Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Minirecension av Aurum Cantus Leisure 2 SE MKII

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 February 2008 - 22:44

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Inledning:

Till att börja med tänkt måste jag säga att jag är en nybörjare inom hifivärlden och jag och har inga större efarenheter av högtalare. Mina förra högtalare var ett par Dynavoice F-6 och de låter riktigt bra för sitt pris jämfört med mina Logitech Z-2300. Ska försöka att göra det här så rättvist som möjligt men det är svårt att vara neutral när man äger dessa underbara högtalare.

Utseendet:

Det första man lägger märket till är hur bra kvalitén är. Högtalarna och stativen har en grym finish och jag har aldrig sett något liknade i den här prisklassen. Jag hade turen och fick tag på björkupplagan och den ser väldigt lyxig ut.

Stativen är välbyggda och är delvis av läder. De väger en hel del och de står stabilt på golvet. Stativen står på fyra stycken "spikes" och detta gör att stativen ser ännu bättre ut enligt mig. Kort sagt, snygga och stabila stativ.

Ljudkvalitén:

Ljudkvalitén på dessa högtalare är bra, riktigt bra. Banddiskanten är mjuk och fin och man får nästan lite elektrostat känsla som DODGE.RJ tidigare har nämnt. Diskanten blir aldrig skrikig som många högtalare har en tendens att bli i det övre registret. Mellanregistret lyfter fram rösterna på ett bra sätt och instrumenten skiljs åt bra. Basen är rapp och bra för sin storlek men tyvärr saknar jag personligen lite djup i ljudet och en subwoofer kommer att inhandlas senare i vår. Tyvärr har jag inte fler ord att beskriva dessa högtalare med men kortfattat så är det här rena kapet.

Bifogad fil  www.minhembio.com.jpg   36.77K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  www.minhembio.com1.jpg   40.22K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistereda73534df, 01 March 2008 - 13:01.

Postad 04 February 2008 - 09:38

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
>>>Robs

Kul för dig med en sådan rejäl uppgradering!
Gällande banddiskant vet jag själv att det är något himmelskt med, om den är av kvalitet, och så är det ju med Cantus :)
Sen löste du affären väldigt bra, 5000:- med stativen är väldigt fint.

Själv köpte jag ett par Focal 806V inkl. stativ för 4000:- i helgen :)

Lägg gärna upp lite helhetsbilder på ditt rum.

Postad 04 February 2008 - 09:51

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Kul att du är nöjd. Driver du dem med H/Kn? Antar att det börjar närma sig en uppgradering av stärk och ljudkälla? :) Hört några andra högtalare i priskjlassen som du kan jämföra med? Hur är basen i jämförelse med dina gamla Dynavoice?

Postad 04 February 2008 - 18:59

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

>>>Robs

Kul för dig med en sådan rejäl uppgradering!
Gällande banddiskant vet jag själv att det är något himmelskt med, om den är av kvalitet, och så är det ju med Cantus :)
Sen löste du affären väldigt bra, 5000:- med stativen är väldigt fint.

Själv köpte jag ett par Focal 806V inkl. stativ för 4000:- i helgen B)

Lägg gärna upp lite helhetsbilder på ditt rum.

Tack tack Graziano. Banddiskant är helt underbart, man hör verkligen detaljerna som jag aldrig har hört förut. Priset för högtalarna och stativen var ju inte helt fel heller :D

Väntar ivrigt på bilder på dina Focal, de verkar vara mycket bra. Helhetsbilder kommer senare under veckan, måste ha glömt att ta det sist.

Kul att du är nöjd. Driver du dem med H/Kn? Antar att det börjar närma sig en uppgradering av stärk och ljudkälla? B) Hört några andra högtalare i priskjlassen som du kan jämföra med? Hur är basen i jämförelse med dina gamla Dynavoice?

Ja högtalarna drivs av H/Kn och den klarar av det bra tycker jag. H/K har ju faktiskt kraft under huven. Jag kör min dator som ljudkälla med ett X-fi Xtrememusic och det fungerar bra. Köpte en Marantz CD5001 för ett tag sen och trodde att ljudet skulle bli bättre men de blev ingen skillnad alls så jag sålde den och la lite extra pengar på högtalarna istället :)

Jag var nere en heldag hos Hifiklubben i Kristianstad och där lyssnade jag på ett flertal högtalare så som B&W 685, B&W CM1, DALI Ikon 2, DALI Concept 6 m.m. Av dessa högtalare gillade jag DALI Ikon 2 mest men mina Leisure låter bättre tycker jag.

Basen är lugnt bättre än mina Dynaovice F-6. Och när jag säger bättre så menar jag inte att basen är högre och ger där "bummliga" ljudet som många verkar föredra. Basen är rappare och mer kontrollerad än F-6:ornas bas men jag saknar det där lilla extra i basen så förmodligen kommer en subwoofer inhandlas som jag tidigare har sagt.

Vad tror ni om XTZ 99 W10.16? Den verkar vara bra för sitt pris och är lite mindre som jag föredrar.

Redigerat av Unregistereda73534df, 04 February 2008 - 19:02.

Postad 01 March 2008 - 14:01

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Ett tips angående subwoofern: försök att få provlyssna tillsammans med dina högtalare. Har man högtalare med rapp och torr bas gäller det att subwoofern matchar för bästa resultat, blöt bas passar inte så bra ihop (IMHO).

Jag hade allså tagit med högtalarna till en butik och bett om demo för att hitta en subwoofer som är samspelt och integrerar sig snyggt med Leisure 2SE.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.