 2009 - 02:11
Postad 18 January 2009 - 22:03
Minns även en diskussion om att digitalt inte var bra pga det digitala brummet vid för billiga optiska slangar... håhåjaja!
Det enda som KAN hända är att kabeln blir för lång för vad sändaren orkar sända iväg i längd eller vad mottagaren klarar av att ta emot i signalnivå. Men om den väl når fram så är det ju inget som kan gå fel. En god vän fick skaffa en förstärkare till sin dator eftersom datorn inte orkade skicka över 10m. Själv har jag samma kabel till min PS3, men 15m varianten, fungerar utmärkt.
Köpte direkt från leverantören, 99 spänn plus moms eller nått åt det hållet.
För här är nästan sanningen framme. Kablar ÄR inte dyrt, men det är här som säljarna har sina marginaler!
Det är någon kabelmånglare som tyckte att de hade uppfunnit den bästa STRÖMkabeln någonsin
Nu till viktiga begrepp:
Prestanda - Det som saken lovar att utföra, ungefär snarlikt oavsett prisklass skulle jag sticka ut hakan och påstå.
Kvalité - Detta roliga uttryck, vad är det EGENTLIGEN? "Det som skapar värde för kunden" brukar det sägas vara, alltså pryttelns förmåga att leverera den prestanda den lovar. Färg, form, doft, livslängd, dvs en hel del metavärden och några fåtal som talar om nyttjandeprestanda.
Pris - Det säljaren anser att hans pryttel är värd och varför?
Det går alltså inte att säga att en sak som kostar under en viss summa inte är bra, det finns helt enkelt ingen bra koppling mellan de där tre där uppe förutom att man kanske är villig att betala några tior extra för ett metavärde i form av ovviktiga egenskaper .
Vad vill jag ha? Kika på prestandan. Hur vill jag ha det? Kika på "kvalitén". Vad vill jag betala? Är jag verkligen villig att betala xxx% mer pga några fåniga metavärden?
Kompromissa ihop en slutsats och köp!
Postad 19 January 2009 - 02:18
Jag var jätteförvirrad över detta så jag köpte en skitkabel på någon randombutik i stan som hade 14dagars öppetköp. Sen gick jag till min närmsta hifi/TV butik och frågade ifall dom tyckte jag skulle byta ut denna kabeln mot en bättre. De sa att det skulle göra en stor skillnad, började tjata om att min kabel bara var v1.2 bla bla bla. Så frågade jag ifall jag kunde få se skillnaden på en av deras skärmar då blev han snabbt tyst och efter några sekunder sa att han inte kunde göra det pga slitage på tven... *host* självklart.....
Självklart påstår de sånt, snacka om marginaler de har på kablar, är väl inget nytt att de försöker vilseleda kunder?
Redigerat av osen, 19 January 2009 - 02:23.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8 bilder
207 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?