Wiiconsole:Jag skaffade mig en Acoustic Energy - Reciva radio för ca en vecka sen... grymt nöjd faktiskt. Den var den första som kom, så de nyare är vassare.
När du kör igång din Reciva radio så söker den Wireless o visar vad som finns, funkade kanon. Sen visade den ange nyckel. Man använder då ratten o "vrider" sitt ev password. Sen kopplar radion upp sig, efter ca 20-30 sek så visar den "10768 stationer".... Wow...
Vad kan du då göra med en Reciva radio:
- Stream radio, stödjer i princip alla format inkl Real. Det gör inte alla andra faktiskt.
- Streama musik, stödjer Windows shares eller Upnp-server (tex Popcorn)
- Via Recivas hemsida kan man skapa ett konto (finns både gratis o kostnad, vet ej skillnad ännu...), man kan välja ut de kanaler av de 10700 som man vill ha, man kan streama Podcasts o lägga in vanliga URL:er med streaming-innehåll.
Jag tycker faktiskt att det är sjukt fräckt. Köpte en till min brorsa i 50-års present, det blev en Argon Inet (från Hifi-klubben). Den har både FM, Internetradio... Den har trådlöst/trådat nät, Audio out (till tex stereon), Aux in, Hörlursuttag. Den har verkligen riktigt bra ljud! Rekommenderas. Den följde upplägget väldigt väl från min Acoustic Energy. Den har 6 snabbval, superenkel att jobba med. Dessutom är Argon en av de mest prisvärda, ca 1500 kr.
Nu har min snart 80-åriga mor visat intresse, är den tillräckligt enkel så kanske hon hakar på...

Hon kan lyssna på SR-minnen med gamla radioprograms-favoriter!