Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Funderingar angående 2-kanalsanläggning

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 February 2008 - 08:46

NAD-Dude
  • NAD-Dude
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Nu hade jag tänkt att öka min anläggning till ett mera seriöst hifi lyssnande.

Har funderat på ett par golvhögtalare eller ett par stativare. Men funderingarna finns ju om vad som borde passas bäst. Rummet är på 22 kvm och rummet är väl aukustiskerat.
Musiken som spelas oftast är Mike Oldfield, och diverse klassisk musik samt symphoni orkestera. Vill ju verkligen få ut det exklusiva ur inspelningarna och hade tänkt att sata på ett mera kvalitetssystem.
Har funderingar kring mellan en NAD 2 Kanals recivier eller en Marantz, men förslag får gärna läggas. Och ett par B&W DM685 eller ett par Dali Concept stativare. Eller om man rent ut sagt är mer värt att lägga pengarna på ett par golvare, men är väldigt osäker på vilken riktiktning jag skalll åt, budgeten är drygt 15 000 kr och vill ha recivier för drygt 6, så det lär bli högtalare för 9-10 k.

Vill ju få en bred ljudbild och höra de små missande ljuden som man har i systemet idag. Kan ju medela att ett par Cerwin vega inte intresserar mig ett dugg. Hade tänkt att använda mig av Suprakablar om det kan vara till någon hand.

Skulle behöva ha lite inspiration, eller anmält tips om vilka högtalare ni skulle föredra.

Redigerat av NAD-Dude, 05 February 2008 - 11:58.

Postad 05 February 2008 - 12:10

Falk_sthlm
  • Falk_sthlm
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej om ska skaffa en 2 kanlas förstärkare tycker jag att du ska kolla XTZ Class A DII. Det är en mycket prisvärd förstärkare, jag är själv mycket nöjd med denna.
Mvh Daniel

Postad 05 February 2008 - 12:25

NAD-Dude
  • NAD-Dude
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Hej om ska skaffa en 2 kanlas förstärkare tycker jag att du ska kolla XTZ Class A DII. Det är en mycket prisvärd förstärkare, jag är själv mycket nöjd med denna.
Mvh Daniel

Det verkar väldigt skysst, har faktist funderat på detta förut, ligger ju i den prisklass jag vill ha.. kan jag få fråga hur nöjd du är med detta, vad använder du för högtalare och vilken musikstil är det som spelas?

Redigerat av NAD-Dude, 05 February 2008 - 12:28.

Postad 05 February 2008 - 13:28

Alexander_222
  • Alexander_222
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Om du är inne på Hifi-klubben tycker jag du ska testa de högtalare du pratar om med en Thule IA60 eller IA100, de är än mer minimalistiska än NAD och ger mycket för pengarna.

Tycker Thule funkar mycket bra till båda B&W och Dali. Pröva IA100 med Dali Ikon 2, den lite varmare tonen i Thule tar udden av vassheten i Dalis hybriddiskant och det låter mycket behagligt! Fungerar även bra med B&W 685, dock en lite murrigare ljudbild, men mer bas och avslappnat.

Lycka till!

Postad 06 February 2008 - 16:01

NAD-Dude
  • NAD-Dude
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Flickvännen och jag har nu talat och vi funderar på detta, vet inte vad ni har för åsikter om HK?
Som sagt jag spelar ju Mike Oldfield väldigt mycket och klassiskt och tjejen lite softrock/akustiskt.

Har ni några åsikter om detta system?

Harman Kardon HK 3480 och B&W DM684.

Tack på förhand :-)

Postad 06 February 2008 - 16:27

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1868 inlägg
  • 0
B&W är vassa, personligen tycker jag Marantz passar bra till B&W då de är lite mera varma och musikaliska än Harman Kardon. Thule har jag inte hört men värt att kolla på.

Postad 06 February 2008 - 18:24

Kennethi
  • Kennethi
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Hej!
Nja, vet inte om de är en bra kombination med HK och B&W.
Håller nog med octopussy om att Marantzen gör sig bättre till B&W.
Hade du tänkt dig ett par högtalare för 9-10 tusen, tycker jag du ska ta dig en titt på Canton Chrono 509 DC.
Dom tycker jag är riktigt prisvärda, blev nästan ett par sådana för mig.
Men jag snäppade upp lite till på priset så de blev andra högtalare.
Jag har bara lyssnat på Marantz till Cantona så jag kan bara säga att de funkade väldigt bra tillsammans,
men tror säkert att dom görs sig bra med andra förstärkare.

Lycka till!!!

Redigerat av Kennethi, 06 February 2008 - 18:37.

Postad 06 February 2008 - 19:34

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Tycker du även borde testa B&W CM1 när du ändå är på HiFi Klubben. Grymma små högtalare som låter som stora golvare! Så enormt klart och maffigt ljud! Kostar ju lite mer än DM685 men är väldigt bra stativare för pengarna. :)

Postad 07 February 2008 - 15:03

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
H/Kn funkar bra till musiken ni lyssnar på, den är väldigt allround.
Jag skulle ha valt den hundra gånger av hundra jämfört med de flesta NAD jag lyssnat på. Kanske speciellt med B&W.

H/Kn driver även det ni kan komma att välja i högtalarväg.

Har radio, vilket inte är alltför vanligt.

Har även subutgång för den dagen, en bra grej faktiskt.

Advance Acoustics finns ju i prisklassen, typ samma som XTZ och båda dessa kan nog vara minst lika bra som H/Kn eller bättre.
Har bara haft en AA-CD hemma för test och den var väl hyfsad men hade några - punkter rent användarmässigt och något ytterst litet - byggmässigt. Men tittar man på vad man får för pengarna är det ju fenomenalt bra ändå.

Kolla även på Tangent-stereopaketen som finns idag.
RIKTIGT minimalistiska och med GRYM byggkvalitet. 10mm tjock alufront och bra känsla i vred etc.
Något bättre än de Advance som jag tittat och känt på.

Har själv alltså inte lyssnat på Tangent men känt och tittat och har blivit ganska impad över vad man verkar få för pengarna, beroende på hur dom låter då.
Bredvid Primare så skäms dom absolut inte för sig utseendemässigt, snarare nästan i samma klass fast mer åt Arcam-hållet designmässigt.
Faktiskt ett av de utseendemässigt mer lyckade kombinationerna jag sett. Minimalistiskt sett från min sida.

Tror 3 delat paket med CD/slutsteg/radio skulle gå på runt 3 papp!

Kolla här för pris> https://www.prisjakt...kt.php?p=139255

EDIT - Här hittade jag en bättre irl bild på Tangenterna - i en blog - för ingen av de bilder jag hittar online i övrigt ger någon som helst rättvisande bild av hur gediget byggda dom är fysiskt.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisteredb38af287, 07 February 2008 - 15:38.

Postad 07 February 2008 - 19:16

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Tyvärr verkar Skansor som har det låga priset vara en högst tveksam butik om man läser omdömmena om dem. (Vilket inte betyder att det måste vara något fel, men gör i varje fall mig väldigt tveksam…) Känns väldigt märkligt när man ser att konkurrenterna tar 2 papp mer för samma paket.

Postad 07 February 2008 - 19:29

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
Jag skulle avråda till Tangent, inte för att jag hört dom själv, men om du har den budgeten så kan du få bra mycket bättre. Läste ett test där de fick stryk av både onkyo, cambridge, marantz och yamaha (test av billiga cd+förstärkare). De lät helt enkelt för ansträngt och platt. Det finns alltså bättre alternativ. Ska se om jag kan hitta testet igen :rolleyes:

Edit: hittade artikeln :( HiFi & Musik

Redigerat av Unregisterede3e9db38, 07 February 2008 - 19:31.

Postad 07 February 2008 - 19:33

GooZal
  • GooZal
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Om jag förstod dig rätt så är du ute efter en stärkare som ger ett väldigt neutralt ljud, alltså ingen "ändrad" karaktär?
Den stärkare jag använder mig utav är Rotel Ra-06. Jag har testat med andra stärkare (för samma peng) men denna är den som ger absolut bästa klarhet och neutral återgivning.

Postad 07 February 2008 - 23:24

NAD-Dude
  • NAD-Dude
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

H/Kn funkar bra till musiken ni lyssnar på, den är väldigt allround.
Jag skulle ha valt den hundra gånger av hundra jämfört med de flesta NAD jag lyssnat på. Kanske speciellt med B&W.

H/Kn driver även det ni kan komma att välja i högtalarväg.

Har radio, vilket inte är alltför vanligt.

Har även subutgång för den dagen, en bra grej faktiskt.

Advance Acoustics finns ju i prisklassen, typ samma som XTZ och båda dessa kan nog vara minst lika bra som H/Kn eller bättre.
Har bara haft en AA-CD hemma för test och den var väl hyfsad men hade några - punkter rent användarmässigt och något ytterst litet - byggmässigt. Men tittar man på vad man får för pengarna är det ju fenomenalt bra ändå.

Kolla även på Tangent-stereopaketen som finns idag.
RIKTIGT minimalistiska och med GRYM byggkvalitet. 10mm tjock alufront och bra känsla i vred etc.
Något bättre än de Advance som jag tittat och känt på.

Har själv alltså inte lyssnat på Tangent men känt och tittat och har blivit ganska impad över vad man verkar få för pengarna, beroende på hur dom låter då.
Bredvid Primare så skäms dom absolut inte för sig utseendemässigt, snarare nästan i samma klass fast mer åt Arcam-hållet designmässigt.
Faktiskt ett av de utseendemässigt mer lyckade kombinationerna jag sett. Minimalistiskt sett från min sida.

EDIT - Här hittade jag en bättre irl bild på Tangenterna - i en blog - för ingen av de bilder jag hittar online i övrigt ger någon som helst rättvisande bild av hur gediget byggda dom är fysiskt.

Tackar för tipset, har funderingar om man kanske skulle lyssna på ett par HK'n och vid eventuellt köp kanske på någotsett få provlyssna med det steget på Hifiklubben. Får se. Men att köpa Tangent vore som att köpa exempel vis Aron på Hifiklubben, ser nästan snar lika ut med. Men men, att köpa det hur som helst så kan jag lika gärna ha kvar de grejor jag har för jag är inte ute efter att direkt nedgradera mig på någotvis eller köpa äkta budget, har funderingar på att eventuellt köpa förstärkare i klassen 9-12 k och högtalare detsamma, om jag känner att det är värt det. Men tack för tipset och skall kika lite på de olika förstärkarna!

Tyvärr verkar Skansor som har det låga priset vara en högst tveksam butik om man läser omdömmena om dem. (Vilket inte betyder att det måste vara något fel, men gör i varje fall mig väldigt tveksam…) Känns väldigt märkligt när man ser att konkurrenterna tar 2 papp mer för samma paket.

Håller med, och dessutom känns det bra om butiken har bra service vid eventuella fel, nog med att det kan vara problem med köpen alltså..

Jag skulle avråda till Tangent, inte för att jag hört dom själv, men om du har den budgeten så kan du få bra mycket bättre. Läste ett test där de fick stryk av både onkyo, cambridge, marantz och yamaha (test av billiga cd+förstärkare). De lät helt enkelt för ansträngt och platt. Det finns alltså bättre alternativ. Ska se om jag kan hitta testet igen :rolleyes:

Edit: hittade artikeln :( HiFi & Musik

Precis, tackar för länken! Jag känner att jag vill lägga ner endel på mitt framtida steg och högtalare, dels för att jag vill känna mig nöjd för ett tag och dels för att intresset är väldigt stort och hifi-anläggningen används väldigt ofta. Är bättre att spara och har dels snart fått arbete vilket inte drabbar en negativt (ekonomiskt). Men det är även problem när man har tjej och utseendet är viktigt, visst det är skojj att det ser bra ut men det är ju inte alltid man delar samma smak, och jag vill ju helst sätta kvaliteten först :-)

Postad 07 February 2008 - 23:28

NAD-Dude
  • NAD-Dude
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Om jag förstod dig rätt så är du ute efter en stärkare som ger ett väldigt neutralt ljud, alltså ingen "ändrad" karaktär?
Den stärkare jag använder mig utav är Rotel Ra-06. Jag har testat med andra stärkare (för samma peng) men denna är den som ger absolut bästa klarhet och neutral återgivning.

Om jag skall förklara mig helt rätt vill jag ha en förstärakre som ger ett naturligt ljud och inte ett neutralt (vilket jag uppfattar som ett "overall-standard" på all musik) utan jag är ute som många Hifi entusiaster påstår att man får ut det ovanliga ljudet ur den ovanliga särskilda inspelningen. Men du kanske menade det jag menar för gillar inte dessa filter i förstärkaren som ger mer täckande bas för att få musiken att låta bättre. Utan jag vill få ut rå-styrkan i anläggningen där jag verkligen kan njuta ur den musik jag gillar.

Men skall kika lite på Rotel steget, tack för tipsena grabbar och flickor!

Redigerat av NAD-Dude, 07 February 2008 - 23:28.

Postad 08 February 2008 - 00:52

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Jag fattade ungefär vad du ville ha ut, och förstår av livlik(g återgivning är en förutsättning.

Kolla då på 3840 som jag skrev, och som du själv var inne på. Den funkar mycket bra till modern musik och ger rock lite muskler samtidigt som den låter mycket bra med akustiskt och liknande.
Har ägt en själv. Mycket allround och saknar ingenting egentligen.

Iom att du tittar i den prisklassen så tyckte jag Tangen:erna kanske kunde vara bra för pengen.
Är ribban och budgeten satt längre upp så finns ju mer att titta på, men jag tror inte man ska säga att Tangent är skit (för 3000,- när dom kostar 5000,- annars) om man inte har lyssnat på dom.

Jag skulle utmana vem som helst att hitta något under 10.000,- med ens i närheten av den byggkvalitén.
Är bygget även välkonstruerat på insidan (toroid) etc. så skulle nog jag ge den högen en chans för pengarna.
Själv kan jag ju provlyssna också (och det ska jag bara för att jag blev så nyfiken).
sub-utgång och pre-outs finns iaf också, och ren radio-del är något jag personligen uppskattar.
CD-delen var ju riktigt tuff med vredet som byter låt osv.

Återstår att se om fjärren är bra då...

3-dels-stapeln + slutsteg är ett alternativ
3-dels-stapeln + D/A-omvandlare annat alternativ, för att då komma upp i rätt summor.
3-dels-stapeln + sub modell XTZ 12:a är ett mycket klokt alternativ för att fylla kvoten också. Med rktigt bra stativare i fronten då.

Testen visade iaf på 3 saker gällande det jag läste.
1: Fel jämförelseobjekt, mindre/sämre förstärkare.
2: Bra med kräm, relativt. Alltså är den större modellen (aktuella) förmodligen ännu bättre lämpad.
3: Onkyo hade också bra kub, speciellt i prisklassen, och låter bra - men fick halvrisigt betyg.

Annars...

Marantz mycket påkostade 2-kanalare gör ju knappast bort sig heller.
Alltid bra ljud, speciellt med akustiskt etc. och brutalt med lovord.
Varmt men detaljerat ljud med bra dimensionella egenskaper och ofta rätt hyfsat med fart i elementen.
Välbyggda och beprövade.
Billiga men presterar ofta bättre än priset skulle säga.

Redigerat av Unregisteredb38af287, 08 February 2008 - 00:58.

Postad 09 February 2008 - 11:02

NAD-Dude
  • NAD-Dude
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Jag fattade ungefär vad du ville ha ut, och förstår av livlik(g återgivning är en förutsättning.

Kolla då på 3840 som jag skrev, och som du själv var inne på. Den funkar mycket bra till modern musik och ger rock lite muskler samtidigt som den låter mycket bra med akustiskt och liknande.
Har ägt en själv. Mycket allround och saknar ingenting egentligen.

Iom att du tittar i den prisklassen så tyckte jag Tangen:erna kanske kunde vara bra för pengen.
Är ribban och budgeten satt längre upp så finns ju mer att titta på, men jag tror inte man ska säga att Tangent är skit (för 3000,- när dom kostar 5000,- annars) om man inte har lyssnat på dom.

Jag skulle utmana vem som helst att hitta något under 10.000,- med ens i närheten av den byggkvalitén.
Är bygget även välkonstruerat på insidan (toroid) etc. så skulle nog jag ge den högen en chans för pengarna.
Själv kan jag ju provlyssna också (och det ska jag bara för att jag blev så nyfiken).
sub-utgång och pre-outs finns iaf också, och ren radio-del är något jag personligen uppskattar.
CD-delen var ju riktigt tuff med vredet som byter låt osv.

Återstår att se om fjärren är bra då...

3-dels-stapeln + slutsteg är ett alternativ
3-dels-stapeln + D/A-omvandlare annat alternativ, för att då komma upp i rätt summor.
3-dels-stapeln + sub modell XTZ 12:a är ett mycket klokt alternativ för att fylla kvoten också. Med rktigt bra stativare i fronten då.

Testen visade iaf på 3 saker gällande det jag läste.
1: Fel jämförelseobjekt, mindre/sämre förstärkare.
2: Bra med kräm, relativt. Alltså är den större modellen (aktuella) förmodligen ännu bättre lämpad.
3: Onkyo hade också bra kub, speciellt i prisklassen, och låter bra - men fick halvrisigt betyg.

Annars...

Marantz mycket påkostade 2-kanalare gör ju knappast bort sig heller.
Alltid bra ljud, speciellt med akustiskt etc. och brutalt med lovord.
Varmt men detaljerat ljud med bra dimensionella egenskaper och ofta rätt hyfsat med fart i elementen.
Välbyggda och beprövade.
Billiga men presterar ofta bättre än priset skulle säga.

Tackar för tipsen, men okej, tangent är säkerligen inget man klagar över direkt men känner att jag vill vara 100% nöjd och verkligen lägga pengar på ett bra steg och känner att om man får tre steg (cd, radio + stärkare) för 5000kr inte är av samma kvalitet eller prisklass som en stärkare i 9-12 k klassen. Vill nästa år eventuellt utbygga mitt system på ännu högre nivå och kanske köpa ett slutsteg för 25 k. Så känns lite som onödiga utgifter att köpa Tangent-system och dessutom känns det då även lika bra att ha kvar det jag redan har, Andersson R2 i så fall, vilket jag heller inte direkt klagar på. Men som sagt, vill ha ett rent 2-kanalssystem som passar mig, och min flickvän som är kräsen med utseendet. Det är svårt och man skulle aldrig komma långt utan Er så tack så himla mycket för alla tips!

Marantz är bra grejer och det känns även som ett seriöst lyft, det är bara så mycket olika steg och varje dag så väcks det alltid fram en ny intressant förstärkare så tror det är helt enkelt bäst att vänta och känna sig för och provlyssna ordentligt. Men att säga att tex "det här steget är för billigt för pengarna" etc etc, så kan man säga om alla steg och inte direkt ovanligt i denna globaliserade och ekonomiska värld. :-)' Men med de alterantiv på förslag gällande Tangent skulle säkert ge en väldigt bra lösning men frågan är verkligen om det är värt det, det är så himlans svårt att välja skall ni veta!!

Redigerat av NAD-Dude, 09 February 2008 - 11:08.

Postad 11 February 2008 - 00:30

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Ja ok då förstår jag, missförstog bara eftersom du satte budgeten för en receiver (stereo/radio) till 6 tusingar.
Tänker själv som så, att köper du Kina-hifi modell Zeberg (eller vad dom heter), Advance Acoustic, XTZ så är det samma grejjer (faktiskt - Tonewinner heter företaget som gör dessa OEM) och man får ofta så mycket mer kvalitativt ljud för pengarna om man går på märken som inte är helt "kartellerade/korumperade" i Europa = med dyra och inte lika prisvärda.

"Vill nästa år eventuellt utbygga mitt system på ännu högre nivå och kanske köpa ett slutsteg för 25 k. Så känns lite som onödiga utgifter att köpa Tangent-system..."

Jag skulle säga att det isf är det låter som det absolut smartaste, att inte lägga mer än nödvändigt om det bara är temporärt- Bra nog men så billigt som möjligt - skulle jag resonera. Men det är jag det =)

Jag tror personligen att man får mer stereo än man betalar för med denna "Tangent".
Tänker absolut inte pusha något mer (!) men kan avslöja att om jag skulle lägga 10 papp på 3 delar som dessa, så skulle jag själv titta mycket noga på dom. Det vore det första jag gjorde i dagsläget, personligen.
Har inte haft vägarna förbi än men jag ska rapportera när jag lyssnat på dom iaf, bara för upplysnings skull.
Hoppas själv på att dom låter lika bra som dom ser ut ;)

Det finns ju pre-out så om försteget och CDn låter bra kan man ju köra slutsteg till om det behövs, frågan är om dom har något matchande i sortimentet.
(Dom har en del högtalare som är rätt läckra iaf, speciella färger osv. Några priser har dom vunnit för några stativare har jag sett också. Mer än så vet jag nog inte om relativt okända Tangent)

Skulle det däremot låta "illa" så är det ju inget snack längre, och det vet jag för tillfället inte ett smack om.
Kommer bara inte på så skitmånga bra konkurrenter förutom Marantz, Cambridge, H/K, Onkyos digitala och XTZ/Advance.

Finns inte så jättemånga direkta solklara alternativ för dom pengarna, ens om du tar bort CDn, känns det som.
Har själv suttit i exakt samma position för ett år sedan eller så (med budget på 10 lock för receiver) och det mynnade ut i en H/K 3480 som hade det mesta man kan få för pengarna med alla kompromisser och välljud i beaktande.
Nu skulle jag nog titta på Onkyos digitala och Advance möjligen, förutom dessa Tangent. Men jag vill ha radio så där styper väl Onkyo direkt, om inte separat finns då, det är snyggare och bättre. Advance är jag osäker på.

Alla dessa funkar ju och kör du XTZ/AA så har du ju i sortimentet finfina apparater med delbara försteg/slutsteg separata/inbyggda DAC:ar osv. Tror du kan ha en del pris-prestanda att hämta just där.

Är budgeten satt till 10-12.000,- skulle jag titta allra närmast på Onkyo A-9755 för 10 papp.
Den kan du by-passa och köra som slutsteg i en eventuell bio med surroundreceiver också.
Mycket bra ljud och prisvärd samt användbar, skulle jag säga.
Länk > https://www.prisjakt...ukt.php?p=93374

Gällande högtalare hade jag i första hand tittat på Elac eller XTZ beroende på budgeten.

Redigerat av Unregisteredb38af287, 11 February 2008 - 00:44.

Postad 11 February 2008 - 14:18

NAD-Dude
  • NAD-Dude
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Ja ok då förstår jag, missförstog bara eftersom du satte budgeten för en receiver (stereo/radio) till 6 tusingar.
Tänker själv som så, att köper du Kina-hifi modell Zeberg (eller vad dom heter), Advance Acoustic, XTZ så är det samma grejjer (faktiskt - Tonewinner heter företaget som gör dessa OEM) och man får ofta så mycket mer kvalitativt ljud för pengarna om man går på märken som inte är helt "kartellerade/korumperade" i Europa = med dyra och inte lika prisvärda.

"Vill nästa år eventuellt utbygga mitt system på ännu högre nivå och kanske köpa ett slutsteg för 25 k. Så känns lite som onödiga utgifter att köpa Tangent-system..."

Jag skulle säga att det isf är det låter som det absolut smartaste, att inte lägga mer än nödvändigt om det bara är temporärt- Bra nog men så billigt som möjligt - skulle jag resonera. Men det är jag det =)

Jag tror personligen att man får mer stereo än man betalar för med denna "Tangent".
Tänker absolut inte pusha något mer (!) men kan avslöja att om jag skulle lägga 10 papp på 3 delar som dessa, så skulle jag själv titta mycket noga på dom. Det vore det första jag gjorde i dagsläget, personligen.
Har inte haft vägarna förbi än men jag ska rapportera när jag lyssnat på dom iaf, bara för upplysnings skull.
Hoppas själv på att dom låter lika bra som dom ser ut :)

Det finns ju pre-out så om försteget och CDn låter bra kan man ju köra slutsteg till om det behövs, frågan är om dom har något matchande i sortimentet.
(Dom har en del högtalare som är rätt läckra iaf, speciella färger osv. Några priser har dom vunnit för några stativare har jag sett också. Mer än så vet jag nog inte om relativt okända Tangent)

Skulle det däremot låta "illa" så är det ju inget snack längre, och det vet jag för tillfället inte ett smack om.
Kommer bara inte på så skitmånga bra konkurrenter förutom Marantz, Cambridge, H/K, Onkyos digitala och XTZ/Advance.

Finns inte så jättemånga direkta solklara alternativ för dom pengarna, ens om du tar bort CDn, känns det som.
Har själv suttit i exakt samma position för ett år sedan eller så (med budget på 10 lock för receiver) och det mynnade ut i en H/K 3480 som hade det mesta man kan få för pengarna med alla kompromisser och välljud i beaktande.
Nu skulle jag nog titta på Onkyos digitala och Advance möjligen, förutom dessa Tangent. Men jag vill ha radio så där styper väl Onkyo direkt, om inte separat finns då, det är snyggare och bättre. Advance är jag osäker på.

Alla dessa funkar ju och kör du XTZ/AA så har du ju i sortimentet finfina apparater med delbara försteg/slutsteg separata/inbyggda DAC:ar osv. Tror du kan ha en del pris-prestanda att hämta just där.

Är budgeten satt till 10-12.000,- skulle jag titta allra närmast på Onkyo A-9755 för 10 papp.
Den kan du by-passa och köra som slutsteg i en eventuell bio med surroundreceiver också.

Gällande högtalare hade jag i första hand tittat på Elac eller XTZ beroende på budgeten.

Tackar för svar! Jo tangent skulle säkert funka men är inte direkt intresserad av att köpa flera steg utan enbart förstärkare med bra Pre out. Jag kör ju allt via datorn och datorn har dyrare och finare ljudkort för enbart denna skull. Jag lyssnar inte särskilt mycket på en cd skiva och har definitift inte råd med att köpa cd skivor i jämna mellanrum heller (lägger hellre pengar på annat..)

Onkyon verkar toppen intressant! Men, Onkyo? har kollat på endel men känns ändå lite som budget? någon som vet mer av dessa eller har bra erfarenhet av dessa? En gammal klassiker?

Hoppas själv på att dom låter lika bra som dom ser ut :)

Tackar för svar! Jo tangent skulle säkert funka men är inte direkt intresserad av att köpa flera steg utan enbart förstärkare med bra Pre out. Jag kör ju allt via datorn och datorn har dyrare och finare ljudkort för enbart denna skull. Jag lyssnar inte särskilt mycket på en cd skiva och har definitift inte råd med att köpa cd skivor i jämna mellanrum heller (lägger hellre pengar på annat..)

Onkyon verkar toppen intressant! Men, Onkyo? har kollat på endel men känns ändå lite som budget? någon som vet mer av dessa eller har bra erfarenhet av dessa? En gammal klassiker?

Synd bara att den förstärkare du länkade saknade pre out vilket jag hade tänkt att använda mig av men finns säkerligen någon som de har med preout. Tack!

Postad 11 February 2008 - 19:19

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Nej för tusan, det är en ett år gammal modell. Klass-D så effekten tas tillvara och maskinen låter mycket bra och har tillräckligt med kräm.

Du kan handla den billigare från Tyskland exempelvis, kolla med Mediamarkt också.

Detta är INTE en budget-grunka, snarare väldigt mycket bang-for-the-buck.

Surround-finessen är en bonus som absolut inte alla andra förstärkare kan skryta med. Användbart.

Riktigt snygg design är det på den där iaf, och välbyggd med mycket skön känsla i rattar o vred.

Fjärren är väl sisådär men det kanske man kan leva med.

Det finns likadana fast lite mindre och billigare Onkyos också.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.