Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

skippa boxar, trött på betala TV

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 February 2008 - 13:20

Unregistered1e618762
  • Unregistered1e618762
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hejsan.

Jag har en Sanyo Z4 som jag köpte för kolla film och spela spel på. Jag har inte slagit på TV på två år nu och tycker det känns rätt menlöst att betala comhem 65 kr / mån och RadioTV 2000 om året.
I nuläget går min antennsladd från väggen till comhem boxen sen en vhs eller vad det är (likadan som ljud fast gul) sladd till projektorn. Bilden ser ut som en dålig JPEG, men det spelar ingen roll eftersom jag inte tittar.

Jag vill säga upp comhem till att börja med, men om jag gör det kan jag inte se TV ifall jag skulle ändra mig (när man blir av med något vill man ofta plötsligt väldigt gärna ha det).
Första steget är att säga upp Comhem delen allafall. Men hur fixar jag kopplandet? Jag ser ingen anteningång på projektorn.
De flesta prylar idag har inte ens någon anteningång DVDspelaren saknar det såg jag.
Ni som har lite koll hur kopplar jag på ett billigt sätt från anten till Z4n?

Hoppas på goda råd.

Postad 05 February 2008 - 13:27

holetaker
  • holetaker
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
Jag har tagit min gamla trasiga VHS. Tunerdelen funkar fortfarande, så jag kör in antennsladden där. Sen en scartomvandlare där jag kör vit-röd-gul RCA till recievern. Därifrån Component till min Z5:a. Kvaliten blir sådär, men funkar iaf. Har även gul RCA bak på Z5:an, så det borde finnas på din oxå

Postad 05 February 2008 - 13:36

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
använd en scart ==> Compont converter direkt från VHS spelaren istället
och om du har comhem ... så försök få tag i deras första boxar som någon här på
forumet säkert har liggande i källaren. De kan nämligen ta hand om de analoga kanalerna

Maveric :P

Postad 05 February 2008 - 13:43

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Dom går billigt nu, såg senaste en för 300:- på Blocket.

Postad 05 February 2008 - 13:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Stunta i converters. Använd en Scart->Rca adapter (dvs nått sånthär) som du sätter på scart-utagaet i lirare/box och så en komposit-kabel direkt till projjen bara, klart.

Redigerat av pacman, 05 February 2008 - 13:52.

Postad 05 February 2008 - 13:58

Unregistered1e618762
  • Unregistered1e618762
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tackar för tipsen. Jag har gjort följande.

Kopplade in min gamla LG VHS/DVD spelare som har antenningång. Så nu går sladden från väggen till videon, sen via en sån SCART till RCA / S-video eller vice versa. via gula sladden till projektorn, precis som jag hade innan fast då hade jag Humaxboxen från comhem.

Jag kan få fram videons startup bild med sätt in DVD/VHS. Men jag vet inte hur jag får fram någon TV på den.
Har tryckt runt, finns något som heter TV som gör att man får någon sekund myrornas krig. Tänkte att den sökte men kommer aldrig upp någon TV ändå.
Kommer det inte gå att få fram tV sålänge jag har betalt för comhems abonnemang? eller bör jag kunna få fram något redan nu?

Några tips på hur man gör det? jag har aldrig "programerat" tv via video så har inte koll alls på det.

Postad 05 February 2008 - 14:08

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Stunta i converters. Använd en Scart->Rca adapter (dvs nått sånthär) som du sätter på scart-utagaet i lirare/box och så en komposit-kabel direkt till projjen bara, klart.

Jaha .. och det skulle bli bättre menar du ?

Eller utgår du från att bilden är så kass redan att den inte blir bättre än en kass
komposit signal ?

Maveric :P

Postad 06 February 2008 - 09:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Utgår från att analog tv ÄR ett komposit-format. Kass om du så vill. :(

Och att de ev skillnader i konverterings-prestanda som kan finnas mellan en extern enhet eller att Z4 gör det själv inte har nån speciell betydelse (eller värt pengarna det kostar) denna gång (hey, grabben vill ju bara ha bild "på billigt sätt" :P ).

Sure, vill man vara seriös (hur man nu kan vara det och i samma mening prata om analog-tv) kan man ju kolla om extern konvertering ger bättre resultat men det skulle vara om man har nån dylik pryl hemma (som tex holetakers stärkare, för en oldie comhem box gör det väl inte va?) att lägga ner pengar på det är pärlor till svin varning, imho. :)

Redigerat av pacman, 06 February 2008 - 10:51.

Postad 06 February 2008 - 23:18

Roadkillz
  • Roadkillz
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Jag förstår inte vad du vill komma fram till. Först säger du att du ska säga upp comhem (tv), sen undrar du var antenningången på projektorn är?
Ska du se tv eller inte? Om du INTE är intresserad av tv så behöver du ju heller ingen antenningång, dessutom så har väl snart hela sverige gått över till digitaltv så du kommer inte kunna se nåt ändå.

"De flesta prylar idag har inte ens någon anteningång DVDspelaren saknar det såg jag." ??
Klart som f*n, dvdspelare har ingen tv-tuner ju.

Din gula kabel som du använder är inte svhs utan vanlig video, dvs det allra sämsta man kan ha.

Du kollar film och spelar spel? på vad? inte på sanyon iallafall :) Dator?? mediabox? ps3?

Hejsan.

Jag har en Sanyo Z4 som jag köpte för kolla film och spela spel på. Jag har inte slagit på TV på två år nu och tycker det känns rätt menlöst att betala comhem 65 kr / mån och RadioTV 2000 om året.
I nuläget går min antennsladd från väggen till comhem boxen sen en vhs eller vad det är (likadan som ljud fast gul) sladd till projektorn. Bilden ser ut som en dålig JPEG, men det spelar ingen roll eftersom jag inte tittar.

Jag vill säga upp comhem till att börja med, men om jag gör det kan jag inte se TV ifall jag skulle ändra mig (när man blir av med något vill man ofta plötsligt väldigt gärna ha det).
Första steget är att säga upp Comhem delen allafall. Men hur fixar jag kopplandet? Jag ser ingen anteningång på projektorn.
De flesta prylar idag har inte ens någon anteningång DVDspelaren saknar det såg jag.
Ni som har lite koll hur kopplar jag på ett billigt sätt från anten till Z4n?

Hoppas på goda råd.

Postad 07 February 2008 - 09:07

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
ComHem levererar analogt i sitt uttag också för er som missat det.

Var tvungen att prova lite nu när jag läste tråden.

Kan bara hålla med om att en analog signal från jacket i väggen via en DVD-recorder och sen upp till projektorn ser ungefär likadant ut oavsett vilken sorts koppling jag använder....

Postad 08 February 2008 - 08:04

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
hej
jag har "tre hål i väggen" för digital tv i mitt vardagsrum ,men har ej orkat skaffa någon digital box ännu.
com hem kommer icke inom överskådlig framtid att släcka sina analoga sändningar i sitt nät, fick jag information om i höstas....
0 kr/månad för com hems analoga bas utbud som består av ca; 15 kanaler är vad jag får betala idag iallafall,det ingår i hyran nu, precis som förr och utan någon box över huvud taget!!!

Postad 09 February 2008 - 16:15

lolight
  • lolight
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
För vanligt "bulk" tittande på vanliga svt kanaler osv, är en enkel DVB-T + Extern inomhus antenn ganska oslagbart.
Mycket mobilt och ger en helt ok bild för en liten peng. Då jag inte heller kollar mycket TV, men köpte en DVB-T mottagare för 150:- enbart för att kunna se 6:an, som ju är gratis i marknätet.

Postad 10 February 2008 - 09:36

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Försäljning görs i Marknaden - inte i forumet. Dolde lite trådar.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.