Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Medtagbar Stereo

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 January 2008 - 01:19

TuffeThure
  • TuffeThure
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tjeenare alla experter! Ny här på forumet, glad för alla tips jag får!

Som tråden heter "Medtagbar Stereo" kunde lika gärna ha skrivit strand stereo men valde detta namn för att jag även hade tänkt ha en schysst anläggning att ta med till fester utan bra högtalare (t.ex. sommarstugan), D.v.s det ska vara bra kräm i lådan!

Har en polare som jag bygger tillsammans med, han kan rätt mycket mer än mig men skriver tråden för de finns ju ingen som kan allt...

vad jag hade tänkt mig är:

200watt slutsteg "2-kanal" (har jag redan så utgår från den)
2st högtalare (Vill ha tips på en storlek som skulle passa mitt slutsteg!)
1st bas? om detta går att koppla in i ett 2-kanal slutsteg? (möjligen 2 basar om de skulle ge bättre prestation)
1st mc-batteri
+ Diverse styling (ska lägga ner mycket tid på design då den som sagt även ska användas på fester)

Att den kommer bli tung förstår jag, inget jag ska bära i en axelrem ner till stranden... Med de vill jag ha sagt att ni inte behöver utesluta högtalare som väger lite mer... Paketet kommer att transporteras i bil.

Har ritat en skiss över hur den ska se ut men såklart ändras den efter bästa effekt, även mått.

Bifogad fil  H_gtalare.jpg   28.39K   1 Antal nerladdningar

Tacksam för alla svar!

(de som vill påpeka att jag är nybörjare kan skippa de...)

Postad 30 January 2008 - 01:41

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Flyttade tråden så den hamnade rätt.. ;)

Här har du även 2 album med samma ide, så kan du se hur de löst det. :)

La Systäma
Festivallådan

Sen vad det gäller slutsteget så går det att brygga så ska du kunna köra med enbart 1 bas.
Ett tips är lite mellanregister. :)

Postad 30 January 2008 - 09:07

Unregistered53b4c293
  • Unregistered53b4c293
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
ett MC-batteri kommer inte räcka länge...

Sen måste du ha egna lådor till mellanregister och diskant, de kan inte spela i samma låda som basarna.
Altså de måste ha egna kammare att spela i. du måste skilja basen från mellanregister och diskant.

Postad 30 January 2008 - 22:55

TuffeThure
  • TuffeThure
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

ett MC-batteri kommer inte räcka länge...

Sen måste du ha egna lådor till mellanregister och diskant, de kan inte spela i samma låda som basarna.
Altså de måste ha egna kammare att spela i. du måste skilja basen från mellanregister och diskant.

Blir det stor försämring på ljudet om jag inte bygger vägg imellan?

Hur många watt ska jag ha på högtalarna?

och var får man tag i en st 8" bas till ett bra pris

Postad 30 January 2008 - 22:57

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Ett litet tips, om du inte har högre krav, är att bygga med ett par koaxialer

Postad 31 January 2008 - 08:17

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
8" bör du kunna hitta till bra pris på BRL eller MDS.. Finns säkerligen fler ställen med bra och billiga baselement.

Kalkyls tips om Koaxialer tycker jag nog du ska tänka på eftersom du faktikst få lite "allt i ett" med dom. :P

Postad 31 January 2008 - 09:14

Unregistered53b4c293
  • Unregistered53b4c293
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Blir det stor försämring på ljudet om jag inte bygger vägg imellan?

minst sagt ja!
Basen kommer ju trycka på mellanregistrets kona som en slavbas, det kommer låta förjävligt rent ut sagt...
varje element ska ju spela sit eget frekvensområde enbart, har du alla i samma kammare kommer de påverkas av varandra och störas ut, det låter kasst helt enkelt...

Postad 31 January 2008 - 09:55

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Kan ju även trycka sönder mellanregistrets kona

Postad 31 January 2008 - 15:51

TuffeThure
  • TuffeThure
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
gjort om ritningen lite grann nu så att de är var för sig.

vet tyverr inte vad en koaxial är, någon som kan förklara?

Postad 31 January 2008 - 15:58

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0

gjort om ritningen lite grann nu så att de är var för sig.

vet tyverr inte vad en koaxial är, någon som kan förklara?

en högtalare som består av flera högtalare, oftas 2st en "bas" och en diskant i mitten

Postad 31 January 2008 - 16:03

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
I en koax har då både mellanregister och "inbyggd" diskant kan man väl lite säg.. Som sagt, lite av allt i ett.. 6x9or som nog är de vanligaste koaxarna är där till och med rätt bra bas i..
Så Kör du med koaxar iställer för diskanter så så kommer du få bättre ljud eftersom du får lite mellanregister också..

5,25"or bör räcka lång när har 8" bas.. ;)

Ett par från MDS <-- Tog första bästa för att visa bara.

*edit: Såg att jimel var snabbare med en förklaring så nu blev det två.. :lol:

Redigerat av Darth Tojayz, 31 January 2008 - 16:04.

Postad 03 February 2008 - 06:13

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Nu "bara för att" så tycker jag att du ska satsa på ett par i alla fall ett par DLS-koaxialer i lämplig prisklass.

Om du inte får tag på nya MDS till fynd-rea-rea-superfynd-utförsäljning-90%off-priser ;)

Tro mig, jag har MDS några år gamla vörsting-kit (kring 2003-2004) http://www.mds.se/?artnr=600052 , för att jämföra, mina smått modifierade Philips kompaktstereo-högtalare från typ 97 låter bättre (jo jag har testat i samma miljö på samma förstärkare etc.)...

Redigerat av Professor_Kalkyl, 03 February 2008 - 06:16.

Postad 03 February 2008 - 21:01

TuffeThure
  • TuffeThure
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
saker och ting blev lite dyrare än jag från början hade förväntat mig...

skulle de bli bra med "3-vägs högtalare med galler 150W RMS Inbyggnadsdjup 73 mm. " som är 6x9"? kommer från micro... Kostar runt 300kr par... och en 8" bas till som går på 150kr, billigt behöver ju inte vara skit men är tyverr ofta de =(...

kolla på micro.se så ser ni villka jag menar

Postad 03 February 2008 - 21:23

TuffeThure
  • TuffeThure
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Funderade vidare på ritningen och de några sa om att basen och mellanregistret skulle vara i olika utrymmen...

Bifogad fil  h_gtalare.bmp   750.05K   24 Antal nerladdningar

Skulle detta vara en bra lösning? inte förlitet utrymme eller så för basen? antagligen bäst med ett "basreflexrör" under till framifrån?

Tack för alla svar!

Mvh //Thure

Postad 03 February 2008 - 23:21

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag är mycket säker på att du kommer att få ett bättre resultat om du skiter i 8" arna, jag skulle ha byggt med enbart 2 st 6x9 or av bra kavlitet med ett steg till i stället.
Du kommer at få ut ett bättre ljud och med bättre tryck är jag mycket säker på och 2 st 6X9 or kan prestera mycket bra ( om dom får bra lådor och egna steg )

Att lägga pengar på sega och dåliga 8"are är inge vidare, det finns risk att det bara kommer att bli en "drummel bas " som låter PISS !
skönare med en snärtig och fyllig bas som det finns detaljer och dyanmik i :) :)

Redigerat av DVD-ai, 03 February 2008 - 23:22.

Postad 04 February 2008 - 00:55

TuffeThure
  • TuffeThure
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Jag är mycket säker på att du kommer att få ett bättre resultat om du skiter i 8" arna, jag skulle ha byggt med enbart 2 st 6x9 or av bra kavlitet med ett steg till i stället.
Du kommer at få ut ett bättre ljud och med bättre tryck är jag mycket säker på och 2 st 6X9 or kan prestera mycket bra ( om dom får bra lådor och egna steg )

Att lägga pengar på sega och dåliga 8"are är inge vidare, det finns risk att det bara kommer att bli en "drummel bas " som låter PISS !
skönare med en snärtig och fyllig bas som det finns detaljer och dyanmik i :) :)

menar du att jag skulle ha 2 slutsteg? villket fall som kan så glömmer vi de direkt, det är ingen B&O jag ska bygga...

Postad 29 February 2008 - 20:39

zappBrannigan
  • zappBrannigan
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
tjena, det är jag som är upphovsman till La Systäma och kan tipsa om tråden som heter något i stil med "bärbar strandstereo med tryck i" om du inte läst den redan, där finns en rad bärbara (släpbara?) sterosystem och diskussioner kring element, förstärkare och batterier.

Min stereo är byggd på 4st 6x9 och levererar överraskande med bas. När dom låg "löst" spela dom inget bas whatsoever vilket gjorde mig skeptiskt men när de kom på plats i den stabila lådan så hände det grejer. Anledningen till att jag valt bort steg och bashögtalare är att det krävs så mycket energi för att driva, och varken billiga högtalare eller steg är energieffektiva. Ska du spela en kväll bara så kan du ju köra på, men någon flerdagars festival är kanske inte att räkna med på en laddning. Vad har du för batteri i planerna, och hur har det gått?

Postad 29 February 2008 - 21:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

skönare med en snärtig och fyllig bas som det finns detaljer och dyanmik i :( ;)

menar du att jag skulle ha 2 slutsteg? villket fall som kan så glömmer vi de direkt, det är ingen B&O jag ska bygga...

Jag menade som sagt att du borde sattsa på att "bara" ha 2 st 6X9 or som håller bra kvalitet i stället för någe skit som bara låter illa.
Till det skulle du kunna köpa ett billigt och litet steg, det behöver inte vara dyrt/stort men kommer att vara 100 gånger kraftigare än HU'n som alltid är överspeckat, dom brukar ligga på i bässta fall ca:

10-20w @ 8ohm
5-10w @ 4ohm
0-5W @ 2ohm
< 0-0 @ 1 ohm

ett billigt steg kommer att ligga på minst det 5 dubbla, och det låter förmodligen ganska mycket bättre också :unsure:

Redigerat av DVD-ai, 29 February 2008 - 21:19.

Postad 02 March 2008 - 14:03

TuffeThure
  • TuffeThure
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Aa, har bestämt mig för att skippa basen...

Har fått hem mitt slutsteg nu, vet inte om 200w 4ohm 2kanals säger er allt, är de något att jag bör nämna? Villka 6x9"or passar bra till ett sådant slutsteg? iom att jag skippar basen ritar jag om igen och ska ha en rätt liten stereo men förhopningsvis bra kräm i den...

som sagt, förslag på 6x9"or och hur länge varar 50Ah batteri ?

Tack
Thure

Postad 06 March 2008 - 20:54

TuffeThure
  • TuffeThure
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
svar uppskattar ! =)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.