Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Onkyo 805 + Audyseey ett skämt?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 January 2008 - 15:53

Unregistered4e6af80a
  • Unregistered4e6af80a
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0
Har iof bara testat den ett par dar men första intrycket är inte direkt positivt. Mina tidigare erfarenheter kommer från bla annat Onkyo 804E som jag (trodde iaf) precis bytt upp mig ifrån.
Köpte den här för alla lovord denna rumskorrigering fått men efter att ha kört den och förväntansfull började lyssna märkte jag att det lät knappt nånting i gämförelse med volyminställning som på 804:an.

Tittade på inställningarna Audyseey hade gjort och upptäckte att den hadde utgått från ca minus 10 db på alla högtalarna. Justerade upp och utgick från noll.. Nu då..
En film lät hur mesigt som helst och då har jag iaf hyffsade resurser vad det gäller högtalare med canton 109 fram och 2 stycken as50se canton subbar mm.. Jag menar det bör ju likna effekterna på bio iaf men det här lät mer som om man kopplat in centrum anläggning och ställt alla värden på så mycket minus det går.

Fördelen med denna förstärkare som sagt den nya rumskorrigeringen men då visar det sig att den har du ingen nytta av om du inte gillar det den kommer fram till, du kan alltså inte se vilka justeringar som behöver göras i ditt "rum" och sen justera efter egen smak. Det gick iaf på 804:an att se vad den kommit fram till och hyffsat justera efter det även om du inte kunde välja samma brytningsfrekvenser.
Jag hoppas detta är något fel bara på min eller är det fler som upplever detta?
Kan även säga att den kvalitets/tyngd känsla som fanns i volymratten har försvunnit från 804 till 805, nu känns den extremt plastig, konstigt med en viktökning på nästan 10kg :(

Vill gärna motbevisas, tycker jag har gått igenom det mesta av funktionerna men är det nått jag missat?
Skulle bli så glad om nån sa att det fanns dolda menyer för att åtgärda detta...

Postad 29 January 2008 - 19:58

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0
Denna tråd kanske kan vara till hjälp

Mvh.
Mats

EDIT: stavfel

Redigerat av Noobman, 29 January 2008 - 20:04.

Postad 29 January 2008 - 20:50

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Det var något av det du skriver som gjorde att jag valde att hoppa över audyssey för den här gången.
Jag tror att man kan få till bra kalibreringar, men med stor möda och en del krångel.
Gick istället på Pioneer som har bättre översikt över kalibreringsystemet.

Hoppas det går att ställa in allting ändå när du väl har pillat o grejjat ett par 100 timmar, för det verkar ju som om maskinen ska vara bra ändå :)

Pioneers nya modeller har föresten också fått aluminiumrattarna bortplockade, för att nu vara karvade ur solidaste (ihålig!) plast... de mindre modellerna mellan förra och nyaste är identiska men med just "förplastigat" chassie.

Postad 29 January 2008 - 23:29

Unregistered4e6af80a
  • Unregistered4e6af80a
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Denna tråd kanske kan vara till hjälp

Mvh.
Mats

EDIT: stavfel

Tack, ja där fanns ju en del matnyttig läsning, får göra lite mer tester och se om det bättrar sig. Testa att sätta frontarna som small låter ju inget vidare dock, är inte det en inställning som mätningen ska klara av själv, enligt min första och enda kaibrering satte den alla som fullregister (och det är knappast centern och surrarna) och så drog den ner subbasen till ej hörbar nivå, men kan ju blivit nått fel, ska prova lite mer...

Det var något av det du skriver som gjorde att jag valde att hoppa över audyssey för den här gången.
Jag tror att man kan få till bra kalibreringar, men med stor möda och en del krångel.
Gick istället på Pioneer som har bättre översikt över kalibreringsystemet.

Hoppas det går att ställa in allting ändå när du väl har pillat o grejjat ett par 100 timmar, för det verkar ju som om maskinen ska vara bra ändå :)

Pioneers nya modeller har föresten också fått aluminiumrattarna bortplockade, för att nu vara karvade ur solidaste (ihålig!) plast... de mindre modellerna mellan förra och nyaste är identiska men med just "förplastigat" chassie.

Tycker inte det fanns så mycket inställningar att göra, man har gått igenom dom på en kvart men som jag skrev ovan får mixtra lite med kalibreringen.
Knäppt det där med volymrattarna, jag byte ändå upp mig till en flera 1000 kr dyrare apparat men med en billigare känsla...

Postad 30 January 2008 - 08:14

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
jag har provat autocal. på två oilika stärkare hemma. Bla. på Marantz 5002. Antingen så har jag fel ljudideal eller så funkar det inte alls som jag vill.

bara en sån enkel sak som att jag anser att de absolut mesta ljudet ska komma framifrån stämde inte alls med marantz tycke :) Kanske satt jag för nära. flyttar till helgen, ska då köra en ny kalib för att prova igen.

Sen upplevde jag att baslådan blev totalt felaktigt inställd osv.

Postad 30 January 2008 - 11:09

Folköl dunka-dunka
  • Folköl dunka-dunka
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Nu är jag inte så erfaren direkt och har inte mycket att jämföra med! Men min Sony (ST-DGR510), som jag i övrigt är lite missnöjd med, gjorde enligt mina öron ett jättebra jobb med autokalibreringen för multikanal. Jag har skymtat i omdömen att Sony ofta nämns som bra på autokalibrering. Alltid något. (Hmmm, well. Den befattar sig inte med sub, kan ju vara en olägenhet).

Postad 30 January 2008 - 12:54

herge
  • herge
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
verkar märkligt om man inte kan fintunea det hela lite, alla kan ju inte gilla de inställningar som den kalibrerar automatiskt.

Postad 30 January 2008 - 21:32

Unregistered4e6af80a
  • Unregistered4e6af80a
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0
Har testat lite mer och det verkar faktiskt som om man betalat för nått som är riktigt värdelöst, eller är det så att den inte klarar av just mitt rums akustik...
Som sagt tidigare, efter kalibrering låter det som värre än det sämsta försök till bio ljud jag hört.
Den mäter avstånden fel till högtalare.
den stänger i princip av all signal till subben, märker ingen skillnad av eller på alls.
Den tolkar små stativare/center som fullregister.

Vilket ger mig en teori, det verkar ju som om den börjar räkna en högtalare som fullregister från ca 100hz vilket förklarar att det inte finns nån som helst bas efteråt.

Finns det nån möjlighet till fix av dom här buggarna? Kan väll inte vara så svårt att öppna upp så man kommer åt att se vad Audyseey har gjort och kanske dra någon nytta av det iaf..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.