Det som händer är att HTPCn "fryser" fast i några sekunder (vanligtvis under filmtittning, men även annars som vid surfande e.t.c.). Hårddisklampan fram på chassiet lyset konstant och ett "vinande" ljud låter från disken, går väl att beskriva ungefär som när en CD-ROM spinner igång (jag har ingen optisk enhet i min HTPC, så det måste väl hårddisken/-arna..). Det vinande ljudet är ett annat ljud än det vanligt "klickande" eller "tickande" som uppkommer då mina diskar arbetar. Väldigt irriterande, och det känns även lite osäkert, som om någon av diskarna håller på att bryta samman!
Jag inbillar mig att detta sker aningen mer sällan precis efter en reboot, men jag är inte helt säker, kan vara helt random.
Hårddiskarna är båda av modellen Hitachi Deskstar T7K*** 7200rpm 16MB SATA2, den ena 320Gb (system) och den andra 500Gb (Download/lagring).
Operativsystemet är Windows Vista Ultimate.
Hoppas någon har någon aning om vad detta kan bero på, har aldrig upplevt något liknande tidigare, och det har inte hållit på hela tiden, utan har som sagt uppkommit på senare tid.
Kan även tillägga att jag nyligen installerade ett passivt kylt Club-3D Radeon HD2600Pro Dual-DVI 512MB och en processorkylare av modellen Zalman CNPS8000, som jag kör på lägsta fläkthastigheten konstant. Enligt monitorprogram jag kört så ska värmen inte vara något problem, men man vet ju aldrig...
Tack på förhand för svar!
// Mikael
Sökningen pågår
Avancerad sökning
86 bilder
70 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?