Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Eventuella problem med mitt nya bio/vardagsrum?

47 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 February 2008 - 11:57

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Hej på er alla lärda!

Jag kommer att flytta till hus om sådär två månader och bland annat innebär det att mitt vardagsrum växer från dagens 20kvm till ca.40kvm. Det är snedtak och jag bifogar en ritning och några bilder på rummet.

Har tänkt sätta upp projektorduk på väggen där tv:n sitter idag. Eventuellt blir det nåt nytt i högtalarväg pga av att det verkar hopplöst att få tag på matchande center/surround till mina gamla PolkAudio som jag trivs med. Två subbar också, en i vardera i hörn.

Är lite orolig för att rummet odämpat kommer att ge ganska mycket ekoeffekter. Vi kommer förmodligen inte att ha lika sparsmakad möblering som på bilderna men det blir ändå rätt mycket tomma/hårda ytor. Rummet är inte ett dedikerat biorum så hänsyn måste tas till att det ska funka utseendemässigt också.

Frågan lyder:
Vad kan jag förvänta mig för akustik i rummet som det är nu och vad kan jag göra för att förbättra det?

/Christer

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  botten2.jpg   58.99K   3 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  vard1.jpg   100.43K   2 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  vard2.jpg   122.68K   2 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  vard3.jpg   108.14K   2 Antal nerladdningar

Postad 10 February 2008 - 11:02

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Dåligt med respons så jag förtydligar med ytterligare en bild på hur jag tänkt ställa upp anläggningen.

Snedtak är såvitt jag förstått det bra men är det enbart bra för att slippa stående vågor eller hjälper det till för att minska klappekon i rummet också?

Bifogad fil(er)

Postad 10 February 2008 - 15:08

niklas brandin
  • niklas brandin
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Eftersom du inte har ritat ut något matsalsbord så antar jag att hela rummet ska användas till vardagsrum. Därför har jag tagit mig friheten att använda mig av alla väggar. Jag har numrerat mina förslag för att tydligt kunna beskriva närmare mina tankar kring just den åtgärden.

Postad bild

1: En ganska tjock panelgardin som ändå släpper igenom ljuset.

2/4/5: Här väljer du att absorbera på alla väggarna alternativt diffusera på den ena och absorbera på den andra. Absorberarna gör du genom att klä in en (eller köpa färdigt) absorberingsskiva med ett snyggt tyg. Välj en variant som är 50 mm tjock och montera den med 50 mm luftspalt bakom så får du bra absorbation även i basen. Det är viktigt för det låter inte bra om du bara dämpar de högre tonerna medans basen förblir odämpad. Du monterar dem som tavlor. Kan bli riktigt snyggt

Väljer du en diffusor konstruktion så skulle jag rekomendera dig att göra en sån här:

http://www.mhsoft.nl/Diffusor.asp

Enklast att få det snyggt är att bygga in dem i en eller flera bokhyllor tex IKEAs Billy

Postad bild

Då kan du ha några hyllor överst och underst för musik, filmer och böcker, men i öronhöjd är hyllan istället en mycket bra diffusor. För ljudets skull är det kanske lämpligast att ha nr 2 som absorbent och nr 4/5 som diffusor. Men rent praktiskt och estetikt är det nog att föredra diffusorhyllor på nr 2 och absorbenttavlor vid 4/5. Det skulle tom kunna vara riktigt snyggt.

3: En ganska tjock panelgardin som ändå släpper igenom ljuset. Minskar ekot och skapar symetri i rummet tillsammans med 1:an.

6: En bredbandig tavelabsorbent enligt principen i 2/4/5. 50 mm luftspalt bakom absorbenttavlan ger ett intryck av att den svävar på väggen vilket är riktigt snyggt.

7: En Helmholtz Resonator. Hur du bygger den ser du i länken: http://www.mhsoft.nl...ltzabsorber.asp
Denna absorbent bygger du för att dämpa just de värsta bastopparna som du får i ditt rum (mät upp). Du tar helt enkelt och delar av hörnet i 45 graders vinkel och använder området där innne till en Helmholtz Resonator. Eftersom du troligtvis drabbas av mer än 1 riktig baspuckel så rekomenderar jag att du sätter en mellanvägg i kammaren så att du får 2 st Helmholtz Resonator staplade på varandra i hörnet. PÅ detta sätt jan du dämpa 1 eller 2 riktigt elaka bastoner utan att förfula rummet. Köper du dylika prylar tex V-6 från Svanå så får du en garderob i hörnet vilket INTE är snyggt. Men genom att bygga in den i ett hörn så kommer den inte att märkas. När du bygger själv kan du oxå påverka Q-värdet (hur bredbandig den ska vara) och inte bara dämpningsfrekvens.

Prova dig fram kring hur mycket du behöver. Jag tyckte dock att rummet såg ganska tommt ut så mina förslag är nog inte att överdriva. Gardinerna (1 och 3) gör det i alla fall inte fulare. Diffusorn (2 pga estetik och funktion som hylla) som är en hylla under fönstret är nog oxå snygg. Dessutom kan du använda den som hylla. Helmholtz Resonator (7) syns inte. Det ser bara ut som om väggen går med 45 grader. I övrigt syns bara några små hål i väggen som behövs för att absorbenten ska funka. Med rätt dekoration kan man nog även använda hålen till rent estetisk fördel oxå. Dämpmattorna (2?/4/5/6) är oxå snygga om du hittar ett snyggt tyg att klä in dom i.

Ok det var några förslag för att förbättra akustiken på ett Estetiskt snyggt vis. Till detta kommer givetvis att du bör ha en stor tjock matta på golvet som dämpar golvreflexerna. Lycka till!

nikeb

Postad 10 February 2008 - 15:30

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Tackar för det väldigt utförliga svaret!

Det mesta verkar faktiskt vara genomförbart rent estetiskt också.
Vi går i inredningstankar för tillfället så det är kanon att få sånhär input redan nu (inflyttning i slutet på mars).

Har en mätmikrofon sedan tidigare så att mäta upp rummet när jag väl har grejerna på plats kommer inte att vara nåt problem. Men som sagt, tack för ett välserverat förslag.

Mvh Christer

Postad 10 February 2008 - 16:26

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
en tanke som bara poppa upp...
en 10 cm tjock tyginklädd minerallull's skiva UNDER soffan = osynligt!

Postad 10 February 2008 - 20:54

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

Väljer du en diffusor konstruktion så skulle jag rekomendera dig att göra en sån här:

http://www.mhsoft.nl/Diffusor.asp

Är dessa diffusorer/absorberare en sämre konstruktion än den du nämde ovan?

"CELESTIAL ACOUSTICS SWETP-L SCATTER WOOD

Celestial Acoustics SWETP-L Scatter Wood. Combined Diffuser a. Absorber. Equilateral Triangle with polyester (large). Module for acoustic room treatment. (LxDxH: 60x60x15 cm)"

Postad bild

Tänkte att nåt i den stilen kan man ju faktiskt måla och få att funka utseendemässigt.

Fanns flera olika typer här: http://www.thomann.d...ement_PG_1.html

Redigerat av cbjorkman, 11 February 2008 - 06:54.

Postad 11 February 2008 - 10:36

niklas brandin
  • niklas brandin
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
En sån funkar nog mycket bra den oxå. Mitt förslag var på en som man ganska enkelt kan bygga själv och integrera i en hylla på ett snyggt sätt. Allt för att spara pengar och få lite funktion på köpet.

Jag saknar uppgifter kring prestandan på just den panel du hänvisade till. Vad jag kan utläsa är att den är både diffusor och absorbent vilket är bra. Som absorberare så kan jag inte bedömma hur bra den är. Något lättare är det att beräkna dess diffuserande prestanda. Eftersom den är uppbyggd av trekanter så tror jag att den fungera väldigt bra långt upp i frekvensregistret. Däremot är den bara 15 cm djup vilket får mig att tvivla på den diffuserande egenskaper i basen. Enligt mina beräkningar bör den nedre gränsen gå vid ca 640 hz vilket är lite högt. Den jag hänvisade till inbyggd i en hylla tex IKEAs billy med 25 mm breda slitsar diffuserar från ca 350 hz till ca 8400 hz dvs troligtvis bättre i basen men sämre i diskanten än din länk.

Kolla om du kan få ett prestandaschema på dess diffuserande och absorberande prestanda så kan jag hjälpa dig att bedömma om de är bra eller inte. Enkelt är det så här. Smala fack ger bra diffusering i diskant och djupa fack ger bra diffusering i bas.

Det fanns många intressanta prylar på sidan som du hänvisade till. Även en sån diffusor som jag föreslog. Dock är den inte så djup så den diffusear inte så långt ner i basen. Bygger man in den i en hylla så vill man ju utnyttja hela djupet och då får man bygga själv. Lite jobb men troligtvis värt det.

Redigerat av niklas brandin, 11 February 2008 - 10:38.

Postad 11 February 2008 - 20:56

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Jag har mailat Thomann och frågat efter mer data men inte fått nåt svar ännu.

Hitta däremot denna trevliga DIY guide på hififorum.nu angånde absorbentbygge som blir 50/50mm som du nämde ovan.
http://www.hififorum...?TOPIC_ID=35518

Postad 17 February 2008 - 15:15

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Nu har jag iaf beställt en absorbent modell större (337cm x 236cm x 158cm)...en tygsoffa :)

Postad bild

Redigerat av cbjorkman, 17 February 2008 - 15:16.

Postad 26 March 2008 - 07:28

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Äntligen!

Förra onsdagen var det dags för inflyttning i nya huset och nu börjar väl det mesta vara på plats. I vardagsrummet saknas fortfarande mycket inredning så förutsättnigarna för välljud är väl kanske inte dom bästa ännu. Hade tid över igår kväll så jag kopplade ändå upp mätmicken bara för att det kunde vara intressant att se hur det "ser" ut just nu.

Lägligt nog så dök mina två nya SVS PB13-Ultra subbar upp med lastbilen dagen efter att vi flyttat in. Har nu hunnit spela in dom ca 50h. Speciellt små och gulliga är dom kanske inte...eller som tjejen uttryckte det, "jag blev ledsen när jag såg dom". Jag däremot blev glad så det var lite blandade känslor just vid kartongöppningstillfället :)
En bild på den ena 70kg tunga skönheten...

Bifogad fil  ljudm_tning1.jpg   100.41K   2 Antal nerladdningar

Sen en bild på uppställningen, små gardiner ska upp i bortre fönstret med.

Bifogad fil  ljudm_tning2.jpg   146.19K   3 Antal nerladdningar

Ännu en översiktsbild. Mätmicken placerad där det är tänkt att man ska sitta och lyssna i soffan.

Bifogad fil  ljudm_tning3.jpg   133.43K   2 Antal nerladdningar

Min vapendragare, sphynxkatten "Ares", höll koll så att allting gick till på ett korrekt sätt från sin plats uppe på slutsteget :blink:

Bifogad fil  ljudm_tning4.jpg   95.17K   2 Antal nerladdningar

...och så över till ljudmätningarna. Alla mätkurvor har 1/3 oktav "smoothing". Jag började med att mäta ett bassvep 0-200hz. Blev en rejäl puckel kring 30hz, dock såg det inte lika illa ut som när jag mätte hemma i lägenheten.

Bifogad fil  pb13_okalibrerat.jpg   63.66K   1 Antal nerladdningar

Labbade med subbarnas parametriska EQ och lyckades få bort puckeln riktigt hyggligt. Subbarna är har en port pluggad och är således avstämda till 15hz, vilket stämmer väl med grafen tycker jag.

Bifogad fil  pb13_kalibrerat.jpg   62.49K   1 Antal nerladdningar

En bild med båda kurvorna i samma bild.

Bifogad fil  pb13_dubblakurvor.jpg   89.55K   1 Antal nerladdningar

Sen gjorde jag ett svep över hela frekvensspektrat (0-20000hz). Enligt kurvan så dalar min återgivning desto högre upp i frekvens jag kommer. Jag tycker inte att jag saknar diskant när jag lyssnar men nån med bättre kunskaper än mig kanske kan uttala sig om grafen. Sen har jag ett saftigt hål från ca 100-170hz, vad jag ska göra åt det vet jag inte, förslag?

Bifogad fil  pb13_fullrange.jpg   84.04K   1 Antal nerladdningar

Att räkna ut och inkludera några vattenfallskurvor glömde jag helt bort men kanske tar fram dom ikväll. Kan vara intressant att jämföra dom sen när allt blir möblerat.

Jag återkommer med nya mätningar när jag väl fått in möbler och inredning men tänkte att jag kunde delge er denna första mätsession ändå...och förhoppningsvis få några kommentarer på resultatet?

EDIT: När jag tittar på 0-20000hz grafen nu så ser jag att egentligen har jag inget hål vid 100-170hz utan en topp vid 200hz och sen spelar subbarna (delade vid 80hz) lite högre än resten av registret.

Redigerat av cbjorkman, 26 March 2008 - 08:18.

Postad 26 March 2008 - 09:00

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Det där ser riktigt grymt ut!
Men har du funderat på att vrida anläggningen 90 grader medsols? Det skulle nog göra en del, men jag antar att det inte är aktuellt längre nu när tvn är upsatt och så?
Sen såklart mattor och textiler, sånt gör underverk :)

Postad 26 March 2008 - 09:32

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

Det där ser riktigt grymt ut!
Men har du funderat på att vrida anläggningen 90 grader medsols? Det skulle nog göra en del, men jag antar att det inte är aktuellt längre nu när tvn är upsatt och så?
Sen såklart mattor och textiler, sånt gör underverk :)

Det var ett alternativ jag övervägde i början men då kommer man att tappa mycket av den öppna känslan i rummet. När jag sitter i soffan (när den nu kommer) så har jag öppningen till resten av huset till vänster och sen fönster åt alla håll jag tittar. Blir nästan som att sitta i ett uterum. Mängden fönster gör att det suger rätt hårt som biorum (svårt att mörklägga) men i övrigt är det ett helt underbart rum att vistas i.

Postad 26 March 2008 - 09:51

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Riktigt snyggt, kommer nog bli snuskigt bra. Håll oss uppdaterade, flyttar till ny lägenhet i juni så behöver så mycket inspiration som möjligt. Håller på och läser skrifter och artiklar om akustikreglering så ögonen blöder. Vad är det för mikrofon/mätinstrument du använder, och vart kan man få tag i en sådan?

Postad 26 March 2008 - 10:18

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

Vad är det för mikrofon/mätinstrument du använder, och vart kan man få tag i en sådan?

Jag beställde grejerna från Thomann.de

Du behöver en mixer för att kunna mata micen med spänning. Jag köpte en sån här: http://www.thomann.d...r_xenyx_802.htm

Sen en Behringer ECM8000 mätmicrofon:
http://www.thomann.d...er_ecm_8000.htm

Och så en mickabel på det:
http://www.thomann.d..._mikrokabel.htm

Sen är det bara att ladda hem Room EQ Wizard som är gratis:

http://www.hometheat...ack.com/roomeq/

Du måste registrera dig för att kunna ladda hem det.

Postad 26 March 2008 - 21:47

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0

Vad är det för mikrofon/mätinstrument du använder, och vart kan man få tag i en sådan?

Jag beställde grejerna från Thomann.de

Du behöver en mixer för att kunna mata micen med spänning. Jag köpte en sån här: http://www.thomann.d...r_xenyx_802.htm

Sen en Behringer ECM8000 mätmicrofon:
http://www.thomann.d...er_ecm_8000.htm

Och så en mickabel på det:
http://www.thomann.d..._mikrokabel.htm

Sen är det bara att ladda hem Room EQ Wizard som är gratis:

http://www.hometheat...ack.com/roomeq/

Du måste registrera dig för att kunna ladda hem det.

Trevligt, har beställt grejjerna nu, verkar vara en väldigt bra kombination för det priset. Hoppas de inte är allt för långsamma med att skicka grejjerna. Ska inte flytta än på ett tag, men kommer bli kul att se hur illa jag har det nu på 22m² och betong överallt.

Postad 27 March 2008 - 07:05

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

Trevligt, har beställt grejjerna nu, verkar vara en väldigt bra kombination för det priset. Hoppas de inte är allt för långsamma med att skicka grejjerna. Ska inte flytta än på ett tag, men kommer bli kul att se hur illa jag har det nu på 22m² och betong överallt.

Ska bli inressant att se!
Jag fick grejerna levererade väldigt fort så jag tror inte du behöver vara allt för orolig :D

Postad 29 March 2008 - 01:03

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
Nu har jag mätt mitt jag med :) Ställ in skalningen enligt rekommendationerna, vertical 45dB-105dB and horizontal 15Hz-200Hz, och kör inte med smoothing när du gör subwoofer-grafer - det ska man tydligen inte. Då blir det lättare att jämföra.

Jag tycker det ser väldigt bra ut ju. Kanske lite konstigt runt cutoff-frekvensen när du kör fullrange, fasfel? Dom går rackarns djupt, dina subbar - 15Hz är inte illa!

Kör du med kalibreringsfil för ECM-micken, och kalibrerat ljudkort enligt bruksanvisningen?

Såhär är basen i mitt rum, out of the box. Märkligt nog har även jag en puckel vid 30Hz, tyvärr har min sub ingen PEQ :/ Dippen vid 45Hz vet jag inte vad den beror på, som tur är är den så smal så den nog inte märks.

Bifogad fil  subonly.jpg   45.34K   0 Antal nerladdningar

Postad 30 March 2008 - 17:05

niklas brandin
  • niklas brandin
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Dämpa vid 30 så kanske dippen försvinner. Eller flytta sweetspot några dm så kan den försvinna.

Postad 01 April 2008 - 07:09

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Jaha, igår dök då vår nya stora tygsoffa upp (se bild högre upp). Efter ett monteringsmaraton så var den på plats och både ser bra ut och är skön att sitta i...med spänning så slog jag igång stereon för att höra hur det skulle låta nu...hmmm...det låter inte bra...riktigt illa till och med var första tankarna...

Efter att ha lyssnat lite till och tveakat med inställningarna kan jag konstatera att jag nog aldrig upplevt en större ljudförsämring med nån pryl tidigare (varken i stereoväg eller möbelväg). Mitt system låter väl i klass med en 1500kr anläggning från onoff...känns det som iaf...det låter platt, totalt livlöst...all dynamik är som bortblåst. Mellanregistret låter dovt samtidigt som ljudet är otroligt påträngande att lyssna på och man orkar i max en minut innan man stänger av skiten.

I min totala missnöjdhet så ställde jag iaf upp mätmicken på lyssningsposition i soffan (hade gjort mätning på exakt samma plats några timmar innan soffan dök upp)...frekvensresponsen är faktiskt på pappret bättre med inte fullt lika många (och höga) toppar och dalar.

För att se nyktert på det hela så är det väl förmodligen så att jag har massa rumsreflektioner samt att jag nu sitter på den enda dämpningen som finns i rummet.

Att kika på impulssvaret är väl kanske där man ska börja med jag vet inte riktigt hur jag ska tolka impulskurvorna som man får fram ur Room EQ wizard. Nån som har kunskap om det eller kan tipsa om nåt annat bättre program för att mäta impulssvar?

Från att ha varit totalt nedstämd igår kväll så är det väl dags att börja se lösningar på problemen nu och vad som är vägen framåt...

Redigerat av cbjorkman, 01 April 2008 - 12:51.

Postad 01 April 2008 - 08:03

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Har du inte fått upp några absorbenter eller diffusrar tror jag inte du behöver oroa dig. Jag tycker det borde finnas någon guide för hur man mäter ett rum på olika sätt och hur man ska tolka resultaten. Hur lite reverb är bra och hur mycket är dåligt etc. Får ta och forska lite i det där. Igår kom ett mail från thomann där de skrev att prylarna var skickade, man hoppas väl på för mycket om man tror att man kan få dom på fredag. Men det är på gång iaf, det är betryggande.

Snygg soffa för övrigt, ser sjukt skön ut :)

Postad 01 April 2008 - 08:30

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
Var ser man soffan? Jag ser bara en BMW.. som väl trots osedd soffa är snyggare :)

Det finns mycket information och hjälp på REW-forumet, framförallt till hur man tolkar kurvorna och vad som är bra och dåligt. Det är ju lätt att stirra sig blind på teori... inte för att jag läst på så mycket men dom kör med Room Curve, där basen är upphöjd och diskanten rullar av rätt rejält i mina ögon, men som tydligen låter bättre i ett rum.

Har du ändrat subbens inställningar? Den behöver nog kalibreras om efter soffans intåg.

Det skulle vara intressant att se lite grafer! Kör gärna med "rätt" skalning, vertical 45dB-105dB and horizontal 15Hz-200Hz, så är det lättare att jämföra.

Trist att ljudet försämrades, jag hade nog gissat på motsatsen faktiskt.

Postad 01 April 2008 - 09:23

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

Var ser man soffan? Jag ser bara en BMW.. som väl trots osedd soffa är snyggare :)

Det finns mycket information och hjälp på REW-forumet, framförallt till hur man tolkar kurvorna och vad som är bra och dåligt. Det är ju lätt att stirra sig blind på teori... inte för att jag läst på så mycket men dom kör med Room Curve, där basen är upphöjd och diskanten rullar av rätt rejält i mina ögon, men som tydligen låter bättre i ett rum.

Har du ändrat subbens inställningar? Den behöver nog kalibreras om efter soffans intåg.

Det skulle vara intressant att se lite grafer! Kör gärna med "rätt" skalning, vertical 45dB-105dB and horizontal 15Hz-200Hz, så är det lättare att jämföra.

Trist att ljudet försämrades, jag hade nog gissat på motsatsen faktiskt.

Du ska inte leta i galleriet utan soffan finns det bild på ungefär mitt på sidan i den här tråden :)

Har diskuterat med en akustiker (Glenn på AVD i Sundsvall) angående mätningar och egentligen så är frekvensmätningen inte så tokintressant utan impulssvar ger mycket mer eftersom man då kan se vilka reflexer rummet ger och laborera med absorbenter för att få till dessa. Det är därför jag är intresserad av hur jag ska tolka REW:s impulssvarsgrafer.

Jag ska gå in och läsa på REW forumet samt ställa in REW (har dokumentet hemma har bara inte gjort det).
Ska försöka ta lite bilder och grafer ikväll om jag hinner...postar när jag fått nåt gjort.

Redigerat av cbjorkman, 01 April 2008 - 09:26.

Postad 01 April 2008 - 09:45

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
Aha! Ja en soffa helt i min smak :)

Vattenfall säger väl en del antar jag, man har tiden i "djupled" och kan även följa tiden framåt, dvs börja på noll och se hur ljudet klingar av allt eftersom över hela frekvensspektrat, med 30ms interval. I "bakkant" på vattenfallet har du ditt frekvenssvar, och i "framkant" ser du vilka frekvenser du har efter 300 (eller vad du nu ställt in) ms.

Ett riktigt väldämpat rum har inte så mycket kvar alls efter 300ms men frågan är om man vill bo i ett sådant rum.

Finns mycket att läsa om även detta och såklart råder det delade uppfattningar om huruvida det är rätt sätt att mäta saker. :)

Postad 02 April 2008 - 05:40

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Fick tid igår att göra några mätningar. Nu ställde jag in REW enligt inställningarna jag hittade på REW forumet. Hoppas allt blev rätt (är lite bökigt när jag inte har någon internet uppkoppling hemma för tillfället).

Jag har inte hittat några direkta inställningar som skulle göra att det låter bättre utan jag vantrivs fortfarande lika mycket med ljudet. Ska dock prova flytta runt högtalare och sub lite grann och se om det kan bli nån skillnad.

Över till mätningarna och bilderna...vi börjar med två bilder på hur rummet ser ut nu när soffan anlänt. Mattan är bara lånad på prov och är mindre än den vi tänkt oss. Fortfarande är väggarna tomma vilket förmodligen inte är så gynnsamt...

Bifogad fil  hemma1april1.jpg   87.42K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  hemma1april2.jpg   80.99K   0 Antal nerladdningar

Ett subsvep 0-200hz utan nån "smoothing", ser väl rätt ok ut på bild men jag upplever basen som oprecis och utan attack...och ja, jag har kollat fasen.

Bifogad fil  sub_1april.jpg   57.9K   0 Antal nerladdningar

Ett fullfrekvenssvep 0-20000hz, 1/12 smoothing för att göra kurvan läsbar uppe i frekvens.

Bifogad fil  fullrange1april.jpg   85.85K   0 Antal nerladdningar

Och så har vi impulssvaret från fullrange mätningen. 300ms verkar det ta innan impulsen klingat ut.

Bifogad fil  fullrange_impulse1april.jpg   64.06K   0 Antal nerladdningar

Och så vattenfallsgrafen upp till drygt 200hz. Jag verkar ha nåt som ligger kvar otroligt länge vid 50hz (ännu vid 900ms). Vet inte varför denna skala inte är logaritmisk. Kanske missade nåt med inställningen?

Bifogad fil  fullrange_vattenfall1april.jpg   193.05K   0 Antal nerladdningar

Så det var det jag fick fram igår. Hur jag ska komma vidare och tolka impuls och vattenfallsgrafen vet jag faktiskt inte riktigt?

Synpunkter och tips på detta?

Redigerat av cbjorkman, 02 April 2008 - 05:45.

Postad 02 April 2008 - 06:42

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
Hm graferna ser ju rätt ok ut va? Fast jag tycker det ser ut som att du har alldeles för mycket bas. Har du kalibrerat SPL till 75dB? De lägre frekvenserna ligger ju nästan 15dB över det.

Vad har du för cutoff-frekvens? Är den inställd i förstärkaren eller i subbarna eller både och?

Ditt subsvep verkar ju inte klinga av alls.. om du jämför med mitt så går det snabbt utför vid 80Hz (min cutoff). Fast du kanske hade alla högtalare inkopplade vid subsvepet? Dom rekommenderade mig att bara köra med suben när man mäter den, för att inte få in andra felkällor.

Inte för att jag kan särskilt mycket jag heller, men jag skulle göra följande:

1- Nollställ alla filter och equalizers och annat
2- Stäng av slutsteget eller dra ur sladdarna till allt utom subbarna
3- Kalibrera enligt konstens alla regler (mätmic, ljudkort, SPL 75dB)
4- Gör en subsvep-mätning, micen ska peka upp i taket vid lyssningspositionen
5- Pilla på subbens EQ (avis!) tills du fått det att se hyggligt jämnt och fint ut från lågt upp till cutoff, och att det klingar av snabbt efter cutoff - min mätning ser hemsk ut tycker jag men på forumet tyckte dom den var helt OK, så det behöver ju inte bli några raka streck

Nu borde du kunna få lite koll på hur subben beter sig i rummet och om det är nåt att göra. Spara alla mätningar :blush: och posta lite bilder.... känner du dig riktigt energisk så kan du ju göra tre mätningar, en för varje sub samt en med båda inkopplade samtidigt.

Koppla sen in resten av anläggningen och gör ett fullrange-svep, utan att pilla på inställningarna. Nu borde du ha lättare att se integrering mellan sub/frontar. Har du fortfarande stor nivåskillnad mellan sub och frontar bör du sänka nivån på subben (på själva subben alltså) tror jag...

Postad 02 April 2008 - 07:46

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Låter som sunda råd som jag ska testa. Jag är ändå lur på att det är rumsreflektioner som ställer till det för frekvenskurvan ser inte så hemsk ut (med min kunskap som grund iaf).

Vi får se om jag har tid ikväll för att tveaka och mäta igen.

Tar gärna emot fler synpunkter från nån med erfarenhet av akustik.

Postad 03 April 2008 - 05:35

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Ok, blev en kväll av mätande och lyssnande igår igen. Men närmare nåt välljud kommer jag inte. Började med att kolla upp att fasen på subbarna verkligen är korrekt. Sen mätte jag dom en och en samt ställde in nivån. Efter det så labbade jag lite med delningsfrekvenser. Som det är nu så låter det bäst när både högtalare + sub spelar basfrekvenserna (sub delad 80z). Nedan infogad en mätning (20-20000) där subbarna är nedskruvade...utan att grafen väl kanske tillför så mycket just nu. När ljudet är inställt som på grafen nedan, då låter det riktigt hemskt (som en klockradio ungefär)...läser man om house curves så verkar det kanske inte så konstigt heller (http://www.hometheat...eed-how-do.html).
Som det var inställt från början, så låter det också för tillfället bäst (eller minst sämst om man så vill).

Bifogad fil  m_tning_2april.jpg   104.41K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av cbjorkman, 03 April 2008 - 05:45.

Postad 03 April 2008 - 08:33

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
Utan att vilja vara oartig men.. det är inte så att du är ovan vid "bra" ljud? Det är ju inte ovanligt att man vant sig vid uppskruvad bumlig bas och hög distorsion, utan dessa fel kan ljudet lätt låta fattigt till en början.

Ett problem med att ha bra ljud i stereon är just att dåliga (= de flesta) inspelningar plötsligt låter mycket sämre. Hög kompression med MP3 som målgrupp gör att det låter skit i en riktig stereo.

Se tex sista bilden på den här sidan: HifiForum om kompression

Postad 03 April 2008 - 10:41

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

Utan att vilja vara oartig men.. det är inte så att du är ovan vid "bra" ljud? Det är ju inte ovanligt att man vant sig vid uppskruvad bumlig bas och hög distorsion, utan dessa fel kan ljudet lätt låta fattigt till en början.

Ett problem med att ha bra ljud i stereon är just att dåliga (= de flesta) inspelningar plötsligt låter mycket sämre. Hög kompression med MP3 som målgrupp gör att det låter skit i en riktig stereo.

Se tex sista bilden på den här sidan: HifiForum om kompression

Jag tar inte illa upp och eftersom jag lyssnar en hel del på hårdrock och liknande musik med halvtaskiga inspelningar så höjer jag gärna basen ett par snäpp för att göra det lite behagligare att lyssna på. Tokanalytiska högtalare är nog inget jag skulle trivas med med tanke på mina preferenser.
Jag vill nog ändå påstå att jag har hyffsad koll på hur ett "korrekt" ljud ska låta och det är detta jag vill uppnå för att sen korrigera det lite grann efter tycke och smak. En tajt återgivning med bra attack så gillar jag det.

Funderade lite på hur jag ska beskriva ljudet och kom på att det låter lite som att sitta inne i en plåtlåda med bomull i öronen och lyssna. Bumligt och dovt men ändå med diskant som sticker i öronen. Egentligen så är väl mitt rum så också. Rummets kala väggar är plåtlådan och bomullen den stora soffan som jag sitter på...kanske?
Av den anledningen hade jag förväntat mig att impulssvaret skulle visa att jag har toklång efterklang och inte ca 300ms som grafen högre upp säger...

Jag överdriver väl egentligen lite grann hur illa det låter men är man missnöjd så är man. Jag har haft samma högtalare i 12år och de har följt med på åtskilliga flyttar och in i många nya rum så jag blev förvånad över att det låter så här nu helt plötsligt.

Redigerat av cbjorkman, 03 April 2008 - 10:46.

Postad 03 April 2008 - 13:41

Unregistered88042daf
  • Unregistered88042daf
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
tjao!..
se till o int ha (helst) några dippar kring 60-70hz eftersom
baskaggar o bas mestadels är placerade i de området på dagens skivor..
+ aningen för mkt dipp mellan 80-100....fasfel?

Redigerat av Unregistered88042daf, 03 April 2008 - 13:52.

Postad 03 April 2008 - 20:52

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Idag fick jag mitt paket :) imorrn blir det till att klura ut hur sakerna fungerar och hur man skall konfigurera alltihop. Ska du bygga några absorbenter, cbjorkman, och när får du upp dom isåfall? Skulle vara intressant och se före/efter grafer.

Postad 04 April 2008 - 07:03

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

Ska du bygga några absorbenter, cbjorkman, och när får du upp dom isåfall? Skulle vara intressant och se före/efter grafer.

Ja hade tänkt det, iaf för att ta första reflexen. Har som sagt flyttat in i huset för två veckor sen så ljudet är inte det enda som ska fixas :)

Men självklart blir det bilder och uppdateringar när nåt händer...nu är jag ju ändå på gång.

Gör gärna en tråd med dina mätningar sen så får vi se!

Postad 06 April 2008 - 02:19

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1044 inlägg
  • 0
Vart köpte du den soffan??

Postad 07 April 2008 - 05:46

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

Vart köpte du den soffan??

Köpte den på Comfort möbler i Umeå. Den ska också finnas på BOOM (finns i Umeå och Sundsvall). Vet inte om det finns nån rikstäckande kedja som säljer den.

Postad 07 April 2008 - 07:56

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1044 inlägg
  • 0
ser jäkligt skön ut.

Ligger väldigt långt ifrån mig men kan alltid ringa och kolla.

Postad 10 April 2008 - 06:11

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Nu har det hänt lite grejer igen. Var på Beijers igår och köpte med mig fyra stycken Ecophon industry Modus 600x1200mm, 50mm tjocka (Länk här för dom som är intresserade av data mm). Tanken med dom var att leta rätt på första reflexen från högtalarna och dämpa där och se om det blev nån skillnad.

Så efter att ha skickat runt sambon med en spegel efter väggarna för att lokalisera reflektionspunkterna ställde jag upp absorbenterna lite provisoriskt. Lyssnade...och ja nu tyckte jag faktiskt inte att det lät lika skräningt och rörigt längre. Upp med mätgrejerna och visst har det hänt grejer även där!

Här har vi impuls/energi mätning i mitt odämpade rum. Märkte ut reflexerna så det blir lite lättare att förstå. Reflektionen som kommer efter 4ms kan väl knappast vara från bakväggen utan är väl förmodligen nåt som studsar via taket? Den försvinner iaf när jag dämpar bakom lyssningsposition.

Bifogad fil  utanDampning.jpg   99.92K   4 Antal nerladdningar

Här har vi mätning med Ecophon absorbenterna vid höger vägg(2st), bakom lyssningsposition(2st) och en madrass fick agera dämpning på golvet (istället för kommande matta).

Bifogad fil  medDampning.jpg   87.83K   3 Antal nerladdningar

Sen la jag ihop diagrammen så kan man se vilken skillnaden blev. Ändrade färgerna så att det skulle bli lättare att separera mätningarna.

Bifogad fil  dampSammaDiagr.jpg   117.9K   2 Antal nerladdningar

Vad har jag lärt mig av detta då. Ja det låter iaf redan mycket bättre. Igår blev jag kvar och lyssnade för nu är ljudet inte alls lika påträngande som förut. Det var också jäkligt skönt att verifiera resultaten med mätning så jag kunde bevisa för mig själv att det jag hörde inte bara var inbillning.

Reflektionerna som kommer vid dryga 5 och 7ms har jag inte lokaliserat, det blev inte tid för det helt enkelt. Men det är säkert nåt som skulle hjälpa till att göra lyssningen behagligare. Nån reflektion till vänster lyckades jag inte hitta (rummet öppnar sig som bekant åt det hållet).

Jag är sugen på att testa nån form av diffusering bakom lyssningsposition istället för absorption för det "sägs" ju vara bättre. Vet däremot inte hur det skulle gå att lösa på nåt snyggt sätt men testa kan man väl alltid så får man se om det är genomförbart ifall resultatet skulle vara bra.

Sen när detta väl är fixat så är det väl dags att börja dämpa basområdet :D

Redigerat av cbjorkman, 10 April 2008 - 06:51.

Postad 10 April 2008 - 08:04

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
Kul att du fick till så bra resultat, och att det märks så tydligt på mätningarna... vilken mätkurva i programmet är det?

Det vore kul att se nån bild på hur absorbenterna blev i rummet, har du klätt dom med tyg eller hur har du tänkt? Vad kostade dom?

Postad 10 April 2008 - 08:36

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

Kul att du fick till så bra resultat, och att det märks så tydligt på mätningarna... vilken mätkurva i programmet är det?

Det vore kul att se nån bild på hur absorbenterna blev i rummet, har du klätt dom med tyg eller hur har du tänkt? Vad kostade dom?

Ja nu känns det som att det finns hopp om välljud igen. Det är 'Energy/Time' kurvan som jag kollat på.

Jag har inte klätt in absorbenterna på nåt sätt ännu. Ställde bara upp dom för att se om det skulle bli nån skillnad. 1200x600x50mm Ecophonskivorna kostade 121kr/st.

Postad 19 April 2008 - 06:17

Unregistered7d60ed9f
  • Unregistered7d60ed9f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Inte för att jag vill kapa tråden eller något nu men det borde väl inte vara så svårt att bygga absorbented liknande dom som länkades på Thomann? Måtten står ju, så det lär ju inte vara några problem att räkna ut hur stora trianglarna ska vara, sen är det väl bara att sätta sig med kontursågen och trälimmet, eller har jag missat något viktigt nu?

Postad 19 April 2008 - 06:21

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

eller har jag missat något viktigt nu?

Tiden det tar att få finishen som krävs :D
Det är inte bara att svänga ihop hur som helst om man inte har tillgång till proffsmaskiner eller ett överjävligt tålamod.

Postad 19 April 2008 - 07:01

Unregistered7d60ed9f
  • Unregistered7d60ed9f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Jo, det är ju ett antal timmars jobb men det kan ju vara ett alternativ om man inte har något liv (vilket jag inte har), måste ju bli ohyggligt mycket billigare om man slipper betala någon annan för att göra jobbet. Får se om det blir nåt av det i framtiden.

Postad 21 April 2008 - 07:09

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Jag kommer att köra på tavelabsorbenter för första reflex till att börja med. Blev ett jäkla lyft...sen får vi se hur det hela utvecklar sig. Har inte haft nån tid att lägga på rummet/ljudet sista veckan. Har byggt om mitt garage men det är nästan klart nu.

Kommer att uppdatera med bilder när det börjar hända nåt...

Postad 22 April 2008 - 06:22

Unregistered7d60ed9f
  • Unregistered7d60ed9f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Hade de Ecophon-plattor på lager när du var på Beijer? Var där igår och frågade, men i den butiken var man tvungen att beställa om man ville ha såna, vilken Beijer var du på?

Postad 22 April 2008 - 09:54

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

Hade de Ecophon-plattor på lager när du var på Beijer? Var där igår och frågade, men i den butiken var man tvungen att beställa om man ville ha såna, vilken Beijer var du på?

Det var Beijer på Grubbe i Umeå. De hade Ecophon Industry Modus hemma i lager men vissa andra Ecophon typer var man tvungen att köpa ett helt paket av och de var beställningsvara.

Postad 25 April 2008 - 06:09

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Nu har jag varit hemma och mätt och grejat igen. Har provat massvis med olika högtalarplaceringar, lyssnat, mätt och flyttat igen (att hålla på och flytta högtalare som står på spikes plus två subbar som väger 70kg styck är inget direkt nöje i sig...). Det slutade med att subbarna inte står i hörnen utan inflyttade innanför frontarna som då hamnat längre ut. Att separera frontarna gjorde att ljudet blev bättre men när jag flyttade in subbarna blev det även en klar förbättring i basen (mer bas 60-80hz). Jag kör nu frontarna som small och delar vid 90hz (lät lyssningsmässigt bäst).

För att illustera den nya placeringen så blev det två bilder. "Avklädda" högtalare som omväxling för bildernas skull B)

Nån matta på golvet är inte fixad än och absorbenterna är fortfarande obyggda men ljudmässigt går det åt rätt håll ändå!

Bifogad fil  uppst1.jpg   120.53K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  uppst2.jpg   124.22K   0 Antal nerladdningar

Postad 20 August 2008 - 16:47

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Det ser najs ut!
Har kommit vidare på akustikregleringen?

/Christopher

Postad 27 August 2008 - 07:29

-danjel-
  • -danjel-
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0
ser ut att bli bra! =) och jag ställer mig till skaran som gillade soffan!
synd att man själv är för lat för sånt här... det får bli när jag skaffar hus!
har du fått ordning på ljudet nu?

Postad 27 August 2008 - 10:50

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Nja, på akustiksidan har det inte hänt nåt alls egentligen. Bytte ut mina gamla PolkAudio högtalare mot en ny Heco Celan setup i början på sommaren och det blev ett rejält lyft, akustiken till trots.

Sen blev det altanbygge, bygga om garaget mm...sånt som roar när man köpt hus :)

Tänkte att det är lika bra att möblera upp rummet som det är tänkt att det ska vara innan jag lägger ner en massa krut på akustiken. Detta kommer att ske under hösten då utomhusprojekten börjar bli klara...

Har förresten uppdaterat anläggningen men en squeezebox Duet också så nu är datorn påväg ut ur vardagsrummet!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.