Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic PT-AX100, Kalibrering

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 February 2008 - 15:17

Sandelin
  • Sandelin
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag har skaffat Digital Video Essentials och tanken var att försöka optimera bilden från min projektor (enligt rubriken). Det var ju inte så enkelt så jag tänkte höra med er om det är någon som kan ge några tips i ämnet?!?
Bland annat så får jag inte fram Svartare-än-Svart, jag kan bara se två svarta fält - inte tre som det står i manualen....

Gärna detaljerat med era egna inställningsvärden osv.

Postad 05 February 2008 - 16:07

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Att du inte kan få fram "svartare än svart" behöver inte betyda att det blir dåligt på något sätt utan endast att din signal klipps så att inte svartare än svart finns med. Testa att by till komponent istället för RGB om du kan så bör du få fram Svartare-än-svart, om inte är det din spelare som klipper signalen innan den går ut.

Redigerat av Unregisteredec19889e, 05 February 2008 - 16:12.

Postad 06 February 2008 - 11:39

Sandelin
  • Sandelin
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Hmmm?
OK, nu är det ju så att jag kör HDMI från DVD-spelaren (Sony HXD870) till projektorn....

Postad 06 February 2008 - 12:34

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Ja, spelaren skickar antagligen RGB på den HDMI-kontakten. Men inget att bry sig om, man behöver inte kunna se saker som ligger utanför gränsen för vad som kan visas. :(

Postad 07 February 2008 - 13:42

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Anarkizt har rätt på sätt och vis. Med en digital videosignal så SKA det i praktiken inte spela någon roll för "vad man kan se".
Dock kan det ju förekomma att titlar är mastrade lite utanför standard (läs: THX) och att det då förekommer information i BTB och WTW som klipps bort.
Dessutom så sker i de flesta fall en onödig "uttänjning" av omfånget då man gör om VIDEO-levels till PC-levels, vilket din spelare eller projektor verkar göra. Det kan orsaka onödig "bandning" m.m. i bilden.
Det borde finnas inställningar för detta både i din spelare och i din projektor dock. Idealet är att båda enheterna är överens om att köra VIDEO-levels, alltså så att BTB och WTW går att få fram vid kalibrering.

Pratar vi analog överföring däremot, så är det väldigt mkt viktigare att få fram BTB och WTW och att till och med kanske kalibrera så att man ser lite BTB och lite WTW eftersom det vid analog överföring förekommer "undershoot" och "overshoot" - alltså att signalen inte är lika exakt med var den klipper som vid digital.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.