Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SoundBridge Radio

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Acoustic Energy WiFi Internet Radio AE17-16B (Radio) 1 6,5 (1) Inga priser
Pinnacle SoundBridge Radio (Radio) 1 8 (2) Inga priser
Noxon iRadio (10443) (Radio) 1 7,33 (2) Inga priser
Tangent Quattro (Radio) 6 5,5 (1) Inga priser
Argon Audio iNet 1 (Radio) 1 7,81 (25) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 29 januari 2008 - 13:19

Wiiconsole
  • Wiiconsole
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Hej,

Undrar om det finns alternativ till SoundBridge Radio som har inbyggda högtalare?

Patrik

#2

Postad 29 januari 2008 - 15:02

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
Tjena Patrik!!

Ja, det gör det faktiskt. Har själv suttit och dreglat framför en del apparater, dock inte köpt nåt ännu. Men... det kommer!

Det finns en leverantör som heter Reciva. De gör en teknisk plattform för internetradio, så deras lösning finns under en massa olika namn. Hifi-klubben har en som heter Argon, den har tidigare funnits på Elgiganten och hetat Logik IR-100 och den finns på Conrad under annat namn.

Det schyssta med Receiva är att du inte behöver installera något alls. Du kopplar in den trådlöst eller trådbundet och ställer in hur du har ditt nätverk. Sen är den igång. Den kan sen även spela upp material från en upnp-server (har jag för mig att det var) via ditt nät, så den klarar det mesta. Men enkelheten är grejen!

Argon hos Hifiklubben
DNT Ipdio hos Conrad
Tangent Quattro
WifiRadioReveiw.com
Recivas hemsida

Redigerat av Kanelbulle, 29 januari 2008 - 15:02.


#3

Postad 29 januari 2008 - 15:31

Unregistered80d67788
  • Unregistered80d67788
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Clas Ohlson har också en Internetradio:
http://www.clasohlso...spx?id=26484676

Denna finns även att köpa hos Telia:
http://www.telia.se/...art/smartmusik/

#4

Postad 29 januari 2008 - 15:48

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
Bluetrack:

Häftigt, även dessa är Reciva apparater!

Classes o Telias apparat hos Reciva

#5

Postad 29 januari 2008 - 20:26

Wiiconsole
  • Wiiconsole
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Kanon!

Enkelhet är bra :)

Tack.

Patrik

#6

Postad 30 januari 2008 - 10:40

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
Tjena!!

Kom på en sak! Glöm inte att de olika Reciva apparaterna har lite olika specar tex vissa har tråd/trådlöst nät, viss har FM-radio/andra inte, vissa har analog/digital utgång mot stereo...

Så det kan vara värt att checka runt lite o jämföra!

:)

#7

Postad 13 februari 2008 - 12:52

Wiiconsole
  • Wiiconsole
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
HUr funkar det med dessa Reciva radio apparaterna?

Lägger jag in en massa kanaler på deras hemsida som jag sedan kommer åt via den per automatik?

Patrik

#8

Postad 11 mars 2008 - 12:55

Vic Vega
  • Vic Vega
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Funkar någon av dessa för WMA Lossless?
Vet att Soundbridge Radio gör det.

Vic

#9

Postad 11 mars 2008 - 19:56

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
Wiiconsole:

Jag skaffade mig en Acoustic Energy - Reciva radio för ca en vecka sen... grymt nöjd faktiskt. Den var den första som kom, så de nyare är vassare.

När du kör igång din Reciva radio så söker den Wireless o visar vad som finns, funkade kanon. Sen visade den ange nyckel. Man använder då ratten o "vrider" sitt ev password. Sen kopplar radion upp sig, efter ca 20-30 sek så visar den "10768 stationer".... Wow...

Vad kan du då göra med en Reciva radio:

- Stream radio, stödjer i princip alla format inkl Real. Det gör inte alla andra faktiskt.
- Streama musik, stödjer Windows shares eller Upnp-server (tex Popcorn)
- Via Recivas hemsida kan man skapa ett konto (finns både gratis o kostnad, vet ej skillnad ännu...), man kan välja ut de kanaler av de 10700 som man vill ha, man kan streama Podcasts o lägga in vanliga URL:er med streaming-innehåll.

Jag tycker faktiskt att det är sjukt fräckt. Köpte en till min brorsa i 50-års present, det blev en Argon Inet (från Hifi-klubben). Den har både FM, Internetradio... Den har trådlöst/trådat nät, Audio out (till tex stereon), Aux in, Hörlursuttag. Den har verkligen riktigt bra ljud! Rekommenderas. Den följde upplägget väldigt väl från min Acoustic Energy. Den har 6 snabbval, superenkel att jobba med. Dessutom är Argon en av de mest prisvärda, ca 1500 kr.

Nu har min snart 80-åriga mor visat intresse, är den tillräckligt enkel så kanske hon hakar på... :( Hon kan lyssna på SR-minnen med gamla radioprograms-favoriter!

#10

Postad 11 mars 2008 - 21:15

Vic Vega
  • Vic Vega
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Kanelbulle, låter jäkligt shysst!

Har lagrat nästan all musik i WMA lossless, skulle vilja streama det från min server. Har inte lyckats utröna omnågon av dessa stödjer det. Har du testat?

#11

Postad 11 mars 2008 - 22:54

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
Vic Vega:

Nix, har inte testat WMA-lossless, är mycket tveksam till att det stödjs. Om du vill kan du skicka ett PM, så slänger jag över min mail-adress, så skulle du kunna skicka ett kort klipp så jag kan testa.

Men Reciva är nog att se som ett "användbarhets-koncept", väldigt lättkörda maskiner som stödjer det mesta. För mer audiofil-kvaliteter är det nog Squeezebox som gäller. Såg i och för sig att det finns en Reciva apparat som klarar FLAC, olika maskiner kan ha olika filstöd. Sen har ju i alla fall desaa Recivor endast analog ut!

Sen tror jag att ska man köra mycket musikserver stuk, så är det nog mycket mer lättjobbat med en Soundbridge/Squeezebox. Men enkelheten är överlägsen!

#12

Postad 12 mars 2008 - 15:11

ralnar
  • ralnar
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Någon som testat dessa (Argon, Reciva) mot Twonkys UPnP-server?

#13

Postad 12 mars 2008 - 19:46

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
ralnar:

Mot Twonky funkar den utmärkt. Inga problem. Som jag beskrev i mitt förra inlägg så tror jag att är det Mediastreaming som gäller så är nog Soundbridge/Squeezebox det bättre valet, men vill man ha en liten, enkel, smidig internetradio i köket är ju detta grymt!

Jag har Twonky på min Freecom FSG-3, vet ej version... nån beta tror jag!

Edit:

Har testat nu, min Acoustic Energy klarar inte WMA-lossless, tyvärr. Vet ej om nyare Reciva kan klara det, vissa klarar ju FLAC.

Har även testat PCH:s Upnp server mot Reciva, funkade klockrent!

Redigerat av Kanelbulle, 12 mars 2008 - 21:07.


#14

Postad 26 mars 2008 - 11:24

Vic Vega
  • Vic Vega
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Har just provkört min SoundBridge Radio i några timmar och här kommer första intrycken. Jag har ingen erfarenhet av Squeezbox eller tidigare SoundBridge.

Denna lilla hitech "klockradio" är riktigt rolig. Ljudkvaliten är hyfsad (för att vara en liten spelare) påminner om Bose Wave.

Var ute efter en smidig fristående spelare som kunde dra nytta av mitt arkiv av framförallt WMA lossless och även kunna spela internetradio. Denna uppgift klarar den riktigt bra. Bara ett klick i WMP 11 så hittade den hela mitt arkiv.

Den var enkel att konfigurera genom ett bra webgränssnittet. Tog 1h att få allt som jag ville ha det. Man kan lägga de 18 förvalen som i stort sett vad som helst (Internetradio/spelistor/musik av viss artist/album/FM/AM osv... Nu har jag favoritartister och vissa nya skivor på några knappar och internet radio på andra. Smidigt för att slippa sitta och navigera varje gång man vill sätta på lite musik.

Kör min router i 802.11g/b, WEP kodat läge och WMA Lossless flyter utan hack, den tvingar inte heller ned nätet i 11Mbit som tidigare Soundbridge.

För 2250 kr så är det full pott.

Negativt:
Kan inte programmera väckning för bara veckodagar.
Skakig Roku support? Många verkar missnöjda. Är företaget på väg ned?
Kvalitetsproblem ? PSUn verkar dö i vissa ex.
Varför gör inte Squeezebox en sån här integrerad burk?

Redigerat av Vic Vega, 26 mars 2008 - 11:41.


#15

Postad 05 april 2008 - 17:54

Tekno
  • Tekno
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej!

Är mycket intresserad av Tangent Quattro, kollade & kände lite på den idag,"känns" bra!!
Den är ju baserad på Reciva platformen. https://www.reciva.com/

Intressant att "Vic Vega" (precis ovanför) hade konfigurerat sin SoundBridge Radio via webgränsnittet!

Någon som vet om Tangent Quattro oxå kan konfigureras på liknande sätt?
Någon som vet om Tangent Quattro klarar MediaTomb 0.10.0 UPnP http://www.freenas.org ?

Mvh
Tekno

edit: stavfel

Redigerat av Tekno, 05 april 2008 - 17:56.


#16

Postad 05 april 2008 - 20:48

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
Tekno:

Reciva har ingen Web-konfigurering, mig veterligen! Däremot bör det funka med Freenas utan problem, så länge din NAS kör Upnp så ska det funka. Reciva-apparaterna klarar även windows-shares.

Ska du ha ett alternativ till Tangent Quattro, kolla upp Argon på Hifi-klubben. Har testat den o en Acoustic Energy radio (bägge Reciva).

Det bästa Webstället angående Reciva är Sida om Logic, där hittar du länkar vidare till folk som hackat lite osv... lite att kika på!!

:)

#17

Postad 14 maj 2008 - 19:39

RC75
  • RC75
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
- Har en Windows Home Server burk där all min musik ligger.
- Har en soundbridge radio i köker och kommer åt all musik via Windows shares och media connect.

Problemet är att: Spellistor stöds ej via Media Connect ochman kan inte välja att dela ut vissa mappar utan hela musik mappen delas ut och det tar för lång tid att varje gång ta emot alla mapppar (jag har mycket musik).

Jag skulle vilka komma åt Itunes istället för då stöds playlists men kan inte detta just nu (har delat ut musiken via Itunes) och jag fattar det som att jag måste installera Firefly för att få det att fungera.

Min fråga är då:
Ska jag installera Firefly på den dator där jag har Itunes och sköta det hela därifrån? eller ska jag använda det ad-in som finns för Windows Home Server? Jag vill ju kunna skapa spellistor och sedan connecta mot dem bara via Soundbridgen..

Någon som kan och orkar?

#18

Postad 22 maj 2008 - 22:16

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Jodå, playlist funkar visst med Soundbridge och Media Connect på WHS. Jag kör det. Det krävs lite fipplande dock.

Problemet är att sökvägen blir fel, så du måste gå in och ändra detta manuellt. Det är dock rätt fort gjort.

Säg t.ex. att du har alla dina filer i mappen music på servern. Om du skapar en spellista från en vanlig pc på nätverket så blir sökvägen något i stil med \\server\music\album\lars winnerbäck... et.c. Soundbridgen ska dock spela direkt från servern och då är ju sökvägen fel.

För att det ska funka ska du byta ut ovanstående till
..\album\lars winnerbäck...

Det gör du enklast genom att köra sök och ersätt i anteckningar eller wordpad, dvs. sök \\server\music och ersätt detta med ..
Och så väljer du förstås "ersätt alla" och sparar sen som m3u-fil. Och så måste du förstås spara dem i Music-mappen eftersom det är den som Media connect bevakar.

Media connect är dock riktigt långsamt på att dela ut filer och för soundbridgen att ladda dem, så om du får firefly att funka så är ju det kanon. Jag har själv pillat med det men inte fått den att funka. Dvs. installerat server-programvaran på WHS och därefter lagt till Fireflys Add-in till WHS.

Jag tror dock att du även med Firefly får motsvarande problematik när det gäller playlists.

Av någon anledning är media connect ruggigt långsamt på att "upptäcka" att en playlist har blivit tillagd på servern.

/b

Redigerat av bjogul, 22 maj 2008 - 22:18.


#19

Postad 22 december 2008 - 01:20

armouru2
  • armouru2
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hej,

Undrar om något känner till en internetradio modell som har iphone docka och stereo högtalare ?
Vill lyssna från och ladda telefonen samt använda radio-apparaten fristående utan telefon i köket tex..

Tacksam för tips.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.