Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTPC "halvfryser" fast i ca. 5 sek

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 January 2008 - 15:42

Miikeey
  • Miikeey
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Har ett problem med min HTPC som har uppkommit på senare tid av någon konstig anledning. Skulle jag veta vad som var felet skulle det säkert gå relativt lätt att ordna till, men det ter sig så otroligt konstigt.

Det som händer är att HTPCn "fryser" fast i några sekunder (vanligtvis under filmtittning, men även annars som vid surfande e.t.c.). Hårddisklampan fram på chassiet lyset konstant och ett "vinande" ljud låter från disken, går väl att beskriva ungefär som när en CD-ROM spinner igång (jag har ingen optisk enhet i min HTPC, så det måste väl hårddisken/-arna..). Det vinande ljudet är ett annat ljud än det vanligt "klickande" eller "tickande" som uppkommer då mina diskar arbetar. Väldigt irriterande, och det känns även lite osäkert, som om någon av diskarna håller på att bryta samman!

Jag inbillar mig att detta sker aningen mer sällan precis efter en reboot, men jag är inte helt säker, kan vara helt random.

Hårddiskarna är båda av modellen Hitachi Deskstar T7K*** 7200rpm 16MB SATA2, den ena 320Gb (system) och den andra 500Gb (Download/lagring).

Operativsystemet är Windows Vista Ultimate.

Hoppas någon har någon aning om vad detta kan bero på, har aldrig upplevt något liknande tidigare, och det har inte hållit på hela tiden, utan har som sagt uppkommit på senare tid.

Kan även tillägga att jag nyligen installerade ett passivt kylt Club-3D Radeon HD2600Pro Dual-DVI 512MB och en processorkylare av modellen Zalman CNPS8000, som jag kör på lägsta fläkthastigheten konstant. Enligt monitorprogram jag kört så ska värmen inte vara något problem, men man vet ju aldrig...

Tack på förhand för svar!

// Mikael

Postad 31 January 2008 - 16:30

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Kanske att disken gått ner i viloläge? Testa att slå av det (under energialternativ eller vad det heter).

Postad 31 January 2008 - 19:50

Miikeey
  • Miikeey
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Jag har nog inte det igång + att den fortsätter ju att fungera som vanligt efter några sekunder igen, även fast man inte rör något. Den beter sig verkligen underligt måste jag säga.

Postad 31 January 2008 - 21:08

bjsbjs
  • bjsbjs
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Du ska nog kolla upp det! Jag tycker stefancrs råd låter helt klockrent.

Postad 31 January 2008 - 23:58

Miikeey
  • Miikeey
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Yes, jag satt på jobb då jag skrev föregående inlägg. Kollade upp det där när jag kom hem, och märkte till min stora förvåning att det tydligen fanns en inställning för att hårddisken skall gå i viloläge! Det var satt på 20 minuter, så nu är det bara att vänta en stund och hoppas på att den rör sig som den ska!

Tack så otroligt mycket för hjälpen om det visar sig stämma!! :)

Postad 01 February 2008 - 00:02

pgg
  • pgg
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Kan finnas miljoner olika förklaringar till det problemet :) Eller nja.. kanske inte miljoner.. men ett par stycken iaf..

Själv har jag haft samma problem två gånger, första gången så dog hårddisken strax därefter.. Andra gången så var det några sektorer eller nått som var pajj, vilket löstes med en omformatering med diagnostikverktyget.. Kommer inte ihåg om jag gjorde nått mer den gången :/

Fast det kan säkert vara nått annat problem också.

edit. ah.. skriver visst lite segt.. aja, bra att du lyckades lösa det!

Redigerat av pgg, 01 February 2008 - 00:04.

Postad 01 February 2008 - 15:01

Miikeey
  • Miikeey
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hmpf. Tyvärr så verkar det inte vara problem med att disken går i viloläge. :)

Fortfarande samma problem. Någon som har några andra idéer innan jag formaterar?

// Mikael

Postad 01 February 2008 - 15:31

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Scanna genom disken? Håll koll på CPU-utgång vid "låsning"?

Postad 01 February 2008 - 16:22

Miikeey
  • Miikeey
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Körde en CHKDSK igår, verkade ok. Vad kan felet vara om CPU-belastningen ändras? (sitter på jobb nu)

// Mikael

Postad 01 February 2008 - 16:36

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Fortfarande samma problem. Någon som har några andra idéer innan jag formaterar?

// Mikael

Jag tror mera på att det är någon process som går igång på datorn som t.ex.:
-Antivirus
-Söker DHCP adress
-Du kanske har hårdvara som inte är installerad rätt? (söker drivrutin)
-Windows update
-Stäng av SMART på diskarna, kan vara disken som stoppar upp och "kalibrerar" sig

Redigerat av dunde, 01 February 2008 - 16:37.

Postad 01 February 2008 - 19:29

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

// Mikael

Jag tror mera på att det är någon process som går igång på datorn som t.ex.:
-Antivirus
-Söker DHCP adress
-Du kanske har hårdvara som inte är installerad rätt? (söker drivrutin)
-Windows update
-Stäng av SMART på diskarna, kan vara disken som stoppar upp och "kalibrerar" sig

Fyller på med några till:
Windows indexeringstjänst
Desktop Search från Microsoft, Google, Yahoo, AOL m.fl.

Postad 01 February 2008 - 19:53

Dman
  • Dman
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0
Det är väl inte så illa att det är dags att plocka fram det gamla smeknamnet "Deathstar" igen?

http://en.wikipedia....itachi_Deskstar
http://www.astro.ufl...rash/index.html

Brände själv en för några år sedan, började med ett konstigt vinande för att efter någon vecka börja knattra som en teleprinter innan den heldog bara några månader gammal.

Postad 04 February 2008 - 10:59

Miikeey
  • Miikeey
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Någon som vet om det finns fler inställningar för att se om diskarna går i viloläge? Hittade bara ett ställe, och jag antar att det menas "Windows"-systemdisken med den. Men om filerna som jag kollar på ligger på min andra disk t.ex. och den går i viloläge så hjälper ju inte det mig så mycket... :)

// Mikael

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.