Frågor om Popcorn Hour A-100
53 svar till detta ämne
Postad 30 January 2008 - 12:00
localhost
-
localhost
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Jag startar en ny tråd och hoppas att andra Popcorn Hour-frågor kan få egna trådar istället för att bidra till en kolossalt svåranvänd "officiell tråd". Som nybliven ägare har jag några funderingar som jag hoppas att jag kan få hjälp att reda ut - detta är saker jag inte riktigt fått klarhet i trots att jag ögnat igenom 58 sidor officiell tråd här plus diverse trådar på nmt.com och mpclub.com... - Vilka funktioner vinner man på att ha en intern HD ? Jag har en filserver på mitt nätverk, så jag ser inte poängen med kunna lagra media lokalt för egen del. Vad jag förstår så kan på installera SMB-, torrent- och MyIHome-server lokalt. Är vitsen med MyIHome att man skall kunna spela/streama material lagrat på sin PCH till andra datorer ? Vinner man funktionalitet i själva spelaren med lokal HD ?
- Går det att lagra username/password för network shares ? Jag ogillar att köra med helt öppna spjäll, dvs "Guest"-access på shares i Windows där jag inte kan specifiera tillåtna hosts, så autenticering är ett krav. Men det verkar inte som att PCH:n lagrar inloggningsdata eller ? Dessutom: Finns det något web-interface för konfiguration? Det vore ju smidigt att kunna hantera shares, favoriter etc utan att knappa in via fjäko:n.
- Vilka källor till online strömmande media fungerar ? Den inbyggda online "MSP" har ju YouTube etc, men man skulle ju vilja kunna spela exvis svt.se/play och andra kanalers webutbud... Finns det någon bra förteckning över sånt som fungerar ?
- Spela upp lokalt streamad media från exvis VLC ? Går det att hitta lokala streams, eller är det att knacka in URLen som gäller ? Jag läste något tips där man skulle skapa en html-fil som innehåller en länk till strömmen... är detta det rekommenderade tillvägagångssättet ?
Ja, det var väl allt för nu. Sen en ordningsfråga, borde vi inte pensionera PCH:ns " officiella tråd" och ersätta den med en kortare tråd med generell info, tips och länkar och låta frågorna ha egna trådar ? -- 127.0.0.1
Postad 30 January 2008 - 13:03
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Sen en ordningsfråga, borde vi inte pensionera PCH:ns "officiella tråd" och ersätta den med en kortare tråd med generell info, tips och länkar och låta frågorna ha egna trådar ?
Det blir rörigt med en massa olika trådar och den bästa funktionen på forum är alltid sökfunktionen. Då behövs bara en tråd. Det är tyvärr alldeles för få som använder sökfunktionen. Tanken med en officiell tråd är (enligt mig i alla fall) att samla all information som går i den, och sedan söker man om man inte orkar/vill bläddra igenom x sidor. Eller så söker man sig till företagets eller produktens egna officiella forum, om något sådant finns, där det ofta brukar vara en annorlunda struktur och fler trådar med många ämnen, än bara en tråd med all information i. Skulle alla de som postar i de officiella trådarna skapa egna trådar, så skulle jag aldrig, någonsin, orka surfa in här, för sidan med trådar skulle bli massiv och alldeles för rörig. En tråd, en källa till information - SÖK!  EDIT: Förlåt om jag verkar dryg eller sur. Jag och många med mig är bara less på att sökfunktionen, som går att använda både enkelt och avancerat, knappt verkar användas.
Redigerat av sean.wiklund, 30 January 2008 - 13:03.
Postad 30 January 2008 - 13:22
localhost
-
localhost
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Det blir rörigt med en massa olika trådar och den bästa funktionen på forum är alltid sökfunktionen. Då behövs bara en tråd. Det är tyvärr alldeles för få som använder sökfunktionen. Tanken med en officiell tråd är (enligt mig i alla fall) att samla all information som går i den, och sedan söker man om man inte orkar/vill bläddra igenom x sidor.
En tråd, en källa till information - SÖK! 
EDIT: Förlåt om jag verkar dryg eller sur. Jag och många med mig är bara less på att sökfunktionen, som går att använda både enkelt och avancerat, knappt verkar användas. 
Intressant... Jag håller helt med om att folk är dåliga på att söka så jag förstår argumentet, men håller inte med om slutsatsen. Sökning i forumet fungerar kolossalt bra särskilt om produkter kopplas till trådar och rubriker är informativa. Sökning inom trådar är sorgligt dålig eftersom citat och citat av citat gör att informationen helt denormaliseras. Därför föredrar jag själv att nya trådar skapas så att man lättare skall kunna sök utan en massa klutter i resultaten. Antar att det är en smaksak.  Dessutom är jag av åsikten att många frågor kring handhavande och leveranser inte riktigt är "information" utan "konversation" och därmed inte hör hemma i de officiella trådarna.
Redigerat av localhost, 30 January 2008 - 13:25.
Postad 30 January 2008 - 13:32
SwedBear
-
SwedBear
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Sökningen här på prisjakt är underbar men jag håller med att det fortfarande är svårt att hitta rätt i trådar då du får med så mkt "brus". Självklart ska man söka så mkt som möjligt men jag tycker det börjar gå till överdrift när folk knappt får fråga något utan att ngåon skäller.
Till viss del förstår jag syftet med officiella trådar i början av en produckts liv men efter det så tycker jag de slutar att fungera effektivt, särskilt när de innehåller 60-70 sidor där du har massor olika frågeställningar som diskuteras parallellt. Popcorn-tråden är ett bra exempel. Jag var borta ett par dagar och hann inte var inne och läsa. När jag kom tillbaka har jag massor av inlägg att läsa varav bara ett fåtal innehåller ämnen som intresserar mig. Men eftersom allt samlas i en mega-tråd så är det svårt att sålla.
Då skulle jag hellre villa se "officiella" subforum för olika populära produkter.
Redigerat av SwedBear, 30 January 2008 - 13:33.
Postad 30 January 2008 - 21:46
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
- Vilka funktioner vinner man på att ha en intern HD ? Jag har en filserver på mitt nätverk, så jag ser inte poängen med kunna lagra media lokalt för egen del. Vad jag förstår så kan på installera SMB-, torrent- och MyIHome-server lokalt. Är vitsen med MyIHome att man skall kunna spela/streama material lagrat på sin PCH till andra datorer ? Vinner man funktionalitet i själva spelaren med lokal HD ?
Strömma till andra PCH-enheter och pc-klienter, möjligen. Funktionaliteten är utöver vad du redan räknat upp även UPnP AV och FTP-server. Om man hackar sin PCH kanske man vill köra något speciellt som kräver visst utrymmer och/eller swap. Själv är jag inte intresserad av en högljudd och värmealstrande hdd men jag kommer överväga att installera ett CF-minne med IDE-adapter. - Går det att lagra username/password för network shares ? Jag ogillar att köra med helt öppna spjäll, dvs "Guest"-access på shares i Windows där jag inte kan specifiera tillåtna hosts, så autenticering är ett krav. Men det verkar inte som att PCH:n lagrar inloggningsdata eller ? Dessutom: Finns det något web-interface för konfiguration? Det vore ju smidigt att kunna hantera shares, favoriter etc utan att knappa in via fjäko:n.
Om du tvunget måste använda SMB så är det tyvär så just nu. Men kommande firmwarereleaser kommer fixa detta. NFS är annars både snabbare och enklare att hantera säkerheten med. Webmininterface finns inte, men även detta kan man komma runt om man hackar PCH'n. - Vilka källor till online strömmande media fungerar ? Den inbyggda online "MSP" har ju YouTube etc, men man skulle ju vilja kunna spela exvis svt.se/play och andra kanalers webutbud... Finns det någon bra förteckning över sånt som fungerar ?
Det finns en SDK till MSP så man själv kan bygga services, (sök på NMT's forum). Jag gissar att den innehåller knapphändigt med info, men du kan åtminstone utgå från att de format och transportströmmar som officiellt stödjs (plus rtsp) funkar. - Spela upp lokalt streamad media från exvis VLC ? Går det att hitta lokala streams, eller är det att knacka in URLen som gäller ? Jag läste något tips där man skulle skapa en html-fil som innehåller en länk till strömmen... är detta det rekommenderade tillvägagångssättet ?
Just nu är den rekommenderade lösningen att köra via playlistfil. Det är väldigt enkelt, särskilt om du redan har en server/NAS rullande. Det går förstås att hacka sin PCH relativt enkelt med telnet/root, så man kan göra i princip vad man vill. Om man vill, och om man kan. För övrigt låter Subforum som en ypperlig idé för produkter med stor omsättning av inlägg. Hoppas någon moderator/admin läser och begrundar
Postad 05 February 2008 - 23:08
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
En annan lösning är att man istället för att skapa en ny tråd med info och fakta ändrar i första inlägget i en officiell tråd också...
Jag kan hålla med om att sökfunktionen inom tråden kan "denormaliseras" eftersom det blir så många citat av citat etc och man ibland förlorar sammanhanget. Men i slutändan är det ändå bättre än många andra forums sökfunktioner.
Postad 05 February 2008 - 23:13
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
shuriken:Jag hoppas du sett att först posten är ändrad sedan i lördags (i PCH A-100 officiella tråden).... så nu är den mer informativ med mycket länkar osv... Men vi borde nog försöka sluta använda alla dessa lösa trådar!! Kommer du på nåt jag missat i första inlägget så får du gärna PM:a mig, så kan vi fixa till mer. Jag ska länka till fler inlägg, men det blir senare i veckan!! Gonatt!!
Postad 14 February 2008 - 11:52
Unregistereda41465ce
-
Unregistereda41465ce
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Hej
Har 2 frågor om popcorn maskinen.
Kan man ställa ut vilken typ av ljud som ska skickas digitalt. Alltså kan man välja pcm så att man slipper flerkanalskodning. Jag vill bara ha digitalt ut till min DAC.
Någon som testat detn med mac ?
Mvh P
Postad 17 February 2008 - 14:03
Makos
-
Makos
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Tjenare!
En kompis ska åka till USA och tänkte be honom köpa med sig en popcorn a-100 då det är slutsåld överallt här. Någon som vet hur det blir med strömadaptern, blir det några problem eller ere bara att köpa en nya strömsladd?
tack för svar..!
mvh
Postad 17 February 2008 - 22:13
Tobin
-
Tobin
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Jag funderar på att köpa en Popcorn hour främst för att spela musik från min externa hårddisk. Tanken var också att köpa en liten skärm till den främst för att kunna se vad man gör.
Jag gillar inte de mediastreamers som finns på marknaden som är till för detta de kommer inte fungera med mina vanor, utan jag vill enkelt kunna koppla in hårddisken till PCHn och koppla PChn till en förstärkare via RCA. Men hur bra ljudkvaliten? Befinner den sig ungefär i samma klass som tex Squeezebox.
Jag har läst att gränssnittet för ljud uppspelning ska vara fult, kan någon beskriva närmare?
Finns möjligheten att sjustera bas och equalizer?
Redigerat av Tobin, 17 February 2008 - 22:14.
Postad 17 February 2008 - 22:31
jockelw
-
jockelw
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Tjenare!
En kompis ska åka till USA och tänkte be honom köpa med sig en popcorn a-100 då det är slutsåld överallt här. Någon som vet hur det blir med strömadaptern, blir det några problem eller ere bara att köpa en nya strömsladd?
tack för svar..!
mvh
Som jag kan se så verka det vara en helt vanlig strömkabel som sitter i m¨nga aparater, tex din kaffebryggare..  Här har du en bild som borde ge svar på din fråga: http://www.imagebam..../861b3d2793640/
Redigerat av jockelw, 17 February 2008 - 22:37.
Postad 17 February 2008 - 22:41
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Jag funderar på att köpa en Popcorn hour främst för att spela musik från min externa hårddisk. Tanken var också att köpa en liten skärm till den främst för att kunna se vad man gör.
Jag gillar inte de mediastreamers som finns på marknaden som är till för detta de kommer inte fungera med mina vanor, utan jag vill enkelt kunna koppla in hårddisken till PCHn och koppla PChn till en förstärkare via RCA. Men hur bra ljudkvaliten? Befinner den sig ungefär i samma klass som tex Squeezebox.
Jag har läst att gränssnittet för ljud uppspelning ska vara fult, kan någon beskriva närmare? Finns möjligheten att sjustera bas och equalizer?
Som redan sagts så tror jag att du kommer bli besviken om huvudmålet är att lyssna på musik. Själv har jag en soundbridge till det och det är halva pengen mot en squeezbox. Varför inte skaffa en billig NAS som kan köra Twonky eller Firefly, sen kan du ha datorn avstängd om du vill
Postad 17 February 2008 - 23:33
Makos
-
Makos
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Tack för ditt svar! Har dock redan sett att anslutningen är likadan, men är det inte så att de amerikanska är anpassade för 110V medan vi har 230V eller något sånt? Tjenare!
tack för svar..!
mvh
Som jag kan se så verka det vara en helt vanlig strömkabel som sitter i m¨nga aparater, tex din kaffebryggare.. 
Här har du en bild som borde ge svar på din fråga: http://www.imagebam..../861b3d2793640/
Postad 18 February 2008 - 04:48
outdoor_miner
-
outdoor_miner
-
Beroende
-
-
1470 inlägg
Tack för ditt svar!
Har dock redan sett att anslutningen är likadan, men är det inte så att de amerikanska är anpassade för 110V medan vi har 230V eller något sånt?
själva adaptern är (som nästan alla nuförtiden) enligt PCGs hemsida universell, tar 100-240V.
Redigerat av outdoor_miner, 18 February 2008 - 04:48.
Postad 18 February 2008 - 17:56
holyhansen
-
holyhansen
-
Användare
-
-
159 inlägg
Jag köpte min från USA direkt genom www.popcornhour.com men den skeppades från kina, adaptern är multi och man får jordad europeisk kontakt med två runda pinnar på, maskinen är dessutom CE märkt, fullt europeisk standard på den alltså.
Redigerat av holyhansen, 18 February 2008 - 17:59.
Postad 19 February 2008 - 16:47
Wiberg_D
-
Wiberg_D
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
Jag köpte min från USA direkt genom www.popcornhour.com men den skeppades från kina, adaptern är multi och man får jordad europeisk kontakt med två runda pinnar på, maskinen är dessutom CE märkt, fullt europeisk standard på den alltså.
å priset ink. tull och frakt?
Postad 08 March 2008 - 08:36
Dr Cain
-
Dr Cain
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
Fast det går ju inte att köpa den från www.popcornhour.com , finns ingen köpknapp ju. Verkar fortfarande som dom tar förhandsbokningar? Eller är jag blind?
Postad 08 March 2008 - 09:45
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
DrCain:Det är fortfarande rusktigt stort intresse, så det som görs är att du registrerar dig på PCH:s hemsida, sedan kommer en "invitation" om order, då kan du lägga ordern/förhandsordern. När du gör registreringen så ser du ett nummer i adress-länken, vilket "nummer du har i kön". Men visst, köp-knapp ser du inte, men du kommer att få en så småningom!
Postad 28 March 2008 - 12:52
Unregisteredcd298aa9
-
Unregisteredcd298aa9
-
Amatör
-
-
83 inlägg
filer i .mpg formatet 1080i övertankade från min sony HDV kamera HC3 , kan popcorn visa dem snyggt?
En dual core 1.66 Mhz dator har problem att visa dem mjukt i tex mediaplayer classic.
tänkte bara om någon testat, det är ju ganska tunga filer o hantera.
Jag använder HDVsplit att tanka över dem med.
Just nu måste jag visa filmerna på kassett genom kamerans egen HDMI för att få ett fint flyt.
Vor ju kul att ha sitt homemovie bibliotek lätt tillgängligt på TV/projje, om den kan visa det fint.
Postad 28 March 2008 - 20:56
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
andersemanuel:Det bör inte vara något problem, men man bör ju testa. PCH:n har ju stöd för både Mpeg och Avchd (Mpeg4). Om du skickar mig ett PM så kan du få en mejladress att skicka ett klipp till så kan jag testa om du vill!!
Postad 09 April 2008 - 18:01
oller
-
oller
-
Rookie
-
1 inlägg
Tja.
Har haft min Popcorn ett tag nu och den har fungerat king.
Jag får dock inte igång hårddisken. Ska den börja spinna direkt när man ansluter strömmen till sin maskin eller är det något man måste aktivera? Den är formaterad och har filsystemet ext3.
Den sätter dock aldrig igång att spinna. Har kontrollerat att strömmen till disken är ok.
Har jag fått ett måndagsexemplar?
Mvh
Ove Bertlin
Postad 09 April 2008 - 20:22
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
oller:Hm... låter skumt! Den ska gå igång av sig självt! Har du kollat så kontakterna sitter i ordentligt?? Sen brukar man låta PCH:n formatera disken o lägga på sina mjukvaror, så blir allt kanon! Har du någon annan "gammal go" disk liggande att testa med, så kan du bocka av att det inte är disken som är boven i dramat??
Postad 09 April 2008 - 21:06
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Disken måste formateras först. Gå in på Inställningar --> Underhåll Om disken är korrekt installerad så skall du nu se 3 alternativ, välj det mitten " NMT intällning assistent" och följ anvisningarna
Postad 10 April 2008 - 12:43
berg3n
-
berg3n
-
Rookie
-
5 inlägg
Halloj köpte den igår men han bara testa den en kort stund, hade tänkt köra alla filmer mm från en nätverksenhet och ej ha någon hårddisk i för att minska ljudnivån i vardagsrummet. Det jag upptäckte var att jag inte kunde bläddra i nätverksmapparna utan det är ändast de första 11 objekten i varje mapp som syns, trycker jag upp eller ner efter det så kommer jag bara tillbaka till rootmappen. Krävs det en hårddisk som kan casha trädstrukturen eller något? Sen så fungerar inte webtjänsterna heller (media portal osv) kan däremot komma åt websidor om jag lägger in dem manuellt. Första gången jag provade(innan jag uppdaterade firmware) så fungerade det att komma in på dem men när man skulle köra något från youtube så låste den sig vid buffring(antar att det behövs hårddisk för detta?)
Någon annan som har haft dessa problem?
Redigerat av berg3n, 10 April 2008 - 12:45.
Postad 10 April 2008 - 17:25
ogras
-
ogras
-
Amatör
-
-
74 inlägg
tja.. har precis fått hem min popcorn hour.
verkar ju vara en kanonprodukt. läst att den spelar mkv-filer. o det gör den ju. kanonbild. men jag får inget ljud. varför??
har en gammal reciever o kör bara stereoljud o tänkte om det kan bero på det.. men när jag spelar upp den på datorn så får jag ljud. så borde inte bero på det.. eller?
o ljudet fungerar.. har spelat musik o andra filmer.
tacksam för svar.
/danne
Postad 10 April 2008 - 17:59
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Halloj köpte den igår men han bara testa den en kort stund, hade tänkt köra alla filmer mm från en nätverksenhet och ej ha någon hårddisk i för att minska ljudnivån i vardagsrummet. Det jag upptäckte var att jag inte kunde bläddra i nätverksmapparna utan det är ändast de första 11 objekten i varje mapp som syns, trycker jag upp eller ner efter det så kommer jag bara tillbaka till rootmappen. Krävs det en hårddisk som kan casha trädstrukturen eller något?
Det ska fungera. I övre högra hörnet skall du se 2st upp/ned pilar och om det är fler filer än 11 så är nedpilen "upplyst" Du ska även se i nedre högra hörnet tex 1-11/73 objekt om det nu är 73 totalt. Du kan bläddra en sida i taget med volymknapparna tja.. har precis fått hem min popcorn hour.
verkar ju vara en kanonprodukt. läst att den spelar mkv-filer. o det gör den ju. kanonbild. men jag får inget ljud. varför??
har en gammal reciever o kör bara stereoljud o tänkte om det kan bero på det.. men när jag spelar upp den på datorn så får jag ljud. så borde inte bero på det.. eller?
o ljudet fungerar.. har spelat musik o andra filmer.
tacksam för svar. /danne
Har du testat att trycka på nollan efter att du startar en mkv?
Postad 10 April 2008 - 18:06
ogras
-
ogras
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Har du testat att trycka på nollan efter att du startar en mkv?
Ja, prövat det.. inget resultat. Fick ett annat svar om att min reciver inte klarar av att avkoa DTS-ljudet. Men om jag kör PH via hdmi till teven ska det väl bli ljud genom den iaf? Eller måste man köra ljudet genom en reciver??
Postad 10 April 2008 - 18:14
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Om det är DTS så kan du aldrig få ljud från PCHn, tror inte att det finns många om ens någon TV apparat som har stöd för det.
Postad 10 April 2008 - 18:16
ogras
-
ogras
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Om det är DTS så kan du aldrig få ljud från PCHn, tror inte att det finns många om ens någon TV apparat som har stöd för det.
Okej. Tack o bock. Blir till o köpa en ny reciver då.. stått på önskelistan ett tag. Dags o göra slag i saken då.
Postad 11 April 2008 - 07:11
berg3n
-
berg3n
-
Rookie
-
5 inlägg
Det ska fungera. I övre högra hörnet skall du se 2st upp/ned pilar och om det är fler filer än 11 så är nedpilen "upplyst" Du ska även se i nedre högra hörnet tex 1-11/73 objekt om det nu är 73 totalt. Du kan bläddra en sida i taget med volymknapparna
Japp det stämmer pilen är uplyst och det står precis som du säger. Men fortfarande så går det inte att bläddra ner, varken med volymknapparna eller med piltangenterna. Har provat att lägga om firmware men det hjälpte inte heller. Förövrigt så fungerar allt bra nu, den hängde sig inte en ända gång efter att jag stoppade i en hd, vilken den gjorde hela tiden när man körde utan.
Postad 11 April 2008 - 08:10
Unregistereda8f82565
-
Unregistereda8f82565
-
Forumräv
-
-
660 inlägg
ogras:\> Det går att omvandla ljudspåret från dts till AC3.
HS
Postad 11 April 2008 - 16:25
DonLuigi
-
DonLuigi
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Har precis kopplat in min nya maskin och uppdaterat firmware. Köpte den tillsammans med en 500Gb HDD för att ha tillgång till alla filmer direkt till teven men får smått panik över att det finns oändligt med information om Popcorn hour men hittar ingenstans hur man forslar över filer till hårddisken. Sett att folk pratar om ftp men vad har popcorn hour för ftp? bara ip adressen där får av routern fungerar ju inte. vad är annars bästa sättet att lagra filmer från datorn till hårddisken i PCH?
Skulle vara tacksam för svar. Lånar denna "frågetråd".
//Patrik
Redigerat av DonLuigi, 11 April 2008 - 16:51.
Postad 13 April 2008 - 22:49
Decostop
-
Decostop
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Hur fungerar den med extern USB-disk? Laggar det när man kör film? Eftersom jag har två st 120G matxor-diskar liggandes, och det kanske bespara värme i chassit. Men den funkar väll inte som NAS då?
Någon som vet om den kommer med trådlöst snart?
Postad 14 April 2008 - 08:39
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Decostop:Om du kollar första posten i den Officiella PCH tråden så ser du hastigheterna för de olika sätten USB-disk, intern disk, SMB, NFS osv... där ser du att USB fungerar mycket bra, inget lagg generellt sett! Det är helt korrekt, kör du USB-disk så får du inte med NMT-applikationerna dvs NAS, Torrent osv på maskinen. Trådlöst ska visst komma en USB-pinne med N-stöd som jag förstått det! I början var det snack om en A-100N, men den undrar jag om den inte försvann... dock inte helt 100% säker!
Postad 15 April 2008 - 10:43
vaim
-
vaim
-
Rookie
-
2 inlägg
Har precis kopplat in min nya maskin och uppdaterat firmware. Köpte den tillsammans med en 500Gb HDD för att ha tillgång till alla filmer direkt till teven men får smått panik över att det finns oändligt med information om Popcorn hour men hittar ingenstans hur man forslar över filer till hårddisken. Sett att folk pratar om ftp men vad har popcorn hour för ftp? bara ip adressen där får av routern fungerar ju inte. vad är annars bästa sättet att lagra filmer från datorn till hårddisken i PCH?
Skulle vara tacksam för svar. Lånar denna "frågetråd".
//Patrik
Jag har själv bara fått det att fungera med ftp...lite seg överföring men det går. Det ska bara vara ip:t den får av routern typ: 192.168.0.101.... har du kollat att ftp servern är på i pch? Och förresten så är det 1234 som lösenord numera och inte ftpuser som innan.
Postad 16 April 2008 - 11:18
Unregistered6c3115a5
-
Unregistered6c3115a5
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hej
Min PCH kan inte hitta myiHome men den hittar Tversity.Vad gör jag för fel? Jag har provat att stänga ner brandväggarna både i xp och Zyxel routern och öppnat port 19000 i routern inget fungerar. Är det någon som har något förslag. Har provat att leta i tråden men hittar inget
Postad 21 April 2008 - 09:17
Unregistered6c3115a5
-
Unregistered6c3115a5
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hej Min PCH kan inte hitta myiHome men den hittar Tversity.Vad gör jag för fel? Jag har provat att stänga ner brandväggarna både i xp och Zyxel routern och öppnat port 19000 i routern inget fungerar. Är det någon som har något förslag. Har provat att leta i tråden men hittar inget 
Jag glömde stänga av brandväggen i Telia säker surf
Postad 23 April 2008 - 10:41
zippa
-
zippa
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Hej!
Jag har några nätverks frågor om A-100 som jag hoppas någon kan hjälp mig med.
1. Om jag förstått rätt så kan jag mappa upp enheter/kataloger på en Windows burk utan att ha någon speciellt prg igång, stämmer det?
2. Kan jag från datorn nå PCH genom att ansluta den som en nätverks enhet, både den interna disken och usb disken?
3. Har jag då möjlighet att både skriva, läsa, och ta bort saker från PCH?
4. Hur fungera den när du ladda torrent, orka den med att spela film samtidigt som du laddar 3 torrent t.ex.
Tack för alla svar.
--------------------------------------------------------------------------------
Zippa
Postad 23 April 2008 - 16:39
Unregisteredcca4f76e
-
Unregisteredcca4f76e
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Vad gick hela kalaset på med frakt och tull? (om man beställer från popcornhour.com)
Postad 23 April 2008 - 21:06
Unregistered1ac28e17
-
Unregistered1ac28e17
-
Rookie
-
3 inlägg
Här kommer ett par frågor från en riktig nybörjare:
Jag kopplade in extern HD via USB och fick upp den i PCH:n. Dock lyckas jag knappt spela upp några videofiler från den, bara vid ett tillfälle lyckades det med en xvid-fil. Någon som har en idé? Och hur är det med ISO-filer på DVD:er? Kan man spela upp dem?
Och så en viktig fråga: hur kopierar man filer från extern media till PCH:ns hårddisk? Jag hittar verkligen ingen funktion för enkel filöverföring.
Ledsen att plåga dem som hållit på ett tag med PCH:n med så här grundläggande frågor, men hittar inte svaren när jag söker...
Mkt tacksam för svar!
Postad 24 April 2008 - 09:30
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
Zippa1. Du behöver inget speciellt program på din dator för att mappa upp PCH:n däremot så måste Samba servern vara igång på PCH:n. Samba servern ingår i NMT. Men för att föraöver filer till PCH så är det bättre prestanda via FTP. Edit: om det är en Windows katalog som du skall mappa upp på PCH så går det också...det finns tre olika sätt att streama från en dator till PCH...SMB (Windows vanliga katalogutdelning)...NFS...och http...se den officiella tråden för mer info. 2. Den interna ja...extern (USB) nej. 3. Ja 4. PCH har bara en 300 M/Hz processor så räkna med att det inte går.
Redigerat av K-E Larsson, 24 April 2008 - 09:38.
Postad 25 April 2008 - 20:26
Evilsummer
-
Evilsummer
-
Rookie
-
5 inlägg
Fick äntligen min popcorn från komplett i veckan efter att dom hade flyttat fram leveransdatumet fyra gånger(!)
Jag kör S-video för bild och RCA för ljud i dagsläget och stöter på problem... när man startar en video så börjar ljudet ca 2 sekunder innan bilden kommer! Någon som vet vad detta kan bero på??
Det spelar ingen roll om jag kör simpel Xvid eller HD material..
Har även provat att köra ljudet via S/PDIF men samma sak där...
Inte heller är det någon skillnad om jag kör från intern HDD eller över nätverk...
Har sökt på saken men inte hittat något av värde...
Vet inte vad jag skall prova mer??
tacksam för hjälp!!
Postad 26 April 2008 - 20:54
Jorsan
-
Jorsan
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag är ute efter att köra PCH med intern hårddisk och fylla på den med musik och film från min dator via trådlös uppkoppling. Jag har förstått att maskinen blir rejält varm med disk i, så då behöver jag väl en fläkt antar jag. Är det jag beskrivet en hållbar lösning? Om så är fallet, kan någon ge mig köpråd gällande disk, nätverksbrygga och fläkt? Efter det jag läst är det dessa saker jag behöver, men jag har ingen aning om vad som skulle kunna passa.
Postad 26 April 2008 - 23:20
-Danne-
-
-Danne-
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Decostop:
Om du kollar första posten i den Officiella PCH tråden så ser du hastigheterna för de olika sätten USB-disk, intern disk, SMB, NFS osv... där ser du att USB fungerar mycket bra, inget lagg generellt sett!
Det är helt korrekt, kör du USB-disk så får du inte med NMT-applikationerna dvs NAS, Torrent osv på maskinen.
Trådlöst ska visst komma en USB-pinne med N-stöd som jag förstått det! I början var det snack om en A-100N, men den undrar jag om den inte försvann... dock inte helt 100% säker!

oj försvann den...jag som sitter och väntar på en med inbyggt stöd.
Postad 27 April 2008 - 20:37
Unregistered1d33b6c9
-
Unregistered1d33b6c9
-
Användare
-
-
244 inlägg
Tjena,
Har också köpt en A-100 och skulle vilja streama trådlöst då jag inte kan köra trådat. Någon som testat trådlöst och kan rekommendera någon WLAN USB-pinne?
Postad 30 April 2008 - 10:43
brun
-
brun
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag vill använda en mediaspelare för ett kanske lite udda syfte i sammanhanget, nämligen att köra en videofil på en utställning under en längre tid (fem månader i det här fallet). Maskinen skall alltså stå dag ut och dag in och loopa en och samma fil. Det allra bästa vore om spelaren spelade upp filen automatiskt vid startup och fortsatte loopa i evighet. Grejar Popcorn Hour det? Hur funkar PCHs repeatfunktion? Har PCH något autostartalternativ. Jag har sökt fögäves efter denna info och är tacksam för all hjälp.
Postad 30 April 2008 - 10:53
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Jag vill använda en mediaspelare för ett kanske lite udda syfte i sammanhanget, nämligen att köra en videofil på en utställning under en längre tid (fem månader i det här fallet). Maskinen skall alltså stå dag ut och dag in och loopa en och samma fil. Det allra bästa vore om spelaren spelade upp filen automatiskt vid startup och fortsatte loopa i evighet. Grejar Popcorn Hour det? Hur funkar PCHs repeatfunktion? Har PCH något autostartalternativ. Jag har sökt fögäves efter denna info och är tacksam för all hjälp.
Om du inte får svar av någon Popcornentusiast, så har bland annat TViX M-4100 sådana funktioner, varför BRL Electronics använder sig av dem i alla sina butiker på sina TV-väggar. Det finns en repeatfunktion och det finns ett autostartsalternativ.
Postad 30 April 2008 - 11:10
brun
-
brun
-
Rookie
-
7 inlägg
Tack! Nu gick jag i alla fall och beställde en PCH så jag hoppas verkligen att någon pocornentusiast hittar till tråden
Postad 30 April 2008 - 11:22
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Tack! Nu gick jag i alla fall och beställde en PCH så jag hoppas verkligen att någon pocornentusiast hittar till tråden 
Om du skulle behöva hjälp så ställ frågorna i den officiella tråden. Många, inklusive undertecknad ignorerar frågor som inte ställs där, kan vara ett tips till dom som envisas med att hålla den här tråden vid liv. Annars så hälsas du välkommen till Popcorn klubben
Postad 30 April 2008 - 11:28
brun
-
brun
-
Rookie
-
7 inlägg
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|